Newsletter jak ze snów – know-how

18.01.2016 AUTOR: REDAKCJA

Jak sprawić, by klienci, partnerzy biznesowi i pracownicy pamiętali o twojej marce? Jak w skuteczny sposób budować relacje biznesowe oparte na wspólnych zainteresowaniach? Nie ma na to jednej recepty. Pewne natomiast jest, że dobrze zaplanowany i prowadzony newsletter przybliży cię do tego celu.

Sprawdź, jak stworzyć taki, na który twoi odbiorcy będą czekać, i który pozwoli tobie spać spokojnie ze świadomością, że stanąłeś na wysokości zadania – skorzystaj z  newsletterowego know-how:

1.Określ cel

Znając swój cel, przygotujesz odpowiedni rodzaj newslettera, dobierzesz grupę odbiorców oraz stworzysz treści, które będą chętnie czytane przez subskrybentów.

Przykładowe cele stawiane przed newsletterem:

  • generowanie leadów,
  • regularny kontakt z obecnymi/potencjalnymi klientami lub pracownikami firmy,
  • promocja oferty lub eventów,
  • budowanie wizerunku eksperta.

2. Wybierz rodzaj i funkcje

Newslettery firmowe, klienckie, tematyczne czy okolicznościowe mają swoją specyfikę, o której musisz pamiętać, opracowując zarówno treść jak i schemat wiadomości. Zastanów się, które funkcje newslettera najskuteczniej spełnią obrane wcześniej cele:

  • prezentowanie ostatnich realizacji – case study, infografik,
  • dzielenie się specjalistyczną wiedzą,
  • przenoszenie na stronę internetową i kanały mediów społecznościowych firmy,
  • promowanie inicjatyw firmy – kursy, konferencje,
  • chwalenie się obecnością w mediach,
  • komunikowanie nawiązania współpracy z nowymi partnerami.

Zbierz treść

Przygotowanie treści to najbardziej złożony etap pracy nad newsletterem. Jeśli twoja firma na bieżąco przygotowuje raporty, sprawozdania, prowadzi blog lub komentuje aktualne wydarzenia w branży, zadanie jest prostsze. Stwórz katalog swoich publikacji, pogrupuj je tematycznie i mając na uwadze odbiorców i funkcje newslettera, odpowiednio przeredaguj treści tak, żeby odbiorca miał poczucie, że zostały napisane specjalnie dla niego. Pamiętaj o złotych proporcjach treści newslettera: 90% edukacji, 10% promocji.

Jeśli nie dysponujesz treścią, nie martw się – pomysły na wpisy są wszędzie! Zastanów się, jak opisać ostatnią realizację, opowiedzieć o konferencji w której brałeś udział; szukaj tematów w mediach społecznościowych i testuj narzędzia monitorujące treść w sieci.

4. Wybierz szablon

Zacznij od znalezienia aplikacji, która spełni twoje oczekiwania pod względem funkcjonalności i designu. Przejrzyj, co proponują AWeber, MailChimp lub GetResponse, i pamiętając, że styl formatowania newslettera warunkuje reakcję odbiorcy, wybierz szablon adekwatny pod względem układu treści i grafik:

  • eksponowanie pojedynczego wpisu (sprawdzi się przy promowaniu szkoleń i konferencji),
  • mieszane, zakładające dominację jednego elementu nad resztą (gdy w jednym miejscu chcesz promować zarówno treści, jak i produkty),
  • a la spis treści (najefektywniejsze, gdy newsletter promuje wpisy blogowe).

Wybierając szablon, weź pod uwagę, że już ponad 50% e-maili odbieranych jest na urządzeniach mobilnych, dlatego zadbaj o to, aby twój newsletter był responsywny i przyjemny w odbiorze.

5. Uzupełnij szablon

Gotowe teksty przenieś do szablonu, wzbogacając je o elementy graficzne. Podpisz artykuły tak, by wzbudzić ciekawość i pokazać korzyść stojącą za twoim materiałem. Sprawdzi się tutaj kreatywny minimalizm.

Skrupulatnie podlinkuj wszystkie elementy newslettera – tytuły, grafiki, ikony kanałów mediów społecznościowych. Zamieść wszystkie potrzebne dane kontaktowe.

Personalizuj

Personalizacja newslettera zwiększa wskaźnik otwarć o ponad 50%. Zadbaj więc o to, by wysyłany e-mail zawierał przynajmniej imię odbiorcy. Oczywiście, do ciebie należy odpowiednia konfiguracja newslettera, resztę wykona za ciebie dedykowany program.

Dodatkową rzeczą, którą warto zrobić, jest zastosowanie dynamicznych treści. Dzięki takiemu rozwiązaniu, twoi subskrybenci otrzymywać będą tylko te materiały, które ich interesują.

7. Opracuj tytuł

To jak zatytułujesz swój newsletter bezpośrednio zadecyduje o powodzeniu całej misji, czyli o tym, czy wyląduje w koszu skrzynki e-mailowej, czy zachęci do zapoznania się z tym, co przygotowałeś.

W kilku słowach, bez zbędnych epitetów, opisz co subskrybent znajdzie w wiadomości. Wejdź do głowy swojego czytelnika, niech tytuł zachęca, prowokuje, intryguje i wyróżnia się.

8. Zadbaj o kwestie prawne

Newsletter mogą otrzymywać tylko te osoby, które dobrowolnie się do niego zapisały i zaakceptowały regulamin. Dlatego, zanim rozpoczniesz stałą komunikację z wybranymi odbiorcami, upewnij się, że na pewno mają na to ochotę. W tym również pomoże tobie program do obsługi newsletterów, przez który zaplanujesz formę zapisu do subskrybcji. Pamiętaj również, że w stopce wiadomości powinna znaleźć się widoczna informacja dotycząca odwołania subskrypcji.

9. Testuj, testuj

Kiedy wszystkie elementy są już na swoim miejscu, odpowiednio podlinkowane i sprawdzone pod względem poprawności, wygeneruj testowe newslettery, żeby sprawdzić jak prezentują się na różnych urządzeniach, przeglądarkach i skrzynkach mailowych.

Upewnij się, że e-mail dobrze wygląda bez grafik, ponieważ nie we wszystkich skrzynkach wyświetlają się one automatycznie.

10. Skonfiguruj i wyślij

Brawo! Newsletter jest gotowy i czeka na wysyłkę. Wybierz dzień tygodnia i godzinę dystrybucji tak, by maksymalnie zwiększyć swoje szanse na dotarcie do jak największej liczby odbiorców.

Wiele zależy od branży i grupy docelowej, jednak ostatnie dane pokazują, że najlepiej wysyłać newsletter w środę między 12.00 a 16.00 lub w czwartek między 8.00 a 9.00.

11. To jeszcze nie koniec

Wszystkie aplikacje do tworzenia newsletterów oferują narzędzia analityczne, które w formie raportów i wykresów pokażą rezultaty twoich działań. Dowiesz się ile osób, o której godzinie i w jaki element newslettera klikało najczęściej, ile osób anulowało subskrypcję i kto najchętniej sięga po twoje materiały.
Przeanalizuj wszystkie dostępne informacje, zastanów się, co możesz poprawić, żeby rezultaty były jeszcze lepsze i działaj. Powodzenia!

Case study – studium przypadku.

Lead – osoba, bądź firma potencjalnie zainteresowana produktem bądź usługą.

Responsywność – (ang. responsive – elastyczny) cecha, która pozwala dopasować się stronie do rozdzielczości ekranu.

Autorka: Katarzyna Pełeszuk Account Director w BrandPRO – Marki na miarę sukcesu.

Reklama na portalach internetowych – czy warto?

#15 Prasówka e-commerce – już 13% Polaków robi zakupy spożywcze w sieci, jest coraz więcej skarg na zagranicznych sprzedawców!

Do góry!

Polecane artykuły

06.12.2019

Co znosi głowa foundera?

04.12.2019

Pakiety Kurierskie dla ...

Głodny wiedzy? Zapraszamy do sklepu z kursami i ebookami

Sprawdzam