Marketing i Biznes Social media Jak założyć grupę na Facebooku? Poradnik

Jak założyć grupę na Facebooku? Poradnik

Z artykułu dowiesz się wszystkiego, co powinieneś wiedzieć o grupach na FB.

Jak założyć grupę na Facebooku? Poradnik

Fot. Pixabay

Jak założyć grupę na Facebooku krok po kroku Jak stworzyć opis grupy? Jaki rodzaj grupy wybrać? Po co nam regulamin grupy? Jak promować grupę i zdobywać nowych członków? Jak zarabiać na grupie na Facebooku?

Torzenie i prowadzenie

Media społecznościowe to w dzisiejszych czasach podstawowe narzędzie, z którego korzystają przedsiębiorcy. Dzięki nim można docierać do określonych grup odbiorców, wchodzić z nimi w reakcje, zbierać feedback, budować pozycję specjalisty i wreszcie sprzedawać. Dużą popularnością cieszą się grupy na Facebooku, które zrzeszają użytkowników o podobnych zainteresowaniach. Jak założyć grupę na FB i skutecznie ją rozwijać? Inaczej mówiąc: dlaczego grupę na Facebooku warto mieć?

Grupy na Facebooku

Grupy na Facebooku są coraz popularniejsze

Grupy na Facebooku coraz bardziej popularne

Dlaczego grupy na FB cieszą się taką popularnością? Członkowie grupy to osoby, które mają wspólne zainteresowania, szukają wiedzy z podobnego zakresu i chętnie wchodzą w reakcję z innymi użytkownikami. Inaczej mówiąc, to idealne miejsce, w którym możemy zebrać naszych idealnych odbiorców, bez względu na to, czy chcemy coś sprzedawać, budować wizerunek firmy, czy pozycjonować się, jako specjalista. Brzmi świetnie, prawda?

Mogą Cię zainteresować

Masz nieograniczone możliwości

Możliwości jest wiele. Twoja grupa na Facebooku może dotykać tematyki, jaką tylko sobie wymarzysz. Możesz decydować o treści, rodzaju grupy, o tym kto się w niej znajdzie i jak będzie przebiegała w niej dyskusja. Dlatego to ogromne narzędzie, które odpowiednio kierowane, może przynieść naprawdę imponujące efekty. A co ważne grup możesz tworzyć wiele, tak więc możesz stworzyć kilka grup, które będą związane z branżą, w której się poruszasz, ale przykładowo, będą nastawione na różne grupy odbiorców, które w danym momencie Cię interesują. Jak zatem założyć i rozwijać grupę?

Grupa na Facebooku. Jak założyć grupę na FB?

Zacznijmy od podstaw. Jak założyć grupę na FB? Jest to bardzo proste i zajmuje dosłownie kilka minut. Każdy kto na co dzień korzysta z Facebooka, nie powinien mieć z tym najmniejszych problemów. W prawym górnym rogu platformy klikamy opcję menu i wybieramy w sekcji „Utwórz”, następnie kliknij przycisk „Grupa”. Na naszym ekranie pojawi się szablon, który musimy wypełnić wpisując nazwę , opis grupy, wybierając ustawienia prywatności grupy, ustawiając zdjęcie w tle i zapraszając pierwszych członków do grupy (wymagane pola są widoczne). I gotowe!

 
grupy na facebooku

Stworzenie grupy na Facebooku jest bardzo proste i zajmuje dosłownie kilka minut

Opcje ustawień grupy

Co ważne, wszystkie te ustawienia można później zmienić i na bieżąco edytować grupę na FB. Wystarczy w dowolnym momencie kliknąć opcję edytuj ustawienia grupy. Ważne jest jednak to, abyśmy od samego początku wiedzieli, po co tworzymy tę grupę, co będziemy chcieli w niej publikować i jakich użytkowników do niej zapraszać. Jeżeli odpowiemy sobie na te pytania na samym początku, rozwijanie grupy na FB będzie łatwiejsze. Dobrze jest bowiem od samego początku celować w chwytliwą nazwę i interesujący opis grupy. Inaczej mówiąc: działaj świadomie, a nie na oślep!

edycja grupy

Edytowanie ustawień grupy

Opis grupy

Dlaczego jest tak ważny?

Opis grupy to bardzo ważny element. Pamiętaj, że osoby, które trafią w wyszukiwarce Facebooka na Twoją grupę, w pierwszej kolejności zwrócą uwagę właśnie na jej opis. To tak jak z nagłówkiem artykułu, to właśnie pierwszy akapit zachęci czytelnika do dalszej lektury, lub skutecznie go do niej zniechęci. Dlatego poświęć czas, na stworzenie odpowiedniego opisu grupy, który zachęci użytkowników do kliknięcia w przycisk: dołącz do grupy.

Pisz prosto i na temat

Przekaż w opisie najważniejsze informacje o grupie, napisz czego jej członkowie mogą się spodziewać, kto jest zapisany do grupy i po co została ona stworzona. Najlepiej zadaj sobie pytanie: co sprawiłoby, żebym ja zapisał się do tej grupy?

Czym jest grupa zamknięta?

Rodzaj grupy

Jeśli chodzi o rodzaje grup na Facebooku, mamy trzy możliwości: grupa otwarta (zwana grupą publiczną), grupa zamknięta (zwana grupą prywatną) i grupa tajna (taka grupa sekretna). W pierwszym przypadku (grupa zamknięta na Facebooku), każdy użytkownik może znaleźć taką grupę na FB i zobaczyć wszystkie publikowane w niej posty. Grupa zamknięta nie daje takich możliwości, każdy użytkownik Facebooka może ją znaleźć, jednak publikowane w niej treści będą widoczne tylko dla jej użytkowników. Ostatnia opcja, czyli grupa tajna, to grupa, którą widzą tylko administratorzy, a pozostali użytkownicy mogą do niej trafić tylko po otrzymaniu specjalnego linka (taka grupa nie jest widoczna dla użytkowników w zwykłym wyszukiwaniu na FB).

Jak wybrać rodzaj prywatności grupy?

Zakres prywatności grupy

Jak wybrać rodzaj prywatności grupy? To zależy, jakie są nasze cele. Jeśli chcemy, żeby jak najwięcej osób się dowiedziało o naszej grupie na FB i mogło zobaczyć, co w niej publikujemy, to dobrą opcją będzie grupa otwarta. Jednak w tym przypadku istnieje ryzyko, że użytkownik po przejrzeniu treści w grupie, nie zapisze się do niej. Natomiast w przypadku grupy zamkniętej, mamy pewność, że osoby, które szukają wiadomości, które są poruszane na grupie, aby je zobaczyć, zapiszą się do niej. Grupa tajna może być wykorzystywana w przypadku publikowania w niej płatnych treści dla użytkowników, którzy na przykład wykupili wcześniej udział w webinarze. Po jego zakończeniu na takiej grupie możemy użytkownikom zamieszczać tam dodatkowe materiały, tym samym tworząc pewną elitarna grupę osób, które mają dostęp do dodatkowej wiedzy.

Edukacja społecznościowa

Edukacja społecznościowa to kolejny rodzaj grupy na Facebooku. Jeśli wybierzemy taki rodzaj, będziemy mogli w niej sortować treści według tematów. Do jej istotnych elementów należy możliwość dodawania modułów tematycznych. Warto zastanowić się nad taką opcją, kiedy planujemy używać grupy do dzielenia się z jej użytkownikami wiedzą.

Po co nam regulamin do grupy na Facebooku?

Regulamin grupy to element, który jest wprowadzany w coraz większej ilości grup, a zwłaszcza tych, które dotyczą, jakiejś wąskiej dziedziny. Po co to robić? Bo jest on dobrą praktyką. Regulamin grupy pozwala nam zadbać o porządek na grupie, założyć ogólne zasady panujące na grupie i uporządkować działania członków grupy. To taki skrót zasad. Warto o tym pomyśleć, ponieważ pokazuje to nowym członkom grupy, że traktujemy się poważnie i pilnujemy jakości, którą chcemy by nasza grupa na FB się odznaczała.

Jak dodać regulamin do grupy na Facebooku?

Jak dodać regulamin do grupy na FB? To również nie jest skomplikowana sprawa. Wystarczy wejść na naszą grupę na Facebooku i po lewej stronie ekranu wybrać opcję: „Reguły grupy”. Pojawi się okienko: Użyj reguł, aby nadać ton grupie i zapobiegać konfliktom między członkami. Napisz maksymalnie 10 reguł obowiązujących. Następnie należy kliknąć „Rozpocznij” i stworzyć swoje zasady.

regulamin grupy na FB

Zrób regulamin grupy

Jak zdobyć członków grupy na Facebooku?

Utworzyliśmy grupę na FB, wybraliśmy opcje prywatności i stworzyliśmy regulamin grupy na FB. Czas na pierwszych użytkowników. Jak dotrzeć do nowych osób w sieci i zainteresować ich wokół jakiegoś tematu? W końcu to dla nich stworzyliśmy tę grupę na FB. Jak zatem się za to zabrać? To oczywiście zależy od tego, jakiego rodzaju jest to grupa i jakie osoby, chcemy w niej gościć. Z pewnością złym pomysłem jest zapraszanie do niej wszystkich ze swojej grupy znajomych na FB. Mój wspólnik z pewnością zainteresuje się tematem (warto zaprosić swoich pracowników do aktywności z grupą), który chcę poruszać na grupie, jednak moja koleżanka z podstawówki już niekoniecznie.

Działaj!

Marketing na Facebooku daje wiele możliwości. Na ten moment nie można wykupić promocji samej grupy na Facebooku. W celu promocji grupy można za to wykorzystać opcję promowania poszczególnych postów. Jeżeli post zostanie opublikowany, możemy podbić jego widoczność w sieci. Być może w przyszłości FB wprowadzi możliwość promowania całych grup. Jednak promocja na Facebooku nie zawsze musi być płatna.

Jak promować grupę na Facebooku?

Zacznijmy więc od tego, co możemy zrobić sami w naturalny sposób, by użytkownicy Facebooka się zainteresowa:

  • Poinformuj o nowej grupie na Facebooku na swojej stronie internetowej i fanpage (FP).
  • Grupę na Facebooku podepnij do FP.
  • Dodaj na FP przycisk, który zachęca do dołączenia do Twojej grupy.
  • Zachęć czytelników swojego bloga, do odwiedzenia Twojej grupy na FB.
  • Publikuj w grupie tematycznie powiązane artykuły, da to użytkownikom większą wartość.

Członkowie grupy

Samo założenie grupy na FB to nie wszystko. Ważna jest późniejsza promocja, dzięki której zdobędziemy nowych grupowiczów. Aby rozwijać grupę na Facebooku nie można zapominać o tym, że w zależności od charakteru grupy, będziemy chcieli zapraszać do niej określone osoby, skupione wokoło danej dziedziny czy kategorii. Warto wykorzystać kanały, które już posiadamy. Jeżeli szukamy osób o określonych zainteresowaniach, szukajmy ich tam, gdzie bywają. Jeżeli w opisie grupy mamy informację o tym, że zakładamy tematykę grupy o pielęgnacji włosów, to nasz blog, gdzie o tym piszemy, będzie doskonałym miejscem na zaproszenie do grupy, w której Twoi czytelnicy będą mieli okazję do dzielenia się swoimi opiniami. To pomoże też odpowiednio spersonalizować przekaz. Wybierz nazwę grupy, która wskazuje na jej tematykę, to też przyciągnie nowych członków.

Jak zapisać się do grupy na facebooku?

Jeżeli jakimś cudem uchowałeś się przed Facebookową rzeczywistością i dopiero stawiasz pierwsze kroki w social mediach, możesz zadać sobie pytanie: no dobrze, ale jak to wygląda z drugiej strony, jak użytkownicy mogą zapisać się do mojej grupy? To proste. Po wyszukaniu Twojej grupy na FB, użytkownik klika opcję: dołącz do grupy. I już!

Zatwierdzanie użytkowników w grupach

Zarządzanie członkami

To co się wydarzy po kliknięciu w opcję dołącz do grupy zależy od ustawień. Możesz bowiem wybrać opcję, w której każdy może dołączyć do grupy, albo mieć wgląd w to, kto dołącza do Twojej grupy i akceptować lub nie nowych użytkowników. Opcja ta daje możliwość sprawdzenia, czy nie mamy do czynienia z fake kontami (na co często wskazuje już sama nazwa użytkownika), które nie mają nic wspólnego z prawdziwą tematyką grupy, jednak widząc dużą ilość użytkowników, chcą w niej publikować swoje reklamy, czytaj: spam. Bez obaw, oczywiście takie posty można usuwać, a użytkowników wyrzucać z grupy na określony czas, lub na zawsze.

Pytania do nowych użytkowników grupy

Kolejnym elementem związanym z zatwierdzaniem nowych użytkowników grupy, jest możliwość zadawania im pytań, przed zaakceptowaniem ich. Dzięki temu, jako administrator grupy możesz ocenić, czy dana osoba rzeczywiście jest zainteresowana tematyką Twojej grupy, czy trafiła tu przypadkowo. Możesz na tym etapie poprosić użytkownika o deklarację, że będzie przestrzegał zasad Twojej społeczności.

pytania do człownków grupy na FB

Możesz zadać pytanie nowym członkom grupy

Tematyka grupy

Pamiętaj, że grupa ma wtedy sens, kiedy zrzesza osoby, które są zainteresowane jej tematyką. Dlatego grupy o szerokiej tematyce trudniej jest rozbudować, a już na pewno takie grupy są mniej unikatowe z punktu widzenia użytkownika, który zapisując się do danej grupy, chce otrzymać dodatkową wiedzę, która nie jest powszechna. Na tym polega elitarność grup. Warto o tym pamiętać, chcąc wyróżnić się między innymi grupami.

Promocja na FB

Wielu przedsiębiorców decyduje się założyć grupę na Facebooku, bo to doskonały sposób na promocję na FB. Od członków grupy możemy się bardzo dużo dowiedzieć, wymienić się informacjami, nawiązać ciekawe relacje, a nawet stworzyć grupy znajomych, którzy mają te same doświadczenia i zainteresowania. Na końcu tej wyliczanki jednak znajduje się realna korzyść biznesowa. Dlatego ważne jest, by regularnie rozwijać grupę.

Jak zarabiać na grupie na Facebooku?

Do czego służy grupa na FB?

Możliwości zarabiania na grupie na FB jest kilka. Możemy na niej po prostu promować nasze produkty i usługi, jednak nie jest to jedyna możliwość na spieniężanie aktywności w grupach. Możemy zarabiać na nich również pośrednio, czyli wzmacniając swój biznes budując wizerunek eksperta. Ciekawą opcją jest również tworzenie tajnych grup, w których możemy oferować dodatkowe, płatne treści. Możemy też rozwijać swój biznes poprzez edukację rynku na grupie lub umieszczając w niej oferty pracy. Użytkownicy otrzymują dostęp do grupy po wykupieniu u nas webinaru, czy szkolenia. Jak widać jest wiele argumentów za tym, by założyć grupę na Facebooku.

Rozwijanie grupy

Jednak założyć grupę na Facebooku jest łatwo, gorzej z jej rozwijaniem. Dlatego tak ważne jest stworzenie pewnego rodzaju strategii, który pomoże nam rozwijać grupę. Co sprawia, że dana grupa odnosi sukces? Nie zapomnij o takich elementach jak: opis grupy, dobra nazwa grupy, wybierz ustawienia prywatności. Myśl o swojej społeczności. Założeniem grupy powinno być zbudowanie zaangażowanej społeczności, sam bądź więc aktywny, pytaj, komentuj, twórz ankiety. Użytkownicy to docenią.

Założyć grupę na Facebooku to, jak inwestować

Pamiętaj, że budowa grupy na FB to pewnego rodzaju inwestycja. Kiedy społeczność użytkowników na grupie się rozbuduje i co najważniejsze, będą na niej aktywne osoby, będziesz mógł zacząć promować na grupie swój biznes, firmę, produkt, usługę, czy po prostu budować swoją pozycję, jako lidera. Jest o co powalczyć, bo największe i najaktywniejsze grupy na FB są wyceniane na ogromne sumy. Grupa na Facebooku to doskonałe narzędzie do zebrania w jednym miejscu określonej grupy odbiorców, o którą walczy każdy przedsiębiorca.

Nie zwlekaj!

Tak więc, jeśli jesteś przedsiębiorcą i jeszcze tego nie zrobiłeś, nie zwlekaj i utwórz grupę na FB. Jeśli się zaangażujesz i podejdziesz na poważnie do tego tematu, z pewnością bardzo szybko będziesz mile zaskoczony i sam zadasz sobie pytanie: dlaczego nie zrobiłem tego wcześniej? Zwłaszcza, że założenie grupy to nic trudnego, a obecność w mediach społecznościowych to dziś podstawa.

Polecamy również

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl