– Postanowiliśmy sprawdzić, w jaki sposób Polacy, głównie przedsiębiorcy i pracownicy sektora MŚP, wykorzystują pocztę e-mail. Jak się okazuje, rola firmowej skrzynki jest wciąż bardzo znacząca, a czas poświęcany na wysyłanie i odbieranie wiadomości stanowi dużą część dnia roboczego w przeciętnej firmie. Nie będzie przesadą stwierdzenie, że jesteśmy zasypywani wiadomościami – komentuje w raporcie Anna Grzelak, Head of Marketing w home.pl.
Odbieramy 50 e-maili tygodniowo
Jak się okazuje, tylko w 2020 roku, użytkownicy skrzynek pocztowych home.pl łącznie odebrali ponad 6 mld wiadomości. Oznacza to, że na każdego użytkownika przypada 2524 wiadomości rocznie, 50 tygodniowo i 7 dziennie. Dodatkowo z raportu wynika, że nasza poczta elektroniczna zajmuje nam dziennie średnio jedną godzinę.
Pracownicy korporacji mogłyby się w tym momencie uśmiechnąć: godzina dziennie na skrzynce mailowej nie jest raczej wyczynem dla osoby, która pracuje w biurze. Jednak podkreślmy, że ankietowani w tym raporcie, to w dużej mierze przedsiębiorcy i pracownicy małych i średnich przedsiębiorstw. W ich przypadku praca typowo biurowa, w tym poczta e-mail, zazwyczaj ograniczona jest do minimum.
Najwięcej e-maili na początku tygodnia oraz na początku i końcu roku
Jak wynika z danych home.pl, najwięcej maili, bo 19.3 proc., wysyłamy we wtorki. Na drugim miejscu znajduje się poniedziałek z wynikiem 17,6 proc. Środa, czwartek i piątek wyglądają podobnie (kolejno: 16,6 proc., 16,1 proc. i 16,2 proc.). Mimo tego, że większość z nas przeszła na tryb pracy zdalnej, co często oznacza elastyczne godziny na wykonanie obowiązków, najchętniej otwieramy skrzynkę e-mailową między godziną 8 rano, a 15. Przy czym największy ruch w naszej elektronicznej poczcie odnotowuje się między godziną 9 rano, a 12.
Ciekawą tendencję zauważono również, jeśli chodzi o zmiany aktywności w tym obszarze na przestrzeni miesięcy w ciągu roku. Najwięcej e-maili wysyłamy zarówno w dwóch pierwszych miesiącach roku, jak i w dwóch ostatnich (w każdym z tych miesięcy to 9 proc., lub więcej). Być może związane jest to z różnego rodzaju podsumowaniami, ofertami i promocjami około świątecznymi.
Najmniej aktywne miesiące, pod względem wysyłania e-maili, to marzec (7,5 proc.), kwiecień (7,4 proc.) i maj. Przy czym maj wypada najsłabiej w całym roku (6,0 proc.), co z pewnością powinniśmy tłumaczyć dłuższymi urlopami, związanymi z weekendem majowym.
***
W pandemicznym 2020 roku, przedsiębiorcy i pracownicy małych i średnich przedsiębiorstw aktywnie korzystali ze swoich skrzynek mailowych. Mimo tego, że dostępnych jest wiele komunikatorów i platform, skrzynki mailowe wciąż są popularnym narzędziem dla przedsiębiorców.
Zostaw komentarz