Marketing i Biznes Reklama Gadżety reklamowe efektywnym narzędziem do budowania relacji w biznesie

Gadżety reklamowe efektywnym narzędziem do budowania relacji w biznesie

W marketingu dużo mówi się o relacjach – jednak głównie w kontekście klientów, a to przecież nie jest jedyna grupa, którą warto lojalizować. Nie można zapominać o partnerach biznesowych i pracownikach. Jak docenić przedstawicieli każdej z wymienionych grup? Czy gadżety z logo wciąż są skutecznym narzędziem do budowania więzi w biznesie, a może tylko niepotrzebnym wydatkiem? Sprawdziliśmy, jak zmienił się rynek upominków reklamowych i gdzie szukać pomysłów na gadżety firmowe wpisujące się w koncepcję marketingu relacji.

Gadżety reklamowe efektywnym narzędziem do budowania relacji w biznesie

Prowadzisz firmę? Wyjedź w gronie liderów biznesu i weź udział w warsztatach z topowymi ekspertami

Sprawdź szczegóły

Kryzys tradycyjnych gadżetów reklamowych

Kiedyś to były czasy, wystarczyło obdarować wszystkich – klientów, pracowników i partnerów biznesowych – tym samym zestawem upominków, w skład którego wchodziły najczęściej długopisy, smycze i breloki. Nie było badań, strategii, wywiadów i analiz. Dziś czasów nie ma – woła internet, odwołując się do naturalnej skłonności naszych mózgów do idealizowania przeszłości. Czasy są, tyle że nieco inne. Rynek gadżetów reklamowych ewoluował, bo świat, w którym żyjemy, już nie jest taki sam jak 10-15 lat temu. Co się zmieniło? Przede wszystkim świadomość ekologiczna.

W czasach, gdy coraz więcej mówi się o konieczności intensyfikacji działań na rzecz klimatu, trudno wyobrazić sobie, że jednorazowe, plastikowe gadżety, które szybko wylądują w śmietniku lub na dnie szuflady, będą skutecznym narzędziem lojalizującym.

Czy to koniec branży upominków reklamowych? Zdecydowanie nie. Gadżetowi Eksperci z firmy OpenGift.pl, których zapytaliśmy o sytuację na rynku, przekonują, że gadżety firmowe dla klientów wciąż cieszą się dużym zainteresowaniem. Uczestnicy targów, konferencji czy eventów lubią dostawać upominki – to się nie zmieniło. Do stoisk z najbardziej atrakcyjnymi gadżetami ustawiają się kolejki chętnych. Podarunki w postaci gadżetów z logo cenią także pracownicy i kontrahenci.

Wiele firm nie dostrzegło jednak, że „wiatr się zmienił”, a rynek zdominowały zupełnie inne trendy. To te firmy, które po każdym evencie zostają z kilkunastoma pudłami gadżetów w magazynie.

Strategia ESG a gadżety reklamowe

Szukając rozwiązania, które pozwoli wyjść z impasu, trzeba pamiętać o strategii ESG (Environmental, Social, Governance). To zbiór standardów zarządzania nowoczesną organizacją w kontekście odpowiedzialności społecznej i zrównoważonego rozwoju.

  • Environmental odnosi się do praktyk biznesowych, które pozwalają zmniejszyć wpływ działalności na środowisko naturalne.

  • Słowo social dotyczy aspektów związanych ze społeczeństwem, czyli m.in. równego traktowania pracowników i wsparcia lokalnych społeczności.

  • Governance odnosi się do sposobu zarządzania organizacją, z naciskiem na transparentność.

No dobrze, ale jak to się łączy z gadżetami reklamowymi? Firmy, którym bliska jest strategia ESG, szukają upominków wykonanych z materiałów biodegradowalnych czy pochodzących z recyklingu. Sprawdzają, czy gadżety są certyfikowane i gdzie zostały wyprodukowane. Weryfikują jakość wykonania oraz funkcjonalność upominków. Dlaczego to dla nich takie ważne?

Przedsiębiorcy doskonale zdaje sobie sprawę, że przedmioty, na których znajduje się logo firmy, są przez odbiorców utożsamiane z marką, co może mieć dwojakie konsekwencje. Nudne i bezużyteczne gadżety, które stoją w opozycji do deklarowanych wartości firmy, mogą sugerować, że marka nie ma pomysłu na siebie lub po prostu – wciska ludziom ściemę. To nie zachęca do zaangażowania i wspierania jej działań.

Z kolei personalizowane gadżety firmowe, spójne ze strategią komunikacyjną, przekładają się na pozytywne doświadczenie marki (brand experience). Dlatego świadomi przedsiębiorcy szukają nowoczesnych gadżetów, które odpowiadają na wyzwania współczesnego świata.

Oto przykłady ciekawych realizacji, w których czuć ducha ESG:

  • wielofunkcyjne narzędzie wykonane z drewna z certyfikatem FSC® i stali nierdzewnej,

  • filiżanka z fusów po kawie,

  • butelka wielokrotnego użytku bez BPA, za to z chipem NFC, który pozwala namierzyć najbliższe źródło zdatnej do picia wody,

  • ręcznie robione buty z logo marki wykonane z surowców premium pozyskiwanych od lokalnych dostawców,

  • personalizowana zapalniczka Zippo z dożywotnią gwarancją producenta.

Czy wystarczy, że wybierzemy dowolny produkt z powyższej listy i obdarujemy nim swoich klientów, partnerów biznesowych bądź pracowników? Niestety nie. Gadżety firmowe muszą realizować konkretne cele. A te będą się różnić, m.in. w zależności od tego, którą grupę chcemy zlojalizować. Aby doprowadzić kampanię do końca, warto posiłkować się strategią.

Znaczenie strategii gadżetowej w budowaniu relacji biznesowych

Strategia gadżetowa to dokument, który pozwala zaplanować i przeprowadzić skuteczną kampanię gadżetową, skierowaną do klientów, partnerów biznesowych czy pracowników. Musi uwzględniać takie elementy jak: cele marki, potrzeby i oczekiwania poszczególnych grup odbiorców, budżet, terminarz zadań czy brief dla wykonawców.

Gadżety reklamowe muszą zostać włączone w strategię marketingową firmy – nie mogą funkcjonować jako osobny byt. Muszą być spójne z wartościami marki oraz jej tone of voice. Tylko wtedy będą wywoływać pozytywne skojarzenia u odbiorców, a jak doskonale wiemy, to emocje są podstawą budowania długotrwałych więzi, także w biznesie.

Gdzie szukać inspiracji gadżetowych?

Najlepiej – u ekspertów. Internet jest kopalnią inspiracji. Warto jednak weryfikować znalezione tam informacje i korzystać ze wsparcia osób, które znają branżę gadżetową od podszewki.

Mało kto w polskim internecie mówi tak rzetelnie i ciekawie, a jednocześnie bez niepotrzebnego nadęcia, o gadżetach, jak Gadżetowi Eksperci, czyli Paweł Frieske, Szymon Frieske i Piotr Kalewski z firmy OpenGift.pl. Panowie z humorem i dystansem analizują najnowsze trendy gadżetowe i przyglądają się innowacjom na rynku, w myśl zasady, że nie wszystko, co nowe, jest dobre i skuteczne, i nie ma nic złego w sprawdzonych rozwiązaniach, jeśli te pomagają realizować założone cele.

Nie musisz być specjalistą ds. gadżetów, żeby skutecznie lojalizować klientów, partnerów biznesowych i pracowników dzięki upominkom reklamowym. Możesz skorzystać z pomocy profesjonalistów, którzy pomogą Ci stworzyć strategię gadżetową, uwzględniającą cele i wartości marki, potrzeby grup docelowych oraz najnowsze trendy.

Gadżety reklamowe dla firm wciąż są skutecznym narzędziem lojalizującym odbiorców

Gadżety reklamowe wciąż pozostają istotnym narzędziem wspierającym wzmacnianie więzi w biznesie. Choć, jak udowodniliśmy wyżej, nie wszystkie. Szukając upominków z logo, trzeba wziąć pod uwagę kryteria ESG, związane z ochroną środowiska, społeczną odpowiedzialności oraz transparentnością biznesu. Istotna jest także dobrze przemyślana strategia, która odpowiada na potrzeby poszczególnych grup odbiorców. Źródłem inspiracji dla firm, którym zależy na tym, aby wyróżnić się na tle konkurencji, mogą być agencje kreatywne i dostawcy gadżetów.

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl