Marketing i Biznes E-commerce SEO w sklepie internetowym. Jak najefektywniej generować zyski z bezpłatnego ruchu?

SEO w sklepie internetowym. Jak najefektywniej generować zyski z bezpłatnego ruchu?

Każdy, kto sprzedaje w Internecie chce, aby jego platforma sprzedażowa była jak najlepiej dostosowana do wymogów popularnych wyszukiwarek, bo w prostej linii przełoży się to na większy i szybciej uzyskany zysk. Oczywistym jest, że na pierwszej stronie wyników toczy się zacięta walka o uwagę użytkownika pomiędzy reklamami płatnymi, a wynikami organicznymi, które są wspierane budżetem reklamowym.

SEO w sklepie internetowym. Jak najefektywniej generować zyski z bezpłatnego ruchu?

StockSnap / pixabay.com

Prowadzisz firmę? Dołącz do Founders Mind, najlepszej konferencji dla biznesu w Polsce

Sprawdź szczegóły wydarzenia

I o ile obecność w tych pierwszych to kwestia odpowiednio skonfigurowanej kampanii Ads oraz budżetu mediowego, o tyle pojawienie się w wynikach organicznych jest już bardziej skomplikowane, bo wymaga pracy w kilku kluczowych obszarach. Świadomość ich wagi, roli oraz zakresu pozwoli na efektywne lokowanie budżetu oraz wykorzystanie własnego czasu na rozwój sklepu internetowego – bez względu na branżę czy oferowany w asortyment.

Dobre SEO w e-commerce to generator darmowego ruchu i… klientów

W szczycie pandemii właściciele sklepów internetowych podejmowali różne kroki, aby napędzać ruch do swoich e-commerców. Był to okres intensywnych zmian zarówno w zachowaniach konsumenckich, jak i średniej wartości koszyka. Wszystko to zmusiło właścicieli do podejmowania nowych wyzwań i radzenia sobie z wieloma przeszkodami  –  zarówno w obszarze zainwestowanych budżetów, jak i konkurencji. Działania promocyjne były uzależnione od skali biznesu oraz jego potencjału w czasie pandemii. Tyczy się to także kroków podejmowanych w zakresie organicznego pozyskiwania ruchu, czyli SEO.

W wielu przypadkach okazywało się, że inwestowanie w ten kanał było trafnym wyborem – oczywiście pod warunkiem, że działania oparto o przemyślaną, długofalową strategię, a wykluczono z nich przypadkowość i uleganie czasowym trendom.  SEO to w e-commerce obszar będący często jednym z najważniejszych źródeł ruchu (a w efekcie sprzedaży), zatem aby móc czerpać coraz większe zyski z darmowego ruchu z wyszukiwarek warto poświęcić mu szczególną uwagę.

Zobacz też

W dalszej części tekstu przyjrzyjmy się działaniom z obszaru SEO dzieląc je na takie, które:

  • Właściciel sklepu online może śmiało wykonać sam.
  • Lepiej jest oddać doświadczonym ekspertom.

Techniczne SEO

Jak sama nazwa wskazuje, aspekt ten wymaga wiedzy technicznej, związanej z konstrukcją kodu strony, ale również wiedzy na temat tego, jak zachowują się na naszej stronie roboty crawlujące. O ile jednak niektóre elementy, należące do tego obszaru, właściciel sklepu jest w stanie przeanalizować sam (a czasem nawet także samodzielnie je naprawić), to lwią część audytu technicznego może wykonać poprawnie jedynie tzw. technical SEO.

Jako że wielu osobom SEO jawi się jako czarna magia, zacznijmy od tych działań, które przy odrobinie chęci i skupienia oraz – niezależnie od poziomu wiedzy czy umiejętności – każdy właściciel e-commerce może wykonać we własnym zakresie.

  • Prędkość ładowania strony

To, z punktu widzenia SEO, niezwykle istotny element. Czas ładowania się strony stanowi czynnik rankingowy, co w praktyce oznacza, iż Google “promuje” witryny szybko serwujące użytkownikom swoje zasoby. Prędkość ładowania strony możemy sprawdzić za pomocą narzędzia online pagespeed. Narzędzie to ocenia wczytywanie się strony według punktacji: od najwolniejszego do najszybszego, a szybka witryna może uzyskać maksymalną punktację 100. Uzyskanie wartości poniżej 50 punktów powinno skłonić do podjęcia działań w celu poprawy wskazanych w narzędziu aspektów. Samą poprawę prędkości warto jednak powierzyć specjaliście będącemu w stanie dokonać odpowiednich usprawnień bezpośrednio w kodzie strony lub w konfiguracji serwera.

  • Indeksacja podstron

Kolejnym ważnym elementem jest stopień indeksacji podstron sklepu internetowego, tj. umożliwienia wyświetlania ich w wynikach wyszukiwania, by były odwiedzane zarówno przez użytkowników, jak i przez roboty wyszukiwarek. Wszystkim właścicielom stron zależy na tym, aby potencjalni klienci mogli znaleźć w wyszukiwarce stronę główną ich sklepu, podstrony kategorii, podkategorii oraz dostępnych produktów i dlatego to właśnie te podstrony powinny być zaindeksowane. Należy zadbać by użytkownicy nie trafiali na strony zwracające błąd 404 czy też podstrony produktów wycofanych ze sprzedaży. Takie miejsca w serwisie powinny być zablokowane przed indeksacją. Tym, co osoba prowadząca sklep internetowy może zrobić samodzielnie, jest analiza wyników wyszukiwania i sprawdzenie czy w wyszukiwarce pojawiają się dokładnie te podstrony, które chce “serwować” użytkownikom, a także, czy w wynikach pojawiły się niepotrzebne, nieaktualne rekordy.

By wykonać to zadanie należy wpisać w wyszukiwarkę komendę: site:domenanaszegosklepu.pl, wstawiając w przykładową nazwę domeny tą właściwą. Pozwoli to sprawdzić czy w indeksie wyszukiwarki brakuje wartościowych podstron oraz które z istniejących tam linków powinny zostać wyindeksowane. Mając gotową listę takich podstron można przekazać je specjaliście, by ten – używając odpowiednich dyrektyw w plikach źródłowych strony – uporządkował indeksację.

Zobacz też

  • Przyjazność dla użytkowników mobile czyli MobileFirst Indexing

Dostosowanie sklepu do wymagań użytkowania na urządzeniach mobilnych jest kolejną istotną kwestią. Warto wiedzieć, że Google promuje strony przyjazne użytkownikom mobile czyli korzystającym z wyszukiwarki na telefonie czy tablecie. Co istotne, to właśnie dostępność i przyjazny interfejs mobilny stają się dla robotów wyszukiwarek ważniejsze niż strona w wersji desktop. Co to oznacza dla właścicieli e-commerce? Przede wszystkim konieczność dostosowania swoich serwisów pod wyszukiwania mobile.

Aby zweryfikować, czy dany sklep internetowy spełnia wytyczne zgodnie z “Mobile First Indexing”, wystarczy wejść na stronę: https://search.google.com/test/mobile– friendly i wpisać w widocznym tam polu adres sklepu internetowego. Jeśli wynik wskaże, iż strona jest przyjazna mobile users, można odetchnąć z ulgą. Jeśli natomiast pojawi się komunikat o błędach w tym obszarze, konieczne będzie wsparcie specjalisty, który pomoże wyeliminować te problemy.

Obszar technical SEO obejmuje znacznie więcej elementów. Wszyscy, którym zależy na pełnej analizie sklepu internetowego oraz wyeliminowaniu wszelkich błędów utrudniających wyszukiwarkom “rozumienie” danego serwisu, powinni skorzystać z usług profesjonalistów. Ci wykonają pełną analizę techniczną sklepu oraz przygotują rekomendacje do wdrożenia lub poprawy.

  • Content

Content (w szczególności teksty na stronie) ma istotny wpływ na widoczność serwisu w wynikach wyszukiwania. Jego odpowiednia optymalizacja, czyli nasycenie frazami kluczowymi wykorzystywanymi przez internautów do wyszukiwania w sieci interesujących informacji, jest kluczem do osiągnięcia wysokich pozycji w wyszukiwarce. To z kolei przekłada się bezpośrednio na generowanie ruchu z wyszukiwarek, a finalnie – na sprzedaż.

Umieszczenie odpowiednio dopasowanych fraz kluczowych w treści opisów produktów, kategorii, w nagłówkach i metadanych zwiększy szanse na to, że sklep internetowy będzie widoczny w wynikach wyszukiwania dla użytkowników zainteresowanych dostępnym w nim asortymentem. Właściciele e-commerce mogą część tych prac wykonać samodzielnie, bazując na dostępnych narzędziach online oraz na własnym doświadczeniu i wiedzy na temat zainteresowań klientów.

Zobacz też

  • Analiza popularnych fraz kluczowych

Pierwszym krokiem jest tu znalezienie słów kluczowych najczęściej wpisywanych przez użytkowników w wyszukiwarkę w momencie, gdy chcą dokonać zakupu jakiegoś artykułu. Będą to przede wszystkim wszelkie słowa wprost określające dany produkt np. “buty damskie”, “stroje kąpielowe”, “kosmetyki naturalne” etc. Jednak w niektórych branżach takie ogólne frazy mogą nie wystarczyć dla zwiększenia widoczności sklepu w Internecie, a to z uwagi na ich dużą konkurencyjność. Wtedy należy pójść o krok dalej i poszukać słów kluczowych bliżej określających te produkty. Będą to przykładowo: “buty damskie na lato”, “stroje kąpielowe dwuczęściowe”, “damskie kosmetyki naturalne”. Jeśli oczywiście jest to zasadne, warto pogłębiać poszukiwanie fraz i wykorzystać rozmaite odmiany i konfiguracje słów.

Także tu z pomocą w analizie przychodzą bezpłatne wersje dedykowany narzędzi, jak choćby https://neilpatel.com/ubersuggest/. W jego darmowym wariancie możliwe jest wykonanie kilku zapytań sprawdzających potencjał (średnią miesięczną liczbę wyszukiwań) dla konkretnych fraz. Wystarczy wpisać ogólną frazę dotyczącą naszego biznesu czy oferty, a narzędzie podpowie inne słowa kluczowe warte uwzględnienia w strategii ukierunkowanej na ruch organiczny. Kolejną inspiracją do znalezienia fraz kluczowych, po których użytkownicy mogą trafić do sklepu internetowego, jest sama wyszukiwarka Google  – wpisując do niej ogólną frazę w pole wyszukiwania, podpowiada nam inne, popularne zapytania. Jeśli jednak asortyment sklepu jest obszerny, a w parze z tym idzie duża konkurencyjność oferty, warto wykonać pogłębioną analizę słów kluczowych, wykorzystując do tego narzędzia płatne lub angażując specjalistę SEO.

Po stworzeniu listy popularnych fraz, można przystąpić do zoptymalizowania pod nie poszczególnych sekcji sklepu.

  • Optymalizacja treści pod frazy kluczowe

Działanie to należy rozpocząć od przejrzenia poszczególnych podstron sklepu internetowego sprawdzając czy zawierają one odpowiednią ilość tekstu oraz, czy jest on wystarczająco nasycony frazami kluczowymi. Trzeba zadbać o to, aby podstrony kategorii, podkategorii oraz produktów posiadały unikalną treść  – ta, oprócz wartościowych dla potencjalnego klienta informacji, będzie także wskazówką dla robotów wyszukiwarek przy jakich frazach kluczowych powinny one się pojawiać. To natomiast będzie determinowało sposób, w jaki użytkownicy trafią na daną podstronę biorąc z ruchu organicznego.

Tym, co można tu wykonać bez pomocy specjalisty, jest przygotowanie listy podstron wymagających stworzenia treści lub tych z treściami, które należy uzupełnić: rozbudować, przeredagować bądź nasycić słowami kluczowymi. To właściciele sklepów najlepiej znają swój asortyment oraz jego specyfikację i to oni dysponują najbardziej wiarygodną i kompletną wiedzą na temat oferowanych produktów. Zatem, jeśli są w stanie sami przygotować niezbędne treści, będzie to z pewnością niosło ze sobą wiele korzyści. Natomiast samo nasycenie słowami, ich rozmieszczenie w treści, w nagłówkach, w metadanych i innych elementach tekstu, warto skonsultować ze specjalistą SEO. Od tego bowiem w dużej mierze zależeć będzie efektywność tego działania oraz pełne wykorzystanie potencjału użytych fraz kluczowych.

  • Rozwój bloga

W przypadku sklepów internetowych jednym z najbardziej skutecznych sposobów wykorzystania contentu jest prowadzenie bloga, na którym dany e-commerce będzie dzielił się z użytkownikami ciekawostkami, informacjami i poradami na temat oferowanych produktów. Artykuły blogowe powinny być zoptymalizowane pod frazy kluczowe, jednak tu istotnym jest, aby umiejętnie dopasować je do tematu i nie powielać ich z tymi, które wykorzystano w optymalizacji podstron sprzedażowych (kategorii, podkategorii, stron produktowych). O ile samą treść artykułów można przygotować we własnym zakresie, o tyle dobór odpowiednich fraz kluczowych czy nawet tematów zgodnie z trendami sezonowymi, warto skonsultować ze specjalistą. Daje to pewność stworzenia wartościowego dla użytkowników contentu i przy jego pomocy umożliwi zwiększenie widoczność sklepu w wynikach wyszukiwania.

  • Link building

Link building to pozyskiwanie linków z innych stron, prowadzących do sklepu internetowego. Ponieważ jest to niezwykle ważny element działań, powinien on być prowadzony ściśle pod okiem specjalisty SEO. Nieumiejętne przeprowadzenie kampanii link buildingowej może skutkować nie tylko brakiem efektów, ale wręcz zaszkodzić domenie sklepu.

Zobacz też

  • Linki ze stron partnerów

Jednym ze sposobów na zwiększenie liczby linków prowadzących do sklepu internetowego jest poproszenie partnerów (hurtowni, dostawców, resellerów), by umieścili oni na swoich stronach www odnośnik odsyłający do sklepu. Jeśli dany partner wyrazi chęć takiej współpracy, warto skorzystać z pomocy specjalisty SEO, który wskaże, w jaki sposób, w jakiej formie oraz w którym miejscu na stronie taki link umieścić.

  • Linki z blogów

Jeśli w ramach działań marketingowych prowadzone są akcje z blogerami lub influencerami, warto zadbać o to, aby w ramach każdej takiej aktywności umieszczali oni odnośnik do sklepu zleceniodawcy. Podobnie jak w przypadku linków ze stron partnerów, wsparcie specjalisty SEO będzie niezwykle pomocne.

  • Kampania linków płatnych

Jednym z najważniejszych elementów strategii SEO dla sklepu internetowego powinna stanowić regularna kampania link buildingowa, umożliwiająca budowanie wartościowego z punktu widzenia robotów wyszukiwarek i profilu linków. Zarówno w Polsce, jak i zagranicą, często praktykowanym działaniem jest pozyskiwanie płatnych linków z serwisów oferujących możliwość wykupienia ich z innej domeny, na przykład w formie wzmianki w artykule powiązanym tematycznie z naszym sklepem. Takie działanie należy jednak przeprowadzać niezwykle rozważnie, gdyż pokusa zakupu dużej liczby linków mogących przyspieszyć efekty działań SEO może okazać się zgubna – w najlepszym wypadku skończy się na wydaniu mnóstwa pieniędzy na odnośniki, które nie przyczynią się do wzrostu pozycji fraz, ruchu organicznego i finalnie sprzedaży; w najgorszym – zasileniem domeny niewłaściwymi linkami, które obniżą wartość domeny dla robotów wyszukiwarek. Aby mieć pewność, że kampania link buildingowa zostanie przeprowadzona zgodnie z najlepszymi praktykami SEO, warto powierzyć ją specjaliście, by ten dobrał odpowiednie serwisy – biorąc pod uwagę ich jakość , powiązanie tematyczne oraz tzw. “moc SEO”, którą mogą one przekazać domenie.

Budowanie mocnej pozycji sklepu internetowego w wynikach organicznych wymaga odpowiednio przygotowanej i wdrożonej strategii SEO, obejmującej kwestie techniczne, contentowe oraz link buildingowe. Właściciele e-commerców mogą w znacznym stopniu samodzielnie zdiagnozować obszary wymagające usprawnienia i bez pomocy zewnętrznego specjalisty wykonać je samodzielnie. Jednak, aby czerpać maksimum korzyści z działań SEO oraz w pełni wykorzystać potencjał sklepu, warto na bieżąco konsultować się ze specjalistą w tym zakresie, a część prac powierzyć mu w 100%. Dzięki temu zainwestowane środki oraz poświęcony czas zaowocują realnymi korzyściami i wygenerują większe zyski.

Zobacz też

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl