Marketing i Biznes Luźne Tak powstała marka Adidas. Historia, która podzieliła niemieckie miasteczko

Tak powstała marka Adidas. Historia, która podzieliła niemieckie miasteczko

Każdy z nas je zna i ma w swojej szafie przynajmniej jedną parę. Blisko 22 miliardy euro, taki przychód w 2018 roku odnotowała marka Adidas. Historia firmy, która obecnie zatrudnia około 25 tys. pracowników na całym świecie, może zaskakiwać. Czy wiedzieliście, że historia powstania tej marki sportowej związana jest ze sporem braci, którzy w efekcie swojej kłótni podzieli całe niemieckie miasteczko?

Tak powstała marka Adidas. Historia, która podzieliła niemieckie miasteczko

Prowadzisz firmę? Ucz się od najlepszych w branży i weź udział w najbardziej przedsiębiorczej konferencji w Polsce, Founders Mind 🧠

Sprawdź szczegóły wydarzenia

Historia Adidas

Adolf i Rudolf Dasslerowie dali początek znanej marce Adidas. Głównym jej pomysłodawcą był Adolf i to właśnie od połączenia pierwszych liter jego imienia i  liter nazwiska pochodzi nazwa firmy: Adi + Das = Adidas. Jednak zanim powstał Adidas, bracia w 1924 r. założyli firmę Gebrüder Dassler Schuhfabrik, w ramach której produkowali buty początkowo dla żołnierzy Wehrmachtu, potem dla sportowców z igrzysk olimpijskich. To właśnie ta firma była podwaliną dzisiejszego Adidasa i… Pumy.

Źródło: Wikipedia
Rudolf (po lewej) i Adolf Dasslerowie.

Mogą Cię zainteresować

Adidas – Historia konfliktu. Czyli o co poszło twórcom Adidasa?

Bracia Dassler byli zwolennikami Adolfa Hitlera i członkami NSDAP. Takie przekonania stawiały ich na wygranej pozycji i ułatwiały rozwój firmy. Dasslerowie w zamian za oddanie i wierność nazistom otrzymali darmowych pracowników, powiedzmy sobie wprost: niewolników (tak, Adidas ma na swoim koncie takie wątki). Problemy przyszły, gdy koalicja antyhitlerowska zaczęła mieć przewagę. Wtedy to Rudolf miał wziąć do siebie obelgi, które padły z ust Adolfa w kierunku opozycji.

Źródło: Materiały prasowe
Jedne z pierwszych modeli butów Adidas.

Konfliktu nie dało się zatrzymać, a jak można się domyślać, rodzinny interes również dostał po uszach. I tak w 1948 roku Adolf i Rudolf rozstali się i podzielili firmę na marki: Adidas AG (która pozostała w rękach Adolfa) i Puma AG (którą kierował Rudolf). Jednak na tym się nie skończyło. Obie firmy były prowadzone w rodzinnym miasteczku Dasslerów, czyli Herzogenaurach… i tu zaczyna się historia konfliktu mieszkańców.

Herzogenaurach: miasto spuszczonych głów

Ponieważ oba przedsiębiorstwa mocno się rozwijały, większość mieszkańców Herzogenaurach pracowało albo w firmie Adidas, albo Puma. Konflikt braci przełożył się na mieszkańców, a jego skala była wręcz absurdalna. O Herzogenaurach w pewnym momencie mówiono: miasto spuszczonych głów. Dlaczego? Historia mówi, że spotykając kogoś na ulicy, w parku, kawiarni czy sklepie, zanim zaczęło się rozmowę, trzeba było sprawdzić, w jakich butach przyszła ta druga osoba. W tym miasteczku, wszyscy wszystkim patrzyli na buty.

Źródło: Wikipedia
Fabryka Dassler Brothers Shoe Factory.

Adidas do dziś swoją siedzibę ma w Herzogenaurach. I choć historia zwaśnionych braci już nie wpływa na obecnych mieszkańców tego miasteczka, wszyscy wspominają czasy, gdy osoba w butach marki Adidas nigdy nie weszłaby i nie kupiłaby niczego w sklepie osoby chodzącej w butach Pumy. Małżeństwo pomiędzy zwolennikami marki Adidas i Pumy było czymś nie do pomyślenia, czymś gorszym niż znane z literatury mezalianse.

Adidas – historia i teraźniejszość

Dziś mało kto pamięta tę barwną historię, jaka stoi za marką Adidas. Obecnie firma jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek sportowych na świecie. Produkuje już nie tylko buty, ale ich akcesoria sportowe i ubrania. Mało tego, popularność marki jest tak duża, że na wszystkie buty sportowe zaczęliśmy mówić adidas nawet te, które nie mają w swym logo trzech pasków.

Mogą Cię zainteresować

Za logo firmy Adidas również stoi ciekawa historia. Większość z nas kojarzy trzy charakterystyczne paski. Tak, to jest główne logo marki Adidas i związane jest ono z faktem, że bracia Dassler tworząc pierwsze sztuki obuwia, umieszczali po bokach trzy skórzane paski, by wzmocnić to obuwie. Jednak marce przyświeca jeszcze jeden symbol, jest nim koniczynka. Jej historia związana jest natomiast z olimpiadą (w 1972 roku została przyjęta, jako symbol ducha igrzysk olimpijskich). I choć, jak to bywa przy każdej globalnej marce, logo marki Adidas na przestrzeni lat zmieniało się, to trzy paski i koniczynka wciąż przyświecają marce.

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl