Polski rynek odzieżowo-obuwniczy będzie rósł do 2020 roku
Według raportu, przeprowadzonego przez Bank Pekao, do końca dekady rynek odzieżowo-obuwniczy będzie stale się rozwijał, ale już teraz firmy powinny pomyśleć o pozyskiwaniu nowych, zagranicznych klientów. Przy obecnym tempie ekspansji marek z tego sektora można zakładać, że potencjał wzrostowy zacznie się wyczerpywać w ciągu najbliższych 5-10 lat. Pojawia się też pesymistyczny scenariusz, który zakłada wystąpienie poważnych zawirowań w gospodarce globalnej lub unijnej, a dynamika wzrostu i rentowność, osiągane na silnie cyklicznych rynkach nowych krajów członkowskich UE, mogą ulec znacznemu pogorszeniu.
W raporcie pokazano także dynamikę, która jest dość wysoka. Większość krajów wysoko rozwiniętych w ostatnich latach notowała wzrost wartości obrotów detalicznych odzieżą i obuwiem rzędu 2-3%. Polska, z dynamiką rzędu 6-7%, wypada w takim porównaniu korzystnie.
Aby najbliższe lata były spokojniejsze, twórcy raportu sugerują rozszerzenie zasięgu rozpoznawalności i wejście na nowe rynki. Szczególnie pożądane byłoby zaistnienie na rynkach rozwiniętych w Europie Zachodniej, między innymi dlatego, że wydatki na odzież i obuwie są tam dużo wyższe. W samych Niemczech jest to 70 mld euro rocznie. Porównując, suma wydatków na te wyroby w nowych krajach członkowskich UE z regionu, łącznie z Polską, wynosi ok. 25 mld euro. Po drugie, gospodarki rozwinięte są bardziej odporne na szoki ekonomiczne.
Polacy po raz kolejny w kosmosie
W tworzenie systemu dokowania wahadłowców, które mają dostarczać zaopatrzenie do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, jest zaangażowana firma SENER Polska. Wahadłowce przygotowuje amerykańska Sierra Nevada Corporation i mają być one gotowe w 2019 roku. W kwietniu umowę z korporacją na dostawę europejskiego systemu dokowania IBDM dla nowych statków podpisały Europejska Agencja Kosmiczna i konsorcjum pięciu firm z Europy – w tym SENER Polska.
System IBDM jest nowoczesnym, innowacyjnym rozwiązaniem, które pozwala na łączenie pojazdów o różnych wielkościach. Pozwala na ich przechwycenie, ustawienie i zapewnienie szczelnego połączenia między nimi. Jako jeden z trzech mechanizmów na świecie jest kompatybilny z tzw. międzynarodowym standardem systemów dokowania. To nie pierwszy raz, gdy polska firma bierze udział w działaniach kosmicznych na dużą skalę. Niedawno pisaliśmy o stworzonym przez Polaków próbniku, który zostanie wykorzystany w marsjańskiej misji.
Polscy szefowie koncentrują się na redukcji kosztów
Według raportu Delloitte 3/4 menadżerów wyższego szczebla uważa, że obniżenie kosztów jest sposobem na uzyskanie przewagi konkurencyjnej. Badanie przeprowadzono w Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech, Hiszpanii, Włoszech, Belgii, Holandii, Norwegii, Danii oraz w Polsce wśród menedżerów wyższego szczebla w dużych firmach, osiągających przychody w wysokości co najmniej 100 mln euro rocznie.
Ankietowane osoby jako największe ryzyko zagrażające wzrostom podają niepewność gospodarczą. Tak uważa 34% z nich. Jeśli jednak przyjrzymy się poszczególnym Państwom, to okaże się, że w Wielkiej Brytanii uważa tak 52%, co może być związane z Brexitem, a w Polsce 71%, co może odnosić się do obecnej sytuacji gospodarczej i politycznej. 83% europejskich firm zadeklarowało, że w ciągu najbliższych 2 lat rozpocznie proces redukcji kosztów. W Polsce planuje ją zarządzić aż 71%, a 57% z nich chce intensyfikować obecne programy poprawy wydajności.
Fuzje i przejęcia w Polsce, wszystko za 11 mld euro
Jak wynika z raportu „Emerging Europe M&A Report 2016/17”, opracowanego przez kancelarię CMS, w 2016 roku na rodzimym rynku zawarto łącznie 279 transakcji M&A, czyli fuzji i przejęć. Ich łączna wartość przekroczyła 11, 2 mld euro. Najwięcej z nich miało miejsce w branży nieruchomości i budownictwa, branży produkcyjnej, usługach oraz telekomunikacji. W porównaniu z 2015 rokiem liczba transakcji M&A spadła, za to wzrosła ich wartość.
Jak można przeczytać w raporcie: „Największą i zarazem najgłośniejszą ubiegłoroczną akwizycją było przejęcie w październiku Grupy Allegro przez fundusze Cinven, Permira i Mid Europa za kwotę 3,25 mld dolarów. Drugie miejsce to grudniowe przejęcie 32,8 proc. akcji Banku Pekao SA od włoskiego UniCredit. Polski Fundusz Rozwoju i PZU wykupiły pakiet za łączną kwotę 10,6 mld zł. Nowego inwestora strategicznego znalazła też Kompania Piwowarska. Został nim japoński Asahi Group Holdings, jeden z największych producentów piwa.”
Karta Moja Biedronka okazuje się sukcesem?
Jak ujawnia Ana Luísa Virgínia, szefowa biura zarządu Jerónimo Martins, około 50% sprzedaży w sieci generują klienci posiadający kartę lojalnościową Moja Biedronka. Dodatkowo firma pochwaliła się tym, że średnia wartość koszyka w Biedronce wynosi 33 zł, a marka odnotowała wzrost udziałów w rynku o około dwa punkty procentowe w porównaniu do tego samego okresu poprzedniego roku. Karty dodatkowo dają jasną informację na temat preferencji rynku, ponieważ dzięki nim można łatwo zbierać dane na temat spersonalizowanych koszyków.
Zostaw komentarz