3 kroki w stronę contentu

19.10.2016 AUTOR: Katarzyna Jakubów-Tyka

W Polsce według raportu Gemius „E-commerce w Polsce 2015” 76,5% populacji ma dostęp do Internetu, z czego 55% dokonało kiedyś zakupów online [1]. Według danych PricewaterhouseCoopers z raportu „Klient w świecie cyfrowym” 43% klientów przed zakupami w sklepie stacjonarnym szuka informacji w Internecie [2]. Liczby te pokazują, jak ważna jest informacja dla użytkownika i jak ważna powinna być ona dla firm.

Statystyki potwierdzają jednoznacznie, że oferta firmy (czy to produktowa czy informacyjna) ma ogromne znaczenie dla użytkownika. Zarówno w e-commerce, gdzie chcemy sprzedawać produkty online, jak i w tradycyjnej sprzedaży, gdzie ważna jest prezentacja produktów online, informacja może przyczynić się do zainteresowania ofertą, wzbudzenia zaufania do firmy czy przekonania do podjęcia decyzji zakupowej, a co za tym idzie – wzrostu sprzedaży.

Jak pokazuje analiza firmy Backlinko większa ilość słów na stronie koreluje z jej wyższą pozycją w wynikach wyszukiwania [3]. Treść jest więc kluczowa nie tylko w kontekście utrzymania zainteresowania, ale ma też znaczenie w procesie pozyskiwania odbiorców oferty. Skuteczne pozycjonowanie serwisu nie może ograniczać się do zdobywania linków i technicznych optymalizacji. Potrzeba regularnie dodawanych treści potwierdzających, że serwis jest aktualny i na bieżąco rozwijany oraz obszernych tekstów wyczerpujących temat i pozwalających na ujęcie większej liczby fraz, które mogą służyć do wyszukania danej informacji w naturalny sposób. Wyniki wyszukiwania mają być odpowiedzią na zapytanie użytkownika – dobry content podnosi wartość serwisu, który dzięki temu może zostać oceniony jako trafna odpowiedź na takie zapytania z punktu widzenia botów wyszukiwarek.

content marketing

Wiedząc to wszystko, możemy podjąć wyzwanie i wzbogacić serwis o więcej contentu. Ale gdzie, co i jak?

Krok 1 – Gdzie?

Na początku należy rozłożyć serwis na czynniki pierwsze, czyli określić, z jakimi typami dokumentów pracujemy. Niezależnie od rodzaju serwisu (o ile nie jest to one page website) zawsze mamy stronę główną, strony informacyjne takie jak ”kontakt” lub „o nas” oraz kategorie. Bardziej rozbudowane serwisy zawierają także podstrony podkategorii, artykuły w różnych formach oraz podstrony funkcjonalne takie jak „koszyk”. Każdy typ podstrony wymaga innego podejścia, jednak nigdy nie powinniśmy zapominać o najważniejszym – użytkowniku.

Strona główna jest często uważana za wizytówkę, która ma dobrze wyglądać i kierować użytkownika w głąb serwisu. Jest to prawda, ale nie pełna. Strona główna to najważniejsza i najmocniejsza strona, której wypełnienie stanowi dużą wartość i pozwala wzmacniać resztę serwisu dzięki linkowaniu wewnętrznemu. Treści można tu „przemycić” na wiele sposobów. Częstym elementem strony głównej jest rotator z kilkoma slajdami. Umieszczając na każdym 2-3 zdania opisu, już wzbogacamy stronę główną o kilkanaście zdań. Zarówno na stronie głównej, jak i na podstronach kategorii oraz podkategorii możemy posłużyć się nie jednym, ale kilkoma boksami z treścią tak, aby nie stanowiła ona długiego bloku tekstu a interesujące uzupełnienie danej sekcji podstrony, wyjaśniające użytkownikowi określony temat, możliwości serwisu lub parametry oferty.

content marketing

Na podstronach kategorii i podkategorii w sklepach internetowych po najechaniu na boksy produktów może pojawiać się skrócony opis produktu, a w serwisach informacyjnych można zaprezentować streszczenie artykułu z odnośnikiem do całego tekstu. Podstrony produktów (ale też wszystkich innych typów podstron) warto rozszerzyć, wdrażając możliwość prezentacji treści na kolejnych zakładkach bez zmiany URL-a.

content marketing

Dzięki tym działaniom zwiększymy ilość treści, zachowując przejrzysty wygląd serwisu. Niektóre rozwiązania wymagają więcej pracy i rozbudowania technicznych możliwości serwisu, ale przy odrobinie zaangażowania możemy tak wzbogacać go w content, by służył użytkownikom oraz nie wpływał negatywnie na usabilitykonwersję.

Krok 2 – Co?

Tworzenie treści również nie jest łatwym zadaniem. Warto tutaj skupić się na systematyczności i uzupełniać oraz tworzyć opisy dla nowych podstron na bieżąco. Treść opisów powinna być pomocna i może dotyczyć zarówno oferty, jej wyróżników, jak i ogólnie tematu danej kategorii czy grupy produktów. Strony produktów poza opisem, który powinien być dokładniejszy niż opis producenta, mogą zostać uzupełnione o opinie zarówno klientów, jak i wewnętrznych ekspertów opisujących najważniejsze cechy, sposób wykorzystania i pielęgnacji produktu lub wyniki testów jego jakości.

Porady ekspertów mogą być ujęte na stronie głównej, podstronach produktów i kategorii jako streszczenia artykułów, które kierują użytkownika do kolejnego typu contentu – poradnika, bazy wiedzy, słownika lub bloga firmowego. Takie treści pozwalają właścicielowi serwisu wyczerpać temat i dostarczyć użytkownikowi odpowiedzi na pytania i wątpliwości, aby nie musiał on szukać informacji na innych stronach (np. konkurencji).

content marketing

W tym punkcie warto też rozważyć możliwość wykorzystania danych, które sami posiadamy. Bazując na statystykach odwiedzin i zakupów możemy tworzyć raporty oraz rankingi oferowanych produktów. Dzięki temu możemy dodatkowo rozbudować content strony, wskazać użytkownikowi możliwe rozwiązania i rozwiać jego wątpliwości w kwestii zakupu. Posługując się przy tym grafikami i infografikami, ułatwiamy odbiór przekazu, urozmaicamy content i zwiększamy szanse na zdobycie naturalnych linków od osób, które uznały nasze informacje za interesujące.

Krok 3 – Jak?

Prace nad contentem warto rozpocząć od analizy konkurencji. Dzięki temu w pierwszej kolejności określimy, czego na naszych stronach brakuje i w czym konkurencja nas już wyprzedza. W drugiej kolejności ustalimy, jakie jeszcze rozwiązania możemy wdrożyć, aby konkurencję pozostawić w tyle.

Kolejnym etapem będzie szeroka analiza fraz. Trzeba tu wziąć pod uwagę zarówno zakres tematów, które już w serwisie występują (aby określić, jak lepiej wykorzystać ich potencjał), jak i zagadnienia, które jeszcze mogą zainteresować naszych użytkowników (aby rozszerzyć zasięg naszego serwisu). Określenie listy fraz z dopasowaniem ich do aktualnej struktury i planem jej rozbudowy pozwoli wyznaczyć kierunki rozwoju serwisu i rozpocząć pracę nad treścią, grafiką, filmami czy rankingami.

Wartość serwisu jest największa, jeśli content tworzą eksperci dobrze znający temat. Opisy czy artykuły poradnikowe będą wtedy bardziej wnikliwe i trafne, ponieważ właściciel lub pracownicy firmy posiadają wiedzę w zakresie tematyki serwisu, ale znają także potrzeby i najczęstsze pytania użytkowników. Samodzielne tworzenie treści ma swoje ograniczenia i czasami zmuszeni jesteśmy zdecydować się na outsourcing takich prac. Ważne jest, aby określić wymagania dotyczące zamawianego contentu, np. w pełni unikalne teksty czy uzupełnianie artykułów grafiką.

Prace nad contentem to działanie ciągłe i nie można poprzestać na jednorazowej akcji. Stała rozbudowa serwisu oraz bieżące dbanie o ciekawe i obszerne treści jest procesem, który pozwala dotrzeć do nowych użytkowników i rozwijać biznes.

Czytaj również:

Content marketing dla początkujących

Content w branży dziecięcej

Content marketing branży niszowej

Do góry!

Polecane artykuły

07.11.2019

Kontrolki – rzeczy, które musisz mierzyć ...

Głodny wiedzy? Zapraszamy do sklepu z kursami i ebookami

Sprawdzam