Nie ulega żadnej wątpliwości, że czasy, w których dobra treść dla wyszukiwarki oznaczała jedynie pojawienie się słów kluczowych w tekście i ich odpowiednie zagęszczenie, odchodzą bezpowrotnie. Obecnie roboty stają się coraz „sprytniejsze”, a co za tym idzie coraz lepiej analizują treści pod kątem ich wartości. Oznacza to, że aby strona była wysoko premiowana przez wyszukiwarki należy poświęcić na tworzenie treści odpowiednio dużo czasu. Co prawda założenia SEO i content marketingu są różne, ale łączą je wspólne cele, które wyrażają się w szeroko pojętej popularności witryny.
Inne metody, podobne cele
Z jednej strony zarządzający stroną oczekuje większego ruchu na swojej witrynie (potencjalnie może to pomóc w realizacji celów, jakie sobie założył, np. sprzedaż, zapisanie się do grupy mailingowej itp.). Z drugiej zaś chce, aby ruch ten był efektywny i wyrażał się wysokim współczynnikiem konwersji. Idealnym rozwiązaniem byłoby połączenie działań pozycjonowania, których celem jest to, aby jak najwięcej użytkowników zauważyło daną stronę, z działaniami content marketingu, który świetnie sprawdza się jeśli chodzi o budowę marki i zachęcanie do sprzedaży. Oba te czynniki powodują, że zarówno content marketing oraz SEO to obecnie najbardziej efektywne sposoby osiągania celów sprzedażowych. Skupmy się zatem na tym pierwszym rozwiązaniu jako czynniku wspomagającym osiągnięcie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania.
Publikuj treść albo giń
Kolejne uaktualnienia algorytmów wyszukiwarki wprowadzane przez Google nie pozostawiają wątpliwości co do kierunku, w jakim idzie content marketing w kontekście pozycjonowania stron. Ci, którzy wcześniej zrozumieli zależność między dawaniem użytkownikowi dobrej treści a potencjalnie lepszymi pozycjami w wynikach wyszukiwania, mogą spać spokojnie – ich zaangażowanie w tworzenie dobrego contentu zostanie prędzej czy później odpowiednio wynagrodzone. Ci zaś, którzy stawiali jedynie na tworzenie stron użytecznych tylko z punktu widzenia wyszukiwarek, będą musieli zmienić swoją dotychczasową taktykę, która niechybnie doprowadzi ich na skraj sieciowego niebytu.
Aby zrozumieć, jak wiele możemy zyskać na publikowaniu dobrych treści w kontekście pozycjonowania, musimy najpierw zdać sobie sprawę z tego, co oznacza w tym przypadku „dobra treść”. Poniżej prezentuję najważniejsze kryteria, według których wyszukiwarka ocenia i kwalifikuje dany content. Są to:
- Przydatność dla użytkownika – każda treść znajdowana przez użytkownika musi zawierać informację, która będzie odpowiedzią na problem czy zapytanie przedstawione przez szukającego. Dlatego brane są pod uwagę m.in. czas spędzany przez użytkownika na danej stronie (jest to odpowiedź dla wyszukiwarki na pytanie: czy znalazłem to, czego szukałem) oraz ilość interakcji jakie podejmuje on na stronie. Na to z kolei składa się User Experience jakie charakteryzuje daną witrynę i wiele innych czynników, które niekonieczne związane są z samą treścią.
- Zróżnicowanie – publikując kolejny artykuł często zapominamy, że przekazywać informację można także za pomocą zdjęć czy filmów. Ten aspekt jest zazwyczaj pomijany, co skutkuje gorszą oceną takiej treści przez Google. Infografika czy video dodane do treści są dobrze widziane przez wyszukiwarki i mogą wpłynąć pozytywnie na jej ocenę.
- Struktura – logicznie ułożona treść zawierająca dodatkowo odnośniki do innych podstron lub odwołujące się do innych źródeł z pewnością zostanie lepiej oceniona niż jednolity, bezbarwny tekst. Do tego ważne jest, aby struktura treści była podzielona nagłówkami oraz elementami dodatkowymi takimi jak wypunktowania czy tabele.
- Aktualność – faktem jest, że wyszukiwarki premiują witryny ze świeżą treścią. Zapomniane, rzadko aktualizowane strony ustępują pola nowszym, regularnie wzbogacanym o nową treść.
- Unikalność – obecnie tak zwany duplicate content traktowany jest przez Google jako przestępstwo cięższego kalibru, dlatego warto poświęcić czas na zbadanie treści pod kątem unikalności.
- Długość – wokół wpływu długości na wartość danej treści dla robotów powstaje wiele sporów. Generalnie zasada brzmi: „im więcej tym lepiej”, chociaż umiar jest wskazany. Istnieją od tej reguły wyjątki. Przykładowo: zbyt długi artykuł może odstraszyć użytkownika od czytania jeśli chce on uzyskać jedynie krótką i zwięzłą informację, a nie ma czasu na czytanie czterostronicowego elaboratu. Publikując więcej treści możemy osiągnąć bezsprzecznie lepsze pozycje w wynikach wyszukiwania na tak zwane frazy long tailowe, które są trudniejsze do przewidzenia. Choćby z tego powodu warto zadbać, aby stronie pojawiło się odpowiednio dużo treści.
- Popularność – szeroko rozumiana popularność treści wyraża się nie tylko w ilości odwiedzin, ale i w bardziej dyskretnych współczynnikach takich jak oceny danej strony przez użytkowników czy ilość polubień w mediach społecznościowych.
Zaprezentowane powyżej czynniki to najważniejsze elementy, na które należy zwrócić uwagę planując tworzenie treści na stronę internetową. Należą one do kanonu, którym obecnie powinni kierować się nie tylko copywriterzy, ale każdy, kto chce, aby jego treść dotarła do jak największej ilości użytkowników a przy tym skutecznie pomagała w realizacji ustalonych celów.
Z dobrą treścią na sam szczyt
Trudno jest określić z matematyczną dokładnością jaki efekt w obszarze SEO można uzyskać przez takie działania. Natomiast faktem jest, że umiejętnie prowadzony content marketing może mieć (i zazwyczaj ma) kolosalny wpływ na pozycje strony w wynikach wyszukiwania. Przede wszystkim przez ważne z punktu widzenia pozycjonowania linki, które pozyskiwane są w sposób naturalny. Publikowanie przydatnej treści prowadzi najczęściej do „zauważenia” jej przez użytkowników, co z kolei skutkować może publikacją linków do tej wartościowej strony. To z kolei ma bezpośredni wpływ na pozycje w wyszukiwarce.
Nastawianie się jedynie na ruch wynikający z wyszukiwania organicznego to czasami za mało. Ważne jest kompleksowe podejście do tematu i oferowanie rzetelnych, wartościowych i ciekawych treści. Brak roszczeniowej postawy „dałem wam coś, więc muszę coś z tego mieć” z pewnością zaowocuje w przyszłości wartością znacznie większą niż pojedyncze odwiedziny na naszej stronie internetowe. Będzie to przede wszystkim długofalowa relacja z klientem, który nie dość, że będzie korzystał z tego, co oferuje nasza strona, to przy okazji poleci nas innym użytkownikom.
Warto dopasować się do zmieniających się trendów w samym pozycjonowaniu. Użytkownicy coraz częściej wpisują frazy długiego ogona do wyszukiwarki? Może zatem warto wyjść im naprzeciw i przygotować treści, które ich do nas ściągną. Istotne jest, aby śledzić trendy i przewidywać, jak może zmienić się rynek. Warto prognozować zachowania potencjalnych klientów i chcieć spełniać ich potrzeby – wtedy jest duża szansa, że ruch z czasem się zwiększy. Nastawienie się tylko na SEO jako podstawową strategię marketingową może być zgubne w skutkach, o czym wielu boleśnie się przekonało po wprowadzeniu aktualizacji algorytmów wyszukiwania.
Wysokie pozycje w wyszukiwarce to dobro przelotne i bardzo nietrwałe. Warunki dyktuje bowiem Google, które nie patrzy na interes firm trzecich, tylko użytkowników. Biorąc pod uwagę zmieniające się oczekiwania internautów, podążać będziemy także za zmianami w Google, co samoistnie przełoży się także na wysokie pozycje. Samo pozycjonowanie to inwestycja coraz bardziej kosztowna i coraz mniej pewna. W związku z tym warto otworzyć się na nowe możliwości. Jedną z nich jest właśnie content marketing, który działa na wielu płaszczyznach a przy okazji wspiera działania SEO.
Pozycjonowanie a content marketing – jaka jest przyszłość?
Chociaż nikt z nas nie jest jasnowidzem, to biorąc pod uwagę dotychczasowe zmiany, nietrudno przewidzieć, co w przyszłości może się w tej branży wydarzyć. Klasyczne pozycjonowanie będzie coraz trudniejsze, a przez to będzie wymagało coraz większych nakładów pracy i pieniędzy przy coraz większym ryzyku niepowodzenia. Zdaje się zatem, że nowoczesny i nastawiony na użytkownika content marketing pochłonie przynajmniej część dotychczasowych działań pod pozycjonowanie.
Zapamiętaj:
- Content marketing ma obecnie ogromny wpływ na pozycje w wyszukiwarce i w przyszłości trend ten będzie się raczej pogłębiał. Dodatkowo taki marketing służy pozyskiwaniu wartościowych linków, co przekłada się na rezultaty samego pozycjonowania.
- Długi, wartościowy tekst daje świetne rezultaty w przypadku wyszukiwań dla tak zwanych zapytań długiego ogona, które są wykorzystywane coraz częściej przez internautów.
- Tworzenie treści tylko i wyłącznie pod wyszukiwarki przestaje mieć sens. Treść musi przedstawiać wartość przede wszystkim dla użytkownika.
- O skuteczności działań marketingu internetowego świadczy wiele czynników. Najlepsze efekty daje synergia wielu elementów takich jak: publikacja dobrych treści, zachęcanie użytkownika do interakcji z jednoczesnym działaniem w wielu kanałach, zarówno wyszukiwarkach (SEO), jak i platformach social media.
- Publikowanie wartościowej treści po prostu się opłaca – jeśli nie dzisiaj, to w najbliższej przyszłości.
- Przyszłość należy do umiejętnego łączenia pozycjonowania z content marketingiem.
- Content marketingu nie należy traktować jedynie jako nowej taktyki SEO, bowiem zawiera się w nim znacznie więcej obszarów, a co za tym idzie – możliwości.
- Tworząc jakąkolwiek treść do publikacji nie zapominaj o aspektach optymalizacji pod kątem wyszukiwarek.
Zostaw komentarz