Marketing i Biznes E-commerce 3 cykle marketing automation, które powinieneś wdrożyć już dziś

3 cykle marketing automation, które powinieneś wdrożyć już dziś

3 cykle marketing automation, które powinieneś wdrożyć już dziś

Prowadzisz firmę? Dołącz do Founders Mind, najlepszej konferencji dla biznesu w Polsce

Sprawdź szczegóły wydarzenia

Dynamiczny wzrost sprzedaży to nie tylko dodatkowe zamówienia i sumy wpływające na Twoje konto. To również nowe wyzwania i problemy, z którymi musisz się uporać, jeśli chcesz zapewnić klientom obsługę na najwyższym poziomie.

Dwa obszary, które mogą stanowić szczególne wyzwanie, to skuteczne zarządzanie relacjami i komunikacja z rosnącą liczbą klientów. Dostarczanie wartościowych informacji tysiącom odbiorców, z których każdy cechuje się innymi zainteresowaniami, potrzebami i znajduje się na innym etapie cyklu życia klienta, nie należy bowiem do najłatwiejszych zadań.

Na szczęście wiele procesów sprzedażowych i marketingowych związanych z pozyskiwaniem, zarządzaniem i komunikacją z klientami da się usprawnić dzięki tzw. cyklom marketing automation. Za ich pomocą możesz dokładnie określić kiedy i jakie informacje zostaną wysłane do Twoich odbiorców, wykorzystując do tego celu kanały takie jak email, sms czy social media.

Od czego w takim razie zacząć? Oto trzy scenariusze, które powinieneś wdrożyć jako jedne z pierwszych. Mają one bowiem znaczący wpływ na to, jak często będą Twoi klienci składali zamówienia oraz jaka będzie ich życiowa wartość.

Nasi specjaliści będą dynamicznie zarządzać ofertą Twojego sklepu na Ceneo, tak abyś znalazł się zawsze na wybranych pozycjach przy jak najniższym CPC za każdy produkt.

Kluczem do sukcesu jest pilnowanie stawki za przeklik oraz ceny każdego produktu osobno. Przy tak dynamicznie zmieniającym się asortymencie u Ciebie i u konkurencji, wykonanie tego manualnie jest niemożliwe, dlatego stworzyliśmy unikalne narzędzie ConveRISE.
Z nami Twoja oferta będzie:

Wyżej niż konkurencja za minimalną możliwą kwotę

Zawsze na kluczowych pozycjach

Zawsze opłacalna biznesowo

    Cykle marketing automation: Tagowanie i segmentacja

    Nikomu już nie trzeba tłumaczyć, że każdy klient jest inny. To skąd przyszli do Twojego sklepu internetowego, jakich produktów szukali i czy złożyli już pierwsze zamówienie to tylko kilka czynników, które powinieneś wziąć pod uwagę tworząc plan komunikacji marketingowej. Jeśli jednak nie stosujesz segmentacji, może to być niestety trudne.

    Planując rozwój sklepu internetowego warto już od pierwszych dni zadbać o to, by móc skutecznie segmentować swoich odbiorców. Pomóc Ci w tym mogą cykle marketing automation oraz odpowiednio przygotowana strategia tagowania. Łącząc ze sobą te dwa elementy, możesz sprawić, że każda osoba znajdująca się na Twojej liście odbiorców, będzie automatycznie przypisywana do właściwego segmentu, w zależności od wykonanych przez nią akcji.

    Nim zaczniesz mocno inwestować w kolejną kampanię, której celem będzie pozyskanie nowych klientów, poświęć chwilę na przygotowanie kilku cyklów marketing automation, które pozwolą Ci ich automatycznie tagować i segmentować. Następnie upewnij się, że komunikacja którą do nich wyślesz, odzwierciedli to, co ich wyróżnia na tle pozostałych klientów.

    Cykle marketing automation – zwróć na to uwagę:

    • Źródło, z którego dany użytkownik trafił do Twojego sklepu.
    • Konkretna oferta, która przekonała go do wykonania akcji.
    • Informacja o tym, czy i jakie produkty zamówił.
    • Informacje o tym, jakiej kategorii produkty przeglądał lub kupił.
    • Data ostatniego zakupu lub ostatniej wizyty na stronie.
    • Średnia wartość koszyka zakupowego.

    Już te podstawowe informacje pomogą sprawić, że Twoje wiadomości będą bardziej wartościowe i angażujące.

    Zdj. 1 – Prosty cykl marketing automation, w ramach którego nadawane są tagi nowym subskrybentom

    Cykle marketing automation: Cykl onboardingowy

    Po przygotowaniu automatycznych reguł, dzięki którym każdy odbiorca trafi do właściwego segmentu, powinieneś poświęcić uwagę wszystkim tym, którzy dopiero poznają Twoją markę. Możesz tego dokonać, tworząc tak zwany cykl onboardingowy.

    Cykl onboardingowy to program, który ma na celu szybkie przedstawienie marki, oferty oraz zbudowanie mocnej relacji już w pierwszych dniach od nawiązania kontaktu z odbiorcą. Dzięki takiemu cyklowi, możesz w znaczny sposób zwiększyć swoje szanse na skonwertowanie nowych leadów w płacących klientów.

    Jak wygląda taki cykl? Po pierwsze, składa się z kilku wiadomości, które krok po kroku pomogą Ci zacieśnić relacje z klientem. Niezależnie od tego jakimi kanałami komunikacji je wyślesz (np. email, sms, chat bot, powiadomienia w przeglądarce), powinny trafiać do odbiorcy w maksymalnie kilkudniowych odstępach czasu.

    Kiedy rozpocząć cykl onboardingowy? Najlepiej od razu! Nie pozwól, żeby osoba, która właśnie okazała zainteresowania Twoją marką, czekała zbyt długo na pierwszy kontakt. Niezależnie od tego gdzie i kiedy ktoś dokona zapisu do Twojej listy, powinien otrzymać automatyczną wiadomość i trafić do cyklu onboardingowego.

    Co zawrzeć w takim programie? Dobrze by było, gdyby Twoje wiadomości nie zawierały tylko informacji sprzedażowych. Poza kuponem rabatowym na pierwsze zakupy lub propozycją najlepiej ocenianych produktów, warto umieścić w nich informacje na temat Twojej marki, jej idei i historii. Jeśli jest coś, co szczególnie wyróżnia Cię na tle konkurencji, jest to najlepsza chwila, aby to podkreślić.

    Poniżej zobaczysz dwie z trzech wiadomości jakie otrzymują nowi subskrybenci newslettera sklepu EMP. Jak widzisz, cykl onboardingowy to świetna okazja, aby podkreślić to, co wyróżnia Twój sklep. Mogą to być na przykład lista życzeń, wygodna aplikacja mobilna lub szeroki asortyment produktów dla fanów seriali i zespołów muzycznych.

    Cykle marketing automation: Porzucony koszyk

    Czy wiesz, że około 60-80% koszyków zakupowych w Internecie jest porzucana przed zakończeniem transakcji? I mówimy tutaj o użytkownikach, którzy wykazali wstępne zainteresowanie marką, przejrzeli oferowane przez sklep produkty i w końcu dodali do swojego koszyka produkt, który zdołał przykuć ich uwagę.

    Chyba nikt nie lubi marnować pieniędzy i czasu. Dlaczego zatem nie postarać się odzyskać niedoszłego klienta, w którego pozyskanie i skonwertowanie zdążyłeś już zainwestować część swojego budżetu?

    O jednym ze skutecznych sposobów na wykorzystanie marketing automation do odzyskiwania porzuconych koszyków mogłeś przeczytać w ubiegłej edycji tego raportu.

    Jeśli jednak to dla Ciebie za mało i chcesz jeszcze bardziej zwiększyć swoje szanse na odzyskanie wybranych użytkowników, warto uzupełnić go o kilka nowych elementów.

    Po pierwsze, pamiętaj o tym, że możesz podjąć kilka prób do tego, żeby przekonać swoich odbiorców do powrotu. Jeśli posiadasz już na swojej liście ich adres email, zamiast jednej wiadomości wyślij serię trzech, które w różnych odstępach czasu zwrócą uwagę odbiorcy na różne aspekty interesującego ich produktu. Może to być jego wysoka jakość, dbałość o szczegóły wykonania, interesujący wzór, a może specjalna zniżka dla tych, którzy podejmą decyzję w ciągu najbliższych kilku godzin.

    Po drugie, miej w świadomości to, że aby dotrzeć do wybranego użytkownika, trzeba czasami wykorzystać więcej niż jeden kanał komunikacji. Kampanie remarketingowe z wykorzystaniem Google AdWords i Facebooka świetnie się sprawdzą w połączeniu z wiadomościami email.

    A może chcesz pójść o krok dalej i zupełnie zaskoczyć swoich odbiorców? W takim razie rozważ wykorzystanie poczty tradycyjnej, umieszczając na spersonalizowanej pocztówce unikalny kod rabatowy lub adres URL kierujący do specjalnej oferty. Dzięki temu będziesz mógł mierzyć skuteczność swoich działań, nawet jeśli odbiorcy bezpośrednio wpiszą adres Twojej strony internetowej w przeglądarce, a po drodze nie klikną w żaden baner reklamowy.

    Jeśli szukasz inspiracji, zwróć uwagę na poniższe dwie wiadomości wysłane przez sklep internetowy American Giant. Jak możesz zauważyć w treści emaili, są całkowicie przekonani o jakości oferowanych przez siebie produktów. Dlatego jeśli ich klient nie będzie zadowolony z otrzymanego towaru, będzie mógł dokonać bezpłatnego zwrotu. Co więcej, ma na to nieograniczony czas i nie musi podawać powodu swojej decyzji.

    Od czego zacząć

    Marketing automation potrafi onieśmielić niejednego właściciela sklepu internetowego. Żeby się jednak niepotrzebnie nie zrażać, podejdź do tego procesu metodycznie. Zacznij od stworzenia kilku prostych cyklów, planu komunikacji i wypróbuj swój pierwszy cykl na wybranej grupie odbiorców.

    Dopiero gdy poczujesz się pewnie, a wyniki będą satysfakcjonujące, zacznij tworzyć kolejne cykle marketing automation. Dużą wartość mogą przynieść Ci na przykład programy reaktywacyjne, dzięki którym będziesz mógł automatycznie zarządzać higieną swojej listy. Równie obiecujące są cykle mające na celu pozyskanie opinii klientów. Ich wykorzystanie w komunikacji może znacząco wpłynąć na Twoją sprzedaż.

    Podziel się

    Zostaw komentarz

    Najnowsze

    Powered by: unstudio.pl