Jak sobie radzić z bolącym kręgosłupem przy trybie pracy siedzącej?

23.12.2017 AUTOR: Natalia Falarz

Długie godziny spędzane w pracy biurowej, zwłaszcza przy komputerze to specyfika pracy siedzącej. Dotyczy ona również programistów. W związku z tym, kiedy tylko pojawią się u nas pierwsze objawy bólu kręgosłupa to musimy zrobić wszystko, by im zapobiec.

Profilaktyczne podejście przy siedzącym trybie pracy

Coraz częściej można spotkać się z opiniami doświadczonych programistów,
którzy podkreślają, że praca na siedząco, rzeczywiście przyczyniła się do tego, że ich kręgosłup nie był w dobrym stanie. Tryb siedzący doprowadzić może bowiem do dużych zwyrodnień kręgosłupa. Szczególnie zaś powinny uważać te osoby, które już w tej chwili zmagają się z chorobami układu ruchu. Dlatego na przykład, ważne jest to, by do wielogodzinnej pracy dobrać ergonomiczne krzesło. Można też zdecydować się od czasu do czasu na pracę stojącą, jednak wtedy należy pamiętać o właściwej wysokości biurka.

Generalnie, utrzymywanie właściwej postawy ciała to podstawa. To profilaktyka, która jest bardzo ważna, ponieważ dzięki niej być może będzie można się ustrzec późniejszych problemów z kręgosłupem. Praca za biurkiem, brak aktywności fizycznej, miękkie fotele – nie sprzyjają zdrowiu. Wówczas może pojawić się uciążliwy ból kręgosłupa aż po poważniejsze schorzenia, domagające się rehabilitacji. Siedząca postawa ciała osłabia mięśnie oraz więzadła podtrzymujące kręgosłup w prawidłowej pozycji. A stąd już tylko krok do zwyrodnień kręgosłupa. Mogą pojawić się uciążliwe bóle, dyskopatia, rwa kulszowa lub ucisk korzeni nerwowych. Utrudnia to codzienne funkcjonowanie.

 

Nawyk prawidłowej postawy podczas wykonywania codziennych obowiązków w pracy programisty jest więc bardzo istotny. Poza tym, można pomyśleć o specjalnej poduszce korekcyjnej, którą da się założyć na biurowy fotel. To odciąży odcinek lędźwiowy.

Co jeszcze może zrobić programista, aby odciążyć kręgosłup?

Programista, któremu zależy na zdrowym kręgosłupie musi również pamiętać o tym, żeby po długich godzinach spędzonych w pracy odciążać kręgosłup poprzez aktywność fizyczną. Basen, siłownia, bieganie, ćwiczenia korekcyjne, jazda na rowerze – to wszystko okaże się zbawienne dla naszego szkieletu.

Dodatkowo, w trakcie pracy nie można zapominać o tym, by robić sobie co jakiś czas kilkuminutowe przerwy. Wtedy warto zrobić kilka ćwiczeń rozluźniających i rozciągających. To będzie zaś korzystne dla odcinka szyjnego. Nie zaszkodzi również trening wzmacniający dla mięśni brzucha. Natomiast, kiedy już ból pleców będzie nie do wytrzymania bądź będziemy u siebie podejrzewać zmiany zwyrodnieniowe to nie można zwlekać.
Należy jak najszybciej udać się do ortopedy, który doradzi rehabilitację i podpowie, jak ulżyć sobie na co dzień.

Programiści powinni wiedzieć, że w pracy, w trybie siedzącym spędzą łącznie około… 10 lat. Jest to wynik na tyle duży, że naprawdę warto dbać o swój kręgosłup, jeśli nie chcemy doprowadzić się do stanu, kiedy rehabilitacja okaże się niezbędna. Codzienne ćwiczenia, dobra postawa ciała, odpoczynek w trakcie pracy – takie podejście wystarczy, by pracować
w branży IT w dobrym zdrowiu.

Artykuł powstał dzięki:

Coders Lab

Łącząc doświadczenie edukacyjne ze znajomością rynku pracy IT, Coders Lab umożliwia szybkie i efektywne zdobycie pożądanych kompetencji związanych z nowymi technologiami. Skupia się się na przekazywaniu praktycznych umiejętności, które w pierwszej kolejności są przydatne u pracodawców.

Wszystkie kursy odbywają się na bazie autorskich materiałów, takich samych niezależnie od miejsca kursu. Dzięki dbałości o jakość kursów oraz uczestnictwie w programie Career Lab, 82% z absolwentów znajduje zatrudnienie w nowym zawodzie w ciągu 3 miesięcy od zakończenia kursu.


Do góry!

Polecane artykuły

22.09.2020

Comarch e-Sale, jako e-commerce na dobry ...