Marketing i Biznes Reklama Michał Sadowski: Budowa marki osobistej wymaga choć odrobiny ekshibicjonizmu

Michał Sadowski: Budowa marki osobistej wymaga choć odrobiny ekshibicjonizmu

Michał Sadowski jest założycielem firmy Brand24, programistą, grafikiem i fotografem. Jego książka Rewolucja Social Media została bestsellerem. Na bazie swoich doświadczeń zawodowych zbudował bardzo silną i rozpoznawalną markę osobistą. I właśnie o tworzeniu personal brandingu rozmawiam z Michałem.

Michał Sadowski: Budowa marki osobistej wymaga choć odrobiny ekshibicjonizmu

Od redakcji: Michał Sadowski będzie prelegentem podczas czerwcowej konferencji Founders Mind. Agendę wydarzenia można sprawdzić tutaj.

Po co budować markę osobistą?

Marka osobista to wartość, która pozostaje z nami niezależnie od projektu, nad którym pracujemy. To potencjalnie największa wartość, jaką mamy, a która może być powiązana z wybraną dziedziną życia jak biznes, czy fotografia. Zarabiać na personal brandzie można pośrednio – np. wykorzystując ją do wsparcia firmy, której dzięki temu idzie lepiej i to lepiej wpływa pozytywnie również na warunki właściciela marki osobistej. Generować zyski można również bezpośrednio, począwszy od płatnych konsultacji, warsztatów, kończąc na kampaniach, którym użycza się markę.

Mogą Cię zainteresować

Czy każdy musi budować markę osobistą?

Zdecydowanie nie. To nie jest dla każdego. Budowa marki osobistej wymaga choć odrobiny ekshibicjonizmu. Nie wszyscy czują się komfortowo z byciem osobami publicznymi lub półpublicznymi. Nawet jeśli mówimy tylko o niszach.

Jak to było w Twoim przypadku? Miałeś strategię budowy marki osobistej, czy wyszło to naturalnie? 

Nie miałem strategii i w sumie to nadal jej nie mam. A przynajmniej nie w formie, w której robią to klasyczne marki – w postaci specjalnego dokumentu itd. U mnie wyszło to naturalnie i przez wiele lat udało się zgromadzić pewne dobre praktyki, które działają. Mam na myśli sposoby na wykorzystanie marki osobistej w służbie biznesu, który prowadzę.

Od czego zacząć, budując dziś markę osobistą?

Budowa marki osobistej kojarzy mi się z budową autorytetu. Kreowanie go może polegać naprawdę na najróżniejszych aktywnościach. Od komentowania dyskusji na branżowej grupie, czy forum, po prowadzenie własnego bloga, kanału na YouTubie, czy profilu na jednej z platform społecznościowych. Oczywiście budowę autorytetu powinno poprzedzać zdobycie istotnej wiedzy w jakiejś dziedzinie, bo to tak naprawdę dzielenie się wiedzą. Trzeba rzecz jasna najpierw ją posiąść.

Jakie są w Twojej ocenie najczęstsze błędy przy budowaniu marki osobistej?

Najczęstszy błąd to porównywanie siebie do wyobrażenia innych ludzi. W mediach społecznościowych wszyscy jesteśmy piękni, mądrzy i bogaci. Często zatem, kiedy patrzymy na ludzi, którzy mają już zbudowany autorytet czy markę osobistą – widzimy ich trochę w krzywym zwierciadle. Wydaje się, że wszystko u nich jest takie poukładane i fajne. Mniejsza lub większa rozpoznawalność, wywiady, benefity itd. Najczęściej nie widzimy trudu, potu i łez, przez który doszli do tego. Nie wspominając o trudzie, pocie i łzach, które potrzebne są, żeby to utrzymać. To trochę jak na siłowni – każdy chce mieć kaloryfer, ale nie każdy ma ochotę na ciężką pracę, żeby go osiągnąć.

Czym nie jest marka osobista? Czy to, że prowadzę bloga, już oznacza, że buduję markę osobistą? 

Tworzenie bloga, czy firmy niekoniecznie wiąże się z budową marki osobistej. Jest całkiem spora grupa ludzi, którzy aktywnie temu przeciwdziałają. Lubią pracować z cienia i robią wszystko, aby podczas tej pracy nie powstała marka osobista.

Czy da się budować markę osobistą poza siecią?

Oczywiście. W mikroskali dobry fryzjer osiedlowy może mieć markę osobistą. Pani sprzedająca truskawki na targu może mieć markę osobistą. Może być autorytetem w pewnej dziedzinie.

Kto według Ciebie robi to super?

Wystarczy zajrzeć do dowolnego rankingu influencerów w danych dziedzinach jak np. kitesurfing, keto diety, gra w szachy, czy naprawdę najróżniejsze dziedziny naszego życia. W każdej z nich nietrudno wskazać super autorytety i ciekawe osobowości.

Na koniec powiedz, gdzie szukać wiedzy? 

Tu śmiało mogę polecić wszystko autorstwa Pawła Tkaczyka. Guru budowania marki w Polsce, także personalnej. 

Najpopularniejsze

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl