Jak poprawić koncentrację i pobudzić kreatywność? Kilka prostych (i skutecznych) sposobów

Kreatywność i koncentracja to klucze do efektywnej pracy i uzyskiwania wyników sprzedażowych czy marketingowych. Zwłaszcza w trybie home office i w dobie pandemii obie te cechy mogą być wytłumione choćby dlatego, że nasza aktywność fizyczna w wielu przypadkach przestała istnieć. Istnieje jednak wiele prostych sposobów na to, aby poprawić koncentrację i pobudzić umysł do kreatywnego myślenia.

Jak poprawić koncentrację i pobudzić kreatywność? Kilka prostych (i skutecznych) sposobów

• Chcesz poznać innych przedsiębiorczych ludzi? Dołącz do Founders.pl – zamkniętej platformy networkingowej z warsztatami online.

• Chcesz opowiedzieć nam historię swojego biznesu? Napisz do nas na adres: [email protected]

Home office może mieć negatywny wpływ na koncentrację

Z powodu pandemii wiele firm przeszło na zdalny bądź hybrydowy model pracy i choć home office ma swoje zalety, to nie można zapominać też o wadach. W kwietniu 2020 r. Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor opublikowało badania, z których wynikało, że 22% ankietowanych zgłaszało problemy z koncentracją w trakcie pracy zdalnej. Prawie rok po wybuchu pandemii amerykańska firma Gensler przeprowadziła podobną analizę. Według niej ok. 50% amerykańskich pracowników skarżyło się na problemy z koncentracją, a 37% na odpowiednie zachowanie work-life balance

– W zasadzie największym problemem w koncentracji jest nasze środowisko. Większość z nas pracuje zdalnie, dlatego – jeżeli jest taka możliwość -, to rekomenduje stworzyć sobie zupełnie osobną przestrzeń biurową w domu. Nawet jeżeli to ma być kącik w sypialni. Bardzo ważne jest, aby dogadać się z domownikami, w jakich godzinach absolutnie nie mają oni wstępu do naszego home office. Albo przynajmniej określić godziny maksymalnego skupienia. Idealnym nawet byłoby zamykanie się – mówi Marcin Michalski autor bloga MarketingHacker.pl, mający 16-letnie doświadczenie w tworzeniu strategii digital marketingowych oraz reklamy online.

Mogą Cię zainteresować

Jak poprawić koncentrację?

W pracy często nie pomagają, a wręcz przeszkadzają liczne powiadomienia, którymi jesteśmy atakowani i zalewani zewsząd. Toteż Michalski rekomenduje wyłączenie telefonu w trakcie “deep work” lub przynajmniej internetu.

– To najważniejszy powód, dla którego ludziom w największym skupieniu najlepiej pracuje się albo późnym wieczorem, albo z samego rana – przed tym, jak wszyscy się obudzą. Dlatego rekomendowałbym stworzenie sobie takiego środowiska wolnego od rozpraszaczy. Sam uwielbiam takie zadania wymagające skupienia, tj. np. pisanie długiego maila, artykułu itp – robić w… samolocie lub pociągu. Wiem, że wtedy absolutnie nic mnie nie rozproszy – dodaje autor bloga MarketingHacker.pl.

W domu możemy znaleźć wiele innych rozpraszaczy, które wpłyną negatywnie na naszą uwagę. Jednym z kolejnych sposobów na poprawę koncentracji mogą być aplikacje z muzyką czy dźwiękami relaksującymi, które pomagają skupić się na zadaniu. Za przykład niech posłuży Endel. Aplikacja ma kilka trybów, które pomagają w koncentracji czy zasypianiu. Michalski zwraca również uwagę, iż jeśli w swoim domu mamy problem z koncentracją, to warto rozważyć przestrzenie co-workingowe, które obecnie są prawie puste przez wzgląd na obostrzenia epidemiologiczne. Mimo to zapewniają zmianę klimatu i pomagają w poprawie koncentracji.

Źródło: Materiały prasowe
Różne tryby dźwięków relaksacyjnych od Endel.

– Co jeszcze wpływa korzystnie na koncentrację? Na pewno uporządkowanie aplikacji w komputerze czy zakładek w przeglądarce. Im mniej, tym lepiej a skupiamy się tylko i wyłącznie na zadaniu, które chcemy zrealizować – twierdzi Marcin Michalski.

Zwiększenie produktywności i pamięci

Poza koncentracją w pracy przy ważnych projektach ważna jest także pamięć. Tutaj z pomocą również przychodzi technologia i aplikacje mobilne. Za pomocą apki Sleep as Android można monitorować jakość swojego snu i ustawić opcje np. niwelowania chrapania. To przekłada się na poprawę jakości snu, a w konsekwencji również na koncentrację, pamięć i kreatywność. W aplikacji można także ustawić naturalnie brzmiące budziki, które nie spowodują nagłego wyrzutu kortyzolu i adrenaliny. Są to np. śpiew ptaków, pianie koguta czy szum morza, których głośność będzie zwiększać z czasem. To pozwoli organizmowi na naturalne wybudzenie się. Co więcej, istnieje tutaj dodatkowa funkcja, która nie pozwala zapaść w sen ponownie. Tzn. aby wyłączyć budzik, trzeba rozwiązać proste równanie matematyczne, a to sprawia, że mózg już od pobudki musi zacząć sprawnie działać. Dzięki monitorowaniu swojego snu można nawet ustalić indywidualnie, dogodne dla siebie, godziny zasypiania czy wstawania.

Źródło: Materiały prasowe
Monitorowanie snu za pomocą Sleep as Android.

Na pamięć i koncentrację wpływa również sposób uporządkowania i zaplanowania zadań. Jedną z ciekawszych metod jest tzw. Getting Things Done Davida Allena, które pozytywnie wpływa na efektywność i produktywność. W dużym skrócie sposób ten zakłada m.in. wykonywanie na początku tych zadań, których dokonanie pochłonie mniej niż dwie minuty. Może być to np. odpisanie na maila czy uporządkowanie listy tasków na dzisiejszy dzień. Następnie należy przejść do poważniejszych zadań, w których wykonaniu nic już nie powinno przeszkodzić. Koncentrację poprawia także aktywność fizyczna. Ostatnio bardzo popularne w tym zakresie stają się joga oraz medytacja.

– Medytacja i joga poprawia nie tylko koncentrację, kreatywność, ale również jakość życia. Oczyszczenie umysłu, poznanie własnego ciała i podążanie za nim nas rozwija. Jeśli chcemy zacząć medytować wystarczy nam fotel, łóżko, podłoga, ulubiona poduszka czy koc i dostęp do internetu. W sieci znajdziemy bardzo dużo medytacji dla osób początkujących dzięki, którym możemy rozpocząć naszą przygodę. Praktykę jogi polecam zacząć pod okiem nauczyciela z doświadczeniem, który również pomoże nam dobrać odpowiedniego jej rodzaju dla nas. Jednak w w dobie pandemii można też zacząć praktykę w zaciszu domowym z pomocą internetu – mówi Sabina Pająk-Danicka socjolożka i doktorantka na Uniwersytecie Wrocławskim, która od 11 lat zajmuje się PR i marketingiem, współpracująca obecnie z Grupą TAURON

Ćwiczyć pamięć można także poprzez proste gry logiczne, na które wystarczy poświęcić kilkanaście-kilkadziesiąt minut dziennie. Jedną z aplikacji do tego typu aktywności jest Peak. Wpływa ona na polepszenie umiejętności poznawczych poprzez “rzucanie mózgowi wyzwań”. Regularny trening wpływa korzystnie na funkcjonalność umysłu i wykonywanie przez niego zadań. 

Mogą Cię zainteresować

Jak pobudzić kreatywność?

Jednym ze sposobów na pobudzenie kreatywności, z którego może korzystać praktycznie każdy, są ćwiczenia oddechowe. Te korzystnie wpływają na ukrwienie mózgowia, poprawę pamięci, zdolności koncentracji, odporność na stres, jakość snu, odporność, samodyscyplinę czy właśnie kreatywność. O tym, jak ćwiczenia oddechowe mogą wpłynąć na nasz organizm, napisano wiele badań naukowych. Ich wpływ analizował m.in. Mark Krasnow i Kevin Yackle z Uniwersytetu w Stanford. Ćwiczenia oddechowe można znaleźć np. na aplikacji Prana Breath, na której dostępne (w darmowej wersji) jest siedem różnych rodzajów treningów. Na kreatywność najbardziej zalecany jest ćwiczenie oczyszczania umysłu – jedna taka sesja to zaledwie siedem minut.

– Prawidłowy oddech to oddech nosem, wdech i wydech nosem. Jak rozpoczniemy medytację i zaczniemy praktykować jogę prawidłowy oddech przyjdzie z czasem – dodaje Pająk-Danicka. 

Źródło: Materiały prasowe
Aplikacja do ćwiczeń oddechowych.

Inną metodą na zwiększenie swojej efektywności i kreatywności są z kolei drzemki.

– Wiele osób zmusza się do pracy, mimo że nie czują się na siłach, żeby pracować w konkretnych godzinach lub są zwyczajnie zmęczeni nadmiarem obowiązków. Mam jedną złotą radę – power nap. Po krótkiej i energetycznej drzemce Twój mózg zregeneruje się i będzie gotów do kolejnych wyzwań. Według Jamesa B. Maasana – twórcy terminu power nap – dzięki niedługiej, 20-minutowej drzemce, jesteś w stanie zafundować sobie zwiększenie czujności i koncentracji, poprawę zdolności motorycznych oraz polepszenie nastroju. Aż żal nie skorzystać. Dobry sen to podstawa efektywnej pracy umysłowej – mówi Marcin Cichocki CEO agencji copywriterskiej Kuźnia Treści oraz autor książki “Zawód: copywriter. Zacznij zarabiać na pisaniu”.

Jako dobry sposób na pobudzenie kreatywności Marcin Michalski wymienia z kolei burze mózgów. Te uskuteczniać można przy pomocy map myśli. W internecie znaleźć można wiele darmowych narzędzi do ich budowania, takich jak np. Coggle.

Źródło: Coggle
Przykładowa mapa myśli zbudowana za pomocą Coggle.

– Nie bez powodu mówi się co dwie głowy to nie jedna. Uważam się za super kreatywną osobę, ale uwielbiam brainstormingi, bo praca w małych grupach – maksymalnie 4-5 osobowych – bardzo pobudza tę kreatywność. Mamy wtedy możliwość zderzenia swoich pomysłów z innymi osobami i zainspirowania się nimi. Burze mózgów można przeprowadzać nawet podczas zdalnych telekonferencji, bo są różne narzędzia do tego. Np. Google Meets wprowadziło ostatnio taką funkcję jak jamboard do pracy grupowej – podsumowuje Michalski.

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl