Sztuczna Inteligencja przestaje być postrzegana jak coś egzotycznego. Najlepszym dowodem jest wprowadzanie rozwiązań bazujących na inteligentnych algorytmach w branży finansowej. Tradycyjny i zachowawczy sektor bankowy już nie tylko obserwuje, ale eksperymentuje ze sztuczną inteligencją. A gdzie bankowcy dostrzegają potencjał AI? Przede wszystkim tam, gdzie wcześniej królował człowiek.
– AI służy do automatyzacji procesów, które wcześniej były wykonywane ręcznie. Automatyzacja pozwala na szybsze wykonywanie zadań, obniżenie kosztów i łatwiejszą, bardziej intuicyjną obsługę klientów – wyjaśnia Wojtek Stramski z Deep Change Ventures, funduszu, który wspiera m.in. startupy rozwijające technologie konwersacyjne AI.
Sztuczna inteligencja najlepsza do zarządzania ryzykiem
Według danych Cambridge Centre for Alternative Finance (CCAF) i Światowego Forum Ekonomicznego, zdecydowana większość globalnych firm świadczących usługi finansowe inwestuje w sztuczną inteligencję. Ponad 70% pytanych przez CCAF przedstawicieli finansowej kadry c-level deklaruje, że ich organizacja wdrożyła lub pracuje nad wdrożeniem sztucznej inteligencji.
– Banki mogą wykorzystać AI do analizy doświadczeń klientów i stworzenie bezproblemowej, całodobowej obsługi klienta – mówi Stramski i dodaje – Ale sztuczna inteligencja w pracy bankowców nie ogranicza się tylko do usług detalicznych. Korzyści z zastosowania AI mogą odnieść również back-office i middle-office bankowości inwestycyjnej oraz wszystkich innych usług finansowych – wyjaśnia CEO DCV.
Według ekspertów z Cambridge, sztuczna inteligencja najlepiej odnajduje się w takich obszarach jak zarządzanie ryzykiem (77%), ale także generowanie nowych produktów (80%), oraz automatyzacja procesów stałych (73%), czyli obszary back i middle-office, o jakich mówi Wojciech Stramski. 74% badanych wykorzystuje lub wykorzystywać będzie sztuczną inteligencję do obsługi klienta (74%) oraz do pozyskiwania klientów (69%).
Przewaga dzięki technologii
Z badania The Economist Intelligence Unit (EIU) wynika, że ponad trzy czwarte (77%) bankowców na świecie uważa, że umiejętność właściwego wykorzystania Sztucznej Inteligencji będzie kluczowym elementem przewagi rynkowej. Zdaniem samych zainteresowanych, banki lepiej zdigitalizowane poradzą sobie lepiej na rynku, niż te cyfrowo wycofane.
Banki cyfrowe w Polsce
Choć w polskiej gospodarce zaistniał już bank Revolut, oferujący konta bankowe dostępne wprost z aplikacji mobilnej, to początkiem sierpnia otworzył się w Polsce nowy, w stu procentach cyfrowy Aion Bank. Technologia banku jest oparta na Vodeno Cloud Platform, chmurowym dostawcy usług typu „bankowość jako usługa”. Na jego czele stoi Karol Sadaj, były szef polskiego Revoluta.
-Dzisiejszy konsument poszukuje wartościowych usług finansowych, a nie kolejnej, tradycyjnej instytucji bankowej. Stąd pomysł na Aion Bank, z którego może skorzystać każdy, kto chce mieć w pełni cyfrowy dostęp do bankowości z poziomu aplikacji mobilnej na smartfonie. Dotyczy to również osób, które posiadają główne konto w tradycyjnym banku ale nadal szukają wysoko oprocentowanych kont oszczędnościowych, platformy do globalnych inwestycji, szybkich i najkorzystniejszych na rynku przewalutowań. Bez zbędnych prowizji, limitów i ograniczeń – twierdzi Sadaj.
Zostaw komentarz