Wielu początkujących przedsiębiorców, słysząc hasło “wsparcie dla startupów”, w pierwszej chwili pomyśli o Aniołach Biznesu, funduszach Venture Capital czy wsparciu w postaci crowdfundingu. Jeśli jednak posiada środki finansowe na swoją działalność, a brakuje mu wiedzy z zakresu prowadzenia firmy, może skorzystać z pomocy akceleratorów biznesu. W naszym najnowszym wpisie wyjaśniamy, co to takiego.
Z artykułu dowiesz się między innymi:
|
Akceleratory biznesu – definicja
Akceleratory biznesu to programy wspierające (merytorycznie, prawnie i organizacyjnie) przedsiębiorców w zakładaniu oraz prowadzeniu własnych firm. W Europie nie cieszą się jednak na razie tak dużą popularnością jak w Stanach Zjednoczonych, w których działa największy tego typu program na świecie – Y Combinator. Został on wykorzystany do uruchomienia ponad 2000 firm, między innymi Airbnb, Dropboxa czy Reddita.
Mają działać na podobnej zasadzie do inkubatorów przedsiębiorczości. Działają jednak w inny sposób, bowiem ich główną metodą działania jest wsparcie mentoringowe na kolejnych etapach zakładania firmy i jej późniejszego prowadzenia, przede wszystkim w rozpoczęciu działalności i wprowadzeniu startupu na rynek. Udzielają im wskazówek dotyczących nie tylko bieżącej działalności, ale także rad na przyszłość, na przykład w kwestii zapobiegania kryzysom w firmie oraz sposobom wychodzenia z nich obronną ręką.
Jak sama nazwa wskazuje, akceleratory mają nadawać szybkości firmom (czyli akcelerować je), działając na korzyść ich rozwoju. Mają to osiągać poprzez pomoc firmom w nabieraniu odpowiedniej dynamiki, dzięki której będą w stanie utrzymać się na rynku przez dłuższy czas.
Są jednocześnie znacznie ciekawszym rozwiązaniem dla początkujących biznesmenów niż inkubatory przedsiębiorczości. Procedury urzędowe są w tym przypadku bardziej okrojone, inna jest też relacja na linii przedsiębiorcy – mentorzy. Spotkania odbywają się w bardziej przyjacielskiej atmosferze.
Garść statystyk dotyczących akceleratorów biznesu
Jak wynika z raportu Startup Poland z 2018 roku:
- 24% startupów, które pozyskały finansowanie, uzyskały je dzięki wsparciu akceleratorów;
- najpopularniejszymi branżami według źródeł finansowania dla akceleratorów są IoT, uczenie maszynowe oraz big data;
- 58% startupów ocenia indywidualny mentoring jako główne dotychczasowe źródło rozwoju swojego produktu lub usługi;
- 65% startupów otrzymało w ramach współpracy kontakty lokalne, a 25% – międzynarodowe.
Z kolei z raportu Global Accelerator Report, autorstwa agencji digital marketingowej Gust, na całym świecie 579 programów akceleracyjnych zainwestowało niespełna 207 milionów dolarów w 11305 startupach. Z kolei w samej Europie w kwocie ponad 50 milionów dolarów dofinansowano 2701 startupów w 193 akceleratorach.
Według Global Startup Ecosystem Report 2018 najszybciej rozwijającą się branżą jest “Produkcja, automatyka i robotyka”. W latach 2012 – 2017 odnotowała wzrost finansowania aż o 1386%. We wspomnianym okresie pojawiło się także aż o 15,3% więcej nowych startupów z tego podsektora gospodarki.
Akcelerator a inkubator przedsiębiorczości – różnice
Obok akceleratorów na rynku istnieją inne podobne rozwiązania wspierające początkujące startupy, czyli inkubatory. Różni ich kilka cech, które wymieniamy w poniższej tabeli:
Cecha |
Akcelerator biznesu |
Inkubator przedsiębiorczości |
długość współpracy |
około 3 – 4 miesiące |
od kilku miesięcy do kilku lat |
faza rozwoju projektu |
faza zaawansowana |
faza pomysłu na biznes, bez modelu biznesowego |
rodzaj wsparcia |
merytoryczne, prawne, organizacyjne oraz finansowe |
głównie pomoc logistyczna i edukacyjna |
lokalizacja przedsięwzięcia |
zmiana siedziby startupu nie zawsze jest konieczna |
programy realizuje się zazwyczaj w konkretnych miejscach, może okazać się konieczna relokacja biznesu |
Na czym polegają dni demonstracyjne?
Są one skierowane do grupy aktywnych partnerów lub inwestorów: kilku, kilkudziesięciu, a nawet kilkuset. Jest to swego rodzaju poligon doświadczalny, na którym poddane próbie zostają doświadczenie i zainwestowany w biznes czas.
Podczas nich przeprowadza się prezentacje, na których pokazuje się MVP, a także opowiada krótko o pomyśle na biznes, samej idei oraz rozwiązaniu. Jest to swego rodzaju test, do którego należy się bardzo dobrze przygotować.
Jaki rodzaj wsparcia i przez jaki czas oferują akceleratory biznesu?
Akceleratory udzielają szerokiego wsparcia w formie:
- szkoleń;
- dostępu do coachów, mentorów, doradców z różnych obszarów biznesowych (takich jak inwestycje czy finanse);
- dostępu do usług księgowych, infrastruktury biurowej czy specjalistycznej, na przykład laboratoriów.
Ogromne korzyści startupowi przynosi możliwość networkingu oraz wymiany pomysłów i uwag. Bardzo ważne jest także wsparcie w zakresie pozyskiwania finansowania na rozwój, jakiego udziela akcelerator (w przeciwieństwie do inkubatorów).
Jak długo wspiera firmę akcelerator biznesu?
Przekształcanie pomysłu w realny model biznesowy i opracowanie planu rozwoju to w większości projektów skomplikowany proces. Dlatego też inkubatory przedsiębiorczości udzielają dłuższego wsparcia niż robią to akceleratory biznesu.
Inkubatory udzielają wsparcia przez okres od kilku do kilkunastu miesięcy, często nawet półtora roku. W przypadku programu akceleracyjnego okres wsparcia startupu do zazwyczaj kilka miesięcy.
Dlaczego warto współpracować z akceleratorami biznesu?
Istnieje kilka powodów, dla których młode startupy powinny rozpocząć współpracę z akceleratorami biznesu.
Początkujący przedsiębiorcy otrzymują wsparcie i opiekę osób o dużym doświadczeniu biznesowym. Dzięki temu będą mogli uczyć się na ich błędach. Współpraca z odpowiednimi instytucjami umożliwia założycielom firmy szybki dostęp do najlepszych ekspertów i doradców, którzy są gotowi do współpracy ze startupem. Niektóre akceleratory zaprojektowano tak, aby wprowadzać firmy na wczesnym etapie w już istniejący ekosystem ekspertów.
Rozwój umiejętności zespołu
Dzięki szkoleniom, wykładom i spotkaniom z mentorami członkowie startupu zdobywają wiedzę niezbędną do prowadzenia biznesu. Akceleratory pomagają im także tworzyć dokumenty strategiczne.
Udoskonalenie / stworzenie MVP
Wiele startupów, zgłaszających się do akceleracji, ma już przygotowany wstępny MVP. Może być on jednak niedopracowany lub zbudowany na błędnych założeniach.
Podczas trwającej od 3 do 6 miesięcy wytężonej pracy przygotowuje się zespół do tak zwanego Dnia demonstracyjnego. Przedstawiają na nim swój produkt pod okiem inwestorów i innych partnerów programów akceleracyjnych.
Wsparcie finansowe
Startupy otrzymują w ramach akceleratorów dwa rodzaje wsparcia:
- środki finansowe, którą startupy mogą przeznaczyć na zwiększenie zespołu lub uzyskanie odpowiednich narzędzi do wykonania projektu;
- udostępnienie przestrzeni ekosystemu i zasobów potrzebnych każdego dnia w pracy.
Mentoring i networking
W ramach współpracy odbywa się wiele spotkań i zajęć praktycznych. Nie jest to zatem tylko i wyłącznie wiedza teoretyczna, ale także doświadczenie przedsiębiorców od lat działających prężnie na lokalnym i międzynarodowym rynku.
Początkujący przedsiębiorcy otrzymują także okazję do nawiązania znajomości biznesowych z dostawcami wsparcia branżowego oraz potencjalnymi inwestorami. Są to bezcenne sieci kontaktów.
Na co warto zwrócić uwagę przy wyborze akceleratora biznesu?
O sukcesie i efektywności działań największych światowych akceleratorów decydują następujące cechy:
- portfolio startupów biorących udział w akceleracji, czyli informacje o tym, jakie je ukończyły, jaka jest ich wartość, czy jest on na tyle duży (pod względem kapitału pozyskiwanego przez startupy w kolejnych rundach finansowania), by wzbudzić zaufanie;
- przeżywalność startupów z portfela, czyli stosunek aktywnych na rynku startupów do nieaktywnych w okresie roku, dwóch czy trzech po zakończeniu akceleracji;
- satysfakcja uczestników akceleracji – warto dowiedzieć się, czy firmy, które wzięły udział w całym procesie, zrobiłyby to ponownie, a jeśli nie to dlaczego;
- networking portfela – nominalna liczba startupów składających się na sieć portfela.
Polskie programy akceleracyjne
Polskie spółki kapitałowe z sektora MŚP, które działają krócej niż przez 5 lat, mogą zgłaszać się do udziału w akceleratorze Startup Spark 2.0., działający w ramach Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Partnerami tego przedsięwzięcia są między innymi PwC, Procter&Gamble, Robert Bosch, Siemens i Airbus.
Wiele programów akceleracyjnych oferuje również Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Kolejnymi opcjami są Startup School oraz Orange Fab.
W tym roku można było także aplikować do udziału w programach:
- Program Akceleracyjny: Polska Przedsiębiorczość;
- Platforma startowa: Wschodni Akcelerator Biznesu;
- Akcelerator Brinc.
Podsumowanie
Wybierając akcelerator należy przede wszystkim zrozumieć, dlaczego wchodzi się do tego programu. Trzeba zatem określić oczekiwania i cele tej współpracy.
Trzeba także zrozumieć, że jest to inwestycja obarczona pewnym ryzykiem. Umowa akceleracyjna może bowiem wymagać odstąpienia w przyszłości przez startup akcji firmy organizatorom akcji.
Do poczytu:
https://aleo.com/pl/blog/ile-kosztuje-zalozenie-firmy
https://aleo.com/pl/blog/czym-jest-startup
https://aleo.com/pl/blog/kim-sa-aniolowie-biznesu
https://aleo.com/pl/blog/czym-jest-crowdfunding
Artykuł sponsorowany
Zostaw komentarz