Kobiety aplikują, gdy spełniają 100% wymagań, mężczyźni, gdy wpasowują się w 60%
Według badania Hewlett-Packard kobiety, gdy starają się o nowe stanowisko, najczęściej aplikują, jeśli spełniają 100% wymagań w ofercie. Mężczyźni robią to jednak, gdy wpisują się w profil pracy w 60%. Według firmy Gorilla Job, kobiety charakteryzują się niższym poczuciem pewności siebie, zupełnie nieadekwatnym, do ich kompetencji, a każdy kolejny miesiąc bezrobocia, jeszcze bardziej wypacza ich obraz siebie. Kobiety mają wówczas gorzej o sobie myśleć, niż mężczyźni i częściej się krytykować, a ponadto mniej wierzyć w swoje możliwości.
– Obiektywnie kobiety nie mają powodów do zaniżonej samooceny. Według danych GUS 29,1% Polek ma wyższe wykształcenie, czyli o 7,1 p.p. więcej, niż mężczyzn. Kobiety stanowią też duży procent wśród naukowców i inżynierów. W UE w 2017 r. 41%, a w Polsce 48%. Polki statystycznie od Polaków mają lepiej rozwinięte kompetencje miękkie. Mowa tutaj o takich umiejętnościach jak budowanie i pielęgnowanie relacji, a także empatia. Są to umiejętności niezbędne przy współpracy, a to właśnie na tę stawia się coraz bardziej. Już widzimy te zmiany. Badacze z Uniwersytetów Columbia i Maryland wskazali, że wydajność firm, w których kobiety pełnią wysokie stanowiska menedżerskie, wzrasta. Większa obecność kobiet wśród osób zarządzających sprawia, że firmy są skupione na społecznej odpowiedzialności biznesu, ograniczają korupcję i dają większą stabilność miejsc pracy w sytuacji kryzysu – mówi Agnieszka Śladkowska, założycielka Gorilla Job.
Śladkowska podkreśla, że kobiety mają wszystkie potrzebne kompetencje, aby bardzo dobrze radzić sobie na rynku pracy i w niczym nie ustępować mężczyznom. Jedyne czego im do tego potrzeba, to większej pewności siebie. I to właśnie projekt #UwierzwSiebie ma zmienić.
– Kiedy zaczęliśmy rozmawiać z prof. Rafałem Ohme o tym, co zrobić, żeby tę pewność siebie u kobiet wspierać, zorientowaliśmy się, że najpierw trzeba wrócić do samego początku. Zbadać kobiety i mężczyzn, i ich dzisiejszą pewność siebie, znaleźć odpowiednie zależności i przyczyny i dopiero z tą wiedzą, szukać rozwiązań – zaznacza Śladkowska.
#UwierzwSiebie – badanie które sprawdzi pewność siebie kobiet i mężczyzn w biznesie
Agnieszka Śladkowska wraz z naukowcami z Akademii Leona Koźmińskiego – Leonem Ciechanowskim i Aleksandrą Przegalińską, a także z prof. Rafałem Ohme, Dorotą Reykowską i Emilią Jagiełło i z ramienia NEUROHM stworzyli projekt #UwierzwSiebie. Jest on podzielony na trzy etapy, a każdy z nich przypada na oddzielną porę roku. Na samym początku, wiosną tego roku, badacze przeprowadzają badanie dot. pewności siebie u kobiet i mężczyzn, używając, w tym celu samodzielnie przygotowanego kwestionariusza i wystandaryzowanego narzędzia. Całość badania zajmuje mniej niż pięć minut i polega na odpowiedzi na pytania w ramach internetowej ankiety.
– Postawiliśmy hipotezy, które dadzą nam unikatową wiedzę na skalę polskich i zagranicznych badań nad pewnością siebie. Badanie realizujemy z wykorzystaniem unikalnej i innowacyjnej formuły inteligentnych testów iCode. Tych testów nie da się oszukać. Dopracowane algorytmy oceniają, jak bardzo odpowiedź jest prawdziwa, a w jakim stopniu to tylko pusta deklaracja – twierdzi Agnieszka Śladkowska.
Firma NEUROHM ma już duże doświadczenie z wykorzystaniem testów iCode, m.in. badając nastroje i opinie w trakcie pandemii w 20 państwach, na pięciu kontynentach. Dzięki temu naukowcy wiedzieli, że przeciwko koronawirusowi zaszczepi się znacznie mniej osób, niż deklaruje.
– Mamy nadzieję, że do naszego badania dołączą tysiące osób. Przeprowadzamy je dwutorowo, udostępniając je w firmach i dla pojedynczych użytkowników internetu. Swoje uczestnictwo zgłosiło już siedem dużych, znanych, międzynarodowych firm. Badanie będzie można wypełnić także za pośrednictwem portalu Onet lub za pośrednictwem stronyGorilla Job – dodaje Śladkowska.
Wywiady, webinary i warsztaty, które zainspirują i pomogą uwierzyć w siebie
Kolejnymi etapami projektu #UwierzwSiebie będzie seria wywiadów z kobietami sukcesu. Latem prof. Rafał Ohme porozmawia z Dorotą Hryniewiecką-Firlej (Pfizer), Bożeną Leśniewską (Orange), Jowitą Michalską (Digital University) oraz Aleksandrą Przegalińską (Akademia Leona Koźmińskiego). Jesienią z kolei autorzy projektu będą wspierać poczucie pewności siebie.
– Nie ukrywamy, że nasz projekt jest przede wszystkim skierowany do kobiet, ale nikogo nie wykluczamy. Całość działań tej części rozpoczniemy webinarem, na którym przedstawimy wyniki naszego badania, a także rady i wsparcie od liderów biznesu, edukacji i celebrytów. Następnie będziemy zachęcać do przekucia inspiracji w nawyk, w ramach warsztatów z pewności siebie – podkreśla założycielka Gorilla Job.
Autorzy projektu podkreślają, że chcą dołożyć cegiełkę do budowania świadomości, jak ważne i wartościowe i niezbędne są kobiety w biznesie.
– My wiemy, że przyszłość ma twarz kobiety, tylko jeszcze nie wiemy, jak ta przyszłość jest odległa. Wiele wartościowych rzeczy już dzieje się, w tym obszarze, np. świetna organizacja Sukces Pisany Szminką, założona przez Olgę Kordys-Kozierowską m.in. promująca i wspierająca kobiety rozwijające swoje biznesy. Czy ostatnia akcja „Nie czekam 107 lat”, która podnosi temat nierówności w statusie ekonomicznym, prawnym i społecznym kobiet. Unikalne w naszym podejściu jest przygotowanie rozwiązań na podstawie aktualnego badania. Będziemy dokładnie wiedzieć, w jakich sytuacjach i u kogo może dochodzić do obniżenia poczucia pewności siebie, co pomoże nam skutecznie wspierać. Kobiety mogą wszystko i chcemy pomóc im w to uwierzyć – mówi Agnieszka Śladkowska.
Zostaw komentarz