Marketing i Biznes Marketing Reklama na YouTube czy w telewizji? Jak promować firmy z branży FMCG?

Reklama na YouTube czy w telewizji? Jak promować firmy z branży FMCG?

W promowaniu szybko zbywalnych produktów ogromną rolę odgrywa duży zasięg kampanii. Właśnie dlatego jeszcze do niedawna oczywistym nośnikiem reklam dla firm z sektora FMCG była telewizja. Czy jednak w dobie rosnącej popularności Internetu nie lepiej zamienić reklamy telewizyjne na filmiki na YouTube?

Reklama na YouTube czy w telewizji? Jak promować firmy z branży FMCG?

Źródło: StockSnap/Pixabay.com

Aż 70% internautów kupiło produkt reklamowany wcześniej na YouTube. Narzędzie YouTube Video Builder sprawia, że każdy reklamodawca może szybko stworzyć własny filmik. Bumper Ads i In-Stream to przykłady kampanii, które możesz ustawić na You Tube.

Autorka tekstu jest Senior SEM Specialist w DevaGroup.

Telewizja to za mało. Gdzie jeszcze warto promować firmy z branży FMCG?

Szybko zbywalne dobra należące do grupy FMCG służą zaspokajaniu potrzeb bardzo szerokiego grona odbiorców. Właśnie dlatego przez długi czas promowano je przede wszystkim w reklamach telewizyjnych. Ta forma reklamy ma wiele zalet: duże zasięgi, możliwość dostosowania komunikatu do grupy docelowej oraz bogata oferta stacji telewizyjnych.

Coraz poważniejszą alternatywą dla reklam telewizyjnych stają się jednak filmiki wyświetlane w Internecie. Dlaczego? Ponieważ pozwalają dotrzeć do bardzo szerokiego grona odbiorców – szczególnie, jeśli są wyświetlane na tak popularnej platformie jak YouTube.

Zobacz też

Czy reklama na YouTube jest skuteczna?

Badanie przeprowadzone na zlecenie Gemius i PBI w październiku 2020 roku wykazało, że zasięg You Tube w Polsce wynosi ponad 25,7 mln widzów. Coraz mniej konsumentów ogląda telewizję, za to znaczna grupa odbiorców z zainteresowaniem śledzi filmiki wyświetlane w sieci. Według danych udostępnionych przez Google Support aż 70% internautów kupiło produkt, którego reklamę widziało wcześniej w serwisie YouTube.

Współcześni konsumenci spędzają dużo czasu, surfując po Internecie, nic więc dziwnego, że reklamodawcy chętnie promują swoje produkty właśnie w tym medium. Tym bardziej, że reklama w sieci towarzyszy odbiorcom niemal na każdym kroku – także w przerwach w oglądaniu filmików czy koncertów wyświetlanych w serwisie YouTube.

Jak rozpocząć przygodę z reklamą w YouTube?

Ustawienie kampanii promocyjnej w najpopularniejszym serwisie do przesyłania oraz odtwarzania filmów i muzyki wcale nie jest trudne. Wystarczy przygotować filmik oraz określić budżet reklamowy. W porównaniu z telewizją ceny reklam w serwisie YouTube są wielokrotnie niższe i dzięki temu przystępniejsze dla reklamodawców.

Do przygotowania prostego filmu promocyjnego wystarczy kilka zdjęć produktu oraz jego dokładny opis. Platforma udostępnia reklamodawcom dostęp do intuicyjnego narzędzia o nazwie YouTube Video Builder, które pozwala na stworzenie atrakcyjnej animacji z wykorzystaniem zdjęć i tekstów reklamujących produkt. Użytkownicy mogą korzystać z kilku szablonów oraz wybrać odpowiednią muzykę. Przygotowanie filmiku przy użyciu narzędzia YouTube Video Builder zajmuje ok. 15 minut. Optymalny czas trwania wideo wynosi od 6 do 16 sekund, ale możesz też stworzyć dłuższą kreację.

Zastanawiasz się, jak wyglądają reklamy przygotowane dzięki YouTube Video Builder?  W takim razie obejrzyj poniższe filmiki!

Jakie są rodzaje reklam na YouTube?

Niewątpliwą zaletą serwisu jest możliwość wyboru zróżnicowanych kampanii reklamowych, z których każda realizuje inne cele.

Bumper Ads

Przykładem pierwszej z nich jest kampania z reklamą 6-sekundową, tzw. Bumper Ad, która zakłada pokazanie krótkiego komunikatu bardzo szerokiej grupie odbiorców i jest rozliczana w oparciu o każde 1000 wyświetleń.

Ile to kosztuje? Przykładowy koszt wynosi ok. 5-10 zł, lecz może być wyższy lub niższy w zależności od wybranych ustawień. Przy założeniu, że za 10 zł otrzymasz 1000 wyświetleń reklamy, budżet o wartości 100 000 zł pozwoli na uzyskanie nawet 10 mln wyświetleń filmiku promującego produkty spożywcze, napoje lub kosmetyki. Aby ustalić prognozowany zasięg i koszt kampanii, skorzystaj z narzędzia Planer udostępnianego przez Google.

In-Stream

Inny rodzaj kampanii reklamowej to In-Stream z promocją trwającą np. 15-30 sekund, którą użytkownik może pominąć po 5 sekundach. Wybór tego formatu oznacza, że reklamodawca zapłaci za usługę, gdy użytkownik obejrzy reklamę do końca lub będzie ją oglądał nie krócej niż przez 30 sekund (w przypadku dłuższych filmików). 

Reklamy nie do pominięcia

Trzeci typ kampanii reklamowej to filmik, którego nie można pominąć. Wybierając go, zyskujesz więc pewność, że użytkownik obejrzy wideo do końca. Jedynym warunkiem jest ograniczenie związane z długością filmu reklamowego, która nie może przekroczyć 15 sekund.

Platforma stwarza wiele możliwości reklamowych, których wybór powinien być zbieżny z wyznaczonym celem. Dobrą praktyką jest przygotowanie filmów o różnej długości (np. 6-, 15- oraz 30-sekundowych) i pokazywanie kilku kreacji tej samej grupie docelowej. You Tube będzie wyświetlał takie reklamy w różnych okolicznościach – jedna pozwoli pokazać dłuższy komunikat, druga przypomni o marce, a trzecia utrwali przekaz.

Reklamy z call to action

Kolejną interesującą opcją promocji są kampanie wideo, których celem nie jest uzyskanie wysokiego zasięgu ani dużej liczby wyświetleń filmu. Google i YouTube dają możliwość pokazywania reklam w taki sposób, aby skłonić odbiorców do wykonania określonej czynności na stronie internetowej (tzw. call to action).

Może to być:

  • pozostawienie adresu e-mail lub innych danych kontaktowych,
  • wysłanie zapytania ofertowego,
  • zakup produktu online,
  • pobranie kuponu rabatowego.

Dlaczego filmiki na YouTube wygrywają z reklamą telewizyjną (nie tylko w branży FMCG)?

Największą przewagą kampanii wideo na YouTube jest możliwość kierowania przekazu do wyselekcjonowanego grona odbiorców, np. do kobiet w wieku 24-35 lat, które interesują się kosmetykami i nie posiadają dzieci.  Ale to nie wszystko! Google pozwala jeszcze bardziej spersonalizować grupę docelową i pokazać reklamę w filmach o konkretnej tematyce – np. związanych z żywnością lub rekreacją. Stworzenie wideo z komunikatem promocyjnym, które jest wyświetlane w odpowiednim miejscu (na You Tube) i o odpowiedniej porze dnia oraz zostało dopasowane do grupy odbiorców to gotowy przepis na osiągnięcie reklamowego sukcesu.

Dodatkowym czynnikiem, który daje przewagę kampaniom wideo nad telewizyjnymi jest mierzalność efektów. Google przekazuje reklamodawcom statystyki i udostępnia możliwość przeanalizowania wyników. Odpowiada więc na pytanie, ile kosztowało każde wyświetlenie reklamy oraz podaje liczbę wyświetleń, lokalizację i wiek odbiorcy. Jeśli na stronie internetowej są zaimplementowane konwersje, to dostępne statystyki wskażą również, ilu odbiorców zrealizowało cel po obejrzeniu reklamy wideo. Dzięki temu dowiesz się, jaka była skuteczność kampanii reklamowej. 

YouTube – platforma, na której warto się pojawić

Kampanie reklamowe na You Tube są więc znakomitą alternatywą dla standardowych formatów reklamowych prezentowanych w telewizji. Mogą też stanowić uzupełnienie pozostałych działań promocyjnych marki. Zasięg You Tube obejmuje już 93% internautów w Polsce, dlatego warto uwzględnić tę popularną platformę z muzyką i filmami w swoim media planie. 

***

Od redakcji: Kampanie reklamowe to jednak nie wszystko. Obecność na platformie YouTube można rozpocząć od założenia kanału i udostępniania swoich filmików. Jak to zrobić, aby osiągnąć upragnione cele? Dowiedz się, czytając wywiad z Kamilem Bolkiem o tym, jak znaleźć swoją niszę na YT.

Zobacz też

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl