Marketing i Biznes Biznes Od wody w jadalnych opakowaniach do biodegradowalnych opakowań. Jak pivotowała Notpla?

Od wody w jadalnych opakowaniach do biodegradowalnych opakowań. Jak pivotowała Notpla?

Rodrigo Garcia Gonzalez i Pierre Paslier poznali się na studiach inżynierskich w Imperial College London. W 2013 roku w ramach projektu Skipping Rocks Lab zaprezentowali światu prototyp jadalnych opakowań na wodę – tzw. kule Ooho. Natomiast w 2019 roku ich startup zmienił nazwę na Notpla. Choć ich pierwotne założenia nie do końca się sprawdziły, bo jadalne opakowania na wodę nie cieszą się takim zainteresowaniem, o jakim marzyli, ich historia pokazuje, że pivot to drugie imię startupu. Dziś nadal produkują jadalne kapsułki, jednak zajęli się również produkcją biodegradowalnych opakowań.

Od wody w jadalnych opakowaniach do biodegradowalnych opakowań. Jak pivotowała Notpla?

Fot. YouTube / Superunion / Notpla: Cannes Grand Prix

Inspiracją do powstania kuli Ooho były owoce W 2019 roku 40 tys. kuli Ooho zostało dostarczonych na Londyński Maraton Pandemia pokrzyżowała startupowi plany Nad czym obecnie pracuje Notpla?

Zacznijmy jednak od początku. Podczas studiów Pierre i Rodrigo odbyli kurs, który polegał na wymyśleniu innowacyjnych rozwiązań dla globalnych wyzwań. Choć w tamtym czasie nie mówiło się aż tak wiele o problemie plastiku zalewającego nasz świat, panowie już wtedy byli świadomi, że to bardzo poważne wyzwanie, któremu będziemy musieli prędzej czy później stawić czoła.

Mogą Cię zainteresować

Inspiracją były owoce

Pierre i Rodrigo zaczęli zastanawiać się, w jaki sposób mogliby, wykorzystać swoją wiedzę do walki z nadprodukcją plastiku. Odpowiedź dały im… pomarańcze. Młodzi inżynierowie doszli do wniosku, że idealnymi opakowaniami są skórki owoców. Postanowili iść tym tropem. I tak w 2013 roku zaprezentowali światu opakowania – kapsułki na wodę i napoje wykonane z jadalnych składników. 

Pomysł okazał się strzałem w dziesiątkę. Jeden z filmików, który nakręcili i wrzucili do sieci, osiągnął 20 milionów wyświetleń. Wszystko wskazywało na to, że ich pomysł jest skazany na sukces. Chwilę po tym dołączyli do Climate KIC, największego europejskiego akceleratora finansowego dla innowacji klimatycznych. Zespół rozpoczął współpracę z inżynierami z Imperial College.

W kwietniu 2017 roku zespół zebrał 850 tys. funtów w rekordowe 3 dni na platformie crowdfundingowej Crowdcube. W następnych latach zadziałał efekt kuli śnieżnej, w sierpniu 2018 podnieśli pierwszą rundę VC od Sky Ocean Ventures, a w grudniu 2019 roku zdobyli rundę zalążkową w wysokości 4 milionów funtów, prowadzoną przez fundusze Impact VC Astanor Ventures i Lupa Systems. W 2019 roku zmienili też oficjalnie nazwę ze Skipping Rocks Lab na Notpla.

Co poszło nie tak?

Kule Ooho to jadalne opakowania na wodę i napoje, które powstają z glonów. Do odpowiednio przygotowanej roślinnej mieszaniny wrzuca się zamrożone kulki z wodą lub napojem. W efekcie płyn z glonów osiada na wrzuconym do niego lodzie, a gdy ten się roztopi, glony zamieniają się w elastyczną powłokę, którą można zjeść, lub po prostu przegryźć, żeby dostać się do zawartości opakowania.

W 2019 roku 40 tys. kuli Ooho zostało dostarczonych na Londyński Maraton. Na tego typu imprezie pomysł okazał się strzałem w dziesiątkę. Problem polega na tym, że choć ludzie zachwycili się tym pomysłem, a media się o nim rozpisywały, okazało się, że na co dzień nikt nie chce korzystać z takiego rozwiązania. Minusem tej idei okazało się więc to, co paradoksalnie miało być największą zaletą Ooho.

Mianowicie jadalne opakowania są bardzo delikatne. Jeśli ktoś poda Ci taką kapsułkę do ręki podczas eventu, to jest to wygodne. Jednak trudno sobie wyobrazić spakowanie takich kulek do torebki. Druga kwestia dotyczy higieny, która stała się szczególnie ważna w pandemicznej rzeczywistości. Jedynym rozwiązaniem tych problemów byłoby wyprodukowanie opakowań dla Ooho. Jednak wtedy cała idea i sens startupu mijałby się z celem założycieli…

Notpla się nie poddaje

Tak więc kiedy przyszła pandemia, plany startupu praktycznie runęły. Nie tylko zaczęto zastanawiać się nad praktycznością i higieną tego rozwiązania, ale również odwołano szereg eventów i wydarzeń, na których bazowała firma. Jednak Pierre i Rodrigo nie zamierzali się poddawać i zaczęli szukać nowych rozwiązań, które mogliby wprowadzić na rynek.

– A potem nastąpił 2020 rok i podobnie jak w wielu innych firmach, pandemia wstrzymała nasze plany. Tuż przed lockdownem w Londynie przenieśliśmy się do naszego nowego i obecnego biura w Hackney Wick. W tym roku wprowadziliśmy ogromne zmiany, przenosząc zespoły produkcyjne do nowych projektów, ponieważ zapotrzebowanie na nasze produkty na imprezach i eventach było bardzo niskie. Mieliśmy również szczęście, że otrzymaliśmy dotację Innovate UK na utrzymanie i uprzemysłowienie naszego programu badawczo-rozwojowego. W perspektywie krótkoterminowej pandemia drastycznie zwiększyła wykorzystanie tworzyw sztucznych jednorazowego użytku. Ekscytujące było jednak obserwowanie, że ten kryzys pobudził również dyskusję na temat znaczenia przyszłości wolnej od plastiku. Na przykład odnotowaliśmy wzrost zainteresowania ze strony marek kosmetycznych i higienicznych. Wiele branż kosmetycznych zwróciło się do nas z zamiarem zmniejszenia zużycia opakowań. Z kilkoma wybranymi partnerami przeprowadzamy obecnie badania pasty do zębów, przyborów toaletowych i szamponu. Nasze rozwiązania obejmują zarówno opakowania nierozpuszczalne, jak i rozpuszczalne – czytamy na blogu firmy.

Biodegradowalne opakowania z trawy i wodorostów

Co prawda kule Ooho są wciąż dostępne w sprzedaży i możemy poczytać o nich na stronie firmy, jednak startup pełna parą zaczął prace nad ekologicznymi opakowaniami opartymi na ich technologii wykorzystującej wodorosty. W 2021 roku firma wprowadziła na rynek powłokę Notpla, która ma zastąpić cienką warstwę plastiku nakładaną na kartonowe pudełka na żywność na wynos. 

W 100% biodegradowalne opakowanie na żywność wykonane jest z mieszanki odpadów trawy rolniczej oraz powłoki z wodorostów. Kolejny pomysł firmy Notpla również spotkał się z dużym zainteresowaniem. W październiku startup poinformował na swoim blogu, że podpisał umowę na wprowadzenie swoich opakowań do popularnej w Anglii sieci Just Eat Takeway.com i zapowiedział, że rozwiązanie to pojawi się w innych krajach europejskich jeszcze w 2022 roku.

Historia startupu Notpla pokazuje, jak zaskakujący i nieprzewidywalny może być biznes. Nawet pomysł, który staje się prawdziwym viralem w mediach, ostatecznie może nie wygrać w konfrontacji z biznesową rzeczywistością. Jednocześnie przykład inżynierowów z Londynu dowodzi, że warto się nie poddawać, a pivot to czasami najlepsze rozwiązanie. 

Polecamy również

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl