Ile można zarobić na copywritingu w Polsce?

27.05.2016 AUTOR: Jan Kinal

Copywriterów o różnym stopniu zaawansowania mamy w Polsce na pęczki. Tylko w jednej z giełd tekstowych, w chwili pisania tego artykułu, zarejestrowanych jest 17 075 pisarzy.

Niski próg wejścia (wystarczy komputer i łącze internetowe) oraz brak wymaganej działalności gospodarczej (aby tworzyć teksty wystarczy rozliczać się w oparciu o umowę o dzieło lub zlecenie) sprawia, że do fachu copywritera garną się niezliczone rzesze studentów i osób pragnących dorobić sobie po godzinach.

Ile można zarobić na copywritingu w Polsce i czy każdy może być copywriterem?

Jakie cechy musi posiadać copywriter?

Dobry copywriter to osoba biegle władająca językiem polskim, będąca za pan brat z zasadami interpunkcji oraz ortografii, w dodatku cechująca się nadzwyczajną kreatywnością.

Jest to banał. Doskonała znajomość zasad języka polskiego oraz umiejętność biegłego nim władania to jedynie podstawa.

Jak widzę to ja? Jako osoba z drugiej strony barykady, która zleca i pośredniczy w pracy copywriterów?

Dobry copywriter, nie licząc cech wymienionych w pierwszym akapicie, to wg mnie osoba przede wszystkim terminowa i zdyscyplinowana. Jak dobrze wiemy, większość pisarzy pracuje zdalnie, w domu. Tworząc teksty we własnym lokum, bardzo ciężko jest się zmusić do systematycznej i wydajnej pracy. Uważam, że nagminne zawalanie terminów to największa bolączka polskich copywriterów, zwłaszcza seo-copywriterów.

Chcesz być uznanym, rozchwytywanym copywriterem? Zacznij od organizacji swojego dnia pracy, zarządzaj swoim czasem i terminami tak, aby zawsze wywiązać się z podanych przez siebie terminów.

Bardzo ważna jest również cierpliwość, zwłaszcza w przypadku seo-copywriterów. Masz do napisania 50 tekstów na ten sam temat? Kreatywność bardzo się przyda, aby nie zrobić 50 tekstów podobnych do siebie. Jednak bez cierpliwości nikt nie wytrzyma “klepania” 50 tekstów o tym samym (czasami bardzo nudnym dla nas temacie).

Jak kształtują się zarobki?

Z pewnością osoby, które żyją tylko z copywritingu, tworząc treści na blogi, strony internetowe lub trudząc się każdego dnia wymyślając slogany reklamowe już na samym początku tego artykułu oburzyły się na mnie, że wrzuciłem ich do tego samego worka, co studentów piszących “precle”. 😉

Jak wyglądają zarobki copywriterów w zależności od umiejętności i doświadczenia?

Na potrzeby tego artykułu wyróżnimy trzy typy copywriterów. Najbardziej powszechny typ to z pewnością tak zwany “seo-copywriter”. Na co dzień trudni się pisaniem “precli” (czyli artykułów niskiej jakości pisanych tylko i wyłącznie na potrzeby pozycjonowania stron) oraz tworzy lepszej jakości teksty na zaplecza SEO. Bardzo często są to osoby, która swoją pracę traktują dorywczo. Ile można zarobić, wykonując teksty pod SEO? Przeciętnie jest to 200-300 zł miesięcznie, zdarzają się osoby, które potrafią wyciągnąć kwoty rzędu 500 zł na miesiąc. Miałem styczność z maksymalnie 20 osobami (spośród przeszło 17 tysięcy copywriterów), które miesięcznie potrafiły wypisać “precli” za kwoty rzędu 2000 zł netto miesięcznie.

Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, iż w przypadku masowego tworzenia precli i innych mało ambitnych tekstów na potrzeby pozycjonowania bardzo łatwo można ulec “wypaleniu”. Sięgając pamięcią wstecz, nie przypominam sobie osoby, która potrafiłaby pisać teksty za około 2000 zł miesięcznie dłużej niż przez rok.

O wiele mniejszą grupą są copywriterzy, którzy zajmują się pisaniem tylko i wyłącznie wysokiej jakości opisów produktów dla sklepów internetowych lub prowadzeniem blogów firmowych. Są to osoby najczęściej po polonistyce czy innych studiach humanistycznych, więc nie wykonują tej pracy z przypadku.

Tego typu copywriter może liczyć na zarobki rzędu 2000 zł netto miesięcznie. Nie powinien również narzekać na brak pracy.

Ostatnią, jednocześnie najmniej liczną grupą copywriterów są twórcy, którzy zajmują się tworzeniem sloganów reklamowych oraz tekstów sprzedażowych w dużych agencjach i korporacjach. Są to profesjonaliści z najwyższej półki mogący liczyć na zarobki rzędu kilku tysięcy złotych miesięcznie.

Jak wygląda rozliczanie pracy copywritera?

Pisząc o zarobkach, nie sposób wspomnieć o formie rozliczenia pracy copywritera.

Najpopularniejszą formą jest umowa o dzieło. W przypadku prac autorskich, takich jak tworzenie unikalnych artykułów, mamy możliwość zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodu, co znacznie obniża obciążenie podatkowe. Dla przykładu: copywriter zarobił 400 zł brutto, koszta wynoszą 200 zł, podstawa opodatkowania to 200 zł. Zaliczka na podatek dochodowy wynosi 36 zł, pisarz “do ręki” dostaje 364 zł.

Oczywiście od zleceniodawcy copywriter musi otrzymać PIT-11, za wszystkie fizycznie wykonane wypłaty w poprzednim roku podatkowym. Wyjątek mogą stanowić przelewy poniżej 200 zł, które bardzo często rozlicza się w formie ryczałtu.

Podsumowanie

Copywriting to fach, w którym z pewnością można liczyć na przyzwoite zarobki, nawet kilka tysięcy złotych netto miesięcznie.

Zdecydowanie natomiast nie ma problemu, aby móc sobie dorobić, będąc np. studentem lub osobą chwilowo bez pracy. Seo-copywriter bez większego doświadczenia może liczyć na zarobki rzędu 5-10 zł netto na godzinę, samodzielnie wybierając zlecenia i ustalając swój czas pracy.

Czytaj również:

Promocja firmy w Internecie od A do Z (marketing internetowy)

Growth hacking jako nowoczesna technika marketingowa

Do góry!

Polecane artykuły

Zapisz się do naszego newslettera

Wyślij mi newsletter (Możesz się wypisać w każdej chwili).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

email marketing powered by FreshMail