Marketing i Biznes Biznes Pomysły na biznes – jak otworzyć małą działalność gospodarczą?

Pomysły na biznes – jak otworzyć małą działalność gospodarczą?

Pomysły na biznes – jak otworzyć małą działalność gospodarczą?

Prowadzisz firmę? Dołącz do Founders Mind, najlepszej konferencji dla biznesu w Polsce

Sprawdź szczegóły wydarzenia

Małe i średnie przedsiębiorstwa stanowią większość przestrzeni gospodarczej. Nie generują może pojedynczo milionowych zysków, ale zaopatrują społeczeństwo w ważne usługi i produkty życia codziennego, a dla ich właścicieli stają się sposobem na życie. By założyć małą, lokalną działalność gospodarczą nie potrzeba ogromnego kapitału, ryzyko jest mniejsze niż w przypadku większych biznesów. Nie oznacza to jednak, że należy to zrobić bez przygotowania i z dnia na dzień. Wystarczy rozejrzeć się po swojej okolicy, by skonstatować, że rotacja na rynku małych firm usługowych czy towarowych (sklepiki, restauracje, kosmetyczki itd.) jest ogromna. Jak zacząć, by zostać w biznesie na dłużej? Przedstawiamy kilka porad, jak krok po kroku zacząć prowadzić mały, lokalny biznes. Aby łatwiej unaocznić proces, posłużymy się przykładem zakładu fryzjerskiego na osiedlu średniej wielkości miasta. Zatem – przekonajmy się jak otworzyć działalność gospodarczą?

Jak otworzyć działalność gospodarczą? Przygotuj plan

W przypadku małego biznesu nie potrzebujemy rozbudowanego biznesplanu, ale musimy mieć jakikolwiek plan. Przede wszystkim, zastanowić się, jakie usługi będziemy oferować (strzyżenie, farbowanie, czesanie dla kobiet, mężczyzn, dzieci, wszystkich?), w jakich cenach, na jakich produktach będziemy pracować, czy będziemy kogoś zatrudniać (innych fryzjerów, sprzątaczkę?), jak i gdzie chcemy promować nasz biznes, ile planujemy wydać na początek działalności, jakie będą koszty miesięczne i jakich potrzebujemy przychodów by osiągnąć rentowność i zyski (ile klientów należy przyjąć w miesiącu?). Ponadto bardzo istotne jest przyjrzenie się konkurencji – czy są inne zakłady fryzjerskie w okolicy? Jakie oferują usługi i w jakich cenach? Czy mają obłożenie? Jak chcemy wyróżniać się na ich tle?

Kurs on-line - Dostępny teraz!

Kurs o marketingu, kurs z marketingu

Budowanie firmy po godzinach

Wymyślenie nazwy

Musimy stworzyć dobrą, chwytliwą nazwę, jednak niebyt trudną. Najlepiej coś kojarzącego się z branżą, w której działamy. Potwierdźmy, czy nasza nazwa nie jest już nazwą innej firmy w tym samym mieście. Spytajmy rodziny, czy znajomych o opinię na jej temat. Pamiętajmy też, że przy jednoosobowej działalności nazwa i tak zostanie powiększona o nasze imię i nazwisko, więc uważajmy, by nie przesadzić z długością.

Zdobycie kapitału

Potrzebujemy środków finansowych. Możemy zgłosić się po dotację, o kredyt lub pożyczkę, albo przeliczyć oszczędności. Określmy dokładnie, ile pieniędzy wymaga rozpoczęcie naszej działalności, ale przygotujmy sumę z nadwyżką, bo zawsze przytrafią się nieprzewidziane wydatki.

Znalezienie dobrego lokalu

W biznesie lokalnym, dobra miejscówka to podstawa. Musimy znaleźć lokal położony w centrum osiedla, z dobrym dojazdem i parkingiem, nie w bliskiej okolicy bezpośredniej konkurencji. Znalezienie dobrej i niedrogiej oferty wynajmu może nam trochę zająć, więc zacznijmy szukać już odpowiednio wcześniej przed zakładaną przez nas datą otwarcia działalności.

Wystrój wnętrza oraz kupno wyposażenia

Zdecydujmy w jakim klimacie, stylu, kolorystyce chcemy mieć nasz lokal. Możemy poprosić o projekt profesjonalistę lub samodzielnie wymyślić design naszego zakładu. Fajnie, gdy będzie to spójny wizerunek, lokal z pomysłem, nie ze zbiorem przypadkowych mebli. W przypadku specjalistycznego wyposażenia (fotele fryzjerskie, stanowiska myjące, stanowiska do farbowania, suszarki itd.) bardzo skrupulatnie przeanalizujmy oferty i przyłóżmy się do podjęcia decyzji. Będziemy codziennie z tym sprzętem pracować, a jego niezawodność, wygoda i wysoka jakość będą świadczyć o renomie naszego zakładu.

Nawiązanie współpracy z dostawcami

Wybierzmy zaufanego dostawcę produktów potrzebnych do naszej działalności (farby do włosów, kosmetyki itd.). Wynegocjujmy dogodne warunki współpracy. W przypadku biznesów, które sprzedają produkty czy towary, istotne będzie też określenie kanałów sprzedaży.

jak otworzyć małą działalność gospodarczą

Jak otworzyć działalność gospodarczą – co nam potrzeba na początek?

Zanim zarejestrujemy działalność, podpiszmy umowę z biurem księgowym. Księgowa będzie za nas wyliczać podatki, przypominać nam o opłatach do Zus-u, doradzać, co nadaje się do wrzucenia w koszty firmy, przygotowywać umowy z dostawcami czy pracownikami. W razie nieścisłości to ona będzie tłumaczyć się przed Urzędem Skarbowym. To wygodna opcja – mając własną działalność trudno będzie nam znaleźć czas, żeby jeszcze ogarniać samodzielnie sprawy finansowo-księgowe. Zwłaszcza, gdy marne mamy o tym pojęcie.

Jak otworzyć działalność gospodarczą – rejestracja

Jeśli już mamy nazwę, księgową, wiemy, jaką formę prawną działalności wybieramy i na jaki adres chcemy firmę zarejestrować, to nie zostaje nam nic innego jak wypełnienie wniosku do CEIDG (w przypadku działalności jednoosobowej) lub do KRS (w przypadku spółek). Musimy jeszcze tylko wybrać kody PKD określające naszą działalność. Lepiej wybierzmy więcej, bo w pierwotnym wniosku to nic kosztuje, a dopisane nowych kodów później wiąże się już z dodatkową opłatą. Uważajmy, bo niektóre kody implikują byciem VAT-owcem, inne nie pozwalają na zwolnienie podmiotowe (do 150 tys. przychodów rocznie) z VAT-u. Księgowa doradzi, które kody wybrać. Wniosek można złożyć online lub w centrach rozwoju przedsiębiorczości w miastach. Musimy też zarejestrować się w ZUS (chyba że zrobi to za nas księgowa). Przez pierwsze dwa lata składki są preferencyjne i wynoszą około 400 zł. Jeśli przekraczamy 20 tys. złotych obrotów rocznie, musimy też mieć kasę fiskalną przy niektórych biznesach.

Szyld, wizytówki, strona www

Przygotujmy szyld naszego zakładu. Zlećmy lub samodzielnie zaprojektujmy wizytówki i wydrukujmy w drukarni. Przyda się też strona www – zlećmy jej stworzenie informatykowi. Załóżmy profil na Facebooku. Lokalny biznes dobrze reklamować w sieci – w dzisiejszych czasach ludzie szukają tam informacji nawet o usługach na ich własnym osiedlu. Ale bardzo dużo daje też reklama w terenie. Ulotki z ofertą, cenami, danymi kontaktowymi wrzucane do skrzynek pocztowych w najbliższej okolicy zakładu poinformują mieszkańców o nowym obiekcie. 

Dbajmy o dobrą opinię

biznesie lokalnym opinie i rekomendacje to podstawa. Fama o dobrych usługach, np. fryzjerskich, niesie się od jednej pani do drugiej pani. Poleca się takie zakłady w innych osiedlowych punktach, jak sklepiki, kwiaciarnie, salony kosmetyczne. Dlatego od początku dbajmy o wysoką jakość usług, dobry feedback od klientów. Obserwujmy opinie w Internecie, w Google i na FB. Na każdą uwagę czy skargę od razu odpowiadajmy, by zażegnać ewentualny kryzys.

Mam nadzieję, że chociaż trochę przybliżyłam Ci jak otworzyć działalność gospodarczą.

Kurs on-line - Dostępny teraz!

Kurs o marketingu, kurs z marketingu

Budowanie firmy po godzinach

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl