AdWords dla e-Commerce

24.10.2016 AUTOR: Mateusz Groń

Prowadzenie kampanii płatnych kliknięć w sieci Google to nie zawsze tylko prostolinijne zdobywanie kliknięć do strony. W przypadku, gdy chcemy aby reklamy promowały nasz sklep internetowy i asortyment – za kluczowe przyjmuje się mierzenie efektywności przede wszystkim na podstawie konwersji zakupowych. Prowadzenie AdWords dla e-Commerce musi być skoncentrowane na generowaniu sprzedaży oraz utrzymaniu zwrotów z nakładów na reklamę (z ang. ROAS). Z pomocą do osiągnięcia zamierzonych zwrotów, przychodzi marketerom możliwość reklamowania się w sieć Google, pozwalającej dotrzeć do ogromnej puli potencjalnych klientów.

adwords

Powyższy schemat prezentuje możliwości jakie oferuje nam Google w ramach AdWords. Od tych, które wybierzemy zależy efektywność późniejszych działań. Dlatego, warto wcześniej nakreślić, chociażby podstawową strategię marketingową.

Reklama tekstowa

Stanowi podstawę większości kampanii w AdWords. Oparta jest przede wszystkim na słowach kluczowych na podstawie, których wyświetlane są reklamy z linkami tekstowymi. Reklama tekstowa jest ciągle rozwijana przez Google, o czym świadczy zaprezentowany w 2016 roku nowy, elastyczny format rozszerzonej reklamy tekstowej dopasowany zarówno do komputerów, jak i smartfonów i tabletów. Dla e-Commerce tekstowe reklamy niosą istotną wartość, gdyż pozwalają na klarowne i opisowe zaprezentowanie produktu oraz marki sklepu. Reklamy kierowane są według słów kluczowych po których wyszukują zainteresowani użytkownicy. W przypadku małych sklepów,  stworzenie kilkunastu lub kilkudziesięciu reklam nie stanowi problemu – jednak, gdy potrzebne jest stworzenie kilku tysięcy osobnych reklam to proces staje się kłopotliwy.

DSA – czyli dynamiczne reklamy tekstowe

Dlatego na pomoc średnim i dużym sklepom, przychodzą dynamiczne reklamy w wyszukiwarce, w których sami dostosowujemy treść, natomiast nagłówki generowane są już automatycznie na podstawie informacji zawartych na podstronach w sklepie. Dzięki temu, algorytm za nas wyświetla i kieruje reklamy tekstowe na zapytania odpowiadające treści podstron. Często, jednak kampania tego typu obejmuje niechciane słowa kluczowe, dlatego potrzebna jest optymalizacja poprzez wykluczenia bezwartościowych dla nas fraz.

Produktowe reklamy PLA

Jest to rodzaj reklamy w Adwords dedykowany dla sklepów internetowych. Tzw. Google Shopping pozwala na wyświetlanie produktów sklepu bezpośrednio w wynikach wyszukiwania. Wymagania? Jest ich sporo, natomiast najważniejszym jest przygotowanie prawidłowego pliku danych w formacie XML, który zawiera produkty w określonej przez Google specyfikacji – bardzo często zależnej od branży danego sklepu internetowego. Żeby, uruchomić kampanie produktową potrzebne jest konto Centrum Sprzedawcy (Google Merchant Center), gdzie wrzucamy plik z naszymi produktami i ustalamy harmonogram.

Kampania produktowa pozwala nam zaprezentować w całej okazałości naszą ofertę we wynikach wyszukiwania Google. Dużym plusem jest to, że nasz produkt będzie widniał na przesłanym przez nas zdjęciu, poza tym widoczna jest zawsze cena, nazwa sklepu, tytuł i opcjonalnie informacja o cenie dostawy. Reklamy produktowe wyświetlane są na podstawie haseł wpisywanych przez użytkowników, zatem reklamodawca może jedynie ustalać stawki oraz wykluczyć wyświetlanie reklam na niepożądane słowa.

Reklama displayowa

Sieć reklamowa Google zapewnia osobie prowadzącej kampanie AdWords możliwość wyświetlania reklamy graficznej, animowanej lub w postaci filmu. Jest to bardzo szeroki kanał dystrybucji, dlatego często kierowanie ustawione zbyt szeroko, prowadzi do szybkiego wyczerpania budżetu. Bardzo ważne jest rozeznanie w kierunku potencjalnych opcji kierowania – czyli, tam gdzie produkt ma większą szansę zainteresowania odbiorcy i skłonienia go do zakupu.

W sieci reklamowej możemy kierować miedzy innymi po:

  • Zainteresowaniach
  • Tematach
  • Miejscach docelowych
  • Słowach kluczowych

Ponadto, możemy “rzeźbić” grupę docelową, przy pomocy ustawień demograficznych.

Jakie są korzyści z prowadzenia kampanii w sieci reklamowej dla sklepu internetowego? Przede wszystkim, klientów przyciąga przekaz wizualny, który jest dużo łatwiejszy do przyswojenia. Całe szczęście nie trzeba tworzyć niestandardowych kreacji multimedialnych i graficznych (chyba, że jest to od początku w planach) za każdym razem, ponieważ AdWords oferuje szereg gotowych szablonów dostosowanych do prezentacji produktów. Stosunkowo ściśle dopasowana kampania display’owa to wciąż chętnie wykorzystywany sposób na reklam i prezentacje produktów. Żeby odpowiednio “ukierunkować” kampanie, potrzeba opanować narzędzie Google Display Planner.

Remarketing

Czym jest remarketing i dlaczego pomaga w zdobywaniu konwersji w sklepie internetowym? W skrócie, dzięki tej usłudze można dotrzeć do osób, które odwiedziły wcześniej witrynę naszego sklepu lub wykonały jakąś konkretną akcję np. zakup lub dodanie produktu do koszyka. Szczegółowość może osiągać imponującą głębię – możemy, przykładowo wyodrębnić osoby, które odwiedziły produkty powyżej lub poniżej określonej ceny lub których wartość zamówienia osiągnęła wartość pomiędzy 500 – 1000 zł. Tworzenie dokładnych grup użytkowników wymaga jednak wdrożenia śledzenia parametrów Enhanced E-Commerce, których wartości są kolejno widoczne w raportach Google Analytics.

Remarketing w przypadku e-Commerce to głównie docieranie do osób, które porzuciły koszyk i nie zrealizowały transakcji, wyświetlanie im rabatów, produktów na promocji oraz realizacja innych działań, które zachęcą te osoby do ponownego odwiedzenia sklepu.

Dynamiczny remarketing to usługa nieco bardziej zaawansowana, polega na graficznej prezentacji tych produktów, które użytkownik odwiedził poprzednio w sklepie.

adwords

Wdrożenie nie należy do najprostszych, gdyż potrzebny jest funkcjonalny plik danych oraz poprawne wdrożenie parametrów niestandardowych. W ten sposób “przypominamy” odbiorcy produkty, które wcześniej oglądał w sklepie. Możliwości i sposobów na “zachętę” do ponownego sprowadzenia użytkownika jest wiele – możemy wykorzystać przykładowo rabat lub darmową dostawę.

Niewątpliwą zaletą remarketingu jest często niski koszt prowadzenia kampanii, natomiast należy pamiętać by nie przesadzać z ilością wyświetleń reklamy na poszczególnych użytkowników, gdyż może przynieść skutek odwrotny do zamierzonego.

Podsumowując

Ilość opcji w AdWords dla e-Commerce jest na tyle duża, że często marketingowcy testują na start kilka rozwiązań, aby wstępnie oszacować skuteczność poszczególnych. Dlatego, tak ważne jest wcześniejsze rozeznanie w zakresie konkurencji oraz przestudiowanie dostępnych case studies – nie warto popełniać kosztownych pomyłek i uczyć się na własnych błędach.

Czytaj również:

https://marketingibiznes.pl/e-commerce/kto-i-kiedy-korzysta-z-rabatow-w-e-sklepach

Facebook Ads czy Google AdWords – na co się zdecydować i zacząć zarabiać?

Podstawy Google AdWords

Do góry!

Polecane artykuły

09.10.2019

Grupa SARE zmienia nazwę na Digitree Group i przedstawia nowy ...

Głodny wiedzy? Zapraszamy do sklepu z kursami i ebookami

Sprawdzam