Marketing i Biznes Content marketing Zapytaliśmy 6 CEO’s & founderów polskich agencji digital o trendy w content marketingu na 2024 rok

Zapytaliśmy 6 CEO’s & founderów polskich agencji digital o trendy w content marketingu na 2024 rok

Jakimi trendami będzie kształtowana branża digital w 2024 roku? Zapytaliśmy o to ekspertów z branży. Swoimi predykcjami podzielili się: Wiktoria Drozd z Digital Heart, Kacper Skorupski z adcookie, Robert Szarata z Wise People, Krystian Ficek z ROXART Agency, Tom Winter z SEOwind oraz Mateusz Baranowski z Horizon Marketing. Odkryj trendy w content marketingu na 2024 rok i zaplanuj strategię działania dla swojej firmy.

Zapytaliśmy 6 CEO’s & founderów polskich agencji digital o trendy w content marketingu na 2024 rok

Prowadzisz firmę? Wyjedź w gronie liderów biznesu i weź udział w warsztatach z topowymi ekspertami

Sprawdź szczegóły

Zastanawialiście się kiedyś, dlaczego niektóre marki przegrywają w komunikacji z influencerami? Dlaczego, mimo wszystkich wysiłków, nie udaje im się przekazać swojej historii w sposób, który zachęca do zaangażowania?

W rzeczywistości wielu z nas zdaje sobie sprawę, jak trudno jest wymyślić coś oryginalnego i przyciągającego uwagę w każdym komunikacie marki. W morzu treści, które codziennie nas bombardują, staje się to wyzwaniem wręcz niemożliwym. Jak zatem wyjść z martwego punku kreatywności?

Historie każdej marki są unikalne, ale jak je opowiedzieć w sposób, który będzie dla ludzi naprawdę istotny? Jeśli miałbym wskazać jeden dominujący aspekt wpływający na trendy w content marketingu w 2024 roku to byłby nim bez wątpienia storytelling.

Narracja, w której znajdziecie siebie

Opowiadajcie klientom historie w sposób, który marka robiłaby to ze znajomymi, będąc człowiekiem. Budujcie treści w oparciu o archetyp marki i jej wartości. Bohaterami historii mogą być wasze produkty, zespół, a nawet sami klienci. Dajcie ludziom postaci, z którymi mogą się utożsamić.

Rozpoznaj unikalną historię

Czym jest wasza marka? Jakie są wasze korzenie? Odkryjcie unikalne elementy, które wyróżniają was spośród innych. Przypominajcie o tym zawsze i przekazujcie wspólne historie marki i jej bohaterów.

Kreujcie napięcie i rozwiązujcie problemy

Dzielcie się problemami, w których użytkownicy znajdą siebie. Zachęcajcie do zastanowienia się nad problemami, z którymi wasza marka pomaga ludziom radzić sobie. Kreujcie napięcie, a potem zaskakujcie rozwiązaniem.

Angażujcie zmysły

Korzystajcie z różnych mediów, aby wzbogacić swoje opowieści. Wideo, dźwięk, obraz — używajcie ich, aby angażować zmysły. Wykorzystanie storytellingu jako kluczowego narzędzia w content marketingu to sposób nie tylko na przyciągnięcie uwagi, ale przede wszystkim na zbudowanie trwałych relacji z klientami. W 2024 roku marki, które odważą się opowiedzieć swoją historię, znajdą się na czele zmieniającej się gry marketingowej.

Prowadzisz firmę? Rozpocznij 2024 z przytupem! Wyjedź w gronie 20 innych przedsiębiorców na Founders Camp i weź udział w dedykowanych warsztatach dla biznesu. Wypełnij niezobowiązujący formularz.  

Weryfikacja narzędzi napędzanych AI

Rozwój narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję, a szerzej swoisty fenomen next tech zdominował przewidywania dotyczące marketingu i sprzedaży w najbliższych miesiącach.

Należy mieć jednak na uwadze, że entuzjazm wobec narzędzi automatyzujących marketing może być równie słuszny, co zgubny. Moim zdaniem kluczowym “meta-trendem” w najbliższym czasie stanie się weryfikacja wyników osiąganych z wszechobecnymi już toolami AI. Po uzasadnionej fazie eksperymentalno-wdrożeniowej pora powiedzieć “sprawdzam”.

(Prze)budowa zespołów odpowiedzialnych za marketing treści

Dominującym trendem w content marketingu na 2024 rok staje się zatem nie tyle stosowanie konkretnych strategii z konkretnymi narzędziami, ile dostosowywanie całej komunikacji firmowej do sytuacji na rynku. A rynek — w pościgu technologicznym, ale wciąż pokiereszowany kryzysem — jest i będzie coraz bardziej głodny “spryciarzy”. Spryciarzy, czyli osób odpowiedzialnych za obszar szerszy niż samo zarządzanie mediami społecznościowymi, blogiem, webinarami i innymi narzędziami marketingowymi. Spryciarzy, czyli osób, które zrównoważą potrzeby wynikające z chłodnej analizy z realnymi możliwościami, zasobami organizacji.

Rywalizacja na nowych zasadach

Wszelkie przewidywane trendy w content marketingu na 2024 rok takie jak wielojęzyczność contentu na potrzeby internacjonalizacji, jeszcze większa customizacja treści czy dalsze zastępowanie pracy marketerów przez modele generatywne rzeczywiście zmieniają grę. Zmieniają jednak grę dla wszystkich, co rodzi uzasadnioną potrzebę maksymalnego skupienia na analizie i zdolności do błyskawicznego, elastycznego zmieniania strategii komunikacji.

Rozwiązania marketingowe do tej pory zarezerwowane zarówno dla dużych organizacji z ogromnymi budżetami i zasobami jak i dla małych, dynamicznych zespołów z największą elastycznością, wraz z upowszechnieniem AI-tooli stają się “standardem” a nie “czymś świeżym”. A skoro tak — jak zamierzamy wyróżniać się na rynku implementując te same trendy, co większość konkurencji?

Pozostałe istotne trendy digital w 2024 roku

Marketingu treści nie można jednak ograniczać wyłącznie do eksperymentów — istotne jest zatem odpowiednie balansowanie odważnych, innowacyjnych treści oraz tych formatów, które już teraz przynoszą oczekiwane, pożądane rezultaty.

Idąc tym tropem, warto wspomnieć między innymi o:

podcastingu (własne programy wspierające budowanie marki organizacji i marek osobistych wraz z wykorzystaniem potencjału cross promotion);
• prawnych aspektach i dobrych praktykach związanych z wykorzystywaniem AI i prywatnością danych;
wciąż rosnącej roli wideo — wraz z biznesowym wykorzystaniem takich platform jak TikTok, Instagram czy YouTube Shorts;
• coraz większym wpływie AI na SEO czy Google Ads, a także rosnącej roli wyszukiwarki Microsoft Bing;
promowaniu zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialności społecznej.

Pochylając się nad szerokim spektrum form marketingu treści trzeba przede wszystkim pamiętać o spójności, właściwym wykorzystaniu AI/automatyzacji oraz przemyślanej selekcji formatów — tak, by maksymalnie wydajnie angażować się w poszczególne działania, bez wrażenia dostarczania rynkowi “półśrodków” i treści o znikomej wartości.

Podsumowanie

Im więcej technologii wpuszczasz do komunikacji swojej firmy, tym większe znaczenie mają ludzie, którzy odpowiadają za zarządzanie i budowanie czysto ludzkich relacji. Staram się nie zapominać, że AI trzeba pilnować i rola kuratora, testera efektów pracy sztucznej inteligencji staje się, w moim odczuciu, ważną kompetencją jutra.

Prowadzisz firmę? Rozpocznij 2024 z przytupem! Wyjedź w gronie 20 innych przedsiębiorców na Founders Camp i weź udział w dedykowanych warsztatach dla biznesu. Wypełnij niezobowiązujący formularz.  

Digital Heart patrzymy w kierunku możliwości jakie daje nam AI w tworzeniu treści, ale nie możemy nie wspomnieć o zmianach w społeczeństwie i sposobie konsumpcji, które powoduje sztuczna inteligencja oraz szansach — po jakie warto sięgnąć – budując strategię treści na kolejny rok.

Relacje i humanity

W dobie zalewu AI jeszcze większą rolę odegra ludzka twarz biznesu. Coraz trudniej wybić się markom na tle innych, gdy w ich komunikacji pojawia się banneroza i nieumiejętnie wkomponowany czynnik AI. Generatywy z jednej strony ułatwiają tworzenie contentu, skracają czas przygotowania, ale mimo wszystko wymagają bardziej umiejętnego przeplatania z rzeczywistym i twórczym działaniem, aby eksponować charakter marki. W nadchodzącym roku większą rolę odegra prawdziwa twarz i zaangażowanie przedstawicieli marek w budowanie relacji ze społecznością.

UGC

AI przyczynia się również do ograniczonego zaufania dla marek i ich autentyczności, dlatego angażowanie prawdziwych ludzi jako głos produktu w ecommerce już w 2023 roku zyskało na popularności. Marki jak np. YourKaya czy Nutridome opierają swoją komunikację w 90% na autentycznym contencie pochodzącym od niewielkich twórców. W 2024 roku sięgną po to kolejne marki, bo trend ten mimo upływu czasu nie słabnie, a badania w ecommerce mówią same za siebie: najchętniej kupujemy produkty z polecenia rodziny, znajomych i twórców.

Podcasty

Z względu na zwiększenie znaczenia autentyczności w tworzonych treściach swoją popularność (po raz kolejny) podbiją podcasty. Jest to obszar tworzenia treści, który ciężko będzie zastąpić AI i pozostanie autentyczny. W związku z zapowiedziami Spotify, które niebawem wdroży automatyczne tłumaczenie podcastów, będzie to szansa na przyciąganie globalnych odbiorców i tworzenia unikalnej wartości poza Polską. Skalowanie treści podcastowych wciąż będzie utrudnione, bo marki nie mają szansy tworzyć jej masowo, co tym skuteczniej przełoży się na jakość tego kanału dystrybucji treści.

Społeczności i omnikanałowość mediów społecznościowych

Media społecznościowe dążą do tworzenia miejsc, które dają poczucie wyłączności. W niszach osadzają się ludzie, którzy chcą przeniesienia unikalnych interakcji do online’u. Dla internetowych twórców to krok ku segmentowaniu swoich odbiorców zgodnie z ich ulubionym sposobem konsumpcji treści. Większe rozdrobnienie społeczności wpłynie tez na dywersyfikację sposobów tworzenia treści, aby dopasowywać je do wielu źródeł.

Sztuczna inteligencja

Samo AI zdecydowanie płynie na ilość generowanych treści przez marki. Każdego tygodnia pojawiają się kolejne narzędzia, które usprawniają tworzenie video, grafik, czy tekstów. Przemyślane korzystanie ze sztucznej inteligencji znacząco przyspieszy realizację procesów takich jak wytwarzanie pomysłów, transkrypcja, tłumaczenia, tworzenie treści pod SEO. Powtarzalne działania, które wcześniej zajmowały godziny, teraz zamkną się w kilkudziesięciu minutach. AI nie zabierze pracy content marketerom, ale content marketerzy biegli we włączeniu AI do swojej pracy – zdecydowanie tak.

Prowadzisz firmę? Rozpocznij 2024 z przytupem! Wyjedź w gronie 20 innych przedsiębiorców na Founders Camp i weź udział w dedykowanych warsztatach dla biznesu. Wypełnij niezobowiązujący formularz.  

Ludzie przychodzą do internetu po rozrywkę

Zaakceptuj to wreszcie i przestań się napinać! Przez 12 lat pracy w branży marketingowej mam wrażenie, że większość przedsiębiorców i marketerów próbuje zaklinać rzeczywistość. Na siłę próbują udowodnić, że ich klienci oczekują jedynie poważnego podejścia, trudnego słownictwa i książkowej wiedzy.

Muszę was rozczarować: ludzie w internecie w większości przypadków szukają rozrywki, a nie wiedzy. Gdyby było inaczej, większość z nas miała dziś kilka doktoratów.

W social media spędzamy średnio około 2 godziny dziennie, co w skali roku daje około 730 godzin (czyli około 91 dni po 8 godzin spędzonych na ciężkiej pracy polegającej na scrollowaniu – to około 4 miesiące etatowej pracy w skali roku).

Pomyśl, gdzie bylibyśmy jako ludzkość, gdyby każdy z nas przeznaczał ten czas na naukę. No dobra, wróćmy do rzeczywistości.

Co to oznacza dla Ciebie i Twojej firmy?

Wykorzystaj fakty, o których wspomniałem. Zobacz, jakie treści są najczęściej konsumowane, oto kilka przykładów:

Sejm po przejęciu stanowiska marszałka przez Pana Szymona Hołownię. Jak widać, cięte i kreatywne riposty są na tyle interesujące, że zachęcają do subskrypcji i oglądania obrad setki tysięcy Polaków.

Poważna tematyka biznesowa. Kto generuje największe wyświetlenia w naszym kraju? Przygody przedsiębiorców – ponad 303 000 subskrybentów i setki tysięcy wyświetleń.

Skomplikowana tematyka motoryzacyjna. Jako jedyny słuszny przykład podam TOP Gear – program, który zmienił wszystko i do dziś inspiruje ludzi z branży.

Przykładów jest tysiące. Wystarczy poszukać, aby się zainspirować.

Jak to wykorzystać w swojej firmie?

Wyluzuj się i zacznij dostarczać rozrywkę swoim potencjalnym klientom. Mówiąc o rozrywce, nie mam na myśli tańczenia w bikini na TikToku (chyba, że sprzedajesz bikini lub lubisz w nim tańczyć). Myślę raczej o treściach, które będą ciekawe dla odbiorców. Przykładem może być mój e-commerce Nobledog.pl – wejdź na naszego TikToka lub Instagrama. Zobaczysz, jak generujemy wyświetlenia dzięki krótkim filmom o ciekawostkach ze świata psów, nagranych telefonem na statywie i zmontowanych w CapCut.

Jak zacząć i wykorzystać tę wiedzę do zwiększenia sprzedaży?

To bardzo proste. Wejdź na TikToka i zacznij szukać firm z twojej branży, które publikują treści po angielsku. Gwarantuję ci, że ktoś na świecie już rozgryzł zagadkę, jak połączyć twoją branżę z rozrywką.

Znajdź inspirację i działaj

Dostarczanie rozrywki potencjalnym klientom da ci ogromną przewagę nad konkurencją w budowaniu marki w ich świadomości. Mądre wykorzystanie tych treści na początku lejka marketingowo-sprzedażowego gwarantuje jego większą efektywność.

Rozrywka + krótkie filmy + sprzyjające algorytmy + mądrze rozpisany lejek marketingowy = przepis na zwiększenie sprzedaży w Twojej firmie.

Nie musisz dziękować, wystarczy, że wdrożysz te rozwiązania. A jeśli chcesz zobaczyć, jak wdrożyłem to u siebie, zajrzyj na mojego Instagrama. W kilka tygodni zbudowałem społeczność ponad 10 000 osób takich jak Ty. Do zobaczenia w social media!

Prowadzisz firmę? Rozpocznij 2024 z przytupem! Wyjedź w gronie 20 innych przedsiębiorców na Founders Camp i weź udział w dedykowanych warsztatach dla biznesu. Wypełnij niezobowiązujący formularz.  

2024 rokiem sztucznej inteligencji

Nadchodzący rok z całą pewnością można nazwać rokiem AI. Wprawdzie technologie AI znane są nam od lat, to jednak ten rok przyniósł nam pierwsze duże wdrożenia w tej dziedzinie. Niemniej jednak, postrzegam to jako etap eksperymentowania, jak dziecko bawiące się w piaskownicy. Mówiąc o trendach w content marketingu w 2024 roku należy spodziewać się znacznie bardziej zaawansowanych zastosowań AI. Będzie to związane z połączeniem umiejętności AI i dużych, wektorowych baz danych, a także dotychczasowych metod programowania.

AI nie jest panaceum na każde wyzwanie marketingowe. Dopiero połączenie AI z innymi rozwiązaniami zaowocuje efektami, które znacząco przewyższają to, co dotychczas obserwowaliśmy w digital marketingu. W sektorze SEO przewiduję, że nadciągają przełomowe zmiany. Google zapowiada wprowadzenie Search Generative Experience (SGE), co z kolei wskazuje na coraz większe znaczenie ekspertyzy i autentyczności twórców treści, w kontekście E-E-A-T (Expertise, Experience, Authoritativeness, Trustworthiness). A to wszystko pokazuje, że silna, autentyczna pozycja autorów oraz jakość prezentowanej przez nich wiedzy coraz bardziej wpłynie na widoczność w wyszukiwarkach.

Nie możemy zapominać, że choć AI jest w stanie produkować treści, kluczowy jest odbiorca, czyli człowiek. W związku z tym, istotna nie tylko będzie technologia, ale przede wszystkim ludzki wymiar i wartość, jaką wnosi ona dla czytelników. W 2024 rok wchodzimy z jasnym przekonaniem, że aby przetrwać na rynku i zbudować trwałą relację z odbiorcami treści, konieczne jest dostarczanie materiałów o głębokiej, eksperckiej wartości.

Prowadzisz firmę? Rozpocznij 2024 z przytupem! Wyjedź w gronie 20 innych przedsiębiorców na Founders Camp i weź udział w dedykowanych warsztatach dla biznesu. Wypełnij niezobowiązujący formularz.  

Personalizacja i Segmentacja Treści

Obserwując zmieniający się rynek, dynamiczny rozwój technologii oraz AI w content marketingu naprawdę będzie się dużo działo. Zacznijmy od tego, co na pewno się nie zmieni a raczej będzie stale ewoluować. Jesteśmy w momencie, kiedy jeszcze nigdy nie było takiego nadmiaru treści w sieci, dlatego należy jeszcze bardziej zwrócić uwagę na to, do kogo mówimy i w jakim kontekście. Marki powinny skupić się na maksymalnej personalizacji treści, aby doskonale dopasować je pod swoich odbiorców. Dlatego kluczowym tutaj będzie research swojego ICP i komitetów zakupowych. Należy zgłębić z czym ci ludzie obecnie się zmagają, jakie mają problemy, jak możemy im pomóc osiągnąć sukces? Do tego istotna będzie warstwa analityczna. Marki B2B będą częściej wykorzystywać zaawansowane narzędzia do analizy danych, aby dostosować swoje komunikaty do konkretnych segmentów rynku.

Wykorzystanie Sztucznej Inteligencji

To chyba nic odkrywczego, że AI na dobre zagości w naszych firmach co pozwala robić rzeczy szybciej, taniej i coraz częściej lepiej. Czy to zabierze nam prace? Być może osobom z mniejszymi kwalifikacjami, aczkolwiek bardziej skłaniam się ku tezie, że zmieni się po prostu scope pracy content marketera. Od osoby, która tworzyła treści, do osoby, która będzie bardziej strategicznie do tego podchodzić, ponieważ czynnik ludzki nadal będzie tu bardzo ważny w kontrolowaniu tego, co AI nam stworzy, a następnie będzie odgrywać kluczową rolę w jaki sposób będzie to dystrybuowne — zarówno w kontekście kanałów jak i formatów reklamowych.

Podcasty na żywo

W kontekście trendów w content marketingu na 2024 rok podcasty stale rosną jako format do konsumowania treści, dlatego oczywistością jest to, że firmy coraz częściej będą się decydować na ten format. Wynika to również z tego, że jest to format, który wbrew pozorom nie jest trudny i kosztowny do zorganizowania nawet przez mniejsze firmy dzięki rozwoju technologii i AI, gdzie automatycznie można poprawić jakość dźwięku, czy tworzyć transkrypcje. Ba, nawet stworzyć podcast na podstawie wyłącznie tekstu, wgrywając swój głos, który naturalnie przeczyta cały scenariusz.

Jest to doskonałe narzędzie, które jednocześnie jest w stanie zwiększyć widoczność marki, jak i wzmocnić działania sprzedażowe, włączając ten kanał do programów ABM. Puszczając wodze fantazji, być może w 2024 roku zwiększy się liczba podcastów na żywo, gdzie dochodzi nam element interakcji ze słuchaczami np. poprzez telefony, zadawanie pytań i rozwiązywanie ich problemów (a przynajmniej ich próba) w trakcie audycji

Zwiększona ilość formatów wideo

Wszyscy wiedzą, że trzeba robić wideo, ale nadal spore grono marek nie miało na to zasobów. Teraz może się to zmienić (ponownie) dzięki AI i licznym narzędziom do prostej edycji wideo. Ten format będzie wygrywać, ponieważ jest to najlepszy sposób na skuteczne przekazywanie złożonych informacji w uproszczony sposób. Dlatego w 2024 roku powinniśmy widzieć znacznie więcej wideo związanych z demo produktów, explainer videos czy tzw. thought leadership

Marki osobiste na niższych szczeblach

Ludzie chcą kupować od ludzi. Kropka. Bardzo mnie to cieszy, że coraz więcej firm zaczyna to rozumieć i zaczynamy widzieć trend, gdzie coraz więcej właścicieli firm dzieli się swoją ekspertyzą czy przemyśleniami w social mediach. Co się zmieni w 2024 roku? Prawdopodobnie zobaczymy większe rozproszenie ekspertyzy w firmach, tj. zaczną udzielać się nie tylko właściciele, ale również liderzy działów czy wykwalifikowani specjaliścy, którzy “zjedli zęby” w swoich dziedzinach. To pozwoli markom na zdywersyfikowanie swoich społeczności w podziale na kilka dziedzin ekspertyzy i prawdopodobnie zwiększy skuteczność sprzedaży.

Podsumowanie

Nadchodzący rok wymaga od marketerów B2B elastyczności, innowacyjności i gotowości na wykorzystanie nowych technologii. Te trendy w content marketingu w 2024 roku nie tylko pomogą w dotarciu do odpowiedniej grupy odbiorców, ale także pozwolą na budowanie długotrwałych relacji z klientami.

Prowadzisz firmę? Rozpocznij 2024 z przytupem! Wyjedź w gronie 20 innych przedsiębiorców na Founders Camp i weź udział w dedykowanych warsztatach dla biznesu. Wypełnij niezobowiązujący formularz.  

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl