Paczkomaty zdobywają rynek e-commerce

06.09.2016 AUTOR: Marta Bąk-Kamińska

Klienci pokochali zakupy w Internecie. Oczekują jednak, aby dostawa zamówionego towaru była dla nich możliwie najwygodniejsza. Dlatego spośród różnych form odbioru coraz częściej decydują się na wykorzystanie Paczkomatów.  

Do tej pory najpopularniejszym sposobem dostarczenia zamówionych towarów było skorzystanie z usług firmy kurierskiej. To szybkie, sprawne i stosunkowo niedrogie rozwiązanie. Ma jednak swoje minusy. Najpoważniejszym jest fakt, że klienci nie zawsze mają przecież czas, aby oczekiwać na swoje zamówienia w domu. Z różnych względów wielu z nich nie może też odbierać przesyłek w miejscu pracy. Przez to dość powszechny stał się problem nieudanych dostaw. Chyba każdy z nas przynajmniej raz w życiu doświadczył sytuacji, kiedy nie był w stanie odebrać przesyłki z rąk czekającego pod drzwiami kuriera.

Dobrym rozwiązaniem, pozwalającym zniwelować ten problem jest skorzystanie z Paczkomatów. Dzięki nim klienci sklepów internetowych czy serwisów aukcyjnych zyskują możliwość szybkiego i wygodnego odbioru towarów, praktycznie o dowolnej godzinie. – Paczkomaty pozwalają na oderwanie się od godzin pracy kuriera, czy godzin pracy punktów pocztowych. Są dostępne 24 godziny na dobę, przez siedem dni w tygodniu – mówi Rafał Brzoska, prezes Integer.pl i twórca InPost. Dlatego, chociaż usługi kurierskie nadal cieszą się popularnością, coraz częściej wypierają je dostawy realizowane nie bezpośrednio do domów, ale właśnie do okolicznych Paczkomatów. Powinni o tym pamiętać właściciele e-sklepów, tworząc plan działania swoich biznesów, w tym szczególnie schematy wysyłki oferowanych towarów. Rafał Brzoska będzie o tym m.in. mówił podczas konferencji eDelivery. – Będę starał się pokazać zgromadzonym uczestnikom, jak ważną rolę odgrywa logistyka w obsłudze e-commerce. Poruszane tematy obejmować będą m.in. dodatkowe formy dostawy, jako warunek konieczny dla sprostania oczekiwaniom współczesnych klientów czy zagadnienia związane z tym jak ważna jest rola dostaw w całym procesie sprzedażowym – tłumaczy Brzoska.

Nowa era

Bez wątpienia potencjał Paczkomatów zyskał przede wszystkim dzięki lawinowym wzrostom, jakie w ostatnich latach zanotowała cała branża e-commerce. Jej siła jest już na tyle duża, że skutecznie wypiera usługi pocztowe związane z tradycyjnymi listami. – Kilka lat temu walczyłem o rynek listów tradycyjnych, dopóki miało to biznesowy sens. Prawda jest taka, że ten biznes się kończy, gdyż zwykłe listy są z sukcesem wypierane przez kanały elektroniczne. Jaki jest sens dalszej konkurencji w malejącym biznesie listowym, gdy obok mamy dynamicznie rozwijającą się branżę e-commerce? Żaden – mówi Rafał Brzoska. Z tego względu spór z Pocztą Polską czy starania o obsługę rządowych wysyłek, InPost zastąpił rozwijaniem usług stricte związanych z rynkiem e-commerce. Oprócz kurierów i polepszania infrastruktury całodobowych skrzynek na terenie Polski, firma rozwija także usługi cross border, pozwalające dostarczać towary do Paczkomatów zagranicą. Bez problemu można je już wysyłać do Czech czy na Słowację. – Aktualnie pracujemy nad dodaniem opcji dostawy do ponad 1,1 tys. Paczkomatów w Wielkiej Brytanii. Będzie to możliwe już od września, czyli praktycznie od teraz. W międzyczasie nawiązaliśmy też współpracę z silnym graczem z Niemiec, co pozwoliło nam zaoferować dostawę na adres domowy oraz zauważalnie skrócić jej czas. Oprócz tego dostawy mogą być też realizowane do ponad 14 tys. punktów na terenie Niemiec oraz do ponad 1,4 tys. punktów w Austrii – tłumaczy Rafał Brzoska.

Ewentualne trudności

Problemem, który spędza sen z powiek inwestorom i może utrudnić ekspansję na rynku brytyjskim, gdzie ostatnio Paczkomaty zaczęły intensywnie działać, są kwestie niedawnego referendum na Wyspach i związanym z tym Brexitem. Dotyczy to zresztą nie tylko samych Paczkomatów, ale praktycznie całego rynku e-commerce. Dostawy, ze względu na ewentualne wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej i wprowadzenie nowych regulacji celnych, mogą okazać się dużo bardziej skomplikowane niż teraz. – Brexit to dla biznesu poważny temat. Z uwagą przyglądamy się sytuacji, gdyż rynek brytyjski jest dla nas jednym z kluczowych. Osobiście mam nadzieję, że znajdzie się rozwiązanie, pozwalające zachować ścisłe związki gospodarcze pomiędzy Zjednoczonym Królestwem, a resztą kontynentu – mówi Rafał Brzoska. Jak będzie wyglądać to w praktyce, dowiemy się zapewne za kilkanaście miesięcy. Nic nie wskazuje jednak na to, aby dynamiczny wzrost popularności Paczkomatów miał zostać w najbliższym czasie zahamowany. Wręcz przeciwnie.

Tekst powstał w oparciu o fragment wywiadu przeprowadzonego z Rafałem Brzoską, prezesem Integer.pl i twórcą InPost. Pełną rozmowę znajdą Państwo na stronie blog.furgonetka.pl

Więcej na temat znaczenia logistyki oraz całego e-commerce dowiedzą się Państwo 27 września br. na PGE Narodowym w Warszawie, podczas konferencji eDelivery.

Czytaj również:

Jak osiągnąć sukces na rynku e-commerce

Wywiad z Piotrem Szymczakiem – Furgonetka

Jak skutecznie wprowadzić start-up na rynek?

Do góry!

Polecane artykuły

06.12.2019

Co znosi głowa foundera?

04.12.2019

Pakiety Kurierskie dla ...

Głodny wiedzy? Zapraszamy do sklepu z kursami i ebookami

Sprawdzam