Marketing i Biznes SEO/SEM Jak zweryfikować efekty pracy agencji SEO?

Jak zweryfikować efekty pracy agencji SEO?

Jak zweryfikować efekty pracy agencji SEO?

Kilkanaście wyjazdów dla przedsiębiorców - jedź z nami do Wiednia, Pragi lub pod Warszawę!

Wypełnij niezobowiązujący formularz!

Zlecenie kampanii SEO agencji to słuszny krok. W wielu działalnościach ruch z organicznych wyników wyszukiwania jest najskuteczniejszy – odpowiada za największą sprzedaż w sklepach, najwięcej zamówień i po prostu – jego pozyskiwanie jest rentowne. Charakterystyczne dla takich działań jest to, że na ich efekty trzeba poczekać. Jak zatem weryfikować pracę agencji? Skąd wiedzieć, że kampania jest realizowana prawidłowo?

Raportowanie a samodzielna weryfikacja kampanii

W ramach współpracy firma SEO powinna raportować prowadzone działania, zgodnie z wcześniej uzgodnioną częstotliwością. Terminy powinno określić się w umowie, natomiast z reguły takie dane wpływają do klientów agencji SEO co miesiąc. Ważne jest ustalenie, co powinno się znajdować w raporcie. Niektóre kwestie można monitorować bez konieczności oczekiwania na raport – korzystając z dostępnych narzędzi.

Ważna jest również świadomość, że zwrot z inwestycji w te działania nie przychodzi od razu – pojawia się stopniowo i narasta. W zależności od branży najczęściej potrzebnych jest co najmniej kilka tygodni, aby zauważyć większą widoczność w Google, ale nie tylko to jest efektem działań.

Szczegółowy raport z wykonanych prac

Wśród przesłanych przez agencję informacji powinny się znaleźć dane dotyczące wykonanych prac. Firma musi poinformować, gdzie pozyskała linki pozycjonujące prowadzące do witryny. Mają się znaleźć tam również informacje o przygotowanym contencie, wykonanej optymalizacji na stronie. W skrócie – powinny być wymienione i opisane wszystkie działania, które w danym okresie firma wykonała na rzecz pozycjonowanej strony.

Do tego należy załączyć raport z różnych narzędzi, takich jak Google Search Console, Senuto (lub inne rozwiązanie monitorujące widoczność), dane z Ahrefs (lub innego narzędzia do monitorowania linków), systemu monitorującego pozycję i z Google Analytics. Te informacje można monitorować w większości samodzielnie – bez konieczności oczekiwania na raport.

Widoczność strony w Google

Widoczność ta oznacza, na ile fraz dana witryna pojawia się w wynikach wyszukiwania. Najczęściej narzędzia podają liczbę wystąpień w TOP3, TOP10 i TOP50. Każde ma swoją bazę monitorowanych fraz, tak więc różne mogą być wyniki w Senuto, Semstorm czy Ahrefs.

Dwa pierwsze są odpłatne. Senuto można testować przez 14 dni za darmo, natomiast Ahrefs umożliwia monitorowanie widoczności bez opłat w przypadku witryn, które do nas należą. Należy udowodnić, że mamy do nich dostęp np. poprzez umieszczenie na stronie odpowiedniego kodu. Firma SEO powinna załączyć do raportu wykres z jednego z takich narzędzi. Czy widoczność w miarę systematycznie rośnie? Jeśli tak, to oznacza, że kierunek jest prawdopodobnie odpowiedni.

Liczba przekierowań z organicznych wyników wyszukiwania

W tym przypadku warto wykorzystać przede wszystkim Google Search Console, czyli narzędzie, które dostarcza ogromnej ilości informacji na temat strony WWW. Należy zweryfikować w nim witrynę, a następnie po czasie uzyskujemy szczegółowe informacje dotyczące liczby odwiedzin z organicznych wyników wyszukiwania, a także zapytań, które spowodowały te odwiedziny.

Możemy również zweryfikować, które podstrony osiągnęły największą liczbę odwiedzin w danym okresie i jakie zapytania za to odpowiadały. Ponadto GSC wyświetla informacje o odwiedzinach m.in. z Google Grafika. W raporcie od firmy SEO powinny się również znaleźć dane z GSC. Im więcej przekierowań z wyników wyszukiwania, tym oczywiście lepiej.

Pozyskane odnośniki

Raport powinien zawierać listę pozyskanych linków, ale to również kwestia, którą można kontrolować na bieżąco. Zastosowanie ma tutaj wspomniany Ahrefs, w którym w przypadku stron, które możemy zweryfikować, będziemy to monitorować bezpłatne. Narzędzie to bardzo szybko i skutecznie wykrywa pozyskane odnośniki, chociaż nie jest tak, że w jego raporcie znajdą się wszystkie.

Robot Ahrefs należy do najczęściej blokowanych w sieci, zatem niektóre linki po prostu nie będą przez ten system wykryte. Natomiast zdecydowana większość najczęściej się w nim pojawi. Nie będzie ich, jeśli agencja SEO linkuje głównie ze swojego zaplecza, które może być ukryte przed robotami Ahrefs.

Statystyki odwiedzin i wyniki sprzedażowe

Najczęściej kampanię SEO prowadzi się w celu pozyskiwania klientów na produkty lub zapytań o usługi. Możliwe, że działania przynoszą efekt w postaci przekierowań na stronę, ale nie ma rezultatu sprzedażowego. Jeśli tak się dzieje, to może oznaczać, że nieodpowiednio zostały dobrane słowa kluczowe, ale przyczyny mogą być też inne.

Należą do nich błędy popełnione na stronie, negatywne opinie o marce, jej anonimowość, wysokie ceny produktów, długi czas oczekiwania na dostawę i wiele innych. Dlatego warto analizować te kwestie. Natomiast do monitorowania ruchu na stronie i konwersji warto korzystać z Google Analytics. Agencja SEO powinna dostarczać dane na temat liczby odwiedzin, przy czym GA prezentuje informacje o wszystkich źródłach, a nie tylko o przekierowaniach z wyników organicznych Google.

Praca agencji SEO a efekty

Firma realizująca kampanię powinna dostarczyć raport, w którym opisze wykonane działania, a także zaprezentuje efekty w postaci danych z narzędzi SEO. Warto pamiętać o cierpliwości i świadomości, że nie da się zdobyć wysokich pozycji w konkurencyjnej branży w kilka tygodni. Jeśli szukasz firmy, która rzetelnie podchodzi do swoich klientów, odezwij się do nas i pomyśl nad konsultacjami SEO, podczas których odpowiemy na Twoje pytania odnośnie do pozycjonowania.

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl