Google Moja Firma – poradnik dla przedsiębiorców
25.06.2021 | Autor: Marta Wujek
Wizytówka Google dla firm to narzędzie, które wciąż nie jest doceniane przez przedsiębiorców. Właściciele firm zdają sobie sprawę, że obecność w social mediach to dziś must have. Dlaczego jednak po macoszemu traktują Google Moja Firma? Zobacz, czym jest to narzędzie, dlaczego warto z niego korzystać, jak je założyć i o czym warto pamiętać.
Prowadzisz firmę? Ucz się od najlepszych w branży i wyjedź w gronie innych przedsiębiorców na Founders Camp
Wypełnij niezobowiązujący formularz już terazGoogle Moja Firma to platforma, którą udostępniła firma Google. Dzięki narzędziu użytkownik korzystający z przeglądarki Google w zakładce Mapy oraz aplikacji Google Maps otrzymuje informacje o firmach, które znajdują się w jego bezpośredniej lokalizacji. Przykładowo wpisując w Google Maps fryzjer i udostępniając swoje położenie GPS, użytkownik otrzyma informacje o najbliższych w jego okolicy salonach fryzjerskich.
Wizytówka Google gwarantuje przedsiębiorcom, że klienci z okolicy trafią właśnie do nich, bo bardzo często użytkownicy szukający konkretnego sklepu, czy usługi szukają czegoś blisko siebie za pośrednictwem Google Maps. Firma, która nie posiada wizytówki w Google Moja Firma, może stracić wielu potencjalnych klientów, którzy po prostu nie dowiedzą się o jej istnieniu, mimo że może się ona znajdować tuż za rogiem. Dlatego tak ważne jest, by firmy w Google były obecne.
– Jeśli chodzi o korzystanie z Wizytówki Google przez przedsiębiorców, to w mojej ocenie jest źle, nie mówiąc, że bardzo… Google Moja Firma to jedna strona medalu – ta biznesowa, dużo osób zapomina, a może nie wie, że jest też druga – Program Lokalnych Przewodników, dość dobrze działający w Polsce. W skrócie polega on na zdobywaniu punktów za dodawanie nowych miejsc, ocenianie ich, opiniowanie, dzielenie się doświadczeniami i zdjęciami, które są widoczne potem w Google Maps. Użytkownicy, którzy korzystają z tej opcji, są poniekąd motorem napędowym dla Map Google. To członkowie tego programu często zadają firmom pytania, oceniają – a to pozostaje bez odpowiedzi. A tak być nie może. Z drugiej strony bardzo dobrze radzi tu sobie branża gastronomiczna, mały biznes i drobne sklepiki – oni mają świadomość, że działania lokalne, są dla nich ważne – komentuje Dominik Niedźwiecki, specjalista SEO w Sembot.com/Agencja.com.
Jak zrobić Wizytówkę Google?
Na początku warto podkreślić, że zakładanie Wizytówki Google jest w pełni darmowe. Oczywiście sama obsługa (aktualizacje, odpowiedzi na pytania, oceny) mogą być płatną usługą, świadczoną przez agencje i specjalistów w tym zakresie. Jednak samo założenie Wizytówki Google jest darmowe. Podkreślam to, ponieważ robiąc reaserch do tego materiału trafiła na wiele informacji o tym, że pojawiają się nieuczciwe firmy, które próbują naciągać nieświadomych klientów na opłaty – strasząc, że w przeciwnym razie zniknął oni z Map Google.
Jednak wróćmy do tematu, jak zrobić Wizytówkę Google. Po pierwsze przedsiębiorca musi założyć firmowe konto w Google. Można to zrobić bezpośrednio na stronie google.com/business, gdzie trzeba wpisać nazwę swojej firmy i lokalizację. Firmy, które działają na większym obszarze, niż tylko dana lokalizacja, gdzie jest zarejestrowana firma, mogą wpisać konkretny obszar, na którym świadczą swoje usługi. Jest też opcja nie wskazywania lokalizacji. Następnie trzeba wybrać kategorię firmy, dane, które mają być wyświetlane i ewentualną zgodę na otrzymywanie wskazówek dotyczących prowadzenia profilu w Google Moja Firma.
– Odnosząc się do miejsca, warto wiedzieć, że Google ceni bardzo mocno lokalizacje w centrum miasta – uznając je za bardziej „prestiżowe”. Jeśli nasza firma nie świadczy usług na miejscu – warto zatem rozważyć skorzystanie z wirtualnego biura obsługującego naszą korespondencję, a zlokalizowanego w centrum miasta. Zabieg ten pozwala na przeskoczenie w wynikach wyszukiwania konkurencji mającej nawet rozbudowane wizytówki z ocenami i opiniami klientów – komentuje Dominik Niedźwiecki.
Google Moja Firma – weryfikacja
Na sam koniec trzeba zweryfikować firmę. Można zrobić to na trzy sposoby: podając telefon, na który przyjdzie specjalny kod, maila lub adres pocztowy, na który zostanie wysłany list ze wspomnianym kodem. Ostatnia opcja jest najbardziej czasochłonna, bo może potrwać nawet 14 dni. Inną drogą na to, jak założyć Wizytówkę Google, jest wejście na Google Maps, kliknięcie prawym przyciskiem myszy na punkt na mapie, w którym znajduje się firma i wybranie z paska opcji, który się pojawi “Dodaj swoją firmę” – po tym działaniu zostaniemy przekierowani do opisanej wyżej ankiety.
Weryfikację konta nie trzeba robić od razu. Można przesunąć ją w czasie, jednak dopóki przedsiębiorca jej nie wykona, jego Wizytówka Google będzie niewidoczna dla użytkowników. Po zaakceptowaniu danej firmy użytkownik zostanie przekierowany do Google Business, czyli Google Moja Firma, gdzie będzie mógł już zarządzać swoim profilem.
Jak prowadzić Wizytówkę Google?
– Najważniejszą rzeczą w prowadzeniu wizytówki w Google Moja Firma jest – jej prowadzenie! Bardzo często jest tak, że na samym założeniu się kończy – to błąd. Aby działania te miały największą skuteczność, warto aktualizować wizytówkę o nowe zdjęcia: zewnątrz, wewnątrz budynku firmy, zespołu, podczas pracy – powinniśmy traktować Google Moja Firma nie jako katalog, a bardziej, jak lokalne medium społecznościowe do komunikacji z klientami – Ci często mają pytania: otwarte w niedzielę? Macie darmowy parking? Wizerunkowo bardzo słabo to wygląda, gdy takie pytania wiszą w profilu bez odpowiedzi. Dodatkowo pamiętajmy, że mamy możliwość dodawania informacji związanych z covid, naszą ofertą i nowościami, które pojawią się w wizytówce – tłumaczy Dominik Niedźwiecki.
Dominik Niedźwiecki dodaje, że dobrą praktyką prowadzenia Wizytówki Google jest również odpowiadanie na opinie, szczególnie te, w które ktoś włożył wysiłek opisania tego, jak wyglądają doświadczenia w kontakcie i współpracy z firmą. Natomiast to, czego kategorycznie nie można robić według specjalisty to, oszukiwać! Algorytm Google bardzo dobrze radzi sobie z wykrywaniem sztucznych opinii z niezaufanych dla niego kont. Wtedy ogranicza ich widoczność oraz może zablokować przyszłe dodawane już przez prawdziwych klientów. A firma bez opinii w Mapach Google nie wygląda zbyt wiarygodnie. Według Dominika wyjście z tej sytuacji jest bardzo trudne, jeśli w ogóle możliwe.
Jak zmienić zdjęcie w Wizytówce Google?
W Google Moja Firma przedsiębiorca może wstawiać zdjęcia związane ze swoim biznesem. Do wyboru ma ustawianie zdjęcia, jako logo firmy, zdjęcie główne oraz zdjęcia firmy w katalogu, który mogą przeglądać użytkownicy. Dbanie o aspekt wizualny Wizytówki Google jest bardzo ważny, bo potencjalni klienci, widząc zdjęcia danej firmy, mają większe poczucie jej wiarygodności.
Jak dodawać i zmieniać zdjęcia w Wizytówce Google? Nie ma tu nic skomplikowanego. Otwieramy profil firmy, w prawym dolnym rogu znajduje się opcja Opublikuj, Dodaj zdjęcia/filmy. Klikamy w tę opcję, wybieramy zdjęcia lub filmy, które chcemy opublikować, klikamy Prześlij i gotowe. Po przesłaniu zdjęć wybieramy to, które ma być naszym logo lub okładką, klikamy na nie w prawym górnym rogu. Pokaże nam się opcja, aby dodać lub edytować zdjęcie do logo, lub na okładkę. Klikamy Prześlij i gotowe.
Pozycjonowanie Google Moja Firma
Aby trafić na wyniki wyszukiwania Google Maps, można zrobić dwie rzeczy. Patrząc od strony Google – można wykupić płatną reklamę, która dobrze dobrana, może nas zaprowadzić na szczyt wyników. Druga opcja od strony branży SEO – czyli zadbać o SEO. Dominik Niedźwiecki podpowiada, że jeśli przedsiębiorca zdecyduje się na tę drugą drogę, to powinien zadbać o dobrane słowo kluczowe. Nie każdy użytkownik szuka danej firmy po jej brandzie. Zdecydowana część wyszukań to frazy pokroju: fryzjer, warsztat samochodowy, apteka. Druga ważna kwestia z punktu widzenia SEO to lokalizacja. Pamiętajmy, że algorytm stara się wynajdywać firmy w Google możliwie jak najbliżej użytkownika na mapach Google.
Kolejną kwestią, która jest przydatna dla przedsiębiorców, którzy zdecydują się założyć profil w Google Moja Firma, jest możliwość, pojawienia się w Panelu Wiedzy przez niektórych nazywanego Knowledge Graph. Taka wizytówka pojawia się po prawej stronie wyszukiwań Google w zakładce Wszystko. Firmy w Google są wtedy bardziej widoczne.
– Tutaj zasada jest bardzo prosta. Jeśli wyszukiwarka wie co wyświetlić to, to zrobi. Zdarza się, że zapytania na brand sklepów z kilkoma lokalizacjami w mieście nie pojawiają się w wynikach i nie odeślą do profilu firmy. Google nie wie, którą lokalizację pokazać, mógłby najbliższą, ale tego nie zrobi. Dopiero gdy do nazwy firmy dodamy np. nazwę galerii, wtedy pojawi się wizytówka. Z drugiej strony Google w swoich wynikach może wyświetlić wizytówkę na ogólne zapytanie „Fryzjer” tylko dlatego, że znajduje się on w centrum miasta – tłumaczy Dominik Niedźwiecki.
Czy można usunąć opinie z Google?
Wielu użytkowników Google wyszukując firm za pośrednictwem Google Maps, bardzo poważnie traktuje opinie klientów, które pojawiają się przy Wizytówce Google. Niestety bardzo często przedsiębiorcy muszą mierzyć się z nieuczciwą konkurencją, która celowo wystawia im negatywne opinie, by zaniżyć ocenę danej firmie w Google. Czy można w takiej sytuacji usunąć negatywne opinie z Google?
I tu pojawia się problem. Usuwanie negatywnych opinii z Google jest możliwe, ale nie jest to proste. Żeby przedsiębiorca oczyścił swoją reputację, nieprzychylne komentarze muszą spełniać jeden z wymogów Googla, a są to:
- podejrzenie spamu,
- fałszywe treści,
- treści nie na temat,
- treści niezgodne z prawem,
- treści podlegające ograniczeniom,
- opinie o charakterze seksualnym,
- obraźliwe treści,
- podszywanie się pod inną osobę,
- tzw. konflikt interesów np. zamieszczanie opinii o własnej firmie.
Niestety na usunięcie opinii z Google trzeba czekać nawet kilka dni, a Google nie zawsze musi się na to zgodzić. Niektórzy właściciele firm pytają, czy w takiej sytuacji nie lepiej skasować Wizytówkę w Google i założyć nową. Niestety tak to nie działa. Zupełnie czystą kartę przedsiębiorca dostanie tylko wtedy, kiedy założy nową Wizytówkę w Google dla biznesu o innej nazwie i innej lokalizacji. Jeśli założy nowe konto dla takiej samej marki, Google przeniesie stare opinie i informacje o firmie.
Jak usunąć Google Moja Firma?
Bez względu na to, czy przedsiębiorca decyduje się na usunięcie Wizytówki Google z powodu nieuczciwych komentarzy, czy po prostu zakończył działalność, usunięcie Wizytówki Google jest równie proste, jak jej założenie. Wystarczy zalogować się na konto, następnie wejść na profil, który chcemy usunąć i w menu po lewej stronie wybrać opcję Oznacz tę firmę jako zamkniętą lub Usuń wizytówkę.
Wizytówka Google to bardzo przydatne, choć wciąż niedoceniane narzędzie przez przedsiębiorców. Korzystanie z niego jest banalnie proste i, co raz jeszcze powtórzę, w pełni darmowe. Warto więc korzystać z takiej formy dodatkowej promocji swojego biznesu, bo firmy w Google mają więcej szans na zdobycie klientów. W razie jakichkolwiek wątpliwości możemy też wpisać w Google: Google Moja Firma Pomoc, żeby znaleźć poradnik przygotowany przez giganta.
A Ty przedsiębiorco, masz już swoje konto Google? Spraw, by Twoi potencjalni klienci mogli znaleźć Cię w Google Maps.
Zostaw komentarz