Czym jest znak towarowy i jak go wycenić?

24.03.2020 AUTOR: REDAKCJA

Znaki towarowe mają dużą wartość i mogą stanowić istotny składnik wartości przedsiębiorstwa. Warto jednak wiedzieć jak dokonać ich wyceny.

Dlaczego znak towarowy ma wartość

Znak towarowy to coś, czego wartość wycenić dość trudno. Nie jest on materialny, nie sprzedamy go jako naszego produktu, nie można go zobaczyć na koncie w banku. A jednak ma niezaprzeczalną wartość. Dlaczego? Stanowi bowiem wizytówkę i unikatowe oznaczenie naszej firmy. Ma znaczenie z punktu widzenia rozpoznawalności marki i kształtowania jej pozycji na rynku. Można to zilustrować przykładem. Dobra luksusowe takie jak ekskluzywna odzież, samochody, biżuteria zawsze mają swoje znaki towarowe. Z ich wszelkimi naruszeniami walczą wszelkimi środkami prawnymi. Dlaczego? Ponieważ znak staje się symbolem jakości, pewnej klasy i właśnie często – ekskluzywności. Dzięki temu, konkretne firmy zyskują przewagę nad konkurencją. Gdyby doszło do sprzedaży całej marki Ferrari, osiągnęłaby ona znacznie wyższą cenę niż firma X produkująca samochody. Marce Ferrari ufamy, ma ona tradycję i jest szeroko rozpoznawalna, jako coś wyjątkowego. Dlatego jest więcej warta. Znak towarowy jest reprezentacją marki i pozwala rozpoznać ją odbiorcom, często szybciej niż sam produkt. Dlatego też wycena znaku towarowego powinna być dokonana przez osobę znającą konkretny rynek i specyfikę branży.

Etapy wyceny znaku towarowego

Jakie są etapy wyceny znaku towarowego? Najpierw określić należy cel dokonywania wyceny. Może być nim na przykład sprzedaż znaku, albo planowana optymalizacja finansowa działań marki. Następnie istotne jest zebranie przez specjalistę danych o marce. Ważne są badania rynkowe, pokazujące jak na markę reagują konsumenci, finansowy bilans przedsiębiorstwa. Następnie następuje szczegółowa analiza i wycena. Znak sam sobie nie ma wartości, wartość będzie zależna od tego co on reprezentuje i jakie korzyści (rozpoznawalność, renoma) przynosi on marce. Na ostatnim etapie wyceny szczegółowy raport zostaje przekazany do klienta. Jak więc widać, podczas dokonywania wyceny niezwykle ważna jest współpraca właściciela znaku i profesjonalisty, który tej wyceny dokonuje. Właściciel znaku towarowego może bowiem udzielić istotnych informacji, mających wpływ na ostateczną wartość znaku.

Znak towarowy jako część wartości firmy

Znak towarowy może być wyceniony także w procesie wyceny przedsiębiorstwa

Wycena przedsiębiorstwa: kiedy jest przydatna, ile trwa oraz ile kosztuje? Przyda się ona gdy na przykład jesteśmy na etapie fuzji, sprzedaży przedsiębiorstwa. Długość jej trwania zależy od przyjętej metody i stopnia rozbudowania firmy. Ile kosztuje wycena? Cena zostanie indywidualnie ustalona z zamawiającym wycenę, może wahać się od kilku do kilkunastu tysięcy złotych. Będzie on zależna od stopnia skomplikowania wyceny, aktywów i pasywów danego przedsiębiorstwa.

Metody wyceny znaku towarowego

Wyceniając znak towarowy zastosować można różne metody – metodę dochodową, kosztową i porównawczą. W dochodowej uwzględnia się ekonomiczną wartość produktu, dochód, który można by uzyskać dzięki licencji czy też wartość rynkową marki.

Metody kosztowe opierają się na wyliczeniu tego jakie koszty trzeba by ponieść, aby uzyskać korzyści płynące z marki już teraz, jest to jednak nie do końca sprawdzająca się w przypadku znaku towarowego metoda. Trudno jest bowiem z całą dokładnością określić historyczne koszty.

Metoda porównawcza bazuje z kolei na porównaniu z innym znakiem, inną marką mającą podobną pozycję w ten samej branży. Jej zastosowanie wymaga bardzo dobrej znajomości rynku.

Znak towarowy ma wartość. Jednak jej określenie warto powierzyć specjalistom, dzięki którym na naszej marce będziemy w stanie zarobić.


Artykuł jest opublikowany przy współpracy z Sipex

Do góry!

Polecane artykuły

06.07.2020

Jak zorganizować stanowisko wystawiennicze na targach ...