Kobiety mają niskie poczucie własnej wartości, ale tylko pozornie?
23.10.2021 | Autor: Marta Wujek
Poczucie własnej wartości to bardzo ważna kwestia dla każdego z nas. Niestety cały czas przeważa przekonanie, że kobiety mają niższe poczucie własnej wartości niż mężczyźni. Czy to prawda? Odpowiedzieć na to pytanie, starali się twórcy raportu „Uwierz w siebie. Polska 2021”, którzy w badaniu wykorzystali metodę inteligentnej technologii iCode. Efekt? Okazuje się, że kobiety częściej wskazują na niskie poczucie własnej wartości, ale w gruncie rzeczy myślą inaczej.
Prowadzisz firmę? Ucz się od najlepszych w branży i weź udział w najbardziej przedsiębiorczej konferencji w Polsce, Founders Mind 🧠
Sprawdź szczegóły wydarzeniaTwórcy raportu przyjrzeli się zagadnieniom związanym z naszym poczuciem skuteczności, odporności na krytykę oraz atrakcyjności. Za pomocą mierzących czas reakcji, autorskich algorytmów, łączących neuronaukę, psychologię i sztuczną inteligencję ujawnili nie tylko, co deklarujemy, ale również co tak naprawdę myślimy. Poczucie wartości to bardzo ważna rzecz, dlatego dobrze, że powstają tego typu raporty.
– Pewność siebie nie jest amerykańskim sloganem, ale ważnym komponentem naszego dobrostanu psychicznego i społecznego. Osoby przekonane o własnej wartości mają wyższy poziom zadowolenia z życia, są postrzegane jako atrakcyjniejsze, lepiej realizują swój potencjał i śmielej sięgają po kolejne marzenia. Wiele problemów w gabinetach terapeutycznych sprowadza się do wspólnego mianownika „nie wierzę w siebie” – komentuje Małgorzata Ohme, Mindgram.
Kobiety mniej pewne siebie, ale tylko na pozór
Mówiąc o kobietach w kontekście pracy i branży biznesowej większości z nas nasuwa się jeden wniosek: kobiety mają niższe poczucie własnej wartości i są mniej pewne siebie. I rzeczywiście wspomniany raport niejako to potwierdza. Jednak nie do końca. Wykorzystanie innowacyjnej metody iCode rzuca nowe światło w tym temacie. Okazuje się bowiem, że wiele z negatywnych opinii o samych sobie kobiety wyrażają jedynie na poziomie deklaracji. Choć nawet co druga kobieta deklaruje negatywne myślenie o sobie (56%), to tylko co czwarta jest rzeczywiście o tym przekonana (26%).
W obliczu takich wyników warto zadać sobie pytanie: a może kobiety są mniej pewne od siebie niż mężczyźni, bo tak się z góry zakłada i cały czas to powtarzamy? Skoro tak jest, a jestem kobietą, na pytanie o moją pewność siebie, może nie powinnam odpowiadać w samych superlatywach? Z badania wynika również, że kobiety są z siebie mniej zadowolone niż mężczyźni. Mają niższe niż mężczyźni poczucie skuteczności oraz są mniej odporne na krytykę, a jedyny obszar, w którym wypadają lepiej od mężczyzn, to poczucie własnej atrakcyjności.
– Kultura Instagrama spowodowała, że przywykliśmy do nakładania masek, a swoje życie, tak jak siebie samych, próbujemy upiększać filtrami. Tendencja do autoprezentacji nie zawsze jednak wiąże się z przedstawianiem siebie w samych superlatywach. U kobiet zaobserwowaliśmy fałszywą skromność – skłonność do przedstawiania siebie w negatywnym świetle. Jednak nasze badanie wskazuje, że postawy te są słabo ugruntowane w prawdziwych przekonaniach. Mężczyźni są pewniejsi od kobiet, ale jedynie o 3 punkty procentowe – tłumaczy Natalia Suska, CEO NEUROHM.
Mężczyźni mniej odporni na krytykę
Jak czytamy w raporcie, u kobiet zaobserwowano skłonność do przedstawiania siebie w negatywnym świetle. Widać to wyraźnie na poziomie deklaracji. Większość kobiet (56%) przyznaje, że nie jest odporna na krytykę. Odwrotny trend zaobserwowano u mężczyzn, których większość (53%) twierdzi, że jest na krytykę odporna. Jednak iCode wskazuje, że postawy te są słabo ugruntowane. Stereotypowe postawy mężczyzn (zaprzeczanie własnym słabościom) i kobiet (autodeprecjacja) nie są mocno ugruntowane, a tym samym są podatne na pozytywną zmianę. Mężczyźni częściej zaprzeczają własnym słabościom, a kobiety przedstawiają się w negatywnym świetle
– Badanie przekonań o sobie to temat delikatny. Nie wszyscy są gotowi, aby mówić o swoich słabościach lub… aby doceniać swoje mocne strony. Często spotykamy się z próbą kreowania własnego wizerunku, który nie do końca odzwierciedla prawdziwe postawy. Dlatego uznaliśmy, że prawdziwy obraz kobiet i mężczyzn w Polsce otrzymamy, wykorzystując inteligentną technologię iCode, która sięga nie tylko do tego, co mówimy, ale ujawnia, co tak naprawdę myślimy – komentuje Rafał Ohme, założyciel NEUROHM.
Poczucie własnej wartości przychodzi z wiekiem?
Jak wynika z badania, młodzi dorośli słabiej radzą sobie z krytyką i mają mniejsze przekonanie odnośnie swojej skuteczności. Jednocześnie raport wskazuje, że wraz z wiekiem stopniowo rośnie przekonanie o własnej skuteczności i o odporności na krytykę.
– Doświadczenia życiowe budują naszą wiarę w siebie. Im lepiej siebie znamy, tym bardziej sobie ufamy i tym mocniej możemy na sobie polegać. Co więcej, z wiekiem topnieje surowość wobec siebie, ustępując miejsca łagodności i samoakceptacji. Ta zmiana wewnętrznego krytyka na życzliwego przyjaciela tworzy idealne środowisko do rozwoju pewności siebie. Z wiekiem mamy w sobie więcej zgody na to, kim naprawdę jesteśmy, i nie tracimy czasu i energii na zakładanie kolejnych masek. Źródło siły i wartości znajdujemy w autentyczności i samoakceptacji – tłumaczy Katarzyna Malinowska, trenerka rozwoju osobistego.
Co wpływa na opinię na temat kompetencji kobiet na stanowiskach kierowniczych?
Jak czytamy w raporcie, decydującymi czynnikami wpływającymi na przekonania o kompetencjach kobiet na stanowiskach kierowniczych są wiek: z wiekiem wzrasta przekonanie o kompetencji kobiet; wykształcenie: o kierowniczych kompetencjach kobiet przekonane są bardziej osoby ze średnim i wyższym wykształceniem, a mniej osoby z wykształceniem podstawowym i zawodowym; posiadanie dzieci: osoby posiadające dzieci częściej są przekonane o tym, że kobiety nadają się na stanowiska kierownicze (efekt występuje silniej u mężczyzn); praca w korporacji: tutaj efekt jest najsilniejszy.
– Pamiętajmy, że w ostatnich 30 latach dokonała się rewolucja w tym zakresie. W roku 1989, czyli u schyłku poprzedniego systemu, kobiet na stanowiskach kierowniczych prawie nie było. Obecnie według Eurostatu (2020) kobiety w Polsce zajmują 44% stanowisk kierowniczych. Do tego, jak pokazują kolejne już badania Zengera i Folkmana (HBR, 2019), kobiety średnio mają wyższe umiejętności przywódcze niż mężczyźni – mówi Piotr Olaf Żylicz, WSB Warszawa.
Korporacja buduje poczucie własnej wartości
Ten wniosek z raportu może być dla wielu osób zaskakujący. Okazuje się bowiem, że owiana złą sławą korporacja, która według stereotypów jest nieprzyjaznym środowiskiem pracy, w którym poczucie sprawczości występuje rzadko, a niska samoocena to powszechny problem, wpływa na dostrzeżenie swojego potencjału i talentu. Oczywiście również na tym polu występują różnice pomiędzy mężczyznami i kobietami. Kobiety pracujące w korporacjach mają większe poczucie skuteczności, porównywalne z drugą płcią. Natomiast w przypadku mężczyzn praca w korporacji uodparnia ich na krytykę.
– Praca w międzynarodowej korporacji to dla wielu osób spełnienie marzeń i możliwość zdobycia cennego doświadczenia. Wiąże się to z dużym stresem oraz umiejętnością odnalezienia się w międzynarodowym środowisku. Sprostanie takim wyzwaniom z pewnością wpływa pozytywnie na samoocenę pracownika, bo sukcesy w tak złożonym środowisku pracy cieszą podwójnie – tłumaczy Marzena Budziszewska-Pettyn, DLL Polska.
Raport „Uwierz w siebie. Polska 2021” pokazuje, że nie zawsze to, co przyjęliśmy za oczywiste, ma odzwierciedlenie w rzeczywistości. Myślę, że dziś jest czas na to, by zastanowić się nad tym, dlaczego kobiety same siebie się deprecjonują. Czy to nie jest tak, że zostałyśmy wychowane w kulturze, w której kobieta jest słabsza, czyli gorsza i przez to same tak na siebie patrzymy? Mam nadzieję, że wspomniany raport będzie refleksją i okazją na podniesienie poczucia własnej wartości wielu kobiet, u których poczucie satysfakcji przestanie być tłamszone.
Zostaw komentarz