Marketing i Biznes E-commerce Branża retail. Wszystko co musisz wiedzieć

Branża retail. Wszystko co musisz wiedzieć

Branża retail. Wszystko co musisz wiedzieć

Prowadzisz firmę? Dołącz do Founders Mind, najlepszej konferencji dla biznesu w Polsce

Sprawdź szczegóły wydarzenia

Powszechność urządzeń mobilnych, dostępność nowych technologii oraz rosnąca świadomość konsumentów sprawia, że sektor retail w Polsce dynamicznie się zmienia. Coraz więcej Polaków decyduje się na zakupy przez Internet. Zgodnie z badaniami Retail Research udział rynkowy sprzedaży online w handlu ogółem ma trend wzrostowy i w 2016 wyniósł 3.7 punkta procentowego.

Choć na tle Europy jesteśmy jeszcze bardziej przywiązani do tradycyjnego handlu niż sprzedaży detalicznej za pośrednictwem Internetu, to zmiany już są widoczne i nieuchronne. Euromonitor International potwierdza, że e-commerce jest najbardziej dynamiczną gałęzią polskiego handlu. W 2016 roku odnotował 22% stopę wzrostu, a na terenie Polski działało 23 tysiące sklepów online.

Polacy coraz częściej wybierają tę formę zakupów. Dodatkowo coraz mocniej obserwujemy zachodzącą wielokanałowość. Migracja klienta pomiędzy offline i online sprawia, że handlowcy stoją przed koniecznością podjęcia strategicznego wyzwania i przejścia na model omnichannel. Business opierający się na sprzedaży detalicznej nie powinien być już dzielony na kanały, a główny cel każdej marki to zapewnienie konsumentom spójności w kontakcie z nią samą w każdym miejscu: sklepie stacjonarnym, mobile i desktop.

Rynek retail, co to jest we współczesnym świecie

Dzięki zjawisku “always online” decyzje zakupowe podejmujemy, gdzie i kiedy chcemy. Konsumenci są coraz bardziej świadomi przy wyborze produktów i coraz częściej korzystają z dostępnych na wyciągnięcie ręki informacji. 81% konsumentów szuka opinii, rekomendacji i referencji na temat produktów, które planują zakupić, a aż 35% robi to przed każdym zakupem.

Obserwujemy też zjawisko zwane “webrooming”. Polega ono na komplementarnym korzystaniu z dostępnych kanałów zakupu, a konkretnie na oglądaniu poszukiwanych produktów w sieci, a kolejno dokonywaniu zakupu w tradycyjnym sklepie. Stanowi to dużą zmianę we sprzedaży detalicznej, zmianę której zmierzenie przysparza kłopotów czasem nawet gigantom w sektorze retail. Warto wypróbować choćby na chwilę rozwiązania omnichanellowe w swoim sklapie. W końcu czym byłaby branża retail bez eksperymentowania?

E-commerce to nie szansa, a wymóg

Firmy z  sektora retail, jeśli jeszcze nie uruchomiły własnych sklepów internetowych, powinny o tym myśleć, gdyż po prostu przestaną być konkurencyjne. Pomijając ten kanał dystrybucji mogą tylko stracić. Przykłady branży retail, które warto tutaj przytoczyć to głośny z ubiegłego roku los Almy czy Marks&Spencer.

Czym jest branża retail, jeżeli nie walką o dotarcie do klienta?

Współczesny konsument to tzw. „smart shopper”. Szuka informacji w internecie, a decyzje zakupowe podejmuje świadomie. Nie wystarczy mu już zachęta do zakupu w postaci oferty promocyjnej czy rabatu. Wyzwaniem dla handlowców staje się dobre poznanie swoich indywidualnych klientów oraz konsekwentnie realizowana strategia oferowania zachęt do zakupu.

E-commerce oferuje szereg narzędzi, które ułatwiają promocję zarówno dużego  jak i lokalnego sektora retail. Między innymi dzięki takim narzędziom jak mailing, czy powiadomienia web push, właściciele e-sklepów mogą poznać potrzeby swoich indywidualnych konsumentów, a kolejno odpowiednio na nie odpowiedzieć. Narzędzia te zapewniają przede wszystkim:

  • Możliwość poznania potrzeb indywidualnych osób dzięki ankietom i badaniom satysfakcji.
  • Obserwację rzeczywistego zachowania użytkownika na stronie i dopasowanie komunikacji do jego konkretnych akcji.
  • Budowanie rozpoznawalności marki i lojalności odbiorców, którzy przyzwyczaja się do stałej komunikacji okołosprzedażowej i sprzedażowej.
  • Finalnie wzrost ruchu, konwersji i wyższą sprzedaż.

Klienci zawsze chcą być traktowani indywidualnie. W momencie, gdy mają ogromny wybór towarów, a dodatkowo kopalnię informacji o produktach i sprzedawcach, dostępną na wyciągnięcie ręki w sieci, strategia cenowa przestaje być decydującym elementem w walce o klienta. W fizycznym sklepie częściej liczy się styl komunikacji personelu z klientem. Ale taka profesjonalna obsługa i komunikacja odgrywa jeszcze bardziej istotną rolę w sieci. Oba te obszary zazębiają się, stanowiąc wyzwanie, by w jak najlepszym stopniu spersonalizować sprzedaż i zadowolić indywidualnego konsumenta.

Wyzwania sektora retail

Aby sprostać rosnącym wymaganiom klientów, sprzedaż detaliczna powinna być bardziej mobilna i innowacyjna. Największe wyzwanie przed którym stoją spece od businessu online, to zapewnienie spójnego i wygodnego procesu zakupu, bez względu na urządzenie, z jakiego korzysta klient i bez względu na miejsce dokonywania zakupu.

Ale to nie wszystko. Mobilność i innowacyjność, nie oznacza jedynie stworzenia struktur e-commerce i m-commerce służących sprawnej sprzedaży detalicznej. Zdaniem ekspertów Deloitte światowym handlem detalicznym rządzi także „szybkość”. Trend już na rynku obecny, który w nadchodzących latach ma być bardziej widoczny. Obejmuje on:

  • Jak najszybsze udostępnienie produktu do sprzedaży, szczególnie dotyczy to branży mody. Obecnie trendy prezentowane są już na wybiegach, kolejno dostępne są prawie natychmiast, najpierw dla wybranych, kolejno dla szerokiej grupy konsumentów.
  • Limitowane czasowo kolekcje i linie produktów, które powodują, że towary sprzedają się prawie natychmiastowo.
  • Sklepy tymczasowe tzw. pop-up stores, dzięki którym możliwe jest bardzo szybkie wprowadzenie produktów i usług na rynek
  • Kasy samoobsługowe skracające kolejki.

Powyższe nowoczesne przykłady branży retail mogą zostać wprowadzone także w mniejszych sklepach e-commerce zajmujących się sprzedażą detaliczną. Zmień dzięki nim swój business na lepszy, na bardziej dostosowany do potrzeb indywidualnych klienta. Pamiętaj także, że sektor retail obecnie przezywa swoją największą rewolucję rewolucję, dlatego warto jest regularnie śledzić nowe technologie pojawiające się na rynku.

Czytaj również:

 

Prasówka start-upy i innowacje #3 – jaki wpływ ma rozwój robotyki na utratę pracy?

Jak maksymalizować zyski poprzez kampanie rabatowe?

Produkt niezgodny z opisem. Co robić?

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl