Dropshipping od strony podatkowej

24.05.2016 AUTOR: REDAKCJA

Wraz z rozwojem technologii oraz rozpowszechnieniem Internetu nastąpił ogromny wzrost znaczenia sklepów internetowych. Coraz więcej przedsiębiorców prowadzi własne sklepy internetowe równolegle ze sklepem stacjonarnym. Coraz więcej przedsiębiorców decyduje się również na prowadzenie handlu tylko w świecie wirtualnym. Możliwości są ogromne. Pojawiają się też kolejne modele logistyczne pozwalające nie tylko na zwiększenie sprzedaży, ale także na znaczną obniżkę kosztów. Jednym z takich modeli jest dropshipping, powszechnie definiowany jako model sprzedaży polegający na przeniesieniu wysyłki towaru bezpośrednio na dostawcę[1].

Sam dropshipping nie został jednak do tej pory zdefiniowany w żadnej polskiej ustawie. Najczęściej przyjmuje formę pośrednictwa w sprzedaży, co oznacza, że właściciel sklepu internetowego świadczy usługi pośrednictwa handlowego, pośredniczy w płatnościach i zamówieniach, ale nie jest właścicielem oferowanego towaru. Przykładowa procedura dropshippingu wygląda następująco:

  1. Właściciel sklepu podejmuje współpracę z dostawcą, którego siedziba znajduje się poza Unią Europejską.
  2. Następnie właściciel wystawia towary w swoim sklepie internetowym lub na aukcjach internetowych.
  3. Po otrzymaniu zamówienia oraz zapłaty od swojego klienta właściciel składa zamówienie u wspomnianego dostawcy oraz przelewa mu należną kwotę. Podaje mu jednocześnie dane klienta, któremu towar ma zostać dostarczony.
  4. Dostawca przesyła towar klientowi wraz z wystawionym przez siebie rachunkiem.
  5. Właściciel sklepu internetowego wystawia dostawcy fakturę na kwotę stanowiącą różnicę pomiędzy ceną zapłaconą przez klienta a wartością sprzedanego towaru. Jest to prowizja za jego pośrednictwo w sprzedaży.

Na tym tle powstaje jednak sporo wątpliwości w zakresie opodatkowania – zarówno podatkiem dochodowym, jak i podatkiem od towarów i usług.

Aby je rozwiać, w pierwszej kolejności należy ustalić miejsce świadczenie usług. Zgodnie z art. 28b ust. 1 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług miejscem świadczenia usług w przypadku ich świadczenia na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej. W opisanym przykładzie właściciel sklepu internetowego nie posiada u siebie sprzedawanych towarów, a jedynie pośredniczy w ich sprzedaży. Dostawca posiada towar u siebie i to on właśnie wysyła go ostatecznie do klienta. Powoduje to, że miejscem świadczenia usługi jest siedziba działalności gospodarczej dostawcy znajdująca się na terytorium państwa trzeciego (spoza Unii Europejskiej). Tym samym usługa pozostaje poza polskim systemem VAT i nie podlega w Polsce opodatkowaniu.

Kwestia podatku dochodowego również budzi wiele wątpliwości ze względu na fakt, że wynagrodzenie za towary wpływa na rachunek bankowy właściciela sklepu internetowego, który z kolei przelewa część tej kwoty na rachunek dostawcy, pozostawiając sobie prowizję. Fakturę wystawia jedynie dostawcy na kwotę odpowiadającą pobranej prowizji. Nie posiada żadnych innych faktur lub rachunków związanych ze sprzedanymi towarami, które de facto nigdy do niego nie należały. Zgodnie ze stanowiskiem organów podatkowych w tej sytuacji właściciel sklepu internetowego działa tylko jako pośrednik w sprzedaży towarów, wobec czego jego przychodem jest wartość prowizji, którą stanowi różnica pomiędzy kwotą przelaną na rachunek bankowy właściciela a kwotą przekazaną przez niego dostawcy tytułem poszczególnych transakcji.

Artykuł jest oparty na interpretacji podatkowej z dnia 7 stycznia 2015 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. ILPB1/415-1142/14-3/AG, interpretacji podatkowej z dnia 2 grudnia 2014 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. IBPBI/1/415-1020/14/ESZ, oraz interpretacji podatkowej z dnia 28 maja 2014 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP3/443-83/14/AT.

[1] Interpretacja podatkowa ITPP3/443-83/14/AT, www.sip.gov.pl

Milena Wilczak

Czytaj również:

O tym, jakie korzyści płyną z outsourcingu niektórych działań e-commerce

Podstawy promocji lokalnej firmy w Google

Do góry!

Polecane artykuły

Zapisz się do naszego newslettera

Wyślij mi newsletter (Możesz się wypisać w każdej chwili).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

email marketing powered by FreshMail