Według danych z marca 2016 r., średnia dzienna liczba odwiedzin polskich internautów w obrębie youtube.com to 4,7 mln[1]. Tak spore notowania i trzecie miejsce w rankingu najczęściej odwiedzanych stron internetowych (zaraz po google.pl i facebook.com) pokazuje, jak duży potencjał drzemie w tym serwisie.
Dla wielu właścicieli domen i specjalistów odpowiedzialnych za promocję witryn w sieci działania, takie jak tworzenie i publikowanie filmów, a następnie ich optymalizacja i pozycjonowanie w wyszukiwarce wewnętrznej YouTube, wydają się czymś na tyle skomplikowanym, czasochłonnym, drogim czy wręcz owianym tajemnicą, że nie podejmują oni nawet próby wykorzystania tego kanału w dotarciu do potencjalnych klientów czy budowaniu swojej marki. Im dłużej będą oni zwlekać z wejściem do świata video i rozpoczęciem działań marketingowych z uwzględnieniem YouTube, tym mocniej będą dystansować się od swojej konkurencji, która już teraz korzysta z tego niebanalnego narzędzia.
Gdy decyzja o uruchomieniu działań promocyjnych w obrębie YouTube i zainwestowaniu w tworzenie ciekawych materiałów została już podjęta, warto dowiedzieć się więcej na temat czynników, które wpływają na pozycje filmu w rankingu wyszukiwarki i sposobów na ich optymalizację pod kątem zwiększenia widoczności zarówno samego video, jak i promocji firmowego kanału (a tym samym naszej marki).
Krok I – Daj się poznać poprzez kanał firmowy
Rozpoczynając od tworzenia (lub optymalizacji istniejącego już) kanału, należy pamiętać, by robić to przede wszystkim z myślą o grupie użytkowników, do których chcemy dotrzeć. Skoro kanał ma być niejako naszą wizytówką, to podobnie jak w przypadku strony firmowej należy unikać publikowania nieunikalnych, lakonicznych czy wręcz przypadkowych treści. Dobra jakość, niepowtarzalność oraz prezentowanie interesujących informacji – wszystko to będzie służyło budowaniu naszego wizerunku, ale również ułatwiało pozycjonowanie kanału i wpływało na jego widoczność.[2] W zakładce Informacje warto dodać rozbudowany opis (np. w formie prezentacji samej firmy bądź jej usług z użyciem ważnych pod kątem SEO słów kluczowych), a następnie uzupełnić pozostałe sekcje, takie jak Zapytania biznesowe (ze wskazaniem adresu) czy Kraj.
Kolejny, istotny element to linki wychodzące – koniecznie należy w tym miejscu podać adres domeny (opcjonalnie również odnośniki do poszczególnych jej sekcji czy kategorii), a także dodać linki do profilów firmy w serwisach społecznościowych. Nie można zapomnieć o tym, by możliwie jak najszerzej uzupełnić kanał o dodatkowe elementy graficzne, zwłaszcza o logotyp i zdjęcie w tle.
Następny krok to stworzenie kilku playlist. Powinny one być powiązane tematycznie np. z kategoriami produktów w naszym sklepie internetowym czy tworzone analogicznie do poszczególnych części naszej oferty. W tym miejscu można również rozważyć założenie osobnej playlisty, która będzie obejmowała materiały związane np. z działalnością firmy (video z ważnych wydarzeń, akcji promocyjnych, eventów itd.). Każda playlista musi posiadać osobny, unikalny tytuł, jak również rozbudowany opis. W przypadku obu tych elementów warto użyć słów kluczowych (odpowiadających zapytaniom, dzięki którym nasza witryna się wyświetla), ale bez spamowania. W obrębie każdej playlisty powinny zostać dodane filmy, tak aby żadna z nich nie była pusta.
Nie bez znaczenia jest także aktywność w obrębie kanału, stałe dodawanie nowych materiałów, komentowanie, subskrypcja innych kanałów itd. Takie działania służą nie tylko promocji i budowaniu wiarygodności naszego profilu, ale również wpływają na zaangażowanie użytkowników (zarówno tych, którzy dopiero zaczynają docierać do naszych video, jak również stałych subskrybentów).
Krok II – zwiększ szanse na dotarcie do video
Do tego, że niebanalny pomysł na materiał i jego dobra realizacja są najczęściej gwarantem sukcesu, nie trzeba nikogo przekonywać, jednak bez względu na treść video warto zadbać o optymalizację stworzonego filmu (również pod kątem SEO) w taki sposób, aby poprawić jego notowania i zwiększyć szanse na jego odnalezienie i wyświetlenie.
W przypadku wyszukiwarki osadzonej w obrębie YouTube, podobnie jak w Google, możemy mówić o szerokiej grupie czynników wpływających na kolejność prezentowanych wyników. Mimo że sam algorytm i znaczenie poszczególnych jego składowych nie są podane do publicznej wiadomości, to na bazie testów, badań i informacji publikowanych przez specjalistów można wskazać co najmniej kilkanaście elementów, na których zdecydowanie warto się skupić przy optymalizowaniu video.
Pierwszy z nich to tytuł filmu. Powinien on nie tylko odzwierciedlać to, co można zobaczyć w prezentowanym materiale, ale również być jak najprecyzyjniej powiązany z zapytaniami użytkowników, na które ma się wyświetlać. Warto więc przed jego ustawieniem dokonać analizy i wytypować słowa kluczowe, które ułatwią pozycjonowanie. Priorytetowe frazy warto umieścić na początku tytułu. Nie można jednak zapominać, że całość powinna brzmieć interesująco dla potencjalnego widza, więc spamowanie słowami kluczowymi nie wchodzi w grę. Dobrą praktyką (zwłaszcza w przypadku filmów instruktarzowych lub prezentujących właściwości konkretnych produktów) jest budowanie tytułów w formie pytań, np. jak naprawić X z wykorzystaniem Y?
Kolejny element to nazwa pliku video, który wysyłamy do YouTube. Zapisując film pod nazwą odpowiadającą treści nagrania – np. „biale-meble-do-pokoju-dziecka-z-kolekcji-Arkadia.mp4” – zwiększymy szanse na jego wyświetlenie w wyszukiwarce na powiązane zapytania, w porównaniu z użyciem przypadkowej i nieskładnej nazwy. Nie bez znaczenia jest również długość (czas trwania) filmu. Wielu specjalistów testujących różne elementy optymalizacji video uważa, że im dłuższy jest prezentowany materiał, tym lepiej. Jeśli jednak nasze filmy mają mieć charakter poradnikowy, a potencjalni widzowie chcą za ich pośrednictwem w szybki sposób poznać odpowiedź na nurtujące ich pytania, to warto znaleźć złoty środek jeśli chodzi o czas trwania video.
Opis filmu[3] to kolejny element z którego nie należy rezygnować. Treść powinna być przede wszystkim interesująca i unikalna. Warto również zadbać o to, by zachęcała (w sposób nienachalny) do odwiedzenia naszej witryny. Opis jest również dobrym miejscem, w którym można umieścić ważne pod kątem SEO słowa kluczowe (należy je rozmieścić równomiernie w całym tekście, rozpoczynając od użycia najważniejszej frazy w pierwszej części opisu).
Dobrą praktyką jest umieszczanie linku do podstrony (powiązanej tematycznie w filmem) w pierwszej lub drugiej linijce opisu. Dla przykładu – jeśli video poświęcone jest prezentacji konkretnego asortymentu, to warto w opisie umieścić odnośnik do karty produktu, o którym mowa, dzięki czemu użytkownicy mogą przejść do naszego sklepu.
Innymi elementami mającym wpływ na pozycje filmu w rankingu są tagi użyte do jego oznaczenia. Warto wybierać je z myślą o słowach, których mogą używać użytkownicy, do których chcemy z naszym video trafić. Tagi powinny być powiązane tematycznie z zawartością nagrania, warto wybrać ich co najmniej kilka.
By zwiększyć zaangażowanie użytkowników, można w czasie wyświetlania się filmu prezentować dodane wcześniej adnotacje. Mogą one odnosić się do kanału firmowego czy głównej domeny, jak również być powiązane z innymi filmami prezentowanymi na naszej playliście. Jeszcze innym sposobem na zwiększenie nasycenia podstrony z filmem treścią jest stosowanie transkrypcji.
Krok III – zadbaj o promocję
Jeszcze inną grupę czynników (poza opisanymi wyżej) stanowią elementy odnoszące się do popularności video. Wśród nich na pewno można wskazać wyświetlenia, oceny, komentarze, liczbę subskrypcji czy udostępnień materiałów.
W wielu obiegowych opiniach panuje przekonanie, że o ile autor filmu czy właściciel kanału ma całkowity wpływ na tworzenie i publikowanie ciekawych, wartościowych treści oraz ich optymalizację, o tyle na wzrost popularności tych materiałów już niestety nie. Nic bardziej mylnego. Poprzez dodatkowe działania nastawione na promocję można skutecznie przyczyniać się np. do zwiększania liczby wyświetleń czy dodawania komentarzy, co w rezultacie może poprawić ogólne notowania naszego video i jego widoczność w wyszukiwarce YouTube.
Pierwszy element, na którym można się skupić, to pozyskiwanie linków do kanału czy podstrony z filmem. Warto, przy okazji dodawania nowych materiałów w obrębie YouTube, publikować wzmianki i posty wraz z odnośnikiem do video, np. na profilu firmowym, w serwisach społecznościowych, na swojej stronie internetowej, w materiałach promocyjnych wysyłanych do prasy, partnerów biznesowych czy klientów. Drugi krok to osadzanie filmów na innych stronach internetowych. Materiały video mogą służyć do zilustrowania tekstów umieszczanych np. na naszej stronie (czy firmowym blogu) oraz artykułów sponsorowanych pojawiających się w sieci. Linkowanie stron z zewnętrz może nie tylko poprawić ich notowania w obrębie serwisu YouTube, ale również wpłynąć na ich pojawianie się na różne zapytania w wyszukiwarce Google.
W przypadku, gdy dysponujemy osobnym budżetem przeznaczonym na promocję filmów, warto rozważyć przeprowadzenie w sieci kampanii reklamowych (np. na Facebooku), których zadaniem będzie przekierowanie użytkowników na strony z naszymi video, zwiększenie liczby ich wyświetleń oraz pozyskanie nowych subskrybentów. Czasem, nawet dzięki bardzo krótkotrwałej promocji, udaje się efektywnie wpłynąć na poprawę opisanych w tym punkcie czynników, co w rezultacie pozwoli osiągnąć nam zamierzony cel nie tylko w postaci awansu naszych filmów w wyszukiwarce YouTube na wiele cennych zapytań, ale również promocji naszej marki i budowania wokół niej społeczności.
[1] Źródło: Gemius Audience – badanie przeprowadzone w okresie od 14-20.03.2016, więcej online https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/jakie-strony-internauci-odwiedzali-w-zeszlym-tygodniu.html [dostęp: 2016 r.]
[2] Grafika nr 1 – przykład optymalizacji kanału
[3] Grafika nr 2 – przykład optymalizacji video: na scenie widoczne są opis i linki do głównej domeny
Czytaj również:
https://marketingibiznes.pl/marketing/sam-filmik-nie-wystarczy-bez-dystrybucji-przepadnie-w-sieci
https://marketingibiznes.pl/czerwiec-2016
https://marketingibiznes.pl/marketing/jak-zarabiac-na-marketingu-afiliacyjnym
Zostaw komentarz