Marketing i Biznes PR Jak napisać artykuł, który opublikują media? 5 wskazówek dla początkujących

Jak napisać artykuł, który opublikują media? 5 wskazówek dla początkujących

Do redakcji gazet i portali internetowych codziennie przychodzą dziesiątki e-maili, które zawierają komunikaty prasowe. Większość notek nigdy nie ujrzy światła dziennego, a tylko nieliczne wygrają zaciętą walkę o publikację w mediach. Zobacz, jak napisać dobry artykuł, który przykuje uwagę dziennikarzy i zapewni Twojej firmie darmową promocję.

Jak napisać artykuł, który opublikują media? 5 wskazówek dla początkujących

Źródło: Unsplash/Bram Naus

Jedź na biznesowy wyjazd wraz z kilkudziesięcioma przedsiębiorcami - networking, wypoczynek i warsztaty

Wypełnij ankietę i jedź z nami

Jak napisać artykuł do gazety?

Z tym pytaniem mierzy się każdy ekspert, który pragnie zbudować markę osobistą, publikując artykuły w branżowych mediach. Odpowiedzi szukają także PR-owcy oraz pracownicy marketingu chcący na tyle zwiększyć skuteczność swoich działań, by na dobre zaistnieć w branżowej prasie oraz na portalach internetowych.

Smutna prawda jest jednak taka, że liczba komunikatów prasowych, które codziennie bombardują skrzynki pocztowe redakcji, znacznie przewyższa zainteresowanie dziennikarzy. To z kolei sprawia, że Twój artykuł musi być nie tylko świetnie napisany, ale także mieć w sobie „to coś”, co wyróżni go spośród dziesiątek lub setek innych tekstów. Czy wiesz, jak go napisać, by zwiększyć szanse na publikację? Oto 5 praktycznych wskazówek, które Ci w tym pomogą!

Jak napisać artykuł prasowy? 5 praktycznych  wskazówek

  1. Wybierz aktualny kontekst

I pomyśl, jak połączyć go z aktualną sytuacją Twojej firmy. Jak to zrobić? Jako punkt wyjścia wybierz zjawisko, o którym jest akurat głośno – może to być np. umacnianie się rynku pracownika i związany z nim problem braków kadrowych w firmach. Taki kontekst stwarza ciekawe możliwości dla eksperta z działu HR, który właśnie wdrożył nowe metody zwiększania lojalności pracowników. Albo dla przedsiębiorstwa notującego  w tym roku imponujący wzrost liczby załogi. Powiąż w artykule problem, z którym mierzy się rynek ze sprawdzonymi rozwiązaniami przetestowanymi przez Ciebie lub Twoją firmę. I stwórz tekst zawierający praktyczne wskazówki, które skierują oczy całej branży na Twój sukces.

  1. Obierz nietypową perspektywę

Nie pisz o rzeczach oczywistych. Spójrz na wybrany temat z nowej perspektywy i znajdź w nim elementy, o którym nie śniło się innym PR-owcom! Gdy wszyscy opisują negatywne cechy jakiegoś zjawiska, odwróć kontekst i znajdź pozytywne przykłady, które zainspirują czytelników do kreatywnego myślenia.

Przykład? Bardzo proszę! Jeśli w wyniku zmian prawnych pracownikom grozi np. obniżenie wartości wynagrodzenie lub skrócenie urlopu, nie pisz o tym w oczywisty sposób. Skup się raczej na tym, jakie benefity mogą wprowadzić firmy, by pomimo negatywnych zmian prawnych zwiększyć satysfakcję pracowników. Nie zapomnij o wskazaniu kilku inspirujących przykładów!

  1. Pisz liczbami

Wiesz, co najszybciej zbuduje wiarygodność Twojego komunikatu prasowego? Odpowiedź jest prosta: liczby. Niezależnie od tego, czy przedstawisz je w formie wykresu, tabeli, zestawienia danych lub informacji procentowej zawartej w cytacie, liczby mają moc. Zwiększają obiektywny charakter artykułu i wzbudzają zainteresowanie dziennikarzy.

Skąd wziąć dane liczbowe? Dobrym sposobem jest przeprowadzenie własnego badania lub bazowanie na raporcie stworzonym przez Twoją firmę. Możesz też skorzystać z innych, powszechnie dostępnych źródeł – pamiętaj tylko o wskazaniu źródła!

  1. Cytuj wypowiedzi ekspertów, znanych osób i ludzi z branży

Jednolity tekst zniechęca do czytania i może być nużący w odbiorze. Dlatego zawsze umieszczaj w artykule prasowym fragmenty wypowiedzi, które polepszą dynamikę czytania notki. Mogą to być cytaty ekspertów z Twojej firmy, zaprzyjaźnionych klientów oraz innych przedstawicieli branży.

Pamiętaj jednak o tym, że cytowane wypowiedzi muszą nieść za sobą jakoś wartość – powinny być merytoryczne, dobrze zredagowane i atrakcyjne w odbiorze. Dlatego przed wykorzystaniem cytatu i uzyskaniem autoryzacji koniecznie popraw stylistykę wypowiedzi. A jeśli zachodzi taka potrzeba, nie wahaj się jej skrócić!

  1. Upraszczaj i skracaj

Ta ostatnia zasada dotyczy zresztą nie tylko cytatów. Warto o niej pamiętać na każdym etapie pisania artykułu prasowego. Podczas pisania stosuj krótkie i proste zdania. Unikaj nadmiernie skomplikowanych form – one nie sprawią, że wypowiedź wyda się bardziej merytoryczna, tylko zniechęcą do czytania. Pamiętaj też o tym, by ograniczyć do minimum stronę bierną oraz usunąć wszelkie powtórzenia i fragmenty, które nie wnoszą nic interesującego do artykułu.

Jak napisać artykuł? Przykłady

Istnieje wiele rodzajów notek prasowych, które mogą zainteresować dziennikarzy. Oprócz standardowej informacji o ważnej zmianie w firmie, staraj się więc także wybierać inne formy komunikatów. Jakie? Na przykład:

  1. artykuły podsumowujące raport lub wyniki badań przeprowadzonych przez Twoją firmę,
  2. wywiady z ekspertami, które zawierają praktyczne wskazówki pomagające rozwiązać jakiś problem lub opowiadają ciekawą historię (ludzie kochają interesujące opowieści – zachwyć ich jedną z nich!),
  3. teksty przekrojowe z merytorycznymi wypowiedziami ekspertów lub pracowników z Twojej firmy.

Czy już wiesz, jak napisać artykuł, który opublikują media? Jeśli tak, to przejdź do tekstu, w którym wyjaśniamy, jak zachęcić dziennikarzy do publikacji.

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl