Marketing i Biznes PR Czas na Z-miany, czyli jak skutecznie komunikować się z pokoleniem Z

Czas na Z-miany, czyli jak skutecznie komunikować się z pokoleniem Z

Czas na Z-miany, czyli jak skutecznie komunikować się z pokoleniem Z

Prowadzisz firmę? Dołącz do Founders Mind, najlepszej konferencji dla biznesu w Polsce

Sprawdź szczegóły wydarzenia

Zapomnij o Iksach i Igrekach. Sposoby komunikowania, które dotychczas się sprawdzały, zostały wywrócone do góry nogami przez kolejne pokolenie Zetów. Marki, które nie nauczą się skutecznie docierać do nowej generacji konsumentów, szybko pozostaną w tyle.

Z jak Zmiana

Kim są ludzie z pokolenia Z? Są to osoby urodzone po 1995 roku, choć niektórzy eksperci poszerzają tę grupę o urodzonych po 1990; inni z kolei mówią o roku 2000 jako wyznaczającym granicę. Tak naprawdę nie chodzi jednak o datę urodzenia, a raczej o moment, w którym Internet i social media stały się nieodłączną częścią życia danej generacji. Zety nie pamiętają świata sprzed ery komputerów. Świat bez laptopów, smartfonów, czy dostępu do Internetu, jest dla nich prawdziwą abstrakcją. O ile Millennialsi także biegle posługują się nowymi technologiami, tak w przypadku pokolenia Z weszło to na zupełnie nowy poziom. Jest to generacja ludzi podłączonych do sieci 24/7, prawdziwych „cyfrowych tubylców” (ang. digital natives). Świat wirtualny i realny to dla nich ta sama rzeczywistość. Wyrośli pod wpływem wszystkiego co jest „i-” – iTunes, iPhony, iPody, iPady – stąd często pojawia się też nazwa iGeneration. Często określani są także jako pokolenie C – od słów connected oraz change. Bowiem zmiana to dla nich stan, który najbardziej lubią. To, co dla starszych pokoleń stanowi zagrożenie, dla przedstawicieli generacji Z jest obiektem fascynacji i polem do eksperymentowania. I jedynie marki, które równie łatwo adaptują nowe trendy, a wręcz je wyprzedzają, przetrwają w świecie, który wykreowało to pokolenie konsumentów.

Witaj w wirtualnym świecie

Żeby trafić do swoich konsumentów, musisz najpierw ich zrozumieć i umieć spojrzeć z ich perspektywy. Musisz wejść w ich świat – w tym przypadku w świat wirtualny. Dla pokolenia, które jest „nieustannie podłączone”, naturalnym jest fakt, że wszystko i wszyscy także znajdują się w sieci. Co więcej, Zety nie poprzestają na korzystaniu z jednego urządzenia. Jak wynika z badania „Gen Z: Digital in their DNA” przeprowadzonego przez JWT Intelligence, przeciętnie wykorzystują ich aż 5 dziennie. Za ich pomocą szukają i dzielą się informacjami, uczą się, grają i komunikują – a wszystko to robią, płynnie przeskakując pomiędzy kolejnymi ekranami. Często są nawet w stanie korzystać z wielu urządzeń jednocześnie. Telewizor, telefon, laptop czy tablet – marka musi być nie tylko obecna na wszystkich tych platformach, ale też umieć za ich pośrednictwem dostarczać Zetom unikalnych i angażujących doświadczeń.

Ze wspomnianego wcześniej badania wynika także, że to telefony są kluczowym urządzeniem dla starszych przedstawicieli tego pokolenia. Dzięki smartfonom są w stałym kontakcie ze znajomymi, surfują po sieci, czy robią zakupy. Dlatego przystosowanie stron www do urządzeń mobilnych to podstawa. Warto też wykorzystać możliwości, jakie dają aplikacje typu Foursquare, które opierając się na geolokalizacji użytkownika smartfona, pokazują mu ciekawe miejsca znajdujące się w pobliżu. Marka może wykorzystać też ogromną popularność wszelkiego rodzaju aplikacji mobilnych, tworząc własne i angażując młodych np. poprzez interaktywną zabawę.

Przykuj ich uwagę

Jak wynika z raportu „Meet Generation Z: Forget Everything You Learned About Millennials” agencji sparks & honey, masz zaledwie kilka sekund na przykucie uwagi Zetów. Nie jest to zadanie proste. Pokolenie, które jest zalewane morzem informacji i produktów, łatwo się nudzi i rozprasza. Na co dzień komunikuje się błyskawicznie, posługując się krótkimi zdaniami, skrótami i symbolami. Oczekuje też natychmiastowej gratyfikacji. Kluczem jest więc budowanie zaangażowania. Możliwe jest to przez prezentowanie treści, które inspirują, a do tego są podawane w szybkiej i łatwo przystępnej formie. Postaw na atrakcyjne wizualnie obrazy, jak się kolorowe i przejrzyste infografiki oraz krótkie, zaskakujące filmiki. Świetnie sprawdzi się też wszystko, co przybiera formę zabawy, czy angażującej gry.

Rosnącą popularnością cieszą się zwłaszcza platformy typu live-stream, jak np. Twitch czy Ustream. Zety lubią też tworzyć własne, spersonalizowane składanki i playlisty – z muzyką lub video – na serwisach typu YouTube, Spotify czy SoundCloud. Żyją chwilą i chcą się dzielić tą radością z innymi – umożliwiają im to takie platformy jak Snapchat czy Instagram. Warto wykorzystać te kanały, by zwrócić uwagę młodych odbiorców.

Buduj zaangażowaną społeczność

Pokolenie Z ma dużo do powiedzenia i chce zostać usłyszane. Interesuje ich nie tyle poszukiwanie informacji, co tworzenie własnych treści i dokonywanie zmian w zastanej rzeczywistości. Nie są pasywnymi odbiorcami komunikatów – chcą interakcji. Chętnie korzystają z mediów społecznościowych, gdzie angażują się w dyskusje i dzielą się swoimi opiniami. Dlatego zadbaj, by ze strony Twojej marki nie był to monolog, tylko dialog. Zadawaj pytania i wysłuchuj ich opinii. Pozwól im się wykazać i współuczestniczyć w tworzeniu wizerunku. Ale przede wszystkim – traktuj ich jak równych sobie.

Twórz markę, z którą mogą się identyfikować

Znamiennym jest fakt, że Zety nie dbają o marki jako takie – to siebie chcą kreować jako markę. Dla nich istotne są wartości i emocje, na podstawie których mogą wyróżnić się z tłumu i budować swój własny, unikalny wizerunek. Daj im konkretny powód, by chcieli za Tobą podążać, stwórz obraz, z którym będą mogli się identyfikować.

Dobrym przykładem jest marka odzieżowa Cropp, która na swoim blogu nie prezentuje sprzedawanych przez siebie produktów. Treści w nim zawarte tworzone są przez młode osoby, które piszą o sprawach ważnych i interesujących dla ludzi takich, jak oni. Można więc powiedzieć, że Cropp nie sprzedaje ubrań – sprzedaje pewien styl życia, który tak naprawdę kreowany jest przez samych nastolatków.

Należy jednak pamiętać, że w przekazie marki liczy się przede wszystkim wiarygodność i autentyczność. Zety w okamgnieniu wyszukają wszystkie informacje o firmie w Internecie, wypytają o nią znajomych i przeczytają opinie. I od razu wyczują „ściemę”. Dlatego przede wszystkim buduj swoją markę na solidnym fundamencie uczciwości i zaufania.

Ewa Kudlińska – Junior Public Relations & Advertising Specialist w Mind Progress Group.

https://marketingibiznes.pl/e-commerce/biznesplan

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl