Marka osobista to wręcz moja druga firma – Anna Ledwoń [More Bananas | CRASH Mondays]
09.01.2023 | Autor: Aleksandra Ząbek
Czy przedsiębiorca powinien aktywnie dbać o swój personal branding? W jaki sposób marka osobista wpływa na wizerunek firmy? Na te oraz inne pytania odpowiada Anna Ledwoń, Co-Founder & Creative Director w agencji More Bananas, specjalizującej się w social media marketingu, oraz Co-Founder i główna organizatorka CRASH Mondays.
Prowadzisz firmę? Ucz się od najlepszych w branży i weź udział w najbardziej przedsiębiorczej konferencji w Polsce, Founders Mind 🧠
Sprawdź szczegóły wydarzeniaSkąd pomysł na biznes, który aktualnie się zajmujesz?
Pomysł nie był mój. Dwójka moich wspólników przez pół roku przekonywała mnie do założenia z nimi agencji. Byłam oporna, dobrze mi było na etacie. Do czasu. Kiedy okazało się, że nie wszystko w pracy jest takie, jak powinno być i nie do końca zgadzało się z moim podejściem do biznesu i marketingu, stwierdziłam, że albo teraz, albo nigdy. I tak powstało More Bananas.
Moja finalna chęć wejścia do spółki i założenia agencji reklamowej wynikała z potrzeby robienia etycznego marketingu, układania własnych zasad współpracy na ile to możliwe — po prostu dobrego traktowania pracowników.
Czy kolejna agencja na rynku była potrzebna? Pewnie nie. Z drugiej strony jakością zdobywa się klientów. I współpracą. I tak już działamy ponad 7 lat.
W jaki sposób dbasz o swój personal branding, czy przedsiębiorca powinien aktywnie budować swój personal branding?
Każdy z nas, nawet nieświadomie, buduje na swój sposób markę osobistą. Według mnie to kluczowy aspekt wśród przedsiębiorców. Natomiast zdecydowanie nie chodzi mi tutaj o popularność czy charyzmę. Markę osobistą kierujemy do pracowników czy klientów oraz partnerów biznesowych, dlatego warto mieć nad tym kontrolę.
Ja poszłam krok dalej. Marka osobista to wręcz moja druga firma. Firma, na której z jednej strony zarabiam, z drugiej strony zdobywam leady i klientów agencji. Budując pozycję eksperta, wpływam również na rozpoznawalność agencji. Staram się, aby “Anna Ledwoń” oraz “More Bananas” były osobnymi bytami, które ze sobą współpracują. Synergia. 🙂
Jakie narzędzia ułatwiają Wam pracę zdalną?
Przede wszystkim: nie narzędzia, a kultura organizacyjna i procesy. Żadne narzędzie nie będzie działać na dłuższą metę, bez odpowiedniego wdrożenia systemu pracy, stworzenia procesów, zbudowania pewnego rodzaju kultury wśród ludzi.
A z narzędzi:
- Google Calendar, Google Drive i w ogóle całe środowisko Google Moja Firma (bądź inna chmura);
- Asana (bądź inne narzędzie tego typu do zarządzania projektami);
- Discord (przeszliśmy ze Slacka, 100% darmowy);
- Clockify (do mierzenia czasu pracy na projektach).
Automatyzacja procesów to must-have każdej rozwijającej się firmy. Poznaj skuteczne sposoby na automatyzację procesów i usprawnienie biznesu. Spotkaj się w gronie 30 innych founderów i wznieś swój biznes na wyżyny — wypełnij niezobowiązujący formularz.
Jak radzicie sobie z pozyskiwaniem do swojej organizacji talentów? Co się Wam sprawdza najbardziej?
Stałe zwiększanie świadomości marki More Bananas jako agencji z wartościami, dbającej o swoich pracowników, wspierającej talenty, z dobrymi klientami. Nie prowadzimy działań head hunterskich czy sourcingu. Na razie udaje się to właśnie tak “prostymi” (co wcale nie jest proste i jest procesem długotrwałym) metodami.
Kto jest Waszą buyer personą, czy nigdy nie dokonywaliście pivotu na tym kto jest Waszym faktycznym klientem?
Mamy zdefiniowane 4 buyer persony, w tym jedną dopracowaną do perfekcji. Pozostałe 3 czekają na swoją kolej. Nasi klienci to głównie mówiąc ogólnie: Brand Managerowie korporacyjni, Specjaliści ds HR i employer brandingu w korporacjach, specjaliści ds marketingu w MŚP, właściciele MŚP.
Co daje Ci branżowy networking, jak go praktykujesz, co jest Twoją magiczną metodą na zagadywanie?
Nie zagaduję, nie lubię networkingu. Najczęściej trzymam się wśród już znanych sobie ludzi, dzięki temu poznając też nowych. Często ktoś sam podchodzi do mnie. A najczęściej znajomości zawieram przez social media czy na szkoleniach online, po czym podchodzimy do siebie na żywo już jak “para znajomych”.
Networking “po mojemu” dał mi szansę na stworzenie świetnej grupy Mastermind, pozwala stale pozyskiwać prelegentów na Meetup CRASH Mondays czy do IMOK gdzie jestem opiekunem kierunku. To również po prostu szansa na poznanie ludzi, którzy mają podobne pasje i zainteresowania do moich.
Jak dbacie o to, aby zmniejszać churn w swojej firmie? Co u Was sprawdza się najlepiej?
Jakość, jakość, jakość. Proaktywne działania po stronie obsługi Klienta. Dbanie o customer experience. Dowożenie wyników.
Jak reagujesz, gdy ktoś z zespołu nie dowozi zadeklarowanej rzeczy?
Rozmawiam. Po prostu. Komunikacja jest najważniejsza. Staram się dojść do tego, co jest powodem “niedowożenia”.
Jakie byłyby dziś Twoje pierwsze kroki w biznesie, gdybyś musiała zacząć wszystko od nowa?
Takie same. 🙂 Nic bym nie zmieniła. Los tak chciał. Ja tak chciałam. Nie chcę zastanawiać się nad tym, co mogłabym zmienić. Wolę poświęcić myśli na to, co mogę zrobić w przyszłości.
Zostaw komentarz