O tym, jakie korzyści płyną z outsourcingu niektórych działań e-commerce

O tym, jakie korzyści płyną z outsourcingu niektórych działań e-commerce

E-commerce obejmuje szereg działań i obszarów, w ramach których należy zadbać m.in. o logistykę, gospodarkę magazynową, obsługę klienta, e-marketing, czy działania SEM i SEO. Całość jest w zasadzie nierozerwalnym „łańcuchem pokarmowym”, w którym usunięcie jakiegokolwiek elementu będzie brzemienne w skutkach. Niezwykle istotna w całej gamie zagadnień e-commerce jest nie tylko organizacja, ale także wiedza. Lwia część e-commerce w Polsce to małe biznesy, w których pracuje jedna lub zaledwie kilka osób. Giganci mają bardzo złożone struktury i całe działy gotowe do zadań na każdej płaszczyźnie. Jednak jest pewien wspólny mianownik. Tak w jednym, jak i drugim typie przedsiębiorstw nie wszystko jest realne do zrobienia wewnątrz firmy. A żaden e-biznes nie może sobie pozwolić na przerwanie „łańcucha” działań, czy to w skali mikro czy makro.

Od 2004 r. zauważalny jest gwałtowny wzrost zjawiska zwanego outsourcingiem (skrót z ang. outside-resource-using). Idąc tropem pioniera w tej materii – Henry’ego Forda:

Jeśli jest coś, czego nie potrafimy zrobić wydajniej, taniej i lepiej niż konkurenci, nie ma sensu, żebyśmy to robili i powinniśmy zatrudnić do wykonania tej pracy kogoś, kto zrobi to lepiej niż my.

Jakie korzyści mogą płynąć z wdrożenia działań outsourcingowych? Jest ich kilka. Wszystkie z nich odwołują się jednak w prostej linii do cytatu Forda. Nie we wszystkim jesteśmy najlepsi, nie wszystko jesteśmy w stanie wdrożyć, prowadzić, kontrolować w sposób dla nas najkorzystniejszy. Nie zawsze istnieje też konieczność towarowania, wynajmowania powierzchni magazynowej. Warto zatem zwrócić się do ekspertów w danej dziedzinie. Warto redukować ryzyko, tam gdzie jest to możliwe.

Nasi specjaliści będą dynamicznie zarządzać ofertą Twojego sklepu na Ceneo, tak abyś znalazł się zawsze na wybranych pozycjach przy jak najniższym CPC za każdy produkt.

Kluczem do sukcesu jest pilnowanie stawki za przeklik oraz ceny każdego produktu osobno. Przy tak dynamicznie zmieniającym się asortymencie u Ciebie i u konkurencji, wykonanie tego manualnie jest niemożliwe, dlatego stworzyliśmy unikalne narzędzie ConveRISE.
Z nami Twoja oferta będzie:

Wyżej niż konkurencja za minimalną możliwą kwotę

Zawsze na kluczowych pozycjach

Zawsze opłacalna biznesowo

    Działania typowe dla e-commerce odnoszące się do obszarów SEM i SEO to praca nawet na kilka pełnych etatów. Prowadzenie skutecznych kampanii AdWords, Google Shopping, kampanii mailowych czy content marketingowych to część fundamentu, na którym powinien stać każdy e-biznes z krwi i kości. Możemy oczywiście robić to wewnątrz firmy, jeśli mamy w niej odpowiednie struktury. Jednak agencje reklamowe, contentowe, czy kreatywne chętnie przejmą te działania, a wiele sklepów internetowych tak samo chętnie z nich skorzysta. Dzięki temu zwalniają się zasoby wewnątrz firmy, które można wykorzystać do innych celów. Zmniejsza się też ryzyko źle przeprowadzonej kampanii i nieprecyzyjnej analizy pod kątem jej optymalizacji i podkręcania współczynnika ROI. Agencje wiedzą również, jak zrobić dobry buzz marketing przy prowadzeniu kampanii contentowych. Mają w tym duże doświadczenie i dzięki temu lepiej „skroją garnitur” na tę okoliczność.

    Ważnym elementem w całości działań e-commercowych jest logistyka. Tę można dzisiaj wyrzucić nawet w 100 proc. poza firmę. Systemy dropshippingowe, zewnętrzne magazyny, konfekcjonowanie etc. są często domeną firm zewnętrznych. To w wielu przypadkach korzyść. Przede wszystkim dlatego, że koszty prowadzenia firmy zostają zredukowane do minimum. Dodatkowo przy prowadzeniu sklepu z produktami spożywczymi kontrola terminów ważności jest po stronie partnera w biznesie.

    Zawsze należy przemyśleć to, czy dla naszego biznesu korzystanie z outsourcingu będzie najlepszym rozwiązaniem. Tony Hsieh z Zappos początkowo gospodarkę magazynową zlecił na zewnątrz. Gdy jednak przeanalizował te działania, podjął decyzję, że trzeba to zmienić, że lepiej w tej materii realizować insourcing. Konieczna jest analiza, wyciąganie wniosków i wprowadzanie koniecznych zmian. Dziś dzięki outsourcingowi o wiele łatwiej założyć swój e-biznes, kosztem może być czasami tylko wykupienie hostingu. Sklep będzie działał, tylko czy będzie zarabiał?

    Jakie procesy można outsourcować i w jaki sposób?

    W każdym e-commerce, niezależnie od skali, część prowadzonych działań realizowana jest z poziomu firmy, część zostaje zlecona na zewnątrz. To w zależności od modelu biznesowego określone zostają proporcje. Obecnie outsourcować można jednak niemal każdy element, który składa się na e-biznes. To, w jaki sposób firma zorganizuje pracę własną z tą zlecaną, jest niezwykle istotne i wymaga dużej uwagi, a także stałego nadzoru i analizy. Sposób prowadzenia firmy nie jest stały i konieczne jest czasem podejmowanie decyzji, by to co, robione jest wewnątrz, jednak outsourcować.

    Jakie procesy można zatem outsourcować i w jaki sposób?

    Logistyka – cała gama zagadnień związana z logistyką i gospodarką magazynową może być realizowana przez podmioty zewnętrzne. Dystrybutorzy i hurtownicy coraz lepiej dostosowują się do rynku e-commerce. Wystarczy czasami założyć konto biznesowe na specjalnie dostosowanej platformie B2B, by rozpocząć współpracę. Po zalogowaniu dostępne są pliki CSV, integracja poprzez API oraz wszelkie informacje o produkcie. Dodatkowym atutem outsourcingu w tym obszarze jest to, że nie ma wymogu posiadania powierzchni magazynowych.

    Firmy nakierowane na sprzedaż online oferują także dropshipping. Zatem po otrzymaniu zamówienia od klienta konfekcjonowanie paczek też jest realizowane przez partnera. Oczywiście każda branża trochę się od siebie różni. Na rynku karm dla zwierząt jest zupełnie inaczej niż na rynku akcesoriów kuchennych, czy delikatesów. Ale to także będzie się zmieniać.

    Marketing – tu rzecz się ma analogicznie do logistyki. Dysponując budżetem na marketing, całość prac związanych z promocją sklepu, zdobywaniem ruchu, budową silnej marki, czy monetyzowaniem ruchu można zlecić agencji. Agencja przygotuje strategię, przedstawi ją, wdroży, a następnie będzie monitorować i optymalizować.

    Jeśli AdWordsy, Google Shopping, kampanie socialowe czy contentowe pochłaniają masę czasu, warto te działania outsourcować. Agencja, która się w tym specjalizuje, zatrudnia ekspertów, mających zaplecze w postaci wiedzy, doświadczenia i praktyki.

    Księgowość – można oczywiście prowadzić księgi przychodów i rozchodów samemu… tylko po co? To czasochłonne, a przecież ten czas można wykorzystać o wiele lepiej. Dziś systemy do prowadzenia księgowości są przygotowane przez firmy specjalizujące się w obsłudze e-commerce. Koszt tego przy niewielkich sklepach może nawet nie przekraczać 100 zł. Natomiast korzyści ze zlecenia tych działań na zewnątrz jest sporo. System sklepowy można ponadto zintegrować z systemem e-księgowości. Dzięki temu złożone przez klienta zamówienie automatycznie wygeneruje dokument sprzedaży.

    Przetwarzanie transakcji – tu nie ma wyboru. Operacje płatnicze należy zlecać systemom płatności elektronicznej. Bez tej funkcjonalności prowadzenie skutecznego sklepu jest raczej niemożliwe. Klienci chętnie korzystają z szybkich płatności. Brak możliwości zapłacenia e-przelewem buduje bariery zakupowe i stawia sklep w nieprofesjonalnym świetle.

    Wydaje się, że są to główne obszary, które można lub trzeba outsourcować. Sposób prowadzenia e-biznesu zależy jednak od wielu składowych. Te są zmienne i aby je dobrze realizować, warto zwolnić własne zasoby ludzkie i skupić się np. na poszukiwaniu nowych produktów, czy jeszcze lepszej obsłudze klienta. A outsourcować te działania, w których nie tylko nie jesteśmy ekspertami, ale również te, które są odtwórcze.

    Czytaj również:

    Reklama na portalach internetowych – czy warto?

     

    Podziel się

    Zostaw komentarz

    Najnowsze

    Powered by: unstudio.pl