Marketing i Biznes Start-up zone Jakie czynniki wpływają na powodzenie startupu? Odpowiada Bogusz Pękalski [MailingR]

Jakie czynniki wpływają na powodzenie startupu? Odpowiada Bogusz Pękalski [MailingR]

Co odpowiada dzisiaj za sukces startupu? Jakie są najczęstsze błędy startupowców i jak można ich uniknąć? Czy konkretne umiejętności założyciela startupu zwiększają jego powodzenie? Na te oraz inne zagadnienia odpowiada Bogusz Pękalski, founder i CEO MailingR.com, założyciel Klubu SaaS i Bored Founders Club, twórca kursów Od Developera Do Foundera oraz Akademia Membership.

Jakie czynniki wpływają na powodzenie startupu? Odpowiada Bogusz Pękalski [MailingR]
Jeżeli potrafisz zbudować produkt i jednocześnie umiesz go sprzedać, to jesteś praktycznie nie do zatrzymania. To dwie kluczowe umiejętności w startupie. Warto, żeby te kompetencje były w zespole założycielskim. Często będzie to rozdzielone na dwóch founderów. Technicznego i biznesowego, hakera i hustlera. Warto budować produkty, których ludzie potrzebują i są skłonni za nie zapłacić. Większość osób o tym wie, ale i tak często pomija ten aspekt podczas budowy startupu. Jeżeli na początku zawęzimy grupę docelową naszego produktu, to może się okazać, że klienci wybiorą nas, ponieważ lepiej spełniamy ich potrzeby. Niszowanie i specjalizacja daje młodym startupom elastyczność, której nie mają dojrzałe firmy.

Prowadzisz firmę? Weź udział w nieformalnym spotkaniu przy piwie dla przedsiębiorców

Sprawdź szczegóły wydarzenia

Jakie są najważniejsze czynniki, które wpływają dzisiaj na powodzenie startupu?

Odniosę się do tego pytania z perspektywy startupów boostrapowanych (tworzonych z własnych środków).

Przede wszystkim warto budować produkty, których ludzie potrzebują i są skłonni za nie zapłacić. Większość osób o tym wie, ale i tak często pomija to podczas budowy startupu. Jeżeli skierujemy swój produkt do grupy osób, która ledwo wiąże koniec z końcem (nie ma pieniędzy) to monetyzacja będzie ekstremalnie trudna.

Jeżeli zbudujemy aplikację, która ma ogromną konkurencję i jest wiele podobnych rozwiązań na rynku, to również będzie nam ciężko (np. aplikacja do list to-do). Jedną z technik, która może nam pomóc w odróżnieniu się od konkurencji jest niszowanie. Jeżeli zbudujemy kolejną aplikację do dodawania postów na social media, to prawdopodobnie nie odniesiemy spektakularnego sukcesu.

Natomiast jeżeli na początku zawęzimy grupę docelową naszego produktu, to może się okazać, że klienci wybiorą nas, ponieważ lepiej spełniamy ich potrzeby. W momencie, gdy nasza aplikacja będzie dedykowana do postowania tylko na Twitterze oraz wyłącznie dla programistów, którzy dodatkowo chcą przejść od 0 do 1000 obserwujących, to bardzo szybko możemy mieć pierwszych klientów.

Niszowanie i specjalizacja daje młodym startupom elastyczność, której nie mają dojrzałe firmy.

Kolejnym istotnym czynnikiem jest budowanie zainteresowania produktem od pierwszego dnia. Powinieneś zderzać swój pomysł z rynkiem od momentu, w którym wpadłeś na pomysł. Młodzi startuperzy zdecydowanie za długo zwlekają z pokazaniem swojej wizji światu. Niestety często kończy się to budową świetnych, ale nikomu niepotrzebnych produktów.

Budowa startupu to ciągła pętla: rozmowa z klientami, budowa produktu, rozmowa z klientami, budowa produktu. Jeżeli nie znajdziesz pierwszych klientów na etapie pomysłu, to jest duża szansa, że nie znajdziesz ich później.

Spotkaj się w gronie innych startupowców. Weź udział w wyjeździe w gronie 30 innych founderów i pogłębiaj branżowy networking w otoczeniu malowniczych krajobrazów — wypełnij niezobowiązujący formularz.

Co stanowiło inspirację w budowaniu Twoich własnych inicjatyw?

Od zawsze uwielbiałem tworzyć własne projekty. Pracowałem przez wiele lat jako zawodowy programista, ale zawsze chciałem budować coś swojego. Po wielu porażkach wreszcie udało mi się zbudować produkt, na który było zapotrzebowanie i płacący klienci. Wraz ze wspólnikiem zbudowaliśmy aplikację Polisa w Chmurze, która służyła do zarządzania agencją ubezpieczeniową.

Ten projekt dał mi upragnioną wolność od etatu i możliwość biznesowego rozwoju.  Z Polisy w Chmurze odszedłem operacyjnie w 2020 roku (pozostałem udziałowcem), żeby podjąć kolejne startupowe wyzwania.

Dziś buduję startup MailingR.com, który pomaga twórcom internetowym w zarabianiu na ich treściach (np. płatnych newsletterach, płatnych społecznościach czy kursach online).

Jakie Twoim zdaniem są najczęstsze błędy na drodze startupowca i jak można ich uniknąć?

Do najczęstszych błędów na drodze startupowca należą:

  • Brak ciekawych pomysłów na produkty;
  • Budowa produktów „w piwnicy” bez zderzenia ich z rynkiem;
  • Niechęć do sprzedaży;
  • Zbyt szybkie poddawanie się.

Jak można uniknąć tych błędów?

  • Obserwować dziesiątki innych startupow i próbować zrozumieć ich pomysły i produkty.
  • Promować produkty od pierwsze dnia, jeszcze przed budową rozwiązania.
  • Odezwać się osobiście do pierwszego 1000 potencjalnych klientów i spróbować im realnie pomóc dzięki produktowi, który budujesz.
  • Uzbroić się w cierpliwość na pierwsze 12-18 miesięcy. W tym czasie dużo się zmieni i być może dopiero po 2 latach będziesz budował właściwy produkt.

Jak możemy mierzyć skuteczność naszych działań mailingowych? Jakie narzędzia i metryki możemy wykorzystać do analizy wyników i udoskonalenia naszych strategii?

  • Jak szybko rośnie nasza lista mailowa? (np. 500 nowych kontaktów miesięcznie)
  • Czy subskrybenci otwierają nasze maile? (jaki jest Open Rate naszego mailingu)
  • Jak bardzo zaangażowana jest nasza lista? (ile osób odpisze, jeżeli o to poproszę)

Osobiście do email marketingu polecam narzędzie Active Campaign. Do monetyzacji oraz zwiększania zaangażowania list mailowych polecam MailingR.com (mój produkt 🙂 )

Jakie rodzaje treści przyciągają uwagę odbiorców i prowadzą do konwersji? W jaki sposób możemy testować różne rodzaje contentu, aby znaleźć najlepsze podejście do naszych grup odbiorców?

To oczywiście zależy od tego, do kogo kierujemy produkt. Co innego przyciągnie programistów, a co innego trenerki fitness. Jedno jest pewne — jeżeli chcesz zwiększyć konwersje (lub zmniejszyć koszt pozyskania klienta) to warto tworzyć treści wideo. A najlepiej wideo na żywo (live’y, webinary).

Jeżeli chcesz zbudować długotrwałe relacje z odbiorcami, to musisz skupić się na powtarzalności. Np. publikuj jeden post dziennie na Linkedin o godzinie 8:00 przez miesiąc. Zacznij podcast i publikuj nowy odcinek w każdą środę o 12:00 przez 6 miesięcy.

Przyzwyczaj odbiorców do swojego grafika publikacji i pokaż im, że warto wracać po więcej. To wywoła zdecydowanie lepsze efekty niż jeden viralowy post (często szczęśliwy traf).

Czy Twoim zdaniem konkretne umiejętności założyciela startupu zwiększają jego powodzenie? Jeśli tak, jakie to są?

Jeżeli potrafisz zbudować produkt i jednocześnie umiesz go sprzedać, to jesteś praktycznie nie do zatrzymania.

To dwie kluczowe umiejętności w startupie. Warto, żeby te kompetencje były w zespole założycielskim. Często będzie to rozdzielone na dwóch founderów. Technicznego i biznesowego, hakera i hustlera.

Mówiąc o sprzedaży w startupie, nie chodzi mi wyłącznie o sprzedaż produktu klientom. Chodzi również o sprzedawanie Twojej wizji, aby inspirować i zachęcać najlepsze talenty do dołączenia. To niezwykle ważne. Jeżeli nie umiesz wzbudzić ekscytacji wśród swojego zespołu, to jak wzbudzisz zainteresowanie klientów?

Jakie korzyści przynoszą użytkownikom systemy SaaS w porównaniu z tradycyjnymi modelami oprogramowania?

Do najgłówniejszych korzyści należą:

  • zmniejszenie kosztów;
  • większa elastyczność;
  • łatwość w zmianie dostawcy;
  • ciągłe aktualizacje;
  • niewymagające naszego czasu.

Co Twoim zdaniem jest najtrudniejsze w życiu foundera? Z jakimi wyzwaniami musi na co dzień radzić sobie każdy przedsiębiorca?

Inne wyzwania będzie miał founder, który walczy o pierwszego klienta, a inne CEO ze 100-osobowym zespołem.

Natomiast jest coś, co ich łączy. To ciągła walka z samym sobą, ze swoją głową i swoimi myślami. Każdy przedsiębiorca co jakiś czas myśli o tym, żeby to wszystko rzucić i wyjechać na długie wakacje. Każdy miewa momenty załamania i czarne myśli odnośnie przyszłości swoich firm.

Regularne wzmacnianie swojej mentalności jest kluczem do sukcesu w długim terminie. Jeżeli będziemy w stanie podnosić się z każdej porażek i działać dalej bez utraty entuzjazmu to w końcu nam się uda. A jeżeli nie to będziemy wiedzieć, że zrobiliśmy wszystko, co było w naszej mocy. Na końcu i tak będziemy żałować tego, czego nie mieliśmy odwagi zrobić.

Jedną z najskuteczniejszych metod utrzymywania wysokiego poziomu optymizmu, która działa u mnie są regularne treningi z osobistym trenerem. Taki trening kilka razy w tygodniu powoduje reset poziomu stresu i skuteczne odcięcie się od swoich myśli na 1-2 godziny. Po każdym treningu wracam do pracy z nową energią i entuzjazmem.

A gdyby tak spotkać się w gronie osób o podobnych wyzwaniach, problemach, poglądach — podobnym mindsecie? Weź udział w wyjeździe razem z 30 innymi founderami i pogłębiaj branżowy networking na wyższym levelu.

Jakie są najważniejsze trendy w rozwoju systemów SaaS i jak wpłyną one na przyszłość tej branży?

Bardzo istotnym trendem jest możliwość łączenia różnych aplikacji SaaS w większe systemy. Dzięki możliwości wymiany danych między aplikacjami przez API możemy dziś budować wysoko zautomatyzowane systemy, które zmniejszają zapotrzebowanie na pracę ludzką. To powoduje zmniejszenie kosztów oraz zwiększenie wydajności i skalowalności biznesu.

Dzięki takim aplikacjom jak Zapier czy Make możemy dziś łączyć aplikacje SaaS, które udostępniają API w praktycznie dowolny sposób. Drugim z zauważalnych trendów jest integracja modeli AI w aplikacjach SaaS. Dzięki możliwościom, jakie daje np. połączenie z GPT-4 API możemy dać naszym aplikacjom nowe, potężne funkcje. Za które klienci chętnie zapłacą.

Jakie są Twoje biznesowe cele na ten rok?

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl