Content marketing dla start-upów

03.05.2016 AUTOR: Paulina Żmijowska

Tworzenie wartościowego i spójnego content marketingu to długotrwały i czasochłonny proces. W zależności od tego, jaki prowadzisz biznes, będziesz korzystać z różnorodnych, nierzadko dedykowanych narzędzi, które umożliwiają płynny przekaz informacji. Należy jednak pamiętać, że rozwiązania, które sprawdzają się u konkurencji, dla twojej firmy mogą być zgubne. Warto pójść własną drogą.

Zdarza się, że przekaz, którego celem jest zwiększenie sprzedaży, dla niektórych firm przestaje być wartościowy. Dlaczego?

Bardzo dużo zależy od znajomości i świadomości narzędzi, którymi dysponujemy. Szczególnie istotne jest to w przypadku rozwijania biznesu, którym jest raczkujący start-up. Wiele statystyk pokazuje, że ponad połowa firm nie ma odpowiednio przygotowanej i zaplanowanej strategii content marketingowej, która dotyczyłaby także platform społecznościowych. Nierzadko brakuje także podstawowej wiedzy z zakresu optymalizacji treści, doboru słów kluczowych, tworzenia sprawnego SEO czy – najzwyczajniej w świecie – znajomości obowiązujących cen danego rynku (postawienie sklepu, zrobienie grafiki, obsługa marketingowa czy reklamowa).

Jak utrzymać jakość?

Właściciele małych firm często spotykają się z problemem zasobów budżetowych. Nowa firma ma wiele potrzeb, ale nie sposób pominąć jej promocji. Wręcz przeciwnie – warto, aby był to jeden z przodujących punktów rozwoju przedsiębiorstwa. Skuteczne utrzymanie jakości przy możliwie jak najniższych kosztach jest trudne, ale osiągalne.

Content jest królem

Obojętnie, jaką przyjmiesz taktykę promocji: infografiki, video, treść, audio…Rób przekaz. Dobry, wartościowy przekaz. Celuj w grupę odbiorców, którą wcześniej wytypowałeś w przygotowywaniu strategii marki. Dla każdego start-upa bardzo dobrym początkiem jest postawienie własnego bloga, wokół którego gromadzą się fani treści i zaangażowani odbiorcy. Ale uwaga! Pisz z pasji, nie za karę, bo wszyscy to wyczują. Blog jest miejscem, gdzie kierujesz efektowny przekaz, zachęcając do feedbacku. Początkowo mała grupa lojalnych odbiorców jest stabilnym fundamentem do zbudowania zasięgu i promocji twojego biznesu w dłuższej perspektywie czasu.

Dobrym przykładem budowania marketingu poprzez blog jest zagraniczny start-up Buffer (http://buffer.com), którego aktywność początkowo ograniczała się tylko do publikowana postów na Twitterze. Po jakimś czasie zauważono, że pojedyncze publikacje na LinkedInie czy Facebooku nie przynoszą zamierzonych rezultatów, a dają jedynie ograniczony zasięg, skierowany w jeden cel. Buffer zmodyfikował więc swoją strategię, wprowadził nowe, kreatywne rozwiązania, zwiększył wydajność tematów oraz ich pojemność. Na wzrost zainteresowania i efekty nie trzeba było długo czekać.

Design jest królową

Warto pamiętać, że treść bloga jest drugorzędnym etapem, do którego zmierza klient. Pierwsze, co rzuca się w oczy, to wygląd. Odpowiednio skomponowany, zaprojektowany szkielet przekazu to połowa sukcesu. Niezwykle ważna jest przejrzystość treści i możliwość zaangażowania odbiorców w przekaz. Spójrz jeszcze raz na Buffor – czystość i prostota contentu powodują, że chcesz go więcej i więcej. Spójność wszystkich elementów wpływa na odbiór treści, zainteresowanie i ciekawość uczestnika interakcji. Ponadto, dobrze wyglądająca witryna odróżnia się na tle innych, które są sztampowe i standardowe oraz uginają się pod ciężarem niepotrzebnych informacji czy buttonów. Sprzedając swoje usługi czy produkty, sprzedajesz i pokazujesz siebie, własną osobę. Jak chcesz być odbierany? No właśnie.

Zaangażowanie jest doradcą

Co z tego, gdy przygotujesz wszystkie niezbędne elementy strategii content marketingowej, zatrudnisz najlepszych fachowców do postawienia własnej wizytówki i agencję do prowadzenia sociali, jeśli będziesz nieobecny i daleki od znajomości potrzeb oraz gustów odbiorców. Content marketing nie jest i nigdy nie będzie jednorazowym działaniem, a, niestety, większość początkujących firm kieruje się dewizą: “zrobię raz i mam spokój”. Jaki spokój? Tu nie ma spokoju – to ciągła wędrówka w burzy, opatrzona wieloma przygodami. Tworząc treści musisz pamiętać o angażowaniu uczestników, włączać ich do dialogu: dbać o subskrybentów, aktualizować wpisy, posty, tweety, trzymać się harmonogramu publikacji, dać coś od siebie w formie ciekawostki o firmie, dnia z jej życia, wydarzeniach czy ilości wypitej kawy przez Tomka i Kasię. Dobrą praktyką dla start-upów jest także aktywny kontakt z klientem, który dają powszechnie dostępne narzędzia, jak np. ClickMeeting, umożliwiający prowadzenie różnorodnych, tematycznych webinarów danej firmy. W ten sposób już nie tylko duchem, ale i ciałem jesteś wśród swoich odbiorców.

Na dobre zarządzanie królestwem i jego wizerunek zawsze składała się praca kilku osób, m.in. króla, doradcy czy królowej. Na dobre zarządzanie i wizerunek twojej firmy zawsze składa się kilka czynników, jak content, design i zaangażowanie. Każdy z nich jest ważny i niezbędny, dopełniając kolejny oraz współdziałając w tworzeniu skutecznej, efektywnej sprzedaży.

Czytaj również:

Od startup’u do korporacji – czyli sztuka skalowania biznesu

Pomysły na biznes: jak napisać biznesplan dla małej firmy?

Do góry!

Polecane artykuły

Zapisz się do naszego newslettera

Wyślij mi newsletter (Możesz się wypisać w każdej chwili).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

email marketing powered by FreshMail