Marketing i Biznes IT Google nie będzie indeksować stron bez wersji mobilnej. Sprawdź czy Twoja witryna jest zagrożona

Google nie będzie indeksować stron bez wersji mobilnej. Sprawdź czy Twoja witryna jest zagrożona

Google nie będzie indeksować stron bez wersji mobilnej. Sprawdź czy Twoja witryna jest zagrożona

Prowadzisz firmę? Ucz się od najlepszych w branży i wyjedź w gronie innych przedsiębiorców na Founders Camp

Wypełnij niezobowiązujący formularz już teraz

Google od marca 2021 r. nie będzie indeksować stron, które nie posiadają wersji mobilnej. Jakie zmiany czekają nas w SEO i jak wpłyną one na pozycjonowanie w wyszukiwarce Google?

Google będzie indeksować strony tylko z wersją mobilną

Wszystkie strony internetowe od marca 2021 r. przejdą na indeksowanie mobilne. W praktyce oznacza to, że witryny nieresponsywne nie będą dłużej indeksowane. Tyczy się to zarówno obecnie istniejących stron, jak i tych nowo powstałych. Roboty Google będą pozycjonować strony internetowe w zależności od jakości ich wersji mobilnych. Zostało niewiele czasu, aby przystosować się do nowej polityki Google.

– Google zapowiadał rewolucję w podejściu do serwisów mobilnych już w 2016 r. Na podstawie własnych badań doszli do wniosku, że coraz więcej osób konsumuje treści, korzystając z wyszukiwarki na urządzeniach mobilnych. Sprawdzili też, że spory procent serwisów nie ma dobrze wyglądających wersji na urządzeniach z mniejszymi ekranami. Dlatego ogłosili swego rodzaju rewolucję pod hasłem „mobile first” i od 2016 r. ją egzekwują. Ta polityka nie jest nowa i jest ogólnie znana od kilku lat – mówi Jakub Sawa, ekspert SEO, tworzący strategie dla największych wydawców online, takich jak Onet czy Gazeta Wyborcza. 

Dlaczego Google stawia na smartfony?

Według danych z portalu statista.com w 2019 r. aż 61% ruchu organicznego w Google pochodziło ze smartfonów i innych urządzeń mobilnych. Spory udział telefonów w ruchu organicznym to nie tylko przypadek Google. Coraz więcej internautów używa smartfonów do poruszania się w internecie. Dane statista.com pokazują, że jest to trend ogólnoświatowy. Aż 58% ruchu na DuckDuckGo w 2019 r. pochodziło z urządzeń mobilnych. To samo tyczy się 49% wszystkich wyników wyszukiwań w Yahoo. Nie dziwi zatem, że dla amerykańskiego giganta smartfony stają coraz ważniejsze. Po prostu internet w 2021 r. nie istnieje bez urządzeń mobilnych. Ile jednak stron przygotowało się przed zmianą polityki Google?

– Nie mam danych na temat udziału w rynku wszystkich serwisów online, które nie są dostosowane do urządzeń mobilnych. Po obserwacjach mogę jednak powiedzieć, że to znikomy procent wszystkich stron. Od trzech-czterech lat Google przepina serwisy podpięte do GSC na indeksowanie mobilne. Stosowne komunikaty pojawiały się w konsoli już od dawna. Dlatego uważam, że mało który serwis odczuje przepięcie z indeksu desktopowego na indeks mobilny – podkreśla Sawa.

Co ciekawe, z samych badań Google wynika, że aż 94% użytkowników smartfonów w USA szuka lokalnych informacji za pomocą urządzeń mobilnych. Również 77% wyszukiwań na telefonach ma miejsce zarówno w domach, jak i w pracy, czyli tam, gdzie spodziewalibyśmy się większego użycia komputerów.

Jak zrobić wersję mobilną strony, żeby Google ją zaindeksował?

Co natomiast Google rozumie poprzez wersję mobilną i jak stworzyć responsywną stronę, aby wyszukiwarka ją zaindeksowała? Sam amerykański gigant podaje nam wskazówki. Według Google najważniejszymi punktami są zgodność metatagów w wersji mobilnej i desktopowej. Ważna jest także zgodność samych treści na stronie responsywnej i tej przygotowanej pod komputery. Google zwraca również uwagę na wykorzystanie zdjęć w wersjach mobilnych – nie mogą one być gorszej jakości niż te na desktopie. Aby grafiki poprawnie wyświetlały się w Obrazach Google i zostały zaindeksowane, muszą zawierać atrybut alt. W Google Search Console znajduje się zresztą cały poradnik opisujący, na co jeszcze zwrócić uwagę przy tworzeniu wersji mobilnej dla strony.

źródło: developers.google.com/search/mobile-sites

– Na początku był jeden indeks stron, w którym Google trzymał wszelkie niezbędne informacje na temat każdej podstrony w internecie. Z czasem zaczęli budować indeks stron mobilnych. Utrzymywali i nadal utrzymują dwie wersje – desktopowy i mobilny. Do marca 2021 r. wyniki w Google Search są generowane na podstawie indeksu desktopowego i mobilnego. Po marcu ten pierwszy zostanie wyłączony, a podstawą stanie się indeks mobilny. To oznacza, że pozycje strony będą ustalane w oparciu o jej mobilną wersję. Zarówno dla wyników smartfonów, jak i komputerów – twierdzi Jakub Sawa.

Google przygotowało również specjalne narzędzie dla właścicieli serwisów, aby mogli oni przeanalizować, czy ich wersja mobilna jest zgodna ze standardami wyszukiwarki. 

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl