Google od marca 2021 r. nie będzie indeksować stron, które nie posiadają wersji mobilnej. Jakie zmiany czekają nas w SEO i jak wpłyną one na pozycjonowanie w wyszukiwarce Google?
Google będzie indeksować strony tylko z wersją mobilną
Wszystkie strony internetowe od marca 2021 r. przejdą na indeksowanie mobilne. W praktyce oznacza to, że witryny nieresponsywne nie będą dłużej indeksowane. Tyczy się to zarówno obecnie istniejących stron, jak i tych nowo powstałych. Roboty Google będą pozycjonować strony internetowe w zależności od jakości ich wersji mobilnych. Zostało niewiele czasu, aby przystosować się do nowej polityki Google.
– Google zapowiadał rewolucję w podejściu do serwisów mobilnych już w 2016 r. Na podstawie własnych badań doszli do wniosku, że coraz więcej osób konsumuje treści, korzystając z wyszukiwarki na urządzeniach mobilnych. Sprawdzili też, że spory procent serwisów nie ma dobrze wyglądających wersji na urządzeniach z mniejszymi ekranami. Dlatego ogłosili swego rodzaju rewolucję pod hasłem „mobile first” i od 2016 r. ją egzekwują. Ta polityka nie jest nowa i jest ogólnie znana od kilku lat – mówi Jakub Sawa, ekspert SEO, tworzący strategie dla największych wydawców online, takich jak Onet czy Gazeta Wyborcza.
Dlaczego Google stawia na smartfony?
Według danych z portalu statista.com w 2019 r. aż 61% ruchu organicznego w Google pochodziło ze smartfonów i innych urządzeń mobilnych. Spory udział telefonów w ruchu organicznym to nie tylko przypadek Google. Coraz więcej internautów używa smartfonów do poruszania się w internecie. Dane statista.com pokazują, że jest to trend ogólnoświatowy. Aż 58% ruchu na DuckDuckGo w 2019 r. pochodziło z urządzeń mobilnych. To samo tyczy się 49% wszystkich wyników wyszukiwań w Yahoo. Nie dziwi zatem, że dla amerykańskiego giganta smartfony stają coraz ważniejsze. Po prostu internet w 2021 r. nie istnieje bez urządzeń mobilnych. Ile jednak stron przygotowało się przed zmianą polityki Google?
– Nie mam danych na temat udziału w rynku wszystkich serwisów online, które nie są dostosowane do urządzeń mobilnych. Po obserwacjach mogę jednak powiedzieć, że to znikomy procent wszystkich stron. Od trzech-czterech lat Google przepina serwisy podpięte do GSC na indeksowanie mobilne. Stosowne komunikaty pojawiały się w konsoli już od dawna. Dlatego uważam, że mało który serwis odczuje przepięcie z indeksu desktopowego na indeks mobilny – podkreśla Sawa.
Co ciekawe, z samych badań Google wynika, że aż 94% użytkowników smartfonów w USA szuka lokalnych informacji za pomocą urządzeń mobilnych. Również 77% wyszukiwań na telefonach ma miejsce zarówno w domach, jak i w pracy, czyli tam, gdzie spodziewalibyśmy się większego użycia komputerów.
Jak zrobić wersję mobilną strony, żeby Google ją zaindeksował?
Co natomiast Google rozumie poprzez wersję mobilną i jak stworzyć responsywną stronę, aby wyszukiwarka ją zaindeksowała? Sam amerykański gigant podaje nam wskazówki. Według Google najważniejszymi punktami są zgodność metatagów w wersji mobilnej i desktopowej. Ważna jest także zgodność samych treści na stronie responsywnej i tej przygotowanej pod komputery. Google zwraca również uwagę na wykorzystanie zdjęć w wersjach mobilnych – nie mogą one być gorszej jakości niż te na desktopie. Aby grafiki poprawnie wyświetlały się w Obrazach Google i zostały zaindeksowane, muszą zawierać atrybut alt. W Google Search Console znajduje się zresztą cały poradnik opisujący, na co jeszcze zwrócić uwagę przy tworzeniu wersji mobilnej dla strony.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Co to jest SEO, czyli o strategicznym rozwoju marki w sieci
źródło: developers.google.com/search/mobile-sites
– Na początku był jeden indeks stron, w którym Google trzymał wszelkie niezbędne informacje na temat każdej podstrony w internecie. Z czasem zaczęli budować indeks stron mobilnych. Utrzymywali i nadal utrzymują dwie wersje – desktopowy i mobilny. Do marca 2021 r. wyniki w Google Search są generowane na podstawie indeksu desktopowego i mobilnego. Po marcu ten pierwszy zostanie wyłączony, a podstawą stanie się indeks mobilny. To oznacza, że pozycje strony będą ustalane w oparciu o jej mobilną wersję. Zarówno dla wyników smartfonów, jak i komputerów – twierdzi Jakub Sawa.
Google przygotowało również specjalne narzędzie dla właścicieli serwisów, aby mogli oni przeanalizować, czy ich wersja mobilna jest zgodna ze standardami wyszukiwarki.
Zostaw komentarz