Marketing i Biznes Biznes Czym są akceleratory biznesu?

Czym są akceleratory biznesu?

Czym są akceleratory biznesu?

Wielu początkujących przedsiębiorców, słysząc hasło “wsparcie dla startupów”, w pierwszej chwili pomyśli o Aniołach Biznesu, funduszach Venture Capital czy wsparciu w postaci crowdfundingu. Jeśli jednak posiada środki finansowe na swoją działalność, a brakuje mu wiedzy z zakresu prowadzenia firmy, może skorzystać z pomocy akceleratorów biznesu. W naszym najnowszym wpisie wyjaśniamy, co to takiego.

 

Z artykułu dowiesz się między innymi:

  • czym są akceleratory biznesu;
  • czym różnią się od inkubatorów przedsiębiorczości;
  • dlaczego warto i kiedy można skorzystać z takiej formy wsparcia finansowego.

 

Akceleratory biznesu – definicja

Akceleratory biznesu to programy wspierające (merytorycznie, prawnie i organizacyjnie) przedsiębiorców w zakładaniu oraz prowadzeniu własnych firm. W Europie nie cieszą się jednak na razie tak dużą popularnością jak w Stanach Zjednoczonych, w których działa największy tego typu program na świecie – Y Combinator. Został on wykorzystany do uruchomienia ponad 2000 firm, między innymi Airbnb, Dropboxa czy Reddita.

 

Mają działać na podobnej zasadzie do inkubatorów przedsiębiorczości. Działają jednak w inny sposób, bowiem ich główną metodą działania jest wsparcie mentoringowe na kolejnych etapach zakładania firmy i jej późniejszego prowadzenia, przede wszystkim w rozpoczęciu działalności i wprowadzeniu startupu na rynek. Udzielają im wskazówek dotyczących nie tylko bieżącej działalności, ale także rad na przyszłość, na przykład w kwestii zapobiegania kryzysom w firmie oraz sposobom wychodzenia z nich obronną ręką.

 

Jak sama nazwa wskazuje, akceleratory mają nadawać szybkości firmom (czyli akcelerować je), działając na korzyść ich rozwoju. Mają to osiągać poprzez pomoc firmom w nabieraniu odpowiedniej dynamiki, dzięki której będą w stanie utrzymać się na rynku przez dłuższy czas. 

 

Są jednocześnie znacznie ciekawszym rozwiązaniem dla początkujących biznesmenów niż inkubatory przedsiębiorczości. Procedury urzędowe są w tym przypadku bardziej okrojone, inna jest też relacja na linii przedsiębiorcy – mentorzy. Spotkania odbywają się w bardziej przyjacielskiej atmosferze.

 

Garść statystyk dotyczących akceleratorów biznesu

Jak wynika z raportu Startup Poland z 2018 roku:

  • 24% startupów, które pozyskały finansowanie, uzyskały je dzięki wsparciu akceleratorów;
  • najpopularniejszymi branżami według źródeł finansowania dla akceleratorów są IoT, uczenie maszynowe oraz big data;
  • 58% startupów ocenia indywidualny mentoring jako główne dotychczasowe źródło rozwoju swojego produktu lub usługi;
  • 65% startupów otrzymało w ramach współpracy kontakty lokalne, a 25% – międzynarodowe.

 

Z kolei z raportu Global Accelerator Report, autorstwa agencji digital marketingowej Gust, na całym świecie 579 programów akceleracyjnych zainwestowało niespełna 207 milionów dolarów w 11305 startupach. Z kolei w samej Europie w kwocie ponad 50 milionów dolarów dofinansowano 2701 startupów w 193 akceleratorach.

Według Global Startup Ecosystem Report 2018 najszybciej rozwijającą się branżą jest “Produkcja, automatyka i robotyka”. W latach 2012 – 2017 odnotowała wzrost finansowania aż o 1386%. We wspomnianym okresie pojawiło się także aż o 15,3% więcej nowych startupów z tego podsektora gospodarki.

Akcelerator a inkubator przedsiębiorczości – różnice

Obok akceleratorów na rynku istnieją inne podobne rozwiązania wspierające początkujące startupy, czyli inkubatory. Różni ich kilka cech, które wymieniamy w poniższej tabeli:

 

Cecha

Akcelerator biznesu

Inkubator przedsiębiorczości

długość współpracy

około 3 – 4 miesiące

od kilku miesięcy do kilku lat

faza rozwoju projektu

faza zaawansowana

faza pomysłu na biznes, bez modelu biznesowego

rodzaj wsparcia

merytoryczne, prawne, organizacyjne oraz finansowe

głównie pomoc logistyczna i edukacyjna

lokalizacja przedsięwzięcia

zmiana siedziby startupu nie zawsze jest konieczna

programy realizuje się zazwyczaj w konkretnych miejscach, może okazać się konieczna relokacja biznesu

 

Na czym polegają dni demonstracyjne?

Są one skierowane do grupy aktywnych partnerów lub inwestorów: kilku, kilkudziesięciu, a nawet kilkuset. Jest to swego rodzaju poligon doświadczalny, na którym poddane próbie zostają doświadczenie i zainwestowany w biznes czas.

Podczas nich przeprowadza się prezentacje, na których pokazuje się MVP, a także opowiada krótko o pomyśle na biznes, samej idei oraz rozwiązaniu. Jest to swego rodzaju test, do którego należy się bardzo dobrze przygotować.

Jaki rodzaj wsparcia i przez jaki czas oferują akceleratory biznesu?

Akceleratory udzielają szerokiego wsparcia w formie:

  • szkoleń;
  • dostępu do coachów, mentorów, doradców z różnych obszarów biznesowych (takich jak inwestycje czy finanse);
  • dostępu do usług księgowych, infrastruktury biurowej czy specjalistycznej, na przykład laboratoriów.

Ogromne korzyści startupowi przynosi możliwość networkingu oraz wymiany pomysłów i uwag. Bardzo ważne jest także wsparcie w zakresie pozyskiwania finansowania na rozwój, jakiego udziela akcelerator (w przeciwieństwie do inkubatorów).

Jak długo wspiera firmę akcelerator biznesu?

Przekształcanie pomysłu w realny model biznesowy i opracowanie planu rozwoju to w większości projektów skomplikowany proces. Dlatego też inkubatory przedsiębiorczości udzielają dłuższego wsparcia niż robią to akceleratory biznesu.

Inkubatory udzielają wsparcia przez okres od kilku do kilkunastu miesięcy, często nawet półtora roku. W przypadku programu akceleracyjnego okres wsparcia startupu do zazwyczaj kilka miesięcy.

Dlaczego warto współpracować z akceleratorami biznesu?

Istnieje kilka powodów, dla których młode startupy powinny rozpocząć współpracę z akceleratorami biznesu.

Początkujący przedsiębiorcy otrzymują wsparcie i opiekę osób o dużym doświadczeniu biznesowym. Dzięki temu będą mogli uczyć się na ich błędach. Współpraca z odpowiednimi instytucjami umożliwia założycielom firmy szybki dostęp do najlepszych ekspertów i doradców, którzy są gotowi do współpracy ze startupem. Niektóre akceleratory zaprojektowano tak, aby wprowadzać firmy na wczesnym etapie w już istniejący ekosystem ekspertów.

Rozwój umiejętności zespołu

Dzięki szkoleniom, wykładom i spotkaniom z mentorami członkowie startupu zdobywają wiedzę niezbędną do prowadzenia biznesu. Akceleratory pomagają im także tworzyć dokumenty strategiczne.

Udoskonalenie / stworzenie MVP

Wiele startupów, zgłaszających się do akceleracji, ma już przygotowany wstępny MVP. Może być on jednak niedopracowany lub zbudowany na błędnych założeniach.

Podczas trwającej od 3 do 6 miesięcy wytężonej pracy przygotowuje się zespół do tak zwanego Dnia demonstracyjnego. Przedstawiają na nim swój produkt pod okiem inwestorów i innych partnerów programów akceleracyjnych.

Wsparcie finansowe

Startupy otrzymują w ramach akceleratorów dwa rodzaje wsparcia:

  • środki finansowe, którą startupy mogą przeznaczyć na zwiększenie zespołu lub uzyskanie odpowiednich narzędzi do wykonania projektu;
  • udostępnienie przestrzeni ekosystemu i zasobów potrzebnych każdego dnia w pracy.

Mentoring i networking

W ramach współpracy odbywa się wiele spotkań i zajęć praktycznych. Nie jest to zatem tylko i wyłącznie wiedza teoretyczna, ale także doświadczenie przedsiębiorców od lat działających prężnie na lokalnym i międzynarodowym rynku. 

Początkujący przedsiębiorcy otrzymują także okazję do nawiązania znajomości biznesowych z dostawcami wsparcia branżowego oraz potencjalnymi inwestorami. Są to bezcenne sieci kontaktów.

Na co warto zwrócić uwagę przy wyborze akceleratora biznesu?

O sukcesie i efektywności działań największych światowych akceleratorów decydują następujące cechy:

  • portfolio startupów biorących udział w akceleracji, czyli informacje o tym, jakie je ukończyły, jaka jest ich wartość, czy jest on na tyle duży (pod względem kapitału pozyskiwanego przez startupy w kolejnych rundach finansowania), by wzbudzić zaufanie;
  • przeżywalność startupów z portfela, czyli stosunek aktywnych na rynku startupów do nieaktywnych w okresie roku, dwóch czy trzech po zakończeniu akceleracji;
  • satysfakcja uczestników akceleracji – warto dowiedzieć się, czy firmy, które wzięły udział w całym procesie, zrobiłyby to ponownie, a jeśli nie to dlaczego;
  • networking portfela – nominalna liczba startupów składających się na sieć portfela.

Polskie programy akceleracyjne

Polskie spółki kapitałowe z sektora MŚP, które działają krócej niż przez 5 lat, mogą zgłaszać się do udziału w akceleratorze Startup Spark 2.0., działający w ramach Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Partnerami tego przedsięwzięcia są między innymi PwC, Procter&Gamble, Robert Bosch, Siemens i Airbus.

Wiele programów akceleracyjnych oferuje również Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Kolejnymi opcjami są Startup School oraz Orange Fab.

 

W tym roku można było także aplikować do udziału w programach:

  • Program Akceleracyjny: Polska Przedsiębiorczość;
  • Platforma startowa: Wschodni Akcelerator Biznesu;
  • Akcelerator Brinc.

 

Podsumowanie

Wybierając akcelerator należy przede wszystkim zrozumieć, dlaczego wchodzi się do tego programu. Trzeba zatem określić oczekiwania i cele tej współpracy.

 

Trzeba także zrozumieć, że jest to inwestycja obarczona pewnym ryzykiem. Umowa akceleracyjna może bowiem wymagać odstąpienia w przyszłości przez startup akcji firmy organizatorom akcji.

 

Do poczytu:

https://aleo.com/pl/blog/ile-kosztuje-zalozenie-firmy

https://aleo.com/pl/blog/czym-jest-startup

https://aleo.com/pl/blog/kim-sa-aniolowie-biznesu

https://aleo.com/pl/blog/czym-jest-crowdfunding


Artykuł sponsorowany

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl