Marketing i Biznes Biznes User Experience to przyszłość, jednak firmy wciąż nie wiedzą, jak się za to zabrać

User Experience to przyszłość, jednak firmy wciąż nie wiedzą, jak się za to zabrać

Analizowanie doświadczeń użytkowników (User Experience), gdy coraz więcej czynności wykonujemy online, zdaje się być kluczowym składnikiem w przepisie na sukces. Tymczasem aż 83 proc. firm napotyka na tym polu przeszkody. Najczęściej są one tak prozaiczne, jak brak czasu i pieniędzy. Brakuje również kompetencji oraz świadomości korzyści, płynących z właściwej higieny projektowania. 

User Experience to przyszłość, jednak firmy wciąż nie wiedzą, jak się za to zabrać

Fot. Pixabay

Stwórz w firmie profesjonalny obszar dla działań UX design Trzeba zacząć od projektowania doświadczeń, a dopiero potem można przejść do kreacji technologicznej Managerowie muszą zadbać nie tylko o wdrożenie User Experience, ale również o to, jak nim zarządzać Dla firm największym wyzwaniem są ograniczenia czasowe Rosnąca obecność badań User Experience w firmach nie osiągnęła jeszcze szczytu

Projektowanie User Experience (UX), to całościowe doświadczenie użytkownika: jego odczucia, wrażenia podczas korzystania z produktu, usługi czy aplikacji. Inaczej mówiąc, to element – jak podkreślają eksperci – który powinien być badany i sprawdzany na każdym etapie rozwoju i późniejszego wykorzystywania. 

– User Experience to wciąż niezrozumiały dla wielu osób termin, który często mylony jest z wyglądem produktu lub interfejsem użytkownika. Oczywiście design był, jest i będzie ważny, ale User Experience to coś więcej niż interfejs użytkownika. Kluczem jest zrozumienie potrzeb użytkowników. Nawet najwięksi cyfrowi giganci zaliczyli przynajmniej jedną wpadkę, nie dbają wystarczająco o User Experience. Google czy Microsoft musiało wycofać się z kilku projektów, bo nie dostosowali się do klientów. Nokia musiała wręcz niemal zwinąć biznes – tłumaczy Wojciech Chojnacki, Strategy Director w Symetrii, twórca Design Leaders Masterclass, pierwszego w Polsce międzynarodowego programu rozwojowego dla liderów UX/CX/SD.

Mogą Cię zainteresować

Poznanie motywacji i potrzeb klientów to klucz

User Experience to wielowymiarowy i złożony proces, który obejmuje takie działania, jak badanie i odkrywanie zachowań. Kluczową rolę odgrywa w nim poznawanie motywacji i potrzeb klientów poprzez obserwację, analizę i inne rodzaje badania opinii oraz zachowań. Jednak nie mniej ważnym aspektem jest stworzenie w firmie profesjonalnego obszaru dla działań UX design. Niezbędni są do tego kompetentni pracownicy, którzy „zaszczepią” w każdym projekcie działania, które będą od początku życia produktu zauważać potrzebę przemyślanych działań pod kątem UX designer.  

– W moim zawodzie, pracując na co dzień z ludźmi bardzo doświadczonymi w korzystaniu z serwisów i aplikacji, łatwo możemy popaść w przekonanie, że rzeczy oczywiste dla nas, będą jasne dla wszystkich użytkowników. Dzięki braniu pod uwagę czynników User Experience serwis CANAL+ online, który uruchomiliśmy w maju 2020 roku, przeznaczony jest dla odbiorców o bardzo zróżnicowanym stopniu doświadczenia w korzystaniu z treściami na żądanie w internecie – tłumaczy Maciej Ostrowski, kierownik serwisów OTT i VOD w Canal+, który swoje pierwsze doświadczenia w tworzeniu kadr „czułych” na UX zdobywał na kursie Symetrii.  

Najpierw projektuj doświadczenia, potem technologię

Działanie takie mają podążać za mottem Steve’a Jobsa, niekwestionowanego guru świata User Experience i założyciela Apple, który przekonuje, że każdy proces twórczy, którego celem jest, dostarczenie produktu klientowi, musi zacząć się od projektowania doświadczeń, a dopiero potem można przejść do kreacji technologicznej. – Nie możesz zacząć od technologii, a później próbować dowiedzieć się, gdzie możesz ją sprzedać – zwykł mawiać Jobs. Najważniejsze jest doświadczenie użytkownika.

Milkshake, agencja analityczna zajmująca się ulepszaniem technologii cyfrowych, zbadała, jak do User Experience podchodzą holenderskie firmy. Przepytano ponad 300 przedstawicieli firm z branż takich jak IT, finanse, przemysł, e-commerce, zdrowie czy edukacja. Wyniki nieco zaskakują, bo tylko dwie trzecie z tych firm przeprowadza badania User Experience, ale prawie wszystkie, bo aż 98% wskazuje, że są one niezbędne dla rozwoju produktów i usług tworzonych przez ich firmy. Wśród firm, które przeprowadzają analizę User Experience, aż 64% robi to krócej niż pięć lat. 

– Potwierdza to stosunkowo niską dojrzałość tej dziedziny i ogromne pole do dalszych działań. Firmy o wyższej świadomości badawczej User Experience korzystają natomiast z szerszego zakresu metod badania UX i zgłaszają bardziej pozytywne efekty w swoim obszarze biznesowym. Większa koncentracja na UX jest w tych firmach, w których istnieje wyraźna odpowiedzialność za przeprowadzanie analiz. W skrócie – posiadasz w zespole profesjonalistę od projektowania doświadczeń użytkowników, to masz lepsze wyniki – tłumaczy Wojciech Chojnacki z Symetrii. 

Wdrożenie User Experience to jedno. Drugie, to zarządzanie nim

Natomiast Agnieszka Racja, Senior Project Manager w Volvo Group dodaje, że managerowie nie tylko muszą zadbać o samo wdrożenie aspektów User Experience, ale na dalszym etapie również o to jak nim zarządzać. – Samo zatrudnienie UX/UI Designera i wysłanie go na front nie wystarczy. Świadomość, umiejętności oraz wsparcie ze strony menegera projektu potrafi odpowiednio zakotwiczyć jak i wzmocnić obszar User Experience w dalszym rozwoju produktu – mówi Rajca. 

Holenderskie badanie wyraźnie wskazuje, gdzie są największe plusy UX design. Wśród nich można wyróżnić to, że aż 87% firm przyjmuje strategię biznesową zorientowaną na użytkownika, a to powoduje większe zadowolenie klientów (54%) i bardziej adekwatny rozwój produktów (51%). Prawie połowa wszystkich firm (48%) docenia również bardziej wydajne procesy pracy i lepsze podejmowanie decyzji dzięki badaniom UX.

Największym problemem są ograniczenia czasowe

Jednak w większości firm wdrożenie dobrych praktyk związanych z User Experience wciąż ma długą drogę do przebycia. Spośród wszystkich przepytanych holenderskich przedsiębiorstw aż 83% doświadcza jednej lub więcej barier we wprowadzaniu badań User Experience, a największym wyzwaniem są ograniczenia czasowe. 

– Tak, najpierw musiałam przejść szkolenie z User Experience, ale nie żałuję żadnej sekundy, bo poznanie tajników User Experience zmienia sposób myślenia, uwrażliwia na różne aspekty, na które niekoniecznie zwracamy uwagę. User Experience poszerza horyzonty. Po ukończonym kursie UX-PM zaczęłam zupełnie inaczej podchodzić do zbierania zapotrzebowania i projektowania rozwiązań. Odwrócił się sposób mojego myślenia. Zaczęłam zadawać przyszłym użytkownikom zupełnie inne niż wcześniej pytania, a to znacznie szybciej doprowadzało mnie do wniosków, które mogę przenieść do budowanego rozwiązania – zaznacza Karolina Królikowska, specjalistka ds. zarządzania systemami w mBank S.A.

User Experience design to przyszłość

Patrząc na plany inwestycyjne przedsiębiorstw analizowanych przez Milkshake, widać wyraźnie, że rosnąca obecność badań User Experience w firmach nie osiągnęła jeszcze szczytu: 49% przedsiębiorstw, które prowadzą badania UX designer, planuje zainwestować więcej, a tylko 3% firm zamierza inwestować mniej w User Experience praktyki badawcze w porównaniu z poprzednim rokiem. Z raportu wynika również, że większe firmy (51-250 i 250+ pracowników) przeprowadzają badania UX relatywnie częściej niż ich mniejsi odpowiednicy.

Natomiast według firmy analitycznej NelsonHall, wielkość rynku globalnej branży User Experience (ale też User Interface) wyniosła w 2019 roku 5,3 miliarda dolarów, ale oczekuje się, że do 2022 roku wzrośnie co najmniej dwukrotnie i przekroczy dziesięć miliardów. Wszystko wskazuje zatem, że projektowanie doświadczeń użytkownika to absolutna przyszłość. Najwyższy czas, żeby przedsiębiorcy zaczęli sobie zdawać z tego sprawę i żeby byli świadomi, że UX design to coś więcej niż zadbanie o dobry interfejs użytkownika.

Polecamy również

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl