Marketing i Biznes Social media Dobierz social media do własnych potrzeb i celów

Dobierz social media do własnych potrzeb i celów

Dobierz social media do własnych potrzeb i celów

Prowadzisz firmę? Dołącz do Founders Mind, najlepszej konferencji dla biznesu w Polsce

Sprawdź szczegóły wydarzenia

Kluczowym elementem działań w mediach społecznościowych jest interakcja z odbiorcami. Informacja, pozostawiona sama sobie, której nikt nie komentuje i nie zauważa jest tak istotna, jakby nigdy jej nie było.

Poukładany chaos

Social media to poukładany chaos komunikacyjny, w którym łatwo jest się zgubić. Większość informacji w nim zawartych zupełnie nas nie interesuje. Właśnie dlatego prawdziwym wyzwaniem dla marketerów jest umiejętność zarządzania komunikatem implementowanym w sieć. Skuteczne, a przede wszystkim efektywne działanie w mediach społecznościowych wymaga dobrze przygotowanej strategii i planu działania. Nawet jeśli posiadamy tak górnolotny cel jak stworzenie viralu, niezwykle rzadko jest on efektem spontanicznej i niezaplanowanej kreacji. Aby umożliwić budowanie strategii opartej o media społecznościowe, w pierwszej kolejności należy je zrozumieć, określić ich cechy i uporządkować.

Dobór kanału do grupy docelowej

Social media oferują nieskończenie wiele możliwości. Osoby, które nie potrafią sprawnie określić tego, czego oczekują oraz stworzyć przemyślanej strategii, mogłyby stwierdzić, że nawet zbyt wiele. To dlatego solidnym fundamentem wyjściowym jest brief reklamowy, określający szczegółowe elementy kampanii, a przede wszystkim target. Na jego podstawie wiemy, do której grupy docelowej chcemy dotrzeć z naszym komunikatem. Docierając bezpośrednio do wybranego odbiorcy, w znacznie obniżamy koszty reklamowe, przy jednoczesnym zwiększeniu efektywności.

Charakterystyka mediów społecznościowych

Każdy kanał komunikacji ma swoich zwolenników, tak samo, jak i hejterów. Najlepszym przykładem jest popularny Facebook, który wciąż rośnie w siłę, mimo, że od wielu lat mówi się o końcu Facebooka. Obecnie modny stał się Snapchat, pozwalający na przesłanie do odbiorcy zdjęcia z krótką informacją, która wyświetla się jednorazowo, po czym bezpowrotnie znika. Porównując te dwa kanały, łatwo określić różnice oraz charakterystykę przetwarzanych komunikatów. Za pomocą Snapchata, nie otrzymamy najnowszych informacji ze świata, a tym bardziej informacji z zakresu, który nas najbardziej interesuje. Komunikaty mają raczej charakter rozrywkowy. Z kolei Facebook wyświetla nam komunikaty wyselekcjonowane  spośród wszystkich portali, ponieważ jeśli jakaś informacja jest naprawdę istotna, zostanie wklejona przez naszych znajomych. Pozostaje tam na długo, dzięki czemu zawsze możemy do niej wrócić. W ten sam sposób wybieramy strony fanpage, które dostarczają treści nas interesujące. To wszystko sprawia, że stosunkowo łatwo jest określić grupę docelową podczas kampanii reklamowej na tym portalu. Z innej strony istnieje wiele innych kanałów, jak Pinterest lub Instagram, opierające swoje istnienie przede wszystkim na upublicznianie fotografii i grafik. Nadają się w pełni do przesyłania komunikatów reklamowych do swoich obserwatorów, jednak i one mają swoje charakterystyczne cechy. Nie wszyscy wiedzą, że z serwisu Pinterest korzystają w dużej mierze kobiety. Oznacza to, że jest to świetny kanał komunikacji dla wszystkich sklepów odzieżowych, pozwalających za pomocą zdjęć zaprezentować i sprzedać swoją kolekcję. Zupełnie innymi użytkownikami mogą pochwalić się serwisy typu GoldenLine lub LinkedIn. Te dwa media społecznościowe mają wiele cech wspólnych, a ich atrakcyjność w danej chwili często zależy od panującej trendów. LinkedIn, który istnieje już od wielu lat, tak naprawdę zyskał na swojej popularności w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy. Portale te gromadzą przede wszystkim osoby przedsiębiorcze oraz stawiające na rozwój kariery. Stworzone konta zawierają podstawowe informacje, które znajdziemy w każdym CV, jednak mogą być bardziej rozbudowane, regularnie aktualizowane, a co najważniejsze, są dostępne publicznie. Jeśli więc naszym produktem jest szkolenie w danej dziedzinie, najłatwiej określić odbiorców skupionych w zakresie portali biznesowych. Nie bez znaczenia pozostaje sama forma komunikacji. Powinna zostać dobrana w odpowiedni sposób, by trafić w styl prowadzenia dialogu, którym dana grupa posługuje się na co dzień. Możemy podzielić ją względem wieku odbiorcy. Stosując język potoczny, skomplikowaną grę słów lub nawet slang, mamy niemalże stu procentową pewność, że osoby w średnim wieku, po prostu nie będą wiedziały, co mieliśmy na myśli. Z kolei, jeśli komunikat będzie stworzony językiem poważnym, młodzież nie zwróci na niego uwagi. W zależności od targetu, warto zastosować wyselekcjonowane słownictwo, a więc jeśli odbiorcą komunikatu jest wąska grupa, sformułowanie eksperckie natychmiast zostanie przez nich zauważone.

Anonimowość w sieci

Social media są jednak dużo bardziej skomplikowane. Opisane wyżej portale zgromadziły oraz przetworzyły dane na temat użytkowników we własnym zakresie, co oznacza, że możemy z nich korzystać tworząc kampanie reklamowe. Nadal pozostają jednak te strefy, które rządzą się własnymi prawami. W obecnych czasach, niemalże każde mniejsze zagadnienie lub hobby, posiada własne przestrzenie wirtualne, małe serwisy społecznościowe, w których toczy się życie własnym tempem. Zaliczamy do nich również blogi i fora, na których użytkownicy przebywają wirtualnie, jednak w żaden sposób nie są zintegrowani i określeni pod względem cech indywidualnych, takich jak: płeć, wiek, status cywilny, zainteresowania. Z łatwością możemy ingerować w ten świat, dodając własne wpisy i komentarze w prowadzonych rozmowach na forach lub pod artykułami na blogach. Nigdy nie mamy jednak pewności, kto jest naszym odbiorcą, a nawet czy jest regularnym czytelnikiem, czy może znalazł się w tym miejscu przez przypadek.

Social Media to ludzie

Bez względu na wybór mediów społecznościowych, pamiętaj, że po drugiej stronie każdego kanału komunikacyjnego, odbiorcą jest człowiek – taki sam jak ty – który w podobny sposób dokonuje selekcji otrzymywanych informacji. Jeśli chcesz, aby wysłany komunikat był dla niego interesujący, musisz zastanowić się, czy sam chciałbyś otrzymać tego rodzaju informacje. Tworząc content, pamiętaj, aby wnosił dodatkową wartość. Jeśli będzie on zbyt agresywny, trywialny lub przesycony elementami zwykłej reklamy, nie spełni swojej roli, ponieważ zostanie w naturalny sposób odrzucony przez odbiorcę.

Kampanie content marketingowe w sferze social media

Po evencie świat się kończy? Nie do końca!

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl