Marketing i Biznes Biznes Kobiety słuchają podcastów o psychologii i zdrowiu. Mężczyźni o technologii i historii

Kobiety słuchają podcastów o psychologii i zdrowiu. Mężczyźni o technologii i historii

Kobiety słuchają podcastów o psychologii i zdrowiu. Mężczyźni o technologii i historii

Prowadzisz firmę? Dołącz do Founders Mind, najlepszej konferencji dla biznesu w Polsce

Sprawdź szczegóły wydarzenia

Kto właściwie słucha podcastów? Według badania przeprowadzonego przez Publicis Groupe, w Polsce jest to aż 27% użytkowników Internetu. Podcastów najchętniej słuchają osoby w wieku produkcyjnym. Udział poszczególnych grup wiekowych w słuchalności podcastów rozkłada się następująco:

  • 25-34 lat (38%)
  • 35-44 lat (26%)
  • 18-24 lat (19%)

To samo badanie pokazuje nam też rozbieżność w wybieranej tematyce przez kobiety i mężczyzn. 

Kobiety najczęściej słuchają podcastów o:

  • zdrowiu i stylu życia (40%);
  • psychologii (33%);
  • językach obcych i edukacji (28%).

Mężczyźni natomiast sięgają do podcastów poświęconych:

  • technologii (36%);
  • historii i polityce społecznej (27%);
  • biznesowi i marketingowi (27%).

Spotify i Apple rozumieją rynek podcastów. Słowo o audioinfluencerach

Jedną z najpopularniejszych platform podcasterskich jest Spotify, na którym obecnie dostępnych jest około miliona produkcji. Sama platforma produkuje jednak jedynie 400 oryginalnych podcastów w ostatnim czasie, pozostałe to dzieła marek oraz audioinfluencerów. 

Kim są audioinfleuncerzy? To po prostu influencerzy, którzy znani są z tworzenia contentu audio, podcastów. Mają spore zasięgi organiczne i trafiają do szerokiego grona odbiorców. Polskimi audioinfluencerami są bez wątpienia: Marcin Myszka z “Kryminatorium” czy Asia Okuniewska tworząca podcasty “Tu Okuniewska” oraz “Ja i moje przyjaciółki idiotki”. Do tego grona możemy też zaliczyć Borysa Nieśpielaka, reżysera filmu “Wszytko z nami w porządku”, który większą popularność i rozpoznawalność osiągnął jednak dzięki podcastowi “Rock i Borys”.  

Podcasting nie ogranicza się do jednego typu contentu. Słuchamy historii kryminalnych, horrorów, wiadomości ze świata, newsów politycznych czy sportowych. Równie często sięgamy po treści edukacyjne czy biznesowe, nie brakuje też rozrywkowych produkcji, jak chociażby komedii czy copypasty. I w tej ostatniej kategorii za przykład niech posłuży podcast “BEczKA”, który obecnie w rankingu Spotify zajmuje 15 miejsce. Kanał ten w całości poświęcony jest internetowym copypastom. 

Spotify na podstawie słuchalności przygotowuje ranking popularności poszczególnych podcastów. W IV kwartale 2020 roku są to:

  1. Kryminatorium (historie kryminalne)
  2. Ja i moje przyjaciółki idiotki (historie miłosne)
  3. Rozmowy: Wojewódzki & Kędzierski (talk show)
  4. Dwóch Typów Podcast (lifestyle)
  5. Piąte: Nie zabijaj (historie kryminalne)
  6. Tu Okuniewska (lifestyle)
  7. Raport o stanie świata Dariusza Rosiaka (wydarzenia polityczne i społeczne)
  8. Dział Zagraniczny (wydarzenia o świecie)
  9. Karol Paciorek (talk show)
  10. Kwadrans na angielski (nauka angielskiego)

Innym poważnym graczem na polskim rynku podcastingu jest oczywiście Apple wraz ze swoją platformą Apple Podcasts. Część twórców treści audio pokrywa się z zestawieniem ze Spotify. Według Apple najpopularniejszymi polskimi podcastami w 2020 r. są:

  1. Raport o stanie świata Dariusza Rosiaka 
  2. Kryminatorium
  3. Polimaty 2 (ciekawostki o świecie)
  4. Dział Zagraniczny
  5. Kwadrans na angielski
  6. Ja i moje przyjaciółki idiotki
  7. Rozmowy: Wojewódzki & Kędzierski
  8. Tu Okuniewska
  9. Podcast Historyczny (historia)
  10. Piąte: Nie zabijaj

Warto jednak tym miejscu zaznaczyć, że Apple swój ranking tworzy na podstawie liczby subskrypcji danego podcastu, a nie słuchalności czy ich ocen. Na ten ostatni aspekt, na największej grupie o podcastingu na Facebooku (Podcast Movement Community – For Podcasters), uwagę zwrócił Daniel J. Lewis. Zestawił on popularny kanał tworzący treści audiokryminalne – The Solve, mający 209 ocen z innymi, które posiadały ich nawet kilkaset tysięcy więcej. Wniosek? Jeśli jesteś podcasterem – przypominaj swoim słuchaczom o pozostawianiu subskrypcji, a nie ocen.

Nagroda Pulitzera za podcasty

Temat mainstreamowych mediów, które na pełnej parze wskoczyły do podcastów, jest już nam wszystkim dobrze znany. RMF FM, Onet, Rzeczpospolita… wszystkie te media zaczęły tworzyć swoje własne treści audio, które udostępniają zarówno na swoich stronach internetowych, jak i na Spotify czy Apple Podcasts. Takimi podcastami są to na przykład “Stan po Burzy” Onetu, którego tematyka kręci się wokół publicystyki i politycznych wydarzeń czy “Posłuchaj, Plus Minus” Rzeczpospolitej poruszający podobne zagadnienia. Media nieszczególnie chwalą się wynikami, jakie osiągają ich treści audio, lecz sądząc po liczbie już wyprodukowanych materiałów, można przypuszczać, że dają one zadowalające efekty. “Stan po Burzy” ma już 70 odcinków, a “Posłuchaj, Plus Minus” 197.

Dzięki rankingowi Spotify możemy podejrzeć, czy Polacy w ogóle słuchają podcastów mediów. Jak dotąd zdecydowanie najpopularniejszym z nich jest “Dorwać bestię” od RMF FM. Obecnie zajmuje 17 pozycję w rankingu Spotify. Poświęcony jest on tematyce kryminalnej, a konkretniej seryjnym mordercom. RMF FM ogólnie dobrze radzi sobie z podcastingiem i chyba najlepiej go rozumie. Taką hipotezę można przynajmniej wysnuć na podstawie danych ze Spotify. Na tej platformie wysoko w rankingu znajdują się także dwie inne produkcje RMF-u, tj. “Poranna rozmowa w RMF FM” (27 miejsce) oraz “Fakty w RMF FM” (32 miejsce), które to są przecież częścią ramówki radia. 

Jednak mało kto wie, jak bardzo rynek medialny tak mocno związał się z podcastingiem, a przecież w 2019 r. oficjalnie ogłoszono, że nagroda Pulitzera zostanie przyznawana także w kategorii reportażu audio. Pierwszymi laureatkami w tej kategorii były mieszkająca w Meksyku Emily Green oraz Molly O’Toole, pracująca w Los Angeles Times. Obie dziennikarki zajmują się głównie tematyką imigracyjną.

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl