Marketing i Biznes Biznes Zaczyna się nowy model rynku pracy, który postawi na łączenie umiejętności – Katarzyna Szczesna [Design Mentorship]

Zaczyna się nowy model rynku pracy, który postawi na łączenie umiejętności – Katarzyna Szczesna [Design Mentorship]

Nieustannie jesteśmy świadkami kształtujących się zawodów przyszłości. "Już teraz widać rozbieżności w zrozumieniu stanowisk, obszarów, zawodów, które charakteryzują się dużą złożonością. Dlatego uważam, że zaczyna się nowy model rynku pracy, który postawi na łączenie umiejętności" - mówi Katarzyna Szczesna, CEO & Founderka Design Mentorship, organizacji, która stawia na projektowanie kariery przez mentoring skupiony na umiejętnościach jutra. Jakie cechy łączą zawody przyszłości, na których ścieżkę ułatwia wejście program? Czy przearanżowanie, będące alternatywą dla demotywującej pracy, jest możliwe dla każdego? Na te oraz inne odpowiedziała nam w rozmowie Katarzyna.

Zaczyna się nowy model rynku pracy, który postawi na łączenie umiejętności – Katarzyna Szczesna [Design Mentorship]
Coraz cześciej dostrzegamy, że edukacja nie wyposażyła nas w te cechy, które obecnie są ważne na rynku pracy. Jest ogromna różnica między tym, z czym projektant zostaje na koniec szkoleń, a tym czego firmy oczekują. Zaczyna się nowy model rynku pracy, który postawi na łączenie umiejętności niż ciągłe wymyślanie nowych nazw stanowisk. Obserwujemy szybki rozwój zawodów w obszarze STEM (science, technology, engineering, mathematics) i w tych obszarach na pewno będzie duże zapotrzebowanie na specjalistów.

Prowadzisz firmę? Dołącz do Founders Mind, najlepszej konferencji dla biznesu w Polsce

Sprawdź szczegóły wydarzenia

Co oprócz dynamicznego rozwoju rynku stanowiło inspirację do powstania Twojego biznesu Design Mentorship?

Jeśli miałabym odpowiedzieć jednym zdaniem to ludzie i ich potrzeby. Było kilka etapów powstawania Design Mentorship. Podeszłam do tego jak projektantka. Zaczęło się od obserwacji rynku szkoleniowego i tego czego firmy oczekują. W 2020 r. prowadziłam liczne szkolenia z obszaru UX dla zewnętrznych firm, a także pracowałam w międzynarodowej firmie, gdzie stworzyłam organizację UX. Zatrudniliśmy nowych projektantów. Zauważyłam, że jest ogromna różnica między tym, z czym projektant zostaje na koniec szkoleń, a tym czego firmy oczekują. Przeprowadziłam badanie odnośnie przebranżowienia w IT, w której wzięło setki osób. Okazało się, że ludzie idą na szkolenia,studia podyplomowe, ponieważ nie mają innych rozwiązań na rynku, mimo, że uważają, że najefektywniejsza dla nich jest praca 1:1. I to był pierwszy krok do stworzenia mentoringu. Do tego dołożyła się moja indywidualna praca z certyfikowaną trenerką Gallupa Julią Lenarczyk, która pokazała mi jak ważne jest zrozumienie swoich mocnych stron i to, że mamy różne predyspozycje i podejścia np. do nauki. Każdy krok w Design Mentorship był budowany na podstawie rozmów z uczestnikami. Dlatego też rozwinęliśmy organizację do miana „projektowania ścieżki kariery”, ponieważ nie oferujemy tylko mentoringu. Dbamy kompleksowo o każdą osobę od początku do końca. Od zrozumienia jej potrzeb, mocnych stron, przez edukację do wsparcia w wejście na rynek dzięki naszej Bazie Talentów.

A gdyby tak spotkać się w gronie osób o podobnych wyzwaniach, problemach, poglądach — podobnym mindsecie? Weź udział w wyjeździe razem z 30 innymi founderami i pogłębiaj branżowy networking na wyższym levelu.

Można chyba śmiało powiedzieć, że Twoja firma dokłada cegiełkę do poprawy jakości codziennego życia. Jakie inne wartości stoją za sukcesem Design Mentorship?

Z pewnością są to relacje z innymi. Podchodzimy indywidualnie do każdej osoby czy też biznesu, który się do nas zgłasza. Nie mamy sztywnej oferty. W mentoringu z każdym rozmawiamy na początku i na zakończeniu mentoringu. Wiem, jest to czasochłonne i kosztowne dla firmy, jednak zrozumienie sytuacji danej osoby, gdzie obecnie się znajduje, z czym się boryka i gdzie chce dalej iść, jest nieocenione. Tylko w ten sposób możemy jej pomóc w efektywnym projektowaniu kariery. Dzięki temu też wiem, jak mogę rozwijać firmę i polecam to każdemu przedsiębiorcy – rozmowa z osobami, które korzystają z Twojego produktu lub usługi.

Współpraca win-win. Nawet win-win-win, ponieważ biorę takie składowe jak Mentees-Mentorzy-Biznes. Uważam, że współpraca daje ogromne możliwości, niż działania w pojedynkę. Dlatego staram się zadbać o każdą stronę naszego biznesu. Moglibyśmy konkurować, jednak widzę o wiele większą wartość we wspólnym tworzeniu i działaniu. Szukamy możliwości dla wszystkich stron.

Perfect matching – czyli odpowiedni dobór Mentee do Mentora. Jest to czasochłonny proces, jednak widzimy długofalową wartość, kiedy Mentor i Mentee utrzymują ze sobą kontakt, współpracują, polecają się. Również perfect matching stosujemy przy współpracy z firmami, kiedy poszukują odpowiednich osób do współpracy.

Design Mentorship to nie tylko mentoring. To złożony proces. Tak jak na przebranżowienie nie składa się jeden element, tylko kilka czynników. Dlatego zaprojektowałyśmy proces projektowania kariery otoczony indywidualnym i kompleksowym podejściem. Integralnym elementem jest poznanie mocnych stron na sesji z certyfikowaną trenerką Gallupa – Julią Lenarczyk. Następnie dopasowane Mentor i Mentee i pomoc w prowadzeniu mentoringu. Organizujemy liczne spotkania z ekspertami, żeby pokazywać obszary, które mogą być inspiracją dla naszej społeczności. Następnie dajemy możliwość wejścia do Bazy Talentów, która jest łącznikiem rekomendowanych projektantów po naszych mentoringach z firmami w różnych formach – rekrutacji, on demand, outsourcingu.

Jakie cechy łączą zawody przyszłości, na których ścieżkę ułatwia wejście program?

Ważne cechy dla nas to kreatywność, umiejętność analitycznego myślenia, rozwiązywanie problemów. Także stawiamy na umiejętności społeczne jak komunikacja i współpraca. Coraz cześciej dostrzegamy, że edukacja nie wyposażyła nas w te cechy, które obecnie są ważne na rynku pracy. Mimo, że w głównej mierze w naszych programach uczestniczą projektanci, to przede wszystkim stawiamy na umiejętności, które mogą się przydać w przyszłości w różnych rolach i stanowiskach. W naszych mentoringach biorą udział osoby na kierowniczych stanowiskach, managerowie, przedsiębiorcy, stratedzy, eksperci od innowacji, z działów marketingu.

W ostatnim czasie zjawisko przebranżowawienia stało się alternatywą i światełkiem w tunelu wobec stagnacji na stanowisku, którego już nie czujemy. Czy każdy ma możliwość zmiany branży i zdobycia nowych kompetencji, nawet jeśli pracował w innym, znacznie różniącym się sektorze usług?

Oczywiście, że tak. Są u nas osoby, które nie były wcześniej związane ze światem IT jak osoby z obszarów jak: farmacja, architektura czy produkcja filmowa. Przebranżowienia nie należy traktować jako totalnie „nowej karty”. Warto się zastanowić jakie umiejętności możemy ze sobą zabrać z poprzednich doświadczeń. To ważne, żeby czuć się odrobinę pewniej i łączyć umiejętności w różne konfiguracje, ponieważ ma to ogromne znaczenie. Uważam, że nie należy stawiać sobie barier. Warto wziąć pod uwagę, że może zająć nam więcej czasu. Oczywiście to zależy od intensywności, częstotliwości, sposobu w jaki się uczymy i od kogo. Dlatego warto szukać najlepszych rozwiązań na rynku, nie wspomagać się półśrodkami.

Co daje Ci branżowy networking? Czy często go praktykujesz?

We wcześniejszych wypowiedziach widać jak ważni są dla mnie ludzie. Networking praktykowałam od założenia swojej firmy w 2013r. mieszkając jeszcze w Lublinie. Widziałam jego siłę i przełożenie na biznes. Networking jest miejscem inspiracji i budowania relacji, nie jest miejscem na sprzedaż. W ubiegłym roku miałam bardzo dużo spotkań networkingowych w różnych konfiguracjach dzięki członkostwu w jednej z organizacji biznesowych. Obecnie skupiam się na budowaniu głębszych relacji z firmami z którymi pracuje i zmniejszyłam ilość spotkań. Jednak powoli do tego wracam. Już mam wpisane w kalendarz spotkania, meetupy i konferencje, gdzie umawiam się na spotkania w różnych miastach.

Pogłębiaj branżowy networking w otoczeniu malowniczych krajobrazów. Weź udział w wyjeździe w gronie 30 innych founderów — wypełnij niezobowiązujący formularz.

Jakie korzyści czekają na przedsiębiorców, którzy zadecydują się skorzystać z Waszego programu?

Przede wszystkim wspieramy przedsiębiorców poprzez mentoring. Mogą skorzystać ze współpracy z naszymi ekspertami z zakresu innowacji, strategii, modeli biznesowych, zarządzania czy zrównoważonego rozwoju. Mogą być to indywidualne spotkania lub też mentoring dla zespołu. Obecnie poszerzamy grono mentorskie o ekspertów zagranicznych.

Kolejnym elementem jest Baza Talentów, którą tworzą osoby po naszych mentoringach. Są to sprawdzone osoby posiadające rekomendacje. Dzięki temu, możemy pomóc w znalezieniu odpowiedniego pracownika projektanta lub zespołu osób do współpracy. Nie jest to zwykła rekrutacja. Znamy osoby, które polecamy. Nazywamy to 'perfect matching’ lub też 'Talent on Demand’.

Organizujemy szkolenia, warsztaty i konsultacje z obszarów UX,UI, service design, product design czy projektowania modeli biznesowych. Szyjemy ofertę na miarę potrzeb.

Jesteś absolwentką, m.in. Harvard Business School. Co oznacza i jaki ma wpływ ekonomia behawioralna w projektowaniu? Czy design może wpływać bezpośrednio na podejmowane decyzje?

Jest to dyscyplina łącząca spostrzeżenia z dziedziny psychologii, ekonomii, podejmowania decyzji oraz neuronauki w celu zrozumienia, przewidzenia i ostatecznej zmiany ludzkiego zachowania. Należy zdać sobie sprawę, że mamy ograniczenia, jesteśmy pod wpływem środowiska i błędy poznawcze to naturalny element naszego życia. Ekonomia behawioralna w projektowaniu pomaga zrozumieć niedoskonałości ludzkiego umysłu, który lubi wygodę i pozwala lepiej zaprojektować produkt lub usługę. Ważne jest, żeby pamiętać o etyce, ponieważ jest cienka granica. Istotne jest, żeby doprowadzać ludzi do takiego wyboru, który ma wpłynąć pozytywnie na ich życie np. żeby budowali dobre nawyki.

Uwzględniając elementy, które biorą pod uwagę nasze błędy poznawcze mogą wpływać na nasze decyzje w tematach z zakresu nie tylko zakupowych, ale także społecznych, rządowych. Jest to praktykowana wiedza szczególnie w Australii czy UK.

W znanych nam aplikacjach, których używamy każdego dnia, pracuje liczna grupa osób, która wie jak wpływać na nasze zachowania. Dlatego też moim celem jest uświadamianie niż nakłanianie.

Jakie Twoim zdaniem jest 5 kluczowych elementów skutecznej startegii UX, odpowiadającej potrzebom użytkownika?

Każda strategia powinna mieć swój cel, wizje i plan działania a wszystko to otoczone wspólną pracą biznesu, projektantów i kontaktem z klientem.

  1. Na starcie należy zrozumieć biznes, cele, realia biznesowe. Nie wyobrażam sobie tworzenia produktu bez wiedzy o konteście biznesowym. Gramy do jednej bramki i powinniśmy zrozumieć, że mamy limity czasowe, budżety i sytuacje na rynku, którą powinniśmy przyjąć (czesto rynek też nie jest gotowy na dany pomysł w danym momencie).
  2. Kolejnym elementem jest wartość jaką chcemy dać naszym klientom. Żeby to zrobić musimy wiedzieć jakie są potrzeby i jak działa m.in. konkurencja. Zaryzykuję, że cały rynek, ponieważ teraz konkurujemy ze wszystkimi o uwagę np. w Internecie. Co więcej – przy tak szybko zmieniającym się świecie, warto być o krok dalej niż konkurencja, nawet o 10 kroków według Petera Thiela w książce „Zero to one”. Obserwacja trendów i sygnałów zmian może być dla nas pomocne.
  3. Nasze założenia warto sprawdzać na wcześniejszych etapach, żeby zminimalizować ryzyko porażki, a także poniesionych kosztów. Dlatego warto współpracować z klientami, robić badania w możliwym zakresie przez cały okres tworzenia produktu i usługi. Klienci bardzo chętnie mówią o tym co im nie pasuje.
  4. Następnym elementem strategii UX jest użyteczność. Powinniśmy zadbać o doświadczenie z naszym produktem pod kątem konsekwencji, dostępności i łatwości użycia. Są jednak wyjątki kiedy na etapie projektowym powinniśmy postawić więcej barier niż ułatwiać proces przejścia, dlatego też warto być czujnym, badać niż ufać „dobrym praktykom”.
  5. Na końcu należy zadbać o plan działań, jak produkt lub usługa będzie wprowadzana na rynek. Kiedyś usłyszałam „pomysl bez dzialania to halucynacja” i z tym się totalnie zgadzam. Lubimy wymyślać, kreować, rozmawiać o tym. Działanie to taka „wisienka na torcie”.

Co Cię inspiruje w biznesie? Czy masz jakieś konkretne autorytety, książki, podcasty, itp.?

Powiem bardzo ogólnie: ludzie. Uwielbiam współpracować i obserwować co można wspólnie stworzyć. Od dobrego czasu stawiam na współpracę z psychologiem, coachem, mentorem. Inspiruje mnie sam człowiek, w jaki sposób myśli i podejmuje decyzje. Moje książki i podcasty są z obszarów m.in. psychologii, neurobiologii, futurologii, ekonomii behawioralnej, trendów, zarządzania czy też ekonomii. W tak złożonym świecie warto szukać inspiracji spoza swojego podwórka i wybierać takie źródła, które nie tylko utwierdzają nas w naszych przekonaniach, ale zmuszają do zadawania sobie nowych pytań i podważania założeń. Oczywiście z umiarem, bo czas inspiracji powinien przejść w działanie.

Nieustannie jesteśmy świadkami kształtujących się zawodów przyszłości. Jakie Twoim zdaniem mogą wzrosnąć zapotrzebowania na rynku wraz z rozwojem technologicznym na przestrzeni przyszłych 5 lat?

Obserwujemy szybki rozwój zawodów w obszarze STEM (science, technology, engineering, mathematics) i w tych obszarach na pewno będzie duże zapotrzebowanie na specjalistów. Jednak to stwierdzenie jest bardzo ogólne.

Już teraz widać rozbieżności w zrozumieniu stanowisk, obszarów, zawodów, które charakteryzują się dużą złożonością. Dlatego uważam, że zaczyna się nowy model rynku pracy, który postawi na łączenie umiejętności niż ciągłe wymyślanie nowych nazw stanowisk.

Co więcej – dostęp do wiedzy nie jest już tzw. “kartą przetargową” dla wielu firm i instytucji. Dlatego też zarządzanie informacjami, łączenie obszarów, analizowanie i dobieranie, dostosowywanie, tworzenie nowych kreatywnych i innowacyjnych rozwiązań będzie ważne dla naszej przyszłej pracy. Już teraz widać jak znaczące jest umiejętne wykorzystywanie technologii, np. właściwe zadawanie pytań kiedy używamy chatGPT.

Mimo, że mówimy tutaj o zarządzaniu technologią, to uważam, że zarządzanie sobą, czasem, mocnymi stronami będzie bardzo istotne, dlatego też pomagamy projektować ścieżki kariery i biznesy.

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl