Marketing i Biznes Biznes Czym są akceleratory biznesu?

Czym są akceleratory biznesu?

Czym są akceleratory biznesu?

Prowadzisz firmę? Rozwiń swój biznes podczas konferencji Founders Mind

Sprawdź szczegóły!

Wielu początkujących przedsiębiorców, słysząc hasło “wsparcie dla startupów”, w pierwszej chwili pomyśli o Aniołach Biznesu, funduszach Venture Capital czy wsparciu w postaci crowdfundingu. Jeśli jednak posiada środki finansowe na swoją działalność, a brakuje mu wiedzy z zakresu prowadzenia firmy, może skorzystać z pomocy akceleratorów biznesu. W naszym najnowszym wpisie wyjaśniamy, co to takiego.

 

Z artykułu dowiesz się między innymi:

  • czym są akceleratory biznesu;
  • czym różnią się od inkubatorów przedsiębiorczości;
  • dlaczego warto i kiedy można skorzystać z takiej formy wsparcia finansowego.

 

Akceleratory biznesu – definicja

Akceleratory biznesu to programy wspierające (merytorycznie, prawnie i organizacyjnie) przedsiębiorców w zakładaniu oraz prowadzeniu własnych firm. W Europie nie cieszą się jednak na razie tak dużą popularnością jak w Stanach Zjednoczonych, w których działa największy tego typu program na świecie – Y Combinator. Został on wykorzystany do uruchomienia ponad 2000 firm, między innymi Airbnb, Dropboxa czy Reddita.

 

Mają działać na podobnej zasadzie do inkubatorów przedsiębiorczości. Działają jednak w inny sposób, bowiem ich główną metodą działania jest wsparcie mentoringowe na kolejnych etapach zakładania firmy i jej późniejszego prowadzenia, przede wszystkim w rozpoczęciu działalności i wprowadzeniu startupu na rynek. Udzielają im wskazówek dotyczących nie tylko bieżącej działalności, ale także rad na przyszłość, na przykład w kwestii zapobiegania kryzysom w firmie oraz sposobom wychodzenia z nich obronną ręką.

 

Jak sama nazwa wskazuje, akceleratory mają nadawać szybkości firmom (czyli akcelerować je), działając na korzyść ich rozwoju. Mają to osiągać poprzez pomoc firmom w nabieraniu odpowiedniej dynamiki, dzięki której będą w stanie utrzymać się na rynku przez dłuższy czas. 

 

Są jednocześnie znacznie ciekawszym rozwiązaniem dla początkujących biznesmenów niż inkubatory przedsiębiorczości. Procedury urzędowe są w tym przypadku bardziej okrojone, inna jest też relacja na linii przedsiębiorcy – mentorzy. Spotkania odbywają się w bardziej przyjacielskiej atmosferze.

 

Garść statystyk dotyczących akceleratorów biznesu

Jak wynika z raportu Startup Poland z 2018 roku:

  • 24% startupów, które pozyskały finansowanie, uzyskały je dzięki wsparciu akceleratorów;
  • najpopularniejszymi branżami według źródeł finansowania dla akceleratorów są IoT, uczenie maszynowe oraz big data;
  • 58% startupów ocenia indywidualny mentoring jako główne dotychczasowe źródło rozwoju swojego produktu lub usługi;
  • 65% startupów otrzymało w ramach współpracy kontakty lokalne, a 25% – międzynarodowe.

 

Z kolei z raportu Global Accelerator Report, autorstwa agencji digital marketingowej Gust, na całym świecie 579 programów akceleracyjnych zainwestowało niespełna 207 milionów dolarów w 11305 startupach. Z kolei w samej Europie w kwocie ponad 50 milionów dolarów dofinansowano 2701 startupów w 193 akceleratorach.

Według Global Startup Ecosystem Report 2018 najszybciej rozwijającą się branżą jest “Produkcja, automatyka i robotyka”. W latach 2012 – 2017 odnotowała wzrost finansowania aż o 1386%. We wspomnianym okresie pojawiło się także aż o 15,3% więcej nowych startupów z tego podsektora gospodarki.

Akcelerator a inkubator przedsiębiorczości – różnice

Obok akceleratorów na rynku istnieją inne podobne rozwiązania wspierające początkujące startupy, czyli inkubatory. Różni ich kilka cech, które wymieniamy w poniższej tabeli:

 

Cecha

Akcelerator biznesu

Inkubator przedsiębiorczości

długość współpracy

około 3 – 4 miesiące

od kilku miesięcy do kilku lat

faza rozwoju projektu

faza zaawansowana

faza pomysłu na biznes, bez modelu biznesowego

rodzaj wsparcia

merytoryczne, prawne, organizacyjne oraz finansowe

głównie pomoc logistyczna i edukacyjna

lokalizacja przedsięwzięcia

zmiana siedziby startupu nie zawsze jest konieczna

programy realizuje się zazwyczaj w konkretnych miejscach, może okazać się konieczna relokacja biznesu

 

Na czym polegają dni demonstracyjne?

Są one skierowane do grupy aktywnych partnerów lub inwestorów: kilku, kilkudziesięciu, a nawet kilkuset. Jest to swego rodzaju poligon doświadczalny, na którym poddane próbie zostają doświadczenie i zainwestowany w biznes czas.

Podczas nich przeprowadza się prezentacje, na których pokazuje się MVP, a także opowiada krótko o pomyśle na biznes, samej idei oraz rozwiązaniu. Jest to swego rodzaju test, do którego należy się bardzo dobrze przygotować.

Jaki rodzaj wsparcia i przez jaki czas oferują akceleratory biznesu?

Akceleratory udzielają szerokiego wsparcia w formie:

  • szkoleń;
  • dostępu do coachów, mentorów, doradców z różnych obszarów biznesowych (takich jak inwestycje czy finanse);
  • dostępu do usług księgowych, infrastruktury biurowej czy specjalistycznej, na przykład laboratoriów.

Ogromne korzyści startupowi przynosi możliwość networkingu oraz wymiany pomysłów i uwag. Bardzo ważne jest także wsparcie w zakresie pozyskiwania finansowania na rozwój, jakiego udziela akcelerator (w przeciwieństwie do inkubatorów).

Jak długo wspiera firmę akcelerator biznesu?

Przekształcanie pomysłu w realny model biznesowy i opracowanie planu rozwoju to w większości projektów skomplikowany proces. Dlatego też inkubatory przedsiębiorczości udzielają dłuższego wsparcia niż robią to akceleratory biznesu.

Inkubatory udzielają wsparcia przez okres od kilku do kilkunastu miesięcy, często nawet półtora roku. W przypadku programu akceleracyjnego okres wsparcia startupu do zazwyczaj kilka miesięcy.

Dlaczego warto współpracować z akceleratorami biznesu?

Istnieje kilka powodów, dla których młode startupy powinny rozpocząć współpracę z akceleratorami biznesu.

Początkujący przedsiębiorcy otrzymują wsparcie i opiekę osób o dużym doświadczeniu biznesowym. Dzięki temu będą mogli uczyć się na ich błędach. Współpraca z odpowiednimi instytucjami umożliwia założycielom firmy szybki dostęp do najlepszych ekspertów i doradców, którzy są gotowi do współpracy ze startupem. Niektóre akceleratory zaprojektowano tak, aby wprowadzać firmy na wczesnym etapie w już istniejący ekosystem ekspertów.

Rozwój umiejętności zespołu

Dzięki szkoleniom, wykładom i spotkaniom z mentorami członkowie startupu zdobywają wiedzę niezbędną do prowadzenia biznesu. Akceleratory pomagają im także tworzyć dokumenty strategiczne.

Udoskonalenie / stworzenie MVP

Wiele startupów, zgłaszających się do akceleracji, ma już przygotowany wstępny MVP. Może być on jednak niedopracowany lub zbudowany na błędnych założeniach.

Podczas trwającej od 3 do 6 miesięcy wytężonej pracy przygotowuje się zespół do tak zwanego Dnia demonstracyjnego. Przedstawiają na nim swój produkt pod okiem inwestorów i innych partnerów programów akceleracyjnych.

Wsparcie finansowe

Startupy otrzymują w ramach akceleratorów dwa rodzaje wsparcia:

  • środki finansowe, którą startupy mogą przeznaczyć na zwiększenie zespołu lub uzyskanie odpowiednich narzędzi do wykonania projektu;
  • udostępnienie przestrzeni ekosystemu i zasobów potrzebnych każdego dnia w pracy.

Mentoring i networking

W ramach współpracy odbywa się wiele spotkań i zajęć praktycznych. Nie jest to zatem tylko i wyłącznie wiedza teoretyczna, ale także doświadczenie przedsiębiorców od lat działających prężnie na lokalnym i międzynarodowym rynku. 

Początkujący przedsiębiorcy otrzymują także okazję do nawiązania znajomości biznesowych z dostawcami wsparcia branżowego oraz potencjalnymi inwestorami. Są to bezcenne sieci kontaktów.

Na co warto zwrócić uwagę przy wyborze akceleratora biznesu?

O sukcesie i efektywności działań największych światowych akceleratorów decydują następujące cechy:

  • portfolio startupów biorących udział w akceleracji, czyli informacje o tym, jakie je ukończyły, jaka jest ich wartość, czy jest on na tyle duży (pod względem kapitału pozyskiwanego przez startupy w kolejnych rundach finansowania), by wzbudzić zaufanie;
  • przeżywalność startupów z portfela, czyli stosunek aktywnych na rynku startupów do nieaktywnych w okresie roku, dwóch czy trzech po zakończeniu akceleracji;
  • satysfakcja uczestników akceleracji – warto dowiedzieć się, czy firmy, które wzięły udział w całym procesie, zrobiłyby to ponownie, a jeśli nie to dlaczego;
  • networking portfela – nominalna liczba startupów składających się na sieć portfela.

Polskie programy akceleracyjne

Polskie spółki kapitałowe z sektora MŚP, które działają krócej niż przez 5 lat, mogą zgłaszać się do udziału w akceleratorze Startup Spark 2.0., działający w ramach Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Partnerami tego przedsięwzięcia są między innymi PwC, Procter&Gamble, Robert Bosch, Siemens i Airbus.

Wiele programów akceleracyjnych oferuje również Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Kolejnymi opcjami są Startup School oraz Orange Fab.

 

W tym roku można było także aplikować do udziału w programach:

  • Program Akceleracyjny: Polska Przedsiębiorczość;
  • Platforma startowa: Wschodni Akcelerator Biznesu;
  • Akcelerator Brinc.

 

Podsumowanie

Wybierając akcelerator należy przede wszystkim zrozumieć, dlaczego wchodzi się do tego programu. Trzeba zatem określić oczekiwania i cele tej współpracy.

 

Trzeba także zrozumieć, że jest to inwestycja obarczona pewnym ryzykiem. Umowa akceleracyjna może bowiem wymagać odstąpienia w przyszłości przez startup akcji firmy organizatorom akcji.

 

Do poczytu:

https://aleo.com/pl/blog/ile-kosztuje-zalozenie-firmy

https://aleo.com/pl/blog/czym-jest-startup

https://aleo.com/pl/blog/kim-sa-aniolowie-biznesu

https://aleo.com/pl/blog/czym-jest-crowdfunding


Artykuł sponsorowany

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl