Marketing i Biznes E-commerce Siła handlu w social commerce? Nowy raport Fundacji Kobiety e-biznesu

Siła handlu w social commerce? Nowy raport Fundacji Kobiety e-biznesu

Fundacja Kobiety e-biznesu przygotowała pierwsze w Polsce analityczne i eksperckie opracowanie rozwijającego się trendu w zakupach online, czyli social i live commerce. W raporcie zostały wskazane schematy konsumpcji w mediach społecznościowych.

Siła handlu w social commerce? Nowy raport Fundacji Kobiety e-biznesu
27% Polaków zrobiło zakupu za pośrednictwem social mediów, a 25%w trakcie transmisji na żywo Za pośrednictwem social mediów zakupy robi więcej kobiet niż mężczyzn (35% v. 24%) Wśród sprzedających również przeważają kobiety (24% vs. 16%) Jakie obawy budzą transakcje dokonywane w social mediach? 70% badanych chce rozwijać handel w social mediach

Badanie przeprowadzono w kwietniu i maju 2021 roku. Blisko 44% badanych zadeklarowało, że będzie coraz częściej dokonywało zakupów w social media, które są od ponad 5 lat częścią życia dla 71% respondentów tego badania.

Social commerce i live commerce to fakt – 27% Polaków zrobiło zakupu za pośrednictwem social mediów, a 25%w trakcie transmisji na żywo. Nie stronimy też od sprzedaży w tym środowisku – 18% respondentów zadeklarowało dokonanie takich transakcji. Zakupy w social mediach to nie jest przypadkowa i jednorazowa fanaberia – kupujemy od co najmniej 2- 3 lat, minimum raz w miesiącu, korzystając przede wszystkim ze smartfona. Natomiast sprzedajemy w większości od co najmniej roku – 70% respondentów, najczęściej są to transakcje w mikroskali, czyli do 10 na miesiąc.

Mogą Cię zainteresować

Kto sprzedaje, kto kupuje i gdzie?

Za pośrednictwem social mediów zakupy robi więcej kobiet niż mężczyzn (35% v. 24%). Z tej formy korzystają w większości osoby do 24 roku życia (42% osób w tym wieku kupiła coś chociaż raz). Jednak nie można z tego wnioskować, że osoby powyżej 50 r.ż. są zamknięte na te formy zakupów – 24% spośród respondentów zadeklarowało doświadczenie z zakupami za pośrednictwem social mediów. Co ciekawe, częściej zakupy w ten sposób robią osoby z mniejszych miast (do 20 tys. mieszkańców) i wsi (37% i 31%).

– Powyższe wyniki potwierdzają, że kobiety jako grupa społeczna są mocno aktywne i korzystają częściej z nowych kanałów sprzedaży i komunikacji. Cieszy fakt, że podobnie jak w programach edukacyjnych z narzędzi cyfrowych (np. TOP Women w e-biznesie) z social mediów korzysta coraz więcej osób po 50 r.ż. To wyraźny sygnał dla firm handlowych i usługodawczych. Warto wykorzystać przy planowaniu strategii na kolejne lata – mówi Anna Heimberger z Fundacji Kobiety e-biznesu.

Wśród sprzedających również przeważają kobiety (24% vs. 16%).  Tutaj również młodsze osoby są w przewadze – do 24 r.ż. doświadczenie ze sprzedażą miało 29% respondentów. Na drugim miejscu plasuje się grupa wiekowa 25-34 – odsetek wynosi 25%. Podobnie jak w grupie kupującej, w przewadze są osoby z mniejszych miast i wsi – 22% i 23%.

Zarówno zakupów jak i sprzedaży dokonujemy przede wszystkim na Facebooku (82%/ 81%), Instagramie (19%/ 15%) oraz YouTube (16%/ 13%). Na dalszych miejscach plasują się TikTok, Snapchat, Pinterest czy LinkedIn.

Facebook wyszedł naprzeciw tej grupie użytkowników, wśród których znajduje się w skali globalnej aż 200mln firm korzystających z narzędzi platformy.

– Facebook stworzył platformę  e-learningową Blueprint, dostępną również w języku polskim. Która zawiera wiele krótkich i przystępnych kursów przybliżających zarówno podstawowe informacje jak stworzyć  atrakcyjny wpis lub nagrać film, po znacznie bardziej zaawansowane, dotyczące np. mierzenia wyników kampanii reklamowej – mówi Ewa Tumanow, Industry Head, Retail & eCommerce CEE,Facebook.

Dlaczego kupujemy, dlaczego sprzedajemy w social media? Co najchętniej kupujemy i co sprzedajemy?

Robimy zakupy przez social media, bo są proste, szybkie, spersonalizowane i przede wszystkim w dobrej cenie. Mamy możliwość bezpośredniego kontaktu ze sprzedającym, szczególnie w przypadku zakupów live, które dodatkowo angażują. Na takie zakupy wydajemy 50 -200 zł miesięcznie (56% badanych). Preferujemy transakcje bezgotówkowe, a najbardziej lubimy Blik (50% badanych).

– Wynik Blika odzwierciedla naszą pozycję na rynku płatności, gdzie staliśmy się nie tylko najbardziej rozpoznawalną marką, ale też najczęściej i najchętniej wybieraną metodą płatności online. Blik ma również ponadprzeciętny wynik wskaźnika NPS, czyli skłonności użytkowników do polecania rozwiązania innym – kilkukrotnie wyższy niż średnia dla branży finansowej. Kiedy ktoś zaczyna płacić Blikiem, staje się on jego metodą pierwszego wyboru i namawia innych do skorzystania – wskazuje Magdalena Kubisa, Dyrektor Rozwoju Biznesu, Blik.

Sprzedajemy w social mediach, bo to tanie i łatwe oraz pozwala na lepsze dotarcie do grupy docelowej. Do klientów docieramy za pomocą postów promowanych i marketing szeptany, czyli system rekomendacji. Przychód z tych transakcji traktujemy jako dodatkowe źródło dochodu – przychody wynoszą średnio 1000 zł miesięcznie, co deklaruje 31% respondentów. Prawie połowa sprzedawców,45%, jest raczej zadowolona z rezultatów tej formy handlu. Najczęściej oferujemy płatność w formie przelewu na konto –  66%, nie stronimy od gotówki – 42%, a płatność Blik przyjmuje 30% badanych sprzedających. Na rynku pojawiają się już rozwiązania, które pozwalają płacić kodem Blik w trakcie czatu prowadzonego ze sprzedawcą.  

Do najpopularniejszych dóbr, które są przedmiotem kupna i sprzedaży, należą odzież, obuwie i akcesoria-odpowiednio 45% i 41%. Na drugim miejscu plasują się książki i płyty – 27% vs. 23%. Kosmetyki, w tym perfumy to wartości na poziomie 27% kupno i 18% sprzedaż.

Jakie obawy budzą transakcje dokonywane w social mediach?

Trend zakupów w social mediach będzie rósł i co do tego eksperci nie mają wątpliwości. Nie zmienia to faktu, że nadal 1/3 respondentów preferuje zakupy w sklepach stacjonarnych. Wiąże się to z obawą oszustwa (31%), problemem z reklamacją czy możliwością zwrotu towaru (31%). Obawiamy się także o bezpieczeństwo swoich danych osobowych (18%). Wątpliwości budzi także jakość i oryginalność towaru względem deklaracji sprzedającego (23%).

Sprzedający z kolei upatrują wyzwań związanych z silną konkurencją (49% badanych), a co się z tym wiąże – koniecznością właściwego wypromowania siebie jako sprzedającego czy sklepu (31%), aby efektywniej dotrzeć do klienta, co stanowi wyzwanie dla 23% respondentów. Dla 19% barierą wprowadzeniu social commerce są niewystarczające umiejętności technologiczne, a 17% obawia się zbyt małej wiedzy z zakresu przepisów prawa.

Pomimo wskazań na konkretne bariery, blisko 70% badanych chce rozwijać handel w social mediach.

– Widać wyraźnie, że skracają się ścieżki zakupowe i cała transakcja może być realizowana bez przechodzenia na zewnętrzne platformy. To może być ogromne ułatwienie dla kupujących i dość duża zmiana dla sprzedawców. Na uwagę zasługuje także istotny udział form związanych z video i transmisjami live, z których coraz częściej korzystają klienci. Zmienia się konsumpcja treści i prawdopodobnie będzie to powiązane ze zmianami w modelach sprzedażowych. Być może rewolucja dzieje się na naszych oczach – podsumowuje Dorota Bachman z Fundacji Kobiety e-biznesu.

Partnerami raportu są Blik, Facebook, PNB Paribas, Przelewy24, Makolab, Sky-shop, Redlink, They, Imagine i Flywheel. Raport objęty jest patronatem medialnym Money.pl i WP.pl.

Pełna wersja raportu „The power of social&live commerce” jest do pobrania na stronie kobietyebiznesu.pl.

Najpopularniejsze

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl