Jak wygląda codzienna praca w UX? Wyjaśniają eksperci z Aviva, Google i Briefmonkey!

09.07.2018 AUTOR: REDAKCJA

Spotkaliście się kiedyś z określeniem UX (User Experience)? Chodzi tutaj o całość wrażeń, jakich doświadcza użytkownik, podczas korzystania z produktów (cyfrowych i fizycznych). Badaniem tych wrażeń zajmują się specjaliści. To coraz popularniejszy zawód, któremu zdecydowanie warto się przyjrzeć. Czym tak naprawdę jest UX? Do czego przydaje się w praktyce? Jak wygląda praca speca od UX? O to wszystko zapytaliśmy profesjonalistów, którzy działają w branży od lat.


Hubert Kowalczyk, UX Design Lead w firmie ubezpieczeniowej Aviva

Hubert pracuje jako UX Design Lead w firmie ubezpieczeniowej Aviva. Razem ze swoim zespołem projektuje interakcje, interfejsy użytkownika, tworzy treści oraz prowadzi badania. Dziś opowie nam o swojej pracy.

Dzień zaczynam od krótkiego, porannego spotkania zespołu UX, podczas którego omawiamy bieżące projekty. Następnie uczestniczę w różnego rodzaju spotkaniach biznesowych (jak to w korporacji). Jeżeli wystarczy czasu, to przeznaczam go na analizowanie danych i raportów, zbieranie wymagań do projektów od interesariuszy, warsztatach UX oraz samo projektowanie.

UI i UX, niektórzy często łączą te pojęcia. W praktyce jednak to zupełnie odmienne rzeczy.

UI (User Interface), czyli interfejs użytkownika, jest „warstwą”, przy pomocy której użytkownik wchodzi w interakcje z usługą, produktem czy marką. To co się dzieje podczas tej interakcji nazywane jest doświadczeniem użytkownika, czyli UX (User Experience).

Dla przykładu, kupując buty przez aplikację Zalando, klikamy w przyciski, czytamy opisy i przeglądamy zdjęcia produktów, a na koniec kupujemy wybrane obuwie. Przechodząc przez cały ten proces wykorzystujemy UI aplikacji, a wszystkie nasze doświadczenia w trakcie zakupu (zarówno te pozytywne, jak i negatywne) to UX.

Projektowanie UX obejmuje nie tylko zaprojektowanie samej aplikacji czy strony www, przez którą klienci kupują produkty. Projektowanie zaczyna się zanim użytkownik przystąpi do zakupu oraz długo po nim. Mam tu na myśli to, jak marka komunikuje się z klientem i jak jest postrzegana. To też wszystkie procesy reklamacji, zwrotów czy zachęcanie klienta do kolejnych zakupów. Wszystkie te elementy sprowadzają się na doświadczenie użytkownika, które staramy się zaprojektować tak, aby przynieść biznesowi jak największe korzyści.

Podsumowując, UI jest wynikiem całego procesu projektowego, który uwzględnia potrzeby użytkownika, wymagania biznesowe, ograniczenia technologiczne oraz kontekst, w którym to wszystko się dzieje, aby zapewnić użytkownikowi jak najlepsze doświadczenia, czyli UX.

 

Mateusz Wolniak, Founder i Product & UI/UX designer w Briefmonkey oraz współtwórca kursu Digital UX w Coders Lab, wykładowca

Mateusz w branży IT pracuje ponad 7 lat. Zaczynał jako grafik, później przez kilka lat pracował jako programista, a obecnie zajmuje się projektowaniem produktów cyfrowych (Product Design). Na początku działał jako wolny strzelec (freelancer), a od 4 lat prowadzi agencję interaktywną Briefmonkey. Pomaga startup’om i innym agencjom w tworzeniu strategii biznesowej i projektowaniu UI/UX. Jest współautorem kursu Digital UX w Coders Lab – Szkole IT, a także prowadzi tam zajęcia. 

Czym według niego jest UX?

UX to odczucia użytkownika, związane z użyciem lub intencją użycia produktu. Mówiąc prościej, UX dotyczy każdego z nas – kiedy otwieramy okno, zakładamy sweter czy wysyłamy list. Specjalista, czyli projektant UX, ma za zadanie zaprojektować produkt, tak aby ułatwić i uprzyjemnić jego użycie użytkownikowi.

Na czym właściwie polega praca Mateusza?

Praca UX designera polega na rozwiązywaniu problemów. Tylko tyle… i aż tyle.

Projektant UX powinien posiadać umiejętność krytycznego myślenia, ciekawość i empatię. Te wszystkie cechy sprawiają, że rozwiązywanie problemów staje się łatwiejsze.

Celowo nie wspomniałem o kreatywności, która mimo że jest potrzebna, jest przeceniana (a pewno – często źle pojmowana). Odnoszę wrażenie, że gdy mówimy o kreatywności, mamy na myśli coś niezbadanego, nieokreślonego, co “posiadają” tylko nieliczni. Często mamy wrażenie, że jest to coś, czego się możemy się nauczyć. To nie jest prawda. Za kreatywnością stoją procesy, narzędzia i metody, które sprawiają, że większość z nas może odkryć w sobie kreatywnego geniusza.

 

Jak wygląda typowy dzień pracy specjalisty UX?

Chciałbym powiedzieć, że każdy dzień pracy wygląda inaczej, jednak… tak nie jest (śmiech). Pracuję głównie zdalnie (tak, da się projektować UI/UX zdalnie) dla klientów. Wiele zależy od tego, nad jakim projektem pracuję i na jakim etapie ukończenia jestem. Czasem większość dnia spędzam na rozmowie z klientem, aby ustalić jakie są jego potrzeby, kiedy indziej przeszukuję internet w poszukiwaniu informacji lub inspiracji, jeszcze innym razem spędzam cały dzień na tworzeniu makiet lub prototypu.

Wszystkie te czynności powtarzają się w każdym projekcie. Odkryj potrzebę klienta i użytkownika, zdefiniuj zakres produktu/projektu, stwórz prototyp, przetestuj. Cały ten proces powtarza się do momentu stworzenia czegoś wystarczająco dobrego. Mimo to, ta praca jest bardzo ciekawa. Każdy projekt jest inny, ma inną grupę odbiorców, inne wymagania i ograniczenia. Ciężko jest się nudzić w tej pracy.

Na czym polega wywiad/reaserch z użytkownikami? Czy trzeba być socjologiem, żeby robić takie rzeczy? Zdaniem Mateusza, niekonieniecznie.

Wywiady z użytkownikami to część badań/researchu. To jeden z lepszych sposobów na odkrycie prawdziwych potrzeb odbiorców produktu, który projektujesz. Prowadzenie badań jest umiejętnością, wymagającą szerokich kompetencji. Potrzebne jest jednocześnie analityczne spojrzenie i dużo empatii. Wywiad to po prostu mniej lub bardziej uschematyzowana rozmowa, której celem jest uzyskanie informacji.

Do przeprowadzenia wywiadu nie trzeba być socjologiem czy psychologiem. Wystarczy potrafić słuchać i czytać między słowami.



Marcin Bober, UX Manager w Google

Marcin pracuje jako UX Manager w Google, gdzie kieruje międzynarodowym zespołem projektującym produkty, wchodzące w skład Cloud Platform. Zespół odpowiada za produkty z kategorii IaaS (Infrastructure as a Service), które są fundamentalnym całej platformy.

Jak wygląda typowy dzień pracy specjalisty od UX oczami Marcina?

W Google zespoły mają dużą dowolność w tym, w jaki sposób organizują sobie pracę, nie mamy z góry narzuconej metodyki, którą musielibyśmy stosować.

Poniedziałki zwykle zaczynamy od stand-upu, gdzie wszyscy raportują stan prac na projektami i plany na najbliższy tydzień. Jako managera, moją rolą jest głównie zarządzanie pracami zespołu i rozwojem produktu, co oznacza, że dużą część mojego tygodnia pracy zajmują spotkania. Większe projekty często zaczynamy od design sprintu tj. kilkudniowego warsztatu, podczas którego skupiamy się na szybkim opracowaniu wizji nowego produktu, prototypowaniu, oraz szybkiej walidacji z użytkownikami.

Zapytaliśmy również Marcina o to, jaka jest rola specjalisty od UX w całym zespole. Czy taka osoba może tylko dostarcza wyniki pracy, nad którymi pracują inni? Czy w dużych firmach istnieje jakaś drabina, po której można się wspinać w tym zawodzie?

Zespół UX w Google zwykle składa się z wielu osób: poza projektantami i badaczami (UX researcher), zatrudniamy także grafików, animatorów, a także osoby odpowiedzialne za tekst (UX Writer), prototypowanie (UX Engineer) oraz zarządzanie procesem projektowania (Design Producer).

Kluczową umiejętnością dla wszystkich wyżej wymienionych jest komunikacja. Ma to znaczenie głównie w dużych, rozproszonych geograficznie organizacjach, pracujących nad złożonymi problemami. Pomimo tego, że Warszawa jest znaczącym graczem wśród centrów R&D, pracującym nad Google Cloud i mamy na miejscu całą triadę produktową (Product Manager, Eng, UX), to nadal praktycznie codziennie spotykamy się (zdalnie, przez wideokonferencje) z naszymi kolegami z USA. Taki rodzaj pracy wymaga dużych umiejętności komunikacyjnych i zwykle zajmuje trochę czasu, zanim nowa osoba jest w stanie efektywnie wykonywać swoją pracę.

Dla doświadczonych pracowników (senior+), Google oferuje dwie ścieżki rozwoju kariery: specjalistyczna i menedżerska. W odróżnieniu do wielu innych, zwłaszcza mniejszych firm, awansowanie na wyższe stanowiska nie wiąże się automatycznie z zarządzaniem ludźmi, np. Principal designer pracujący nad jakimś kluczowym projektem, który wpływa na całą firmę (np. Material Design), może być na tym samym szczeblu co Dyrektor UX, odpowiadający za kilkadziesiąt albo nawet kilkaset osób. Żadna z tych ścieżek kariery nie jest uprzywilejowana czy w jakiś sposób “lepsza” pod względem warunków zatrudnienia czy stopnia odpowiedzialności.


Ten artykuł powstał dzięki Coders Lab – Szkoła IT. Jeśli jesteś zainteresowany specjalnie sprofilowanym kursem na UX designera, sprawdź dostępne terminy!
Do góry!

Polecane artykuły

Zapisz się do naszego newslettera

Wyślij mi newsletter (Możesz się wypisać w każdej chwili).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

email marketing powered by FreshMail