Marketing i Biznes Content marketing 2020 był rokiem podcastów. Jest jeszcze czas, żeby wskoczyć do pociągu “treści audio” i zarabiać

2020 był rokiem podcastów. Jest jeszcze czas, żeby wskoczyć do pociągu “treści audio” i zarabiać

2020 był rokiem podcastów. Jest jeszcze czas, żeby wskoczyć do pociągu “treści audio” i zarabiać

Podcasty w Polsce rozwijają się w zawrotnym tempie. Stopniowo zaczyna nam wyrastać pokolenie audioinfluencerów, a coraz więcej branż i marek decyduje się na tworzenie własnego contentu audio. Giganci z rynku platform streamingowych również zauważają potencjał i chcą dla siebie ukroić kawałek “podcastowego tortu”. Przeanalizujmy rynek podcastów w 2020 roku i sprawdzimy jacy twórcy audio byli najpopularniejsi oraz jakie branże najlepiej wstrzeliły się w rosnący trend.

Podcasty w Polsce królują

Jak wynika z danych Spotify, w pierwszych sześciu miesiącach 2020 r., w Polsce wysłuchano ponad 300 proc. więcej godzin podcastów niż w analogicznym okresie 2019 r. Ten wynik uplasował nas w pierwszej dziesiątce krajów świata pod względem słuchalności tego typu treści. Trend ten jest jednak charakterystyczny dla całego kontynentu. Jak pokazuje badanie przeprowadzone przez firmę Voxnest, łącznie w Europie w 2020 r. słuchaliśmy podcastów o 52% chętniej niż rok wcześniej. 

Voxnest udowadnia też, że rosnąca popularność podcastów przekłada się także na zyski z reklam, które do 2021 r. mogą osiągnąć nawet miliard dolarów. Coraz więcej marek decyduje się inwestować właśnie w content audio – jest zatem na czym zarabiać, ale jednocześnie jest też gdzie inwestować. 

Jak to wygląda w praktyce? Firmy decydują się na zlecanie materiałów sponsorowanych czy lokowania produktów podcasterom. Za przykład niech posłuży popularny kanał “Kryminatorium”, co jakiś czas lokujący produkty – choćby książkę “Śladami polskich gangsterów” Filipa Czerwińskiego. A co z dużymi markami czy firmami? Te również decydują się reklamować poprzez podcasty, jak chociażby Porsche – które jak to określają sami autorzy – “napędza” Rozmowy: Wojewódzki & Kędzierski.

Potencjał rynku zauważyły także agencje content marketingu, na przykład Voice House Jarosława Kuźniara, która nie tylko samodzielnie tworzy treści audio, ale również oferuje wsparcie przy ich produkcji swoim klientom.

Volkswagen i Bank BNP Paribas z własnymi podcastami

W 2020 r. coraz więcej marek zaczęło rozważać wprowadzenie do swojej komunikacji i strategii marketingowej podcasting. Na treści audio zaczęły stawiać marki dosłownie z każdego segmentu rynku. Mamy po pierwsze e-commercowe Allegro, które ruszyło ze swoimi “Podcastem na spacer” (cykl prowadzony przez Leszka Lichotę i stworzony we współpracy z lokalnymi przedsiębiorcami, mający na celu promocje niezwykłych miejsc w kraju) czy “Allegro Tech Podcast”. Własne podcasty zaczął nagrywać także Volkswagen – “Elektrycznie Tematyczni”, którego treści poświęcone są elektromobilności. 

2020 był też pierwszym rokiem z komunikacją audio dla BNP Paribas, który jako pierwszy w swojej branży w Polsce ruszył z własnym contentem tego typu. Łącznie w 2020 r. utworzył 60 nagrań o długości ponad 2380 minut. Wszystkie podcasty, BNP Paribas udostępnił na Spotify oraz stronie BNP Paribas Talks. Podcasty banku opierają się o – a jakże – tematykę finansową, ale nie brakuje tu również contentu kulturalnego, ekologicznego, podróżniczego czy psychologicznego. Na Spotify treści audio banku odsłuchano ponad 6 000 razy w 26 krajach, a na ich stronie ponad 5 000 razy i jak stwierdził sam BNP Paribas – jest to wynik zadowalający. 

Jeśli to jeszcze nie przekonało Cię, że podcasty to przyszłość, to wiedz, że treści audio zaczęły nagrywać nawet instytucje państwowe. Mowa tutaj o… Lasach Państwowych! Potrzeba obcowania człowieka z przyrodą jest na tyle duża, że przełożyła się ona na podcasting. Lasy Państwowe utworzyły podcast “Między Drzewami”, a także słuchowiska dla dzieci.

Huawei i Netflix zainteresowane podcastami. W 2021 czeka nas więcej platform i funkcji?

Jak widać, 2020 rok był owocnym dla podcastingu. Marki i branże inwestują w content audio, a zatem rośnie potrzeba wprowadzania nowych funkcji, a może nawet całych platform poświęconych podcastom. Niszę na rynku oczywiście zauważają giganci. Netflix stopniowo wprowadza funkcję odtwarzania tylko ścieżki audio i choć na razie firma nie mówi wprost, że robi to na potrzeby podcastingu, to odpowiedź zdaje się oczywista. Na tę chwilę odtwarzanie tylko audio dostępne jest w aplikacjach Netflixa na Androidzie. Wkrótce pewnie będziemy mogli z niej korzystać również na PC, Macbookach i iOS-ie. 

Zainteresowania podcastami nie ukrywa Huawei, które postanowiło dodać opcję odsłuchiwania treści audio z poziomu systemowej przeglądarki. Chińska firma już teraz umożliwia nam słuchanie polskich podcastów w swojej bazie w przeglądarce. Znajdują się tam m.in. Raport o Stanie Świata Dariusza Rosiaka, podcasty Onet.pl, Krzysztofa Gonciarza, Weszło.fm czy Halo Radio. W przeglądarce Huawei dostępny jest także content audio w języku angielskim. 

Nagrywaj podcasty – wpływają na decyzje zakupowe 65% słuchaczy

I już na sam koniec – dlaczego warto nagrywać podcasty? Bo to się po prostu opłaca! Podcasty są niezwykle opiniotwórcze. Według badania przeprowadzonego przez IAB-Edison Research sama obecność Twojej marki w podcastach wpływa na decyzję o zakupie u 65% słuchaczy. Podcasty są autentyczne, dają użytkownikowi poczucie, że tworzysz treść bezpośrednio do niego. 

Są też wygodne – podcastów słuchać można wszędzie i o każdej porze, nie wymagają takiego zaangażowania jak na przykład treści na blogu. Ktoś może słuchać Twojego podcastu i jednocześnie biegać, spacerować, sprzątać… To właśnie dlatego coraz więcej z nas sięga po treści audio. Sam pomyśl – raczej trudno jest jechać na rowerze i jednocześnie czytać książkę czy artykuł. Produkując podcasty, przywiązujesz klienta do swojej marki czy produktu o wiele bardziej niż treścią pisaną, a jednocześnie nie wymagasz od niego pełnego zaangażowania do zapoznania się z tematem. Poprzez podcast tworzysz relację z klientem i poszerzasz świadomość Twojej marki. 

Na podcastach zarabiać możesz naprawdę na wiele sposobów. Nie tylko poprzez tworzenie relacji z klientem i sprzedawanie Twoich usług, ale także poprzez reklamowanie i lokowanie produktów innych firm, jeśli jesteś zwyczajnym podcasterem, a nie biznesowym graczem. Ba, zarabiać na podcastach nawet nie tworząc ich samemu, a oferując usługę produkcji innym, jak robi to wymieniona na początku Voice House. Po prostu zainwestuj w podcasty i znajdź w nich swoją niszę – to się opłaca.

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl