Na rynku pojawia się coraz mniej “gwiazd jednego przeboju” wśród eventów, które odbędą się raz i potem ślad po nich ginie. Teraz wydarzenia planuje się z góry jako serię spotkań, co wydaje się naturalne – po co budować markę od nowa. Tak rodzą się cykliczne projekty skoncentrowane na temacie, wokół, którego rodzi się pewna społeczność. Dlatego w planie każdego wydarzenia powinien znaleźć się punkt: Zatrzymaj uczestników i zbuduj z nimi relację. Odwieczne pytanie: JAK?
Zacznijmy od początku
Jesteśmy na etapie tworzenia planu naszego wydarzenia: konferencji, warsztatów, festiwalu. Cel, grupa docelowa, misja, logistyka wydarzenia, promocja. Skupmy się na ostatnim aspekcie. Wiemy, że social media są mocnym kanałem promocyjnym, który odpowiednio zarządzany, z adekwatną strategią przyniesie nam efekty. Zakładamy fanpage naszego eventu oraz wydarzenie.
Powoli społeczność wokół naszego wydarzenia rośnie. Znajomi zapraszają swoich znajomych i tak zyskujemy kolejnych sprzymierzeńców. Do tego pozyskujemy partnerów, którzy również odsyłają fanów na nasze kanały.
Na naszej stronie i na wydarzeniu publikujemy aktualnie ważne tematy: czego dotyczy wydarzenie, kogo na nim spotkamy, gdzie się spotkamy, kto będzie uczestniczył, jak dołączyć do wydarzenia. Budujemy napięcie siłą komunikatów. Za pomocą słowa, obrazu, video zapraszamy do udziału. Chcemy, by nasi uczestnicy mówili “Już nie mogę się doczekać wydarzenia!”.
Nadszedł ten dzień…
Jest! Wybiła godzina zero, ruszamy. Zapraszamy uczestników do dzielenia się w social mediach relacjami z wydarzenia. Sami nie szczędzimy wpisów: zdjęcia, komentarze, krótkie wstawki wideo, a dla tych, którzy nie mogli dotrzeć relacja live. Emocje rozsadzają nas od środka. Czas szybko mija. Wydarzenie zbliża się ku końcowi. Dziękujemy uczestnikom, w końcu koniec. Mamy poczucie spełnienia, większości się podobało, słyszeliśmy wiele pozytywnych komentarzy, z pokorą przyjmujemy również feedback, co można było zrobić lepiej. Ale to nie wszystko.
Dzień po…
Budzisz się rano. Okazuje się, że apokalipsa która miała nastąpić wraz z zakończeniem twojego eventu nie nadeszła. Na stole leży lista rejestracyjna. Gdzieś dookoła łóżka plątają się eventowe gadżety bez właściciela… Od teraz wszystko albo nic!
W głowach organizatorów pojawia się myśl: jak dobrze przeprowadzić networking. Jako organizator poszerzyłeś listę kontaktów. Wykorzystaj to! Dzięki stronie na facebooku, wydarzeniu, koncie na instagramie, twitterze, etc. podtrzymuj kontakt z tymi ludźmi, których ściągnąłeś do siebie. Oni już Cię pokochali, nie zniszcz tego.
10 inspiracji jak podtrzymać kontakt z uczestnikami eventu:
- Niby banalna sprawa, ale nie wszyscy o tym pamiętają. Już dzień po wyślij maila do uczestników z podziękowaniem za udział w wydarzeniu oraz zostaw im informację gdzie mogą znaleźć więcej informacji o twoim wydarzeniu. Później będzie za późno.
- Publikuj zdjęcia, video z wydarzenia z ciekawym komentarzem – odwołuj się do tego, co wydarzyło się podczas eventu, zachęć do kliknięcia: “odtwórz/zobacz”;
- Zachęć do oznaczania się na zdjęciach i nie zapomnij ustawić tej opcji na facebook-u (częsty błąd organizatorów);
- Przeprowadź wywiady z uczestnikami, najskuteczniej podczas eventu. Zadawaj pytania – Jak Wam się podobało? Co szczególnie zapamiętaliście? Co ciekawego dowiedziałeś się podczas wydarzenia? Dzięki takim pytaniom dowiesz się czy cel jaki postawiłeś na starcie został zrealizowany, a uczestnikom dasz szansę wypowiedzieć się o twoim evencie;
- Zaproś uczestników do podzielenia się swoimi materiałami – zdjęcia z wydarzenia w komentarzach, cytaty i myśli, które zapisali w notatkach. Z tych materiałów, za zgodą ich autora, możesz tworzyć content, który z czasem będziesz wrzucał na swoją stronę. Nie zapomnij o hashtagu;
- Zrób ankietę/zapytaj jakim tematem chcieliby zająć się na następnym wydarzeniu – dajesz uczestnikom poczucie, że oni także mają wpływ;
- Zaproś do zapraszania znajomych i udostępniania informacji o kolejnej edycji wydarzenia – docierasz do sieci kontaktów osób, które już poznały twój event, marketing szeptany nadal jest najskuteczniejszym narzędziem promocji;
- Zwróć uwagę na ciekawe historie i doświadczenia uczestników, znajdź smaczki, coś co Cię wyróżni – może to zrobić dzięki ankiecie po wydarzeniu (koniecznie z nagrodami, by uzyskać odpowiedzi), którą wyślesz newsletterem. Ponownie zyskujesz sporą dawkę treści gotowych do opracowania i puszczenia w świat.
- Jeśli znasz już datę kolejnego wydarzenia, powiadom o tym swoim gości na gorąco. Skorzystaj z możliwości zaproszenia na wydarzenie osób, które wzięły udział w twoim poprzednim wydarzeniu. Oni już Cię znają.
- W trakcie eventu możesz ogłosić, że w ramach networkingu tworzysz grupę na facebooku. Zaproś uczestników do dołączenia do tej grupy. Ci, którym nie wystarczyło czasu porozmawiać z każdym albo nie zdążyli wymienić ze wszystkimi swoich wizytówek mogą znaleźć się w grupie i podtrzymywać znajomość.
To tylko niektóre proste sposoby, które pozwolą na integrację oraz zatrzymanie uczestników. Organizując wydarzenie po prostu postaw się w roli uczestnika i zastanów się jak wyróżnić się w natłoku wydarzeń, które istnieją na rynku, a Twój event zyska oddanych fanów.
https://marketingibiznes.pl/biznes/wywiad-z-krzysztofem-debowskim-seria-kogo-szukam
https://marketingibiznes.pl/e-commerce/wywiad-z-pawlem-fornalskim-iai-s-a-nie-mam-ambicji-byc-szefem-wszystkich-szefow-w-100-spolkach
Zostaw komentarz