Marketing i Biznes Biznes Software house a agencja interaktywna – jakie są różnice? Co wybrać?

Software house a agencja interaktywna – jakie są różnice? Co wybrać?

W obecnej rzeczywistości zdecydowana większość firm działa w digitalu. Coraz więcej wirtualnych narzędzi pozwala na rozwijanie i udoskonalanie różnych procesów biznesowych. Nie każdy ma jednak na swoim pokładzie dział programistów, część przedsiębiorców woli tworzenie produktów cyfrowych zlecać zewnętrzne. A zatem z czyich usług skorzystać software house’u czy agencji interaktywnej? Jakie są między nimi różnice i która opcja jest dla Ciebie?

Software house a agencja interaktywna – jakie są różnice? Co wybrać?
Jakie produkty i usługi oferuje software house, a jakie agencja interaktywna? Czy można połączyć software house i agencję interaktywną? Kto pracuje w software housach, a kto w agencjach interaktywnych? Kogo wybrać?

Prowadzisz firmę? Ucz się od najlepszych w branży i weź udział w najbardziej przedsiębiorczej konferencji w Polsce, Founders Mind 🧠

Sprawdź szczegóły wydarzenia

Porównanie software house’ów z agencjami interaktywnymi najlepiej zacząć od przeanalizowania tego, jakie produkty dowożą jedni i drudzy. Jeśli wiemy, czego, jako przedsiębiorcy, potrzebujemy dla naszej firmy, czy startupu, odpowiadając sobie na to pytanie, uzyskamy również odpowiedź, który rodzaj agencji jest odpowiedni właśnie dla nas.

Software house i agencja – produkty i usługi

– Software house’y dostarczają klientowi konkretny, dostosowany do jego wymagań produkt cyfrowy – www, system e-commerce, aplikację mobilną czy webową, system CRM, etc. – który obsłuży istniejące procesy lub dostosuje je do nowych warunków działania. Wsparcie ze strony agencji interaktywnej ma bardziej holistyczny charakter. Tu praca nad aplikacją mobilną czy rozwiązaniem webowym jest tylko częścią ogółu działań w relacji klient – agencja, fragmentem budowanego ekosystemu komunikującego markę, produkt czy usługi klienta. Agencja skupia się na badaniach, analizie, ocenie i zrozumieniu celów i potrzeb klienta i jego konsumentów, wypracowaniu zgodnej z tym strategii oraz jej egzekucji, czyli przełożeniu jej w kreatywny sposób (zarówno pod kątem pomysłów komunikacyjnych, jak i rozwiązań kreatywno-technologicznych) na całość działań marki czy produktu w szeregu touchpointów, testowaniu i mierzeniu skuteczności i optymalizacji – komentuje Adrian Samborski, Digital Growth Director w Spacecamp.

Mateusz Ludyga – z wykształcenia europeista i dziennikarz, a z zamiłowania i zawodu Web Developer i Specjalista SEO podkreśla, że podstawowe obowiązki i cele agencji interaktywnej to promocja produktu, osiąganie określonych KPI, przynoszenie wyższych przychodów i tak dalej. Agencja, jak podkreśla specjalista, jednak nie tworzy i nie buduje produktu od podstaw! Po otrzymaniu briefu od klienta agencja pracuje nad brandingiem i koncepcją kampanii. Jeśli częścią kampanii jest np. strona internetowa lub aplikacja, to również zostanie to zrealizowane – może być zlecone na zewnątrz lub wykonane przez wewnętrznych programistów agencji. Jednak nadal jest to tylko częścią kampanii gotowego produktu.

Mogą Cię zainteresować

– Różnica między software housem a agencją interaktywną polega na tym, że software house faktycznie tworzy i dystrybuuje oprogramowanie, podczas gdy agencja skupia się na zwiększeniu zarobków z już posiadanego produktu – dodaje Mateusz Ludyga.

Agencja i software house w jednym?

Adrian Samborski zaznacza, że coraz częściej na rynku digitalowym mamy do czynienia z konwergencją usług, gdzie agencja posiadająca wewnętrzny software house spina parasolowo usługi strategiczne, marketingowe, konsultingowe, business intelligence i programistyczne. Firma Spacecamp jest takim przykładem. Agencja oferuje klientom usługi z obszarów badań doświadczeń użytkownika, strategii, UX, animacji i designu po development aplikacji web i mobilnych. Dla klienta taki single-point-of-contact to wygodniejsze oraz efektywniejsze kosztowo rozwiązanie niż współpraca z wieloma podwykonawcami.

– Ze względu na ogromną gamę projektów i ich różnorodność, często można spotkać software house, który oferuje również usługi agencji interaktywnej, rzadko odwrotnie. Rzecz w tym, że dla software house’u, który ma doświadczenie w dość skomplikowanych dziedzinach i ekipie profesjonalistów specjalizujących się w tej dziedzinie, dodanie marketingu cyfrowego nie jest takie trudne, ale też nie jest głównym przedmiotem zainteresowania. Dla marketera stanie się profesjonalnym programistą nie jest już takie łatwe, a w większości przypadków niemożliwe – tłumaczy Mateusz Ludyga.

Pracownicy software house’ów i agencji

– Myśląc o podobieństwach i różnicach w obszarze działalności software house’ów i agencji digitalowych, instynktownie porównujemy dostarczane przez nie produkty i usługi oraz zakres, w jakim wspierają rozwój biznesu swoich klientów. Warto jednak zwrócić uwagę na ludzi tworzących oba typy podmiotów – także z perspektywy osób szukających zatrudnienia w branży digitalowej – zaznacza Adrian Samborski.

Mateusz Ludyga dodaje, że software house zwykle składa się z doświadczonych programistów, kierowników projektów, analityków biznesowych, testerów, projektantów UX i tak dalej. Software house skupia się głównie na rozwijaniu lub ulepszaniu produktu i jego użyteczności Według specjalisty plan marketingowy nie jest tutaj głównym celem, ale jeśli masz go na tym etapie to super. Idealna, szyta na miarę i przyjazna dla użytkownika aplikacja internetowa lub dowolny produkt końcowy oparty na wyprodukowanym oprogramowaniu to główne cele realizacji zlecanych software house’om.

W przypadku agencji interaktywnych jest nieco inaczej. Według Adriana Samborskiego interdyscyplinarne zespoły (każdorazowo dobierane do potrzeb konkretnego projektu) mają niebagatelne znaczenie dla działalności agencji oraz jej skuteczności. Specjaliści z obszaru strategii, mediów społecznościowych, customer experience i UX / UI, zespołów business intelligence, teamów kreatywnych – copywriterów, transkreacji czy studia graficznego, posiadają niezwykle zróżnicowany wachlarz umiejętności i doświadczeń, często wykraczających poza obszar stricte cyfrowy, co pozwala na nieszablonowe podejście do nowych realizacji i kreatywne rozwiązywanie problemów klientów. Jak podkreśla specjalista zespoły front-end developerskie oraz UX / UI w software house’ach mają podobne kompetencje, jak te w agencjach digitalowych, jednak często brakuje im insightów i doświadczeń stricte konsumenckich czy też badawczych.

– Duża dynamika oraz różnorodność projektów realizowanych przez agencje to istotny walor dla pracowników nieustannie szukających nowych wyzwań i doceniających brak rutyny. Osoby otwarte, ciekawe świata, stawiające na stały rozwój osobisty, znakomicie odnajdą się w agencji digitalowej. Jednocześnie elastyczne podejście do konkretnych umiejętności zatrudnionych specjalistów pozwala na transfer między działami kompetencyjnymi na każdym etapie kariery. Z kolei praca dla software house, pracującego wyłącznie w określonych technologiach czy obszarach rynku (np. tylko konkretne języki programowania, czy też tylko rozwiązania dla instytucji finansowych albo firm logistycznych), pozwala na osiągnięcie wysokiej, ale dość wąskiej specjalizacji – dodaje Adrian Samborski.

A więc co wybrać?

Myślę, że to krótkie porównanie, wyjaśniło na czym polegają główne różnice pomiędzy software housem a agencją interaktywną. Znając te różnice, powinniśmy móc podjąć właściwą decyzję. Jeżeli to, czego szukamy, to kompleksowa kampania marketingowa wraz z produktami cyfrowymi, to powinniśmy rozejrzeć się za dobrą agencją interaktywną. Natomiast jeśli to, czego szukamy to po prostu dobry produkt cyfrowy, który będzie kolejnym elementem naszego dotychczasowego działania, to warto postawić na software house, który specjalizuje się w tworzeniu narzędzi, których aktualnie potrzebujemy. 

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl