Reklamy tekstowe AdWords. Banner Blindness dotyczy także reklamy Google?

08.04.2016 AUTOR: REDAKCJA

Gdy branża dyskutuje nad zmniejszającą się efektywnością kampanii AdWords, Google rozpatruje wprowadzenie czwartej reklamy w wyszukiwarce. To oczywiście niepotwierdzone informacje, ale najbardziej spostrzegawczy wypatrzyli i uwiecznili już takie sytuacje w Polsce i za granicą. Czwarta reklama teoretycznie zmniejsza potencjał stron i sklepów internetowych, którymi opiekują się agencje SEO. Z drugiej strony, coraz szerzej dyskutuje się o tym – o czym wielu z niewiadomych powodów obawiało się wcześniej mówić – czy AdWords, w podobnym stopniu jak bannery reklamowe, nie podlega zjawisku typu banner blindness.

Banner Blindness – czy reklama AdWords też tak działa?

Wyobraź sobie, że właśnie przeglądasz jeden z dużych portali internetowych (WP, Onet, Gazeta.pl, Natemat, Interia). Zaczynasz od góry i lecisz na dół. Przeglądasz nagłówki. Od pierwszych chwil Twoją uwagę zwracają fotografie. Jesteś już na samym dole. Oznacza to, że obejrzałeś co najmniej kilka reklam. Pamiętasz je?

Większość z nas nie pamięta treści reklam, nie pamięta reklamodawców. Wielu dyskutuje czy pomimo to, przekaz działa na niektóre z naszych podświadomych wyborów konsumenckich. Tak czy owak banner blindness czyli ślepota bannerowa, dotyczy większości z nas. Nasz umysł w „środowisku” stron internetowych, nauczył się pomijać reklamy, nie zauważać ich. Nasza percepcja skupia się wyłącznie na potrzebnych nam treściach, wybranych słowach i obrazach.

Coraz częściej branża zastanawia się czy problem nie dotyczy także wyszukiwarki Google, a konkretnie reklam AdWords. Zdaje się, że większość z nas pomija wszystko to, co jest oznaczone słowem reklama. Z naszych rozmów z klientami wynika, że nie zwracają uwagi na AdWords i automatycznie przechodzą do tzw. wyników organicznych. Osiągnięcie dobrej pozycji strony internetowej w wynikach organicznych, jest właściwie niemożliwe bez szeregu zabiegów pozycjonerskich.

Pozycjonowanie czy AdWords?

Pozycjonowanie czy AdWords? Dla jednych odwieczne pytanie bez odpowiedzi, dla innych najbardziej bzdurne z możliwych podejść. Pozycjonowanie strony www i AdWords uzupełniają się wzajemnie. Robot Google oferuje lepsze pozycje tym, których strony generują ruch. Bez wątpienia AdWords może taki ruch zapewnić. Choć to tylko jeden ze wskaźników, jest wymieniany przez pozycjonerów wśród istotnych. Kampanie AdWords to nieprzeciętnie efektywnościowa forma reklamy – przeważnie realizowana z obrębie szczegółowo określonej grupy docelowej i rozliczana od efektu (PPC). Ktoś kliknął w naszą reklamę – płacisz, reklama zapewniła konwersję – płacisz. Proste i wygodne narzędzie. Po drugiej stronie mamy pozycjonowanie. Forma również efektywnościowa, ale wymagająca więcej czasu, a tym samym cierpliwości i zaufania do agencji. Przede wszystkim jest to bardziej strategiczne rozwiązanie, zapewniające długotrwałe efekty. Jeśli faktycznie zjawisko „AdWords blindness” istnieje, pozycjonowanie zyskuje kolejną przewagę. Jeśli konsumenci nie ufają firmom reklamowanym przez AdWords, a wyniki organiczne uznają za wiarygodne źródło informacji o produkcie, to dobry znak. Konsumenci doceniają wartościowe treści, a content marketing jest skutecznym narzędziem sprzedażowym.

Pozycjonowanie stron internetowych – na czym polega

Pozycjonowanie stron internetowych to uzyskiwanie wysokiej pozycji strony www w wyszukiwarce na konkretne słowa kluczowe. Kluczowe z punktu widzenia Twojego biznesu, bo klienci wpiszą je w Google, aby znaleźć odpowiedni dla siebie produkt lub usługę. Agencja SEO (pozycjonerska) na początku współpracy pomoże Ci znaleźć odpowiednie słowa. Później stworzy lub zoptymalizuje stronę internetową pod kątem informatycznym, zredaguje treści ofertowe i poradnikowe dla Twoich klientów (tzw. treści SEO). Trzecim filarem pozycjonowania jest kampania reklamowa w Internecie, często określana jako „linkowanie”.

Oczywiście reklama tekstowa w Google cały czas ma ogromny potencjał. Tym artykułem chcę wyłącznie otworzyć dyskusję czy ten potencjał się zmienia i czy z korzyścią dla samego AdWords. W oparciu o rozmowy z moimi dwustoma klientami mam powody, aby zakładać, że oni i ich klienci nie ufają AdWords, a transakcji dokonują częściej klikając w wyszukiwarce na link strony lub sklepu z naturalnie wysoką pozycją w Google.

Marcin Brzeziński – specjalista ds. marketingu internetowego, właściciel agencji Gogler. Bloger INNPoland.pl i NaTemat.pl. Na co dzień jego dwudziestoosobowy zespół obsługuje ponad 200 klientów w całym kraju. W 2016 roku Wydawnictwo Lifestyle zaprosiło go do projektu “Skuteczny biznes czyli… Gra o sukces” – serii wywiadów z polskimi przedsiębiorcami, którzy osiągnęli sukces w biznesie.

Czytaj również:

https://marketingibiznes.pl/seosem/precyzyjne-kampanie-w-google-adwords

AdWords dla e-Commerce

Do góry!

Polecane artykuły

Zapisz się do naszego newslettera

Wyślij mi newsletter (Możesz się wypisać w każdej chwili).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

email marketing powered by FreshMail