Profil na Facebooku jako narzędzie do budowania marki

13.05.2016 AUTOR: Izabela Wolyniec-Sobczak

Facebook, stworzony i używany głównie dla rozrywki, daje nieograniczone możliwości dla biznesu i jest jednym z najefektywniejszych narzędzi do komunikowania marki.

Facebook – nie tylko dla rozrywki

W Polsce mamy 25,7 mln użytkowników Internetu (daje to 67% populacji naszego kraju), z czego 13 mln (34% populacji) aktywnie korzysta z mediów społecznościowych. W dodatku prawie każdy ma konto na Facebooku. Gdyby Facebook był krajem, to pod względem liczby ludności byłby, zaraz po Chinach i Indiach, trzecim największym państwem na świecie.

Te dane pokazują potencjał Facebooka, który – stworzony i używany głównie dla rozrywki – daje również nieograniczone możliwości dla biznesu – jest miejscem, w którym koniecznie trzeba się znaleźć. Facebook i pozostałe media społecznościowe są bowiem jednymi z najefektywniejszych narzędzi do komunikowania marki.

Badanie przeprowadzone przez Syncapse i Hotspex w 2010 r. pokazuje, że osoby, które dołączają dobrowolnie do strony marki na Facebooku, są bardziej lojalne, skłonne do rekomendowania produktów i wydają więcej na zakupy. Jest to potencjał, którego nie można zmarnować. Warto też pamiętać, że każda z osób, która zaznaczy „lubię to” na Facebooku, posiada średnio 130 znajomych.

Marka na Facebooku?

Facebook jest idealnym miejscem do kształtowania marki. Na fanpage’u możemy publikować informacje, które formują wizerunek i markę, budują zaufanie, a jednocześnie inspirują do korzystania z usług.

Facebook jest bardzo dobrym kanałem bezpośredniej komunikacji z potencjalnymi klientami. Obecność na Facebooku, jeżeli tylko zostanie dobrze wykorzystana, może przynieść wiele korzyści.

Facebook jest też świetnym narzędziem do badania potrzeb naszych klientów. Wystarczy umiejętnie pytać i na podstawie zebranych informacji weryfikować ofertę tak, aby była jak najbardziej dopasowana do zapotrzebowania odbiorców marki.

Jak wykorzystywać Facebooka do budowania marki eksperta?

Aby skutecznie budować markę, wykorzystując Facebooka, nie wystarczy tylko założyć fanpage i publikować coś od czasu do czasu. Komunikacja musi być prowadzona regularnie oraz uczciwie, tak aby fan nie poczuł się ignorowany i pozostawiony bez odpowiedzi. W prowadzonej na Facebooku dyskusji szybka, szczera i rzetelna informacja ma bowiem największą siłę przekazu.

Jakie treści publikować?

  1. Teksty o tematyce związanej z naszą marką – ważne jest, aby publikowane treści były wartościowe i wiarygodne; warto w tym celu podpierać się dodatkowo rankingami czy badaniami. Wartościowe, przydatne dla fanów treści, rozwiązujące realne problemy, zawierające konkretne wskazówki, budują markę eksperta i są chętnie udostępniane.
  2. Ciekawostki i humorystyczne grafiki – Facebook to rozrywka, więc tego typu wpisy zawsze cieszą się dużym zainteresowaniem. Poza tym zamieszczanie ciekawych zdjęć czy humoru sprawia, że fani będą je udostępniać, rozszerzając tym samym zasięg fanpage’a i rozprzestrzeniając informacje, a to pomału i systematycznie buduje znajomość marki.
  3. Informacje o udziale w konferencjach, wydarzeniach, warsztatach, szkoleniach, również zaangażowanie w różne przedsięwzięcia społeczne – fani chętnie angażują się w dyskusje na temat tego typu wydarzeń, a takie dyskusje tworzą nastrój partnerstwa i wspólnoty doświadczeń, a stąd już blisko do zaangażowania w markę i jej polecania.
  4. Warto od czasu do czasu pokazać ludzką twarz swojego biznesu, uchylić nieco rąbka tajemnicy i pokazać to, czego na co dzień nie widać – piękny wschód słońca widziany przez szyby gabinetu czy przygotowania i stres przed wystąpieniem na dużej konferencji pokazują, że niezależnie od tego, co robimy, jesteśmy zwykłymi ludźmi ze słabościami czy emocjami.
  5. Konkursy – bardzo efektywną metodą na zaangażowanie fanów i budowanie zasięgu oraz znajomości marki są konkursy. Tematyka powinna być oczywiście związana ze świadczonymi przez nas usługami.

Publikacje powinny ponadto zachęcać do dyskusji, komentowania, bo to buduje więź z użytkownikami oraz tworzy społeczność, a z czasem „ambasadorów marki”, czyli osoby, które z zaangażowaniem biorą udział w „życiu” fanpage’a i polecają nas znajomym. Należy jednak pamiętać, że takie dyskusje muszą być na bieżąco kontrolowane, gdyż wystarczy jeden negatywny komentarz i dyskusja może pójść w złym kierunku, więcej zaszkodzić niż przynieść korzyści.

Istotna jest również estetyka publikacji – dbajmy o wizerunek profilu i estetykę postów. Jeśli mamy taką możliwość, warto na postach umieszczać logo marki lub nazwę fanpage’a, gdyż dzięki udostępnieniom takich obrandowanych postów buduje się jednocześnie znajomość naszego brandu.

Czytaj również:

Marka osobista – Twój klucz do sukcesu

Czy potrzebna mi jest marka osobista skoro pracuję na etacie?

Do góry!

Polecane artykuły

Zapisz się do naszego newslettera

Wyślij mi newsletter (Możesz się wypisać w każdej chwili).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

email marketing powered by FreshMail