Marketing i Biznes Start-up zone Publito.pl narzędzie do personal brandingu. Zbuduj markę osobistą kontaktując się z mediami

Publito.pl narzędzie do personal brandingu. Zbuduj markę osobistą kontaktując się z mediami

Jana Beerová, Miroslava Korytková i Zsolt Szabó ze Słowacji stworzyli startup i aplikację Publito.pl - narzędzie do personal brandingu. Markę osobistą tworzysz za pomocą kontaktu z dziennikarzami, którzy poszukują wypowiedzi ekspertów czy tematów na artykuły. Aplikacja do personal brandingu działa już w ośmiu europejskich krajach - w tym od niedawna w Polsce.

Publito.pl narzędzie do personal brandingu. Zbuduj markę osobistą kontaktując się z mediami

Fot. Materiały prasowe

Czym jest Publito.pl i jak może pomóc w tworzeniu silnej marki osobistej? Gdzie Publito jest najpopularniejsze i ilu ma użytkowników w Polsce? Dlaczego warto mieć własną markę osobistą? Jak personal branding pomoże Ci w sprzedaży?

Marka osobista – Publito.pl łączy dziennikarzy i ekspertów

Troje przedsiębiorców ze Słowacji – Jana Beerová (CEO), Miroslava Korytková (COO) i Zsolt Szabó (CTO) założyło startup Publito w 2019 r. W firmie pracuje obecnie osiem osób, z czego pięć to koordynatorzy na rynek europejski. Dwie cofounderki to byłe dziennikarki i ekspertki od PR-u. Wiedząc, jak w budowaniu marki osobistej ważny jest kontakt z mediami, postanowiły stworzyć aplikację Publito.pl – w Słowacji znaną jako Medializuj – która pozwala na łączenie dziennikarzy z ekspertami poszczególnych dziedzin. Dzięki temu media mają mieć łatwy i szybki dostęp do specjalistów, a ci mogą promować swoją markę -personal branding. Aplikacja działa obecnie w ośmiu krajach Europy – na Słowacji, Węgrzech, w Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Rumunii i Wielkiej Brytanii. Serwis mocno korzysta z rozwiązań mediów społecznościowych. Pomysł na startup narodził się stricte z potrzeb Jany i Miroslavy.

– Koncepcja tkwiła w naszych głowach przez kilka lat. Nasi koledzy dziennikarze, nieraz potrzebowali wypowiedzi eksperta do artykułu. Niestety, proces poszukiwań odpowiedniej osoby jest trudny i zajmuje wiele czasu. Na swojej drodze spotkałyśmy wielu specjalistów, którym nigdy przez myśl nawet nie przeszło, żeby skontaktować się z mediami, choć te czekają na doświadczonych ekspertów. Chciałyśmy to zmienić. Z tego powodu zorganizowałyśmy kilka wydarzeń, aby połączyć ze sobą te dwa światy. Na jednym z nich poznałyśmy Zsolta i zaczęliśmy rozmawiać o tym, jak ułatwić dziennikarzom i ekspertom wzajemny kontakt – mówi Miroslava Korytková, COO i cofounderka Publito.pl.

źródło: Materiały prasowe
Justyna Jasaň – koordynatorka Publito.pl/Medializuj na Polskę.

Zobacz również

Co ciekawe Publito.pl nie we wszystkich tych państwach znane jest pod taką nazwą – w niektórych z nich, np. na Słowacji czy w Czechach nazywa się „Medializuj”. To trochę zdaje się przeczyć idei personal branding, skoro nazewnictwo serwisu w poszczególnych krajach jest różne. Korytková tłumaczy to jednak tym, że w części europejskich państw domena „Publito” jest już zajęta, a startupu nie było stać na jej odkupienie. Słowacy nie zdecydowali się również na postawienie aplikacji na jednej domenie jak np. Publito.com czy Publito.eu.

– Jeśli pytasz, dlaczego po prostu nie mamy jednej domeny .eu, to dlatego, że czujemy, że rynek europejski jest naprawdę podzielony, a ludzie chcą korzystać z lokalnych usług. Jeżeli zatem mamy różne domeny w każdym kraju – w pełni przetłumaczone – to europejscy użytkownicy czują się z nią bardziej komfortowo – twierdzi cofounderka słowackiego startupu.

Aplikacja personal branding jest bezpłatna zarówno dla dziennikarzy, jak i ekspertów

Jak serwis może pomóc stworzyć swoją markę? Publito.pl to całkowicie darmowe narzędzie do budowania marki. Zarówno dla dziennikarzy, jak i specjalistów bądź firm – założenie konta i korzystanie z aplikacji jest bezpłatne. Pracownicy mediów mogą tworzyć pytania i kierować je zarówno do konkretnego eksperta, jak i do grona specjalizującego się w danej dziedzinie. Dziennikarze mają również możliwość przeglądania pomysłu na artykuł zaproponowanego przez specjalistów. Aplikacja udostępnia możliwość filtrowania ekspertów na podstawie regionu zamieszkania (województwa) czy kręgu ich działalności. Stworzony na takiej współpracy artykuł dodatkowo promowany jest marką osobistą specjalisty.

źródło: Publito.pl
Lista ekspertów widoczna dla dziennikarzy, z możliwością ustawiania filtrów.

W przyszłości dziennikarze otrzymają także możliwość pisania za wynagrodzeniem tekstów sponsorowanych czy publikacji komunikatów prasowych. To również będzie im pozwalać budować markę osobistą czy wartości dla odbiorców. Ma to także pomóc mediom w erze adblockerów i przez to mniejszym zyskom z Google Ads. W konsekwencji marka osobista ma udostępnić dziennikarzom możliwość spieniężania ich umiejętności. 

źródło: Publito.pl
Panel dla dziennikarzy w słowackiej aplikacji do marki osobistej.

Eksperci mogą z kolei proponować pomysły na stworzenie artykułów czy odpowiadać na zapytania mediów – to właśnie w ten sposób odbywa się budowanie marki osobistej. Co ciekawe, wypowiedzi można przesyłać nie tylko w formie tekstowej, ale również wideo i audio. W profilu można również pokazać referencje i udostępniać linki do artykułów, podcastów czy wywiadów, w których brało się udział. W przyszłości Publito.pl – dla ekspertów – zostanie rozbudowane o możliwości wykorzystania influencer marketingu oraz tworzenie zapytań o teksty sponsorowane czy komunikaty prasowe. Na profilu specjalistów widnieje ich marka osobista, nazwisko oraz wizerunek. Działa to podobnie do rozwiązań znanych z social media, jak np. LinkedIn. Aby brand przykuł uwagę dziennikarzy, nie wystarczy jednak jedynie to. Trzeba odpowiedzieć mediom na pytanie kim jesteś i podać przykład, czym Twój brand wyróżnia się na tle innych. Ważne jest zatem, aby opisać swoje umiejętności, doświadczenie i mocne strony.

źródło: Publito.pl
Marka osobista – panel z możliwościami proponowania tematów dla dziennikarzy.

Zastanawiające jest to, że aplikacja jest całkowicie bezpłatna. Firmy – nawet startupy – muszą w końcu zarabiać. Co prawda na stronie Publito.pl wyszczególniona jest informacja, że w czerwcu 2020 startup otrzymał dotację na 500 tys. euro z funduszu Vision Ventures, ale nie są to wystarczające środki na skalowalny biznes. Zwłaszcza taki, którego ambicją jest rozrośnięcie się na cały rynek europejski. Słowacki startup zarabiać chce prawdopodobnie na nowych funkcjach do budowy marki osobistej, które będzie wprowadzać do swojej aplikacji.

Zobacz również

– W przyszłości planujemy uruchomienie dodatkowych usług dla dziennikarzy i ekspertów związanych z dystrybucją natywnych płatnych treści. W planie jest kilka opcji, które nieco ułatwią pracę obu stronom, co pozwoli im zaoszczędzić czas i pieniądze. Jednak możliwość nawiązania współpracy między ekspertem a dziennikarzem w formie bezpośredniego kontaktu zawsze będzie bezpłatna – podkreśla Miroslava Korytková.

Swój brand na Publito.pl buduje już ponad 2000 ludzi, choć w Polsce nadal jest mało ekspertów

Bez podziału na poszczególne domeny i państwa, na Publito/Medializuj zarejestrowanych jest ponad 2 000 kont. W Polsce aplikacja nie cieszy się jednak jeszcze szczególnym zainteresowaniem. Choć trzeba oddać fakt, iż biznes Słowaków na naszym rynku funkcjonuje od niedawna. Na chwilę obecną na Publito.pl zarejestrowanych jest ok. 70 ekspertów – nie mam jednak danych, co do liczby dziennikarzy. Większość użytkowników serwisu zarejestrowanych jest na Słowacji. 

– Łączna liczba użytkowników Medializuj.sk przekroczyła 1 000 osób, z czego 850 kont to profile ekspertów. Pod koniec 2020 r. uruchomiliśmy domeny w kilku innych europejskich krajach i spodziewamy się, że wkrótce liczba profilów poza Słowacją przewyższy tę w naszym rodzimym kraju – dodaje Korytková.

Silna marka osobista jest jednak dla wielu organizacji czy przedsiębiorców fundamentalna. Jeśli zatem zakładany przez Słowaków plan na rozwój startupu w tym przypadku okaże się skuteczny, to kluczowa może okazać się szybkość działania. Mimo to dzienny czy nawet miesięczny przyrost użytkowników nie jest na razie imponujący. Jeszcze w lutym 2021 r. na polskiej wersji słowackiego serwisu zarejestrowanych było ok. 60 specjalistów. To, co jednak interesujące w startupie naszego południowego sąsiada, to stawianie na prywatność i ekologiczne rozwiązania. Korytková w rozmowie z Marketing i Biznes, podkreśliła, że serwery ich aplikacji działają w 100% z wykorzystaniem energii odnawialnej.

– Jesteśmy częścią pokolenia, które silnie odczuwa zmiany klimatyczne. Uruchamianie naszych serwerów na 100% zielonej energii nie wpłynie negatywnie na całkowitą emisję dwutlenku węgla, ale nadal uważamy, że jest to właściwy sposób działania. Zamiast na najtańszego zdecydowaliśmy się postawić na najczystszego dostawcę chmury  – mówi COO Publito.pl.

Słowacki startup w swojej aplikacji stawia również na prywatność. Serwis Publito.pl otrzymał od DuckDuckGo wyróżnienie „A” w kategorii ochrony prywatności. Rzuca się to w oczy już przy pierwszym wejściu na stronę aplikacji. Oczom użytkownika nie ukaże się wyskakujące okienko z wyrażeniem zgody na pliki cookies. 

– Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, że odwiedzane przez nich witryny udostępniają ich dane osobowe setkom firm, o których nigdy nie słyszęli. Klikając „akceptuj wszystkie pliki cookies” zgadzasz się na wszelkie polityki prywatności tych serwisów. Gdyby ludzie to wiedzieli, bardzo niewielu by się z tym zgodziło. Nie chcieliśmy tego wykorzystywać, więc zaprojektowaliśmy naszą usługę w sposób, który nie używa żadnych narzędzi śledzących ani reklamowych. DuckDuckGo to przyjazna wyszukiwarka, która automatycznie generuje raporty dotyczące prywatności dla każdej witryny internetowej. A ponieważ my nie mamy żadnych zewnętrznych narzędzi do śledzenia, to mamy doskonały wynik – twierdzi słowacka przedsiębiorczyni.     

Personal branding – 57% Polaków bardziej ufa markom osobistym niż biznesowym

Co ciekawe – marka osobista cieszy się większym zaufaniem wśród polskich konsumentów niż biznesowy brand – tak wynika z badania firmy Premium Consulting ze stycznia 2019 r. Co prawda od tamtej pory minęły już dwa lata, ale personal branding to nadal bardzo ważna część marketingu i raczej nie odejdzie zbyt szybko w zapomnienie. Marka osobista zwyczajnie zwiększa zaufanie klientów, wyróżnia na tle konkurencji, nadaje autorytet czy korzystnie wpływa na rozpoznawalność i proces sprzedażowy. Co więcej, świadomość nt. personal brandingu utarła się w Polsce już wyjątkowo mocno. 94,1% respondentów Premium Consulting, odpowiedziało, że przynajmniej raz słyszeli o czymś takim jak marka osobista. 

 

źródło: Raport Premium Consulting: Personal Branding w Polsce 
Zaufanie do marek osobistych wśród polskich konsumentów.

W raporcie dowiadujemy się także, co jest najistotniejsze z punktu widzenia klienta, jeśli chodzi o markę osobistą. Według ankietowanych najważniejsze jest darmowe dzielenie się wiedzą w internecie (66,8%). Odpowiedź ta wyprzedzała nawet opinie innych klientów, portfolio czy lata doświadczenia. Badanie pokazało również, że polscy konsumenci chętniej zapłaciliby więcej osobie, która ma własną markę osobistą (67,2%)

 

źródło: Raport Premium Consulting: Personal Branding w Polsce 
Najważniejsze aspekty marki osobistej.

W raporcie sprawdzono także, co według Polaków jest najważniejsze w budowie marki osobistej. Na podium uplasowały się know-how (84,3%), autentyczność (74,2%) i charyzma (63,8%). Co więcej – wiarygodność personal brandu najbardziej wzmacniać ma content marketing i dzielenie się wiedzą (78%). Łącząc to z poprzednimi wynikami, tzn. darmowym udostępnianiem swojej wiedzy oraz temu, że klienci chętniej płacą więcej markom osobistym, wygląda na to, że własny personal brand po prostu się opłaca. Warto wykorzystywać zatem każdy możliwy kanał do stworzenia silnej marki. 

Miejsce na Twoją Reklamę – sprawdź najnowszy podcast Damiana Jemioło – dziennikarza MiB

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl