Marketing i Biznes Content marketing Content marketing – podsumowanie 2022 i trendy na 2023 rok

Content marketing – podsumowanie 2022 i trendy na 2023 rok

Bądź o krok przed konkurencją i zaplanuj strategię content marketingową dla swojej firmy na 2023 rok. Content marketing to bez wątpienia jeden z najlepszych sposobów na promowanie marki. Odpowiednio przemyślany, zadecyduje o sukcesie lub porażce Twojej firmy. Przyjrzyj się, co wniósł 2022 w zakresie tworzenia treści oraz dowiedz się, jakie czynniki strategii marketingowej należy brać pod uwagę, planując działania contentowe firmy ukierunkowanej na zysk w 2023 roku!

Content marketing – podsumowanie 2022 i trendy na 2023 rok
Najczęściej wykorzystywany formatem zasobów contentowych w 2022 roku były krótkie artykuły i posty do 1500 zzs. Stanowiły one 89% dystrybuowanych treści. Marketerzy stwierdzili również, że wydarzenia przyniosły najlepsze wyniki dla ich content marketingu w ciągu ostatnich 12 miesięcy. To tylko podkreśla, jak ważne jest pogłębianie branżowego networkingu. TikTok osiągnął rekordową popularność na polskim i międzynarodowym rynku, stając się również alternatywą dla Googla szczególnie dla pokolenia Gen Z. Dominującym trendem i jednocześnie najbardziej skutecznym sposobem dystrybucji treści w mijającym roku był format video i ta tendencja będzie tylko wzrastać w 2023 roku. Optymalizacja tekstów pod kątem wyszukiwarek zawsze była ważna, jednak teraz już nie wystarczy wpisać pojedynczego słowa kluczowego czy tagu. Wyszukiwarki stają się coraz bardziej inteligentne. Okazuje się, że wykorzystanie AI w tworzeniu treści to jeden z największych trendów w nadchodzącym 2023 roku.

Prowadzisz firmę? Dołącz do Founders Mind, najlepszej konferencji dla biznesu w Polsce

Sprawdź szczegóły wydarzenia

Nowy rok nadchodzi wielkimi krokami. To czas, kiedy każdy marketer szczególnie uważnie obserwuje przewidywania na 2023. I nie tylko, bo też przedsiębiorcy, którzy sami planują działania marketingowe firm, chcą wiedzieć, na jakich czynnikach skupić uwagę, aby osiągnąć maksymalne efekty, przekładające się na zwiększenie promocji marki i sprzedaży usług. My już wiemy, jakie trendy content marketingowe w 2023 roku będą w topce. I właśnie tym chcemy się z Wami podzielić, ale zanim do tego przejdziemy, podsumujmy, co wniósł do branży 2022 rok, jaki format treści był najczęściej stosowany, a jaki generował najwięcej leadów. Dowiedz się, w jak sposób zmieniły się działania content marketingowe na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy.

Content marketing — podsumowanie 2022

Miniony rok obfity był w tworzenie różnego rodzaju treści, odpowiadających na potrzeby odbiorców. Spójrzmy jakie szczególne zmiany wniósł content marketing w 2022:

  • Najczęściej wykorzystywanym formatem zasobów contentowych w 2022 roku były krótkie artykuły i posty do 1500 zzs. Stanowiły one 89% dystrybuowanych treści, według danych od Content Marketing Institute. Zaraz za nimi na drugim miejscu najchętniej tworzonym contentem był format wideo — wykorzystanie filmów wzrosło do 75% z 66% w porównaniu do poprzedniego roku.
  • Marketerzy stwierdzili również, że to właśnie wydarzenia stacjonarne przyniosły najlepsze wyniki dla ich content marketingu w ciągu ostatnich 12 miesięcy. To tylko podkreśla, jak ważne jest pogłębianie networkingu podczas wydarzeń branżowych. Do eventów sprzyjających budowaniu biznesowych kontaktów należy, m.in. Founders Mind, najbardziej przedsiębiorcza konferencja w Polsce. Kolejna edycja odbędzie się 22 czerwca 2023 roku w Pałacu Kultury i Nauki. Sprawdź szczegóły wydarzenia już teraz.
  • Jeśli mowa o dominujących w użyciu platformach mediów społecznościowych, niewiele się zmieniło od poprzedniego roku i wciąż najczęściej wykorzystywaną platformą był LinkedIn. Zaobserwowano jednak wzrost wykorzystania YouTube o 5%  w działaniach contentowych w porównaniu z poprzednim rokiem, co nie jest zaskakujące, biorąc pod uwagę ogólny wzrost wykorzystania formatu video.
  • Wykorzystanie TikToka wzrosło do 9% z 5% i warto podkreślić, że platforma osiągnęła rekordową popularność na polskim i międzynarodowym rynku, stając się również alternatywą dla Googla szczególnie dla pokolenia Gen Z, które to właśnie tam szuka informacji.

Prawie 40 proc. młodych ludzi nie korzysta z wyszukiwarki Google’a, wybierają TikToka lub Instagrama – powiedział wiceprezes Google, Prabhakar Raghaven, podczas konferencji Fortune Brainstorm Tech.

  • Prawie trzech na czterech marketerów korzystało z e-mail marketingu, generując content do odbiorców na podstawie własnej listy mailingowej. Pozostała część dystrybuowała treści (15%) głównie za pomocą mediów społecznościowych.
  • Miniony rok był również rewolucyjny pod kątem zmiany charakteru tworzonych treści. Użytkownicy zaczęli walczyć o autentyczność w social media, zrzucając pryzmat idealnego życia przepuszczonego przez filtr. Zamiast tego nawiązywali do codzienności i rutyny — nastąpiło porzucenie na dłuższą metę toksycznej, „instagramowej pozytywności” na rzecz szczerej rozmowy o sukcesach i porażkach w życiu człowieka, chorobach (głośno rozbrzmiewał m.in. temat występowania depresji w społeczeństwie), codziennej egzystencji bez hasztagu #perfekt.
  • Narastającym zjawiskiem było również przeciwdziałanie dezinformacji w sieci, które odcisnęło szczególne piętno na świadomości odbiorców już w czasie pandemii i później, gdy wybuchła wojna na Ukrainie. To właśnie wtedy media różnego nurtu podkreślały, jak ważna jest weryfikacji źródeł treści contentowych.

Content Marketing – Trendy na 2023

  1. Video is the King

Dominującym trendem i jednocześnie najbardziej skutecznym sposobem dystrybucji treści w mijającym roku był format video i ta tendencja będzie tylko wzrastać w 2023 roku. Przeciętny użytkownik spedza 19 godzin tygodniowo na oglądaniu filmów w formacie TikToka, Instagram Reels, Youtube Shorts – warto skupić się na dostawie treści poprzez te platformy. W 2023 roku marki powinny ograniczyć długość swoich treści wideo do maksymalnie 10 minut. Biorąc przykład z TikToka, warto tworzyć nawet krótsze 5-minutowe filmy. Możesz wyprodukować więcej treści w krótszym czasie, a ponadto widzowie chętniej zaangażują się w krótszy film, który od razu przechodzi do sedna. Szukasz inspiracji do tworzenia contentu? Sprawdź ekspercki kanał na youtube Marketing i Biznes dedykowany przedsiębiorcom i biznesowi.

Wideo jest najczęściej używanym formatem treści, a 59% marketerów wykorzystuje go w działaniach content marketingowych – HubSpot

  1. SEO, czyli totalny must-have

Optymalizacja tekstów pod kątem wyszukiwarek zawsze była ważna, jednak teraz już nie wystarczy wpisać pojedynczego słowa kluczowego czy tagu. Wyszukiwarki stają się coraz bardziej inteligentne, dlatego, jeśli chcesz rzeczywiście zajmować dobra pozycję, musisz ponownie przeanalizować, co powinna uwzględniać Twoja strategia SEO w 2023 roku. Priorytetem powinno być pisanie treści dla ludzi, zamiast docelowo pod wyszukiwarki. Brzmi to sprzecznie z intuicją, ale wyszukiwarki zorientowały się, czego chcą użytkownicy. W rzeczywistości wielu marketerów koncentruje się teraz na tworzeniu wysokiej jakości, trafnych treści, które odpowiadają zarówno potrzebom klientów, jak i wyszukiwarek. Pozwól, aby jakość treści mówiła sama za siebie. Zamiast tworzyć naładowaną słowami kluczowymi publikację, stań się autorytetem w temacie. Buduj ekspercki charakter marki poprzez wysokiej jakości treści, uwzględniając przy tym słowa kluczowe z długim ogonem. Zamiast patrzeć wyłącznie na ranking adresów URL, skup się na tym, co pokazują współczynniki klikalności i wskaźniki zaangażowania. O to dbają wyszukiwarki w 2023 roku.

51% konsumpcji treści pochodzi z wyszukiwania organicznego – Kuno Creative

  1. UX design ma znaczenie

W 2023 roku nadaj priorytet doświadczeniom użytkownika pod względem: szybkości strony, wydajności mobilnej, jakości obrazu, personalizacji narracji, itp. Kiedy dostarczasz klientom treści, które odpowiadają na ich największe problemy, bardzo prawdopodobnym jest, że wrócę po więcej, ponieważ dostarczasz im po protu merytoryczną wiedzę. Jeśli nie masz pewności, które zmiany UX mają największe znaczenie, wypróbuj testy A/B.

  1. Wykorzystaj sztuczną inteligencję i automatyzację

Ostatnio w mediach społecznościowych zawrzało odnośnie roli AI w tworzeniu contentu. Copywriterzy zaniepokoili się, że ich stanowiska, podobnie jak stanowiska grafików czy programistów, w przyszłości mogą zostać w pełni zrobotyzowane. AI niesie ze sobą jednak spore plusy. Okazuje się, że wykorzystanie sztucznej inteligencji w tworzeniu treści to jeden z największych trendów w nadchodzącym 2023 roku. Chociaż treść Twojego contentu prawdopodobnie nie zmieni się z roku na rok, technologia dostępna do tworzenia materiałów ewoluuje w szybkim tempie.Technologia AI umożliwia gromadzenie ogromnej ilości danych, co może pomóc w hiperpersonalizacji treści i uzyskaniu lepszych wyników.

Sztuczna inteligencja może tworzyć treści, umożliwiając markom generowanie większej ilości materiałów w krótszym czasie. AI nie jest wystarczająco dobra, aby napisać wszystkie treści w sposób tak oryginalny i merytoryczny jak człowiek, ale z pewnością może pomóc marketerom w codziennych działaniach contentowych.

Twojej firmie brakuje strategii ukierunkowanej na zysk? Poznaj skuteczne sposoby na automatyzację procesów i usprawnienie biznesu. Spotkaj się w gronie 30 innych founderów i wnieś swoją firmę na wyżyny — wypełnij niezobowiązujący formularz.

  1. Autentyczna komunikacja i transparentność marki

Budowanie granic między klientem a biznesem już dawno przestało się liczyć. Odbiorcy cenią autentyczność i transparentność marki. Twoje treści muszą wyraźnie wskazywać na to, że utożsamiasz się i rozumiesz problemy swoich klientów — w przeciwnym razie nie trafią one do odbiorców. Narrację oprzyj na emocjach i empatii. To klucz do budowania prawdziwych relacji z obserwującymi. Prawie 95% konsumentów jest bardziej lojalna wobec marek, które są przejrzyste i szczere w komunikacji, z kolei 75% klientów zapłaciłoby więcej za wspieranie autentycznych marek. Jeśli chcesz dotrzeć do jak największego grona odbiorców, szczere treści skoncentrowane na potrzebach ludzi są koniecznością.

  1. Recykling treści

Tworzysz wysokiej jakości, merytoryczne artykuły? Planując strategię content marketingową na 2023 skup się na recyklingu treści. Polega on na podobnej redystrybucji przygotowanych materiałów, konwertując je na inne formaty, takie jak np. infografika lub krótki reels. Takie działania zmaksymalizują zasięg Twojej marki, zwiększając szansę dotarcia do większej ilości potencjalnych klientów. Dzięki temu również zaoszczędzisz czas, multiplikując stworzone wcześniej materiały i skupiając się na kolejnych, nadchodzących tematach contentowych.

  1. Wieloplatformowość

Efektowna strategia działań cotnent marketingowych cechuje się wieloplatformowością. Zamiast zawężać działanie do jednego kanału, dostarczaj swoje treści na różne platformy. Artykuły eksperckie konwertuj na posty w social mediach – Instagram, LinkedIn – oraz krótkie filmiki – TikTok, Instagram Reels, Youtube Shorts. Działanie na wielu płaszczyznach znacznie zwiększa szansę pozyskania większej ilości odbiorców dla swojej marki.

94% marketerów używa mediów społecznościowych jako głównego kanału dystrybucji swoich treści – Semrush

  1. Podcasty, czyli nowa era marketingu

Podobnie jak w przypadku innych trendów w marketingu treści, ważne jest, aby traktować podcasty jako sposób na dostarczanie wartości swoim klientom. Nie koncentruj się zbytnio na ofercie sprzedaży — zamiast tego zaoferuj przydatne informacje lub rozrywkę, aby słuchacze mieli powód, by zostać. W tej chwili podcasty są nadal dominującym trendem w marketingu treści audio, ale to może się zmienić. Szczególną popularnością pod tym kątem odznacza się Spotify. Interesujesz się content marketingiem i biznesem? Sprawdź ekspercki podcast Marketing i Biznes.

  1. Cykliczny harmonogram działań

Jeśli będziesz sumiennie dostarczać swoim odbiorcom wysokiej jakości content, sprawisz, że będą wracać z powrotem po więcej. Dlatego w 2023 skup się na cyklicznym harmonogramie działań contentowych. W tym celu już teraz stwórz content plan uwzględniający działania na różnych platformach z konkretną datą publikacji. To pozwoli Ci uporządkować treści, które chcesz przekazywać swoim odbiorcom, ukierunkowując strategię firmy na osiąganie realnych wyników.

Chcesz usprawnić swój biznes, ale nie wiesz, od czego zacząć? Poznaj sposoby na automatyzację procesów i budowę strategii, która wyniesie Twoją firmę na wyższy level. Wyjedź w gronie 30 innych founderów — wypełnij niezobowiązujący formularz.

10 . Treści, które są zmianą

Przestań tworzyć treści, których nikt nie konsumuje. W 2023 roku content powinien zaspokajać potrzeby klienta. Marki tworzą dziś tak dużo treści, że użytkownicy po prostu nie mają czasu czytać tych, które nie wnoszą wartościowych informacji. Odbiorcy będą wchodzić w interakcję z Twoimi treściami tylko wtedy, gdy uznają, że są one rzeczywiście pomocne. Rozwiązaniem jest personalizacja treści contentowych. Pozwala to dostosować content bezpośrednio do potrzeb klienta. Tylko w ten sposób będziesz dostarczać materiały swoim odbiorcom, którzy uznają je za najcenniejsze oraz najbardziej wyróżniające się na tle Twojej konkurencji.

83% marketerów twierdzi, że woli publikować rzadziej, aby tworzyć lepsze treści, niż  publikować częściej materiały cechujące się niższą merytorycznością – HubSpot

Niech rok 2023 okaże się strategicznym sukcesem

Wiesz już, jakie trendy będą dominować w nadchodzącym roku. Dlatego nie zwlekaj i wyprzedź swoją konkurencję, już teraz planując działania content marketingowe w 2023 dla swojej marki. W tym celu:

  • Skorzystaj ze statystyk i powiązanych zasobów, aby uzasadnić, jakiego rodzaju content jest Ci potrzebny, udokumentuj zwycięską strategię dotyczącą treści i zdecyduj, jak dużą rolę fomat video w działaniach contenowych Twojej firmy będzie odgrywać w 2023 roku;

  • Zwiększ świadomość marki: rozważ krótkie, dostosowane filmy dla każdej platformy społecznościowej, na której chcesz być aktywny;

  • Inwestuj w storytelling: rozważ serię filmów skupiających się na opowiadaniu historii o swojej organizacji, jej klientach i oferowanych rozwiązaniach;

  • Działaj wielotorowo na różnych platformach;

  • Staraj się dostarczać treści, które coś wnoszą i są cenne pierwszorzędnie dla odbiorcy, a dopiero później dla wyszukiwarek;

  • Działaj sprytnie, wykorzystując pomoc AI i recykling treści;

  • Bądź autentyczny w contencie, który tworzysz, a zyskasz zaufanie odbiorcy.

Pamiętaj, że równie ważne, jak budowanie świadomości marki w sieci jest nawiązywanie branżowego networkingu z innymi. To sprawia, że możemy uczyć się na cudzych błędach i wymieniać doświadczeniem. Pogłębiaj networking i wyjedź w gronie 30 innych founderów, o podobnym mindsecie, problemach i wyzwaniach. Sprawdź szczegóły.

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl